کد خبر: ۴۹۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۷ دی ۱۳۹۲

معاون جهادکشاورزی فارس: کشت گندم در فارس ضرورت دارد

گندم یک محصول شتوی استراتژیک بوده که بیش از نیمی از آب مصرفی مورد نیاز خود را از نزولات آسمانی تأمین می کند این در حال می باشد که نیاز آبی این محصول حداکثر 4-6 هزار متر مکعب در طول دوره کشت می باشد.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: از یک طرف واردات بیش از حد موجب تهدید موضوع اهمیت غذایی می شود و از طرفی تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به آب می تواند محدودیت های قابل توجهی را دارد.

محمدحسن طلعتی افزود: در استان فارس بیش از 240 هزار نفر بهره بردار در بخش کشاورزی فعالیت داشته که از این تعداد حدود 150 هزار نفر از بهره برداران به علت عدم دسترسی به آب (نداشتن آب) قادر به کشت محصولات صیفی و جالیزی نبوده و منحصراً اقدام به کشت گندم می نمایند.

این مقام مسئول در خصوص انتقادهائی که به بخش کشاورزی استان فارس شده است اشاره نمود و افزود: بخش کشاورزی بستر ساز صنعت بوده بطوریکه این بخش در کنار بخش صنعت می تواند شرایط مناسبی را برای توسعه همه جانبه در استان فارس فراهم نماید.

وی با بیان این مطلب که سیاست گذاری و برنامه ریزی هوشمندان در امر تولید محصولات کشاورزی با در نظر گرفتن کلیه مزایای نسبی از جمله آب می تواند در این راستا چاره ساز باشد بطوریکه استفاده از ارقام متحمل به خشکی و کم آبی و همچنین بکارگیری ارقام زودرس نمونه هائی از این دست می باشد.

ایشان با توجه به تأکید مقام معظم رهبری و ریاست محترم جمهوری مبنی بر تولید گندم، اشاره نمود: گندم یک محصول شتوی استراتژیک بوده که بیش از نیمی از آب مصرفی مورد نیاز خود را از نزولات آسمانی تأمین می کند این در حال می باشد که نیاز آبی این محصول حداکثر 4-6 هزار متر مکعب در طول دوره کشت می باشد.

در خاتمه طلعتی یادآور شدند که از عوامل مهم تهیه و تولید گندم می توان به محدودیت اراضی قایل کشت، رقابت بین گندم و دانه های روغنی در استفاده از این اراضی و رقابت در استفاده از گندم تعذیه انسان، خوراک دام و طیور و مصرف صنعتی (تولید اتاتول) اشاره کرد که با در نظر گرفتن جمیع جهات پایداری تولید گندم با حفظ منابع پایه هدف اصلی و راهبردی وزارت جهاد کشاورزی می باشد.

برچسب ها: شیراز ، شیرازه ، فارس ، کشاورزی
نظرات بینندگان