کد خبر: ۴۹۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۰۹ دی ۱۳۹۲

تلگراف صلواتی+عکس

یکی از خدمات ارتباطی در نظر گرفته شده برای رزمندگان در جبهه‌ها، که به علت سرعت انتقال پیام به تمام نقاط دور و نزدیک کشور مورد استقبال آنها قرار می‌گرفت، استفاده از تلگراف صلواتی بود.

به گزارش شیرازه، وبلاگ سپهر حزب‌الله نوشت: در سال‌های دفاع مقدس ملت ایران و نبرد حماسی رزمندگان ایران اسلامی برای دفاع از اسلام و انقلاب، چند وسیله متفاوت ارتباطی، نقش برقراری ارتباط و تبادل پیام مابین رزمندگان حاضر در مناطق عملیاتی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل و خانواده‌هایشان در اقصی نقاط کشور را بر عهده داشتند.

رزمندگان از طریق نوشتن‌نامه، برقراری تماس تلفنی و ارسال پیام تلگرافی، می‌توانستند با خانواده‌های خود در ارتباط باشند و خبر سلامتی خود را به اطلاع خانواده، آشنایان و دوستان برسانند و از وضعیت خانواده شان نیز  کسب اطلاع کنند.

برای نوشتن نامه‌های رزمندگان، پاکت‌هایی ویژه  طراحی شده بود که روی پاکت محل درج نشانی فرستنده و گیرنده قرار داشت و قسمت پشت پاکت، برای نوشتن متن نامه در نظر گرفته شده بود و این پاکت‌های نامه که مزین به طرح‌ها، شعارها و تصاویر زیبای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود به صورت رایگان در میان رزمندگان در پادگان‌ها، اردوگاه‌ها و مناطق عملیاتی، توزیع می‌شد و نیازی به الصاق تمبر برای رسیدن به مقصد نیز نداشت.

پست‌های صلواتی در نقاط مختلف جبهه‌ها، نامه‌های رزمندگان را جمع آوری و تحویل اداره پست شهرهای مختلف کشور می‌دادند و حدوداً 2 هفته طول می‌کشید تا نامه‌ها به دست خانواده‌ها برسد.

استفاده از تماس تلفنی برای رزمندگان‌، در مخابرات شهرها و پادگان‌ها مقدور بود و آنها هر وقت که از مناطق عملیاتی برای مرخصی به شهرها می‌رفتند، به علت کمبود امکانات مخابراتی و تعداد زیاد رزمندگان منتظر در صف برای مکالمه، تنها می‌توانستند دقایقی با خانواده‌هایشان از طریق تلفن صحبت کنند.

یکی از خدمات ارتباطی در نظر گرفته شده برای رزمندگان در جبهه‌ها، که به علت سرعت  انتقال پیام به تمام نقاط دور و نزدیک کشور، مورد استقبال آنها  قرار می‌گرفت، استفاده از تلگراف صلواتی بود.

تصویر زیر یک نمونه از برگه‌های تلگراف صلواتی در دوران دفاع مقدس ملت ایران است که یکی از رزمندگان ایران اسلامی، از میان مجموعه یادگاری‌های خود از سال‌های مقاومت و ایثار، انتخاب و در اختیار وبلاگ سپهر حزب الله قرار داده است، تا برای یاد آوری خاطرات آن دوران به یاد ماندنی، برای مخاطبین محترم فضای مجازی به نمایش گذاشته شود:

 

برگه‌های درج پیام در قالب تلگراف‌های صلواتی در هنگام نبرد‌های رزمندگان در ایام عملیات، میان آنها توزیع می‌شد و می‌توانستند با نوشتن چند کلمه و جملاتی کوتاه، آخرین وضعیت خود را برای خانوده‌شان بیان کنند و این پیام‌ها در مدت زمان بسیار کوتاهی در فاصله چند روز به دست خانواده رزمنده می‌رسید.

متن این تلگراف‌ها بیشتر شامل خبر سلامتی رزمنده‌ها بعد از انجام عملیات، برای خانواده‌هایشان بود، هر چند در آن روزهای حماسه  و مقاومت، رزمندگان به جای اینکه بخواهند از این فرصت کوتاه چند کلمه‌ای استفاده و پیام سلامتی خود را به خانواده برسانند، بیشتر از آن برای وصیت و سفارش پیرامون  امام، انقلاب و اسلام، خطاب به خانواده، دوستان و آشنایان بهره می‌گرفتند.

 



انتهای پیام/

نظرات بینندگان