کد خبر: ۴۹۲۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۰۷ دی ۱۳۹۲
اخبار ویژه امروز روزنامه کیهان

ماشین افراط با بوق اعتدال!

موضع مشاور رئیس‌جمهور که متضمن عذرخواهی و قبول مسئولیت از سوی موسوی و کروبی برای خاتمه حصر است، با مخالفت‌ها و واکنش‌های حامیان فتنه مواجه شد.

به گزارش شیرازه٬ روزنامه کیهان امروز شنبه 07/10/92 در ستون اخبار ویژه خود نوشت: موضع مشاور رئیس‌جمهور که متضمن عذرخواهی و قبول مسئولیت از سوی موسوی و کروبی برای خاتمه حصر است، با مخالفت‌ها و واکنش‌های حامیان فتنه مواجه شد.

حسام‌الدین آشنا در مصاحبه‌ای گفته است: اگر تصور شما این باشد که آقای موسوی مظلومی است که تحت حصر است، یک‌جور راهبرد می‌طلبد، و اگر تصور این باشد که او از باب رافت اسلامی در خانه‌اش حصر شده، یک جور دیگر درباره موضوع فکر می‌کنید. بین این دو فاصله زیادی است که تا وجه مشترکی میان نگاه مظلوم و ظالم‌بین پیدا نکنید و یک مصالحه اتفاق نیفتد، همیشه سوال باقی خواهد ماند.»

وی افزوده بود: همه جوانب را که شما حل کنید باز یک جانب باقی می‌ماند و آن کسی است که تحت حصر است. او باید تصمیماتی بگیرد. اگر او نتواند و یا نخواهد تصمیم بگیرد، کار برای همگان دشوار می‌شود.

حسام‌الدین آشنا همچنین به موضوع حصر خانگی منتظری اشاره کرده و گفته که این حصر زمانی شکسته شد که خود آقای منتظری «قبول مسئولیت» کرد.

رئیس‌جمهور آخرین بار در سال 89 و پس از فتنه 25 بهمن، این حرکت را حرکتی ضد انقلابی که باعث بهره‌برداری آمریکا و اسرائیل شد معرفی کرده و خواستار برخورد قوه قضائیه شده بود.

اظهارات مشاور رئیس‌ با اعتراض‌هایی از سوی حامیان فتنه سبز مواجه شده به نحوی که حسین - د سازنده کلیپ نو سفر در فیس‌بوک از این مطالب عذرخواهی و ابراز ناخرسندی کرده و به کنایه نوشته؛ « راستش حالا و با تفاسیر اینجورکی، توقع پیگیری رفع حصر آن هم با این رفقای آشنا و ناآشنایی که ما داریم، حرف مفت است».

گفتنی است پسر آقای منتظری نیز از اظهارات حسام‌الدین آشنا که مضمون رأفت اسلامی را پیش کشیده، شاکی شده است.

ماشین افراط با بوق اعتدال!

آغاز چهارمین سال اجرای برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها بهانه‌ای شده است تا رسانه‌های ضد انقلاب و معاند با نظام جمهوری اسلامی «هدفمندی یارانه‌ها» را نشانه رفته و با بازتاب جهت‌دار برخی انتقادات نسبت به چگونگی و روش هدفمندی یارانه‌ها، اصل هدفمندی را مورد خدشه قرار بدهند.

از جمله رادیو فردا (وابسته به سازمان سیا) هدفمندی یارانه‌ها را «ماشین قراضه دولت یازدهم»! نامیده و با برجسته کردن یکطرفه انتقادات درباره هدفمندی یارانه‌ها از قول مسعود نیلی مشاور اقتصادی حسن روحانی نوشت: آقای نیلی با ذکر مثالی «وضعیت فعلی را به ماشینی تشبیه کرده که به نوشته او «بد نگهداری شده است؛ این ماشین که راننده‌اش با شجاعت زیاد آن را جلو می‌برده و حتی روی دو چرخ هم بلند می‌کرده است، اکنون به دیوار خورده است؛ این ماشین الان راننده‌اش عوض شده است ولی قراضه است! حال به این ماشین قراضه گفته‌اند باید یک بیمار اورژانسی را به بیمارستان برسانی!»

او در ادامه یادداشت خود تاکید می‌کند که «سازمان برنامه‌ و بودجه در بهترین حالت، سال 96 به قابلیت‌های لازم می‌رسد. ولی اصلی‌ترین مسائل کشور در فاصله سال‌های 93 تا 96 اتفاق خواهد افتاد که ما احتیاج به فکر و توان و قابلیت و این سازمان داریم.»

او سپس پرسش‌هایی را به این ترتیب مطرح کرده که «آیا این ماشین را می‌شود کنار گذاشت و این مریض را به یک دوچرخه‌سوار داد تا به بیمارستان برساند؟ یا این‌که این ماشین را تعمیر کرد و تا هر جا که رسیدیم، بیمار را برسانیم؟ یا این که آیا می شود در حین این که ماشین را در حین اشکالات فنی جلو ببریم و حین حرکت تعمیر کنیم؟»

نیلی در بخش دیگری از یادداشت خود تصریح کرده است «قبل از این‌که بخواهیم به مسائل اداری سازمان برنامه بپردازیم، اول باید به این مسئله بپردازیم که اولاً تصویر ما از آینده سازمان برنامه چیست و نقشه راه آن چقدر است تا یک سازمان با حداقلی از قابلیت‌ها ایجاد بشود؟»

او در پایان می‌نویسد:‌ «البته در میان کارشناسان امر اتفاق نظر وجود دارد که این بازسازی کاری نیست که در یک سال و دو سال انجام شود و باید اندیشید که در این فاصله برای پرداختن به مسائل کشور چکار باید کنیم تا بتوانیم به نتیجه برسیم؟»

درباره این شیوه انتقاد به هدفمندی یارانه‌ها باید گفت؛ اولاً بر فرض اشکالاتی به اجرای قانون هدفمندی باشد، سؤال این است که برنامه دولت یازدهم که قرار بود در 100 روز گشایش اقتصادی ایجاد کند شامل رفع برخی اشکالات هدفمندی نشده است؟ مگر قرار نبود «کلید» دولت همه قفل‌ها را باز کند چه شده است که فقط یاس و ناامیدی و «ما نمی توانیم» به افکار عمومی پمپاژ می‌شود. ثانیاً؛ آیا قراضه نامیدن هدفمندی یارانه‌ها آن هم بدون استدلال منطقی، بر مبنای قاموس «اعتدال» است یا افراط در انتقاد؟ خاطرنشان می‌شود یکی دیگر از مشاوران رئیس جمهور- حسام الدین آشنا- نیز اخیراً هدفمندی یارانه‌ها را به «میدان مین»! تعبیر کرده بود.

گفتنی است؛ هدفمندی یارانه‌ها قانون مصوب مجلس و مورد تایید شورای نگهبان است.

دستور از مرکز بود! 

سایت «سلام نو» از قول «دیوید ایگنیشس» خبرنگار و ستون‌نویس معروف روزنامه واشنگتن‌پست نوشته است «از شریعتمداری پرسیدم آیا روحانی را باید اعدام کرد؟! و او در پاسخ لبخندی زد و گفت؛ ما به ادب معتقدیم».

سایت مدعی اصلاحات «سلام نو» در حالی تیتر فوق را برای خبر خود برگزیده و با ذوق‌زدگی کودکانه منتشر کرده است که واژه «HUNG UP» به معنی قطع کردن تماس تلفنی و بر زمین گذاشتن گوشی است. و ظاهرا مترجم باسواد! سلام نو مفهوم این واژه را با HANG UP که به معنی دار‌زدن و اعدام کردن است، اشتباه گرفته است. البته برخی از مراجعه‌کنندگان به سایت مزبور، این اشتباه فاحش را گوشزد کرده‌اند و حتی در نظریات ارائه شده خود (کامنت) مدیران سایت را به خاطر این کینه‌توزی کور علیه کیهان به شدت سرزنش هم کرده‌اند ولی مدیران سایت که مانند بزرگترهای خود، «دانستن را حق مردم» می‌دانند! نه فقط به خاطر این تحریف آشکار پوزش نخواسته‌اند بلکه درباره آن سکوت کرده و خبر دروغ را کماکان روی خروجی سایت قرار داده‌اند. که البته از فتنه‌گران کمترین توقع صداقت نیز ساده‌لوحانه است. مخصوصا وقتی پادوها دستور را از مرکز دریافت کرده باشند!

گفتنی است خبرنگار واشنگتن‌پست به مدیر مسئول کیهان گفته بود شما با مکالمه تلفنی روحانی و اوباما مخالف بودید. آیا به نظر شما آقای روحانی باید با شنیدن صدای اوباما گوشی را زمین می‌گذاشت و تماس را قطع می‌کرد- HUNG UP- و شریعتمداری در پاسخ گفته بود؛ «ما مسلمانان اهل ادب و احترام هستیم ولی آن مکالمه یک ترفند سیاسی بود» و توضیح داده بود «هنوز آقای روحانی نیویورک را ترک نکرده بود که خانم سوزان رایس در مصاحبه‌ای گفت؛ تقاضای تماس از سوی رئیس جمهور ایران بوده است که آقای روحانی گفته او را تکذیب کرد و اعلام کرد اوباما درخواست تماس تلفنی کرده بود. بنابراین اگر این مکالمه یک ترفند سیاسی نبود چرا باید بلافاصله آمریکایی‌ها اعلام کنند که تماس از سوی دکتر روحانی بوده است؟» مدیر مسئول کیهان در ادامه- نوار مصاحبه موجود است- گفته بود؛ «اوباما چند ساعت بعد اعلام کرد که تحریم‌ها ایران را به پای میز مذاکره کشانده است و مکالمه تلفنی با رئیس جمهور کشورمان را در همین راستا ارزیابی کرده بود. بنابراین ملاحظه می‌کنید که آمریکا از این مکالمه در پی سوءاستفاده سیاسی بوده است و بر خلاف آنچه که شما مطرح می‌کنید، مسئله دوستی و روابط حسنه در آن جایی نداشته است».

نظرات بینندگان