کد خبر: ۴۹۵۷۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۲

طرح ترافيك شيراز در بن‌بست اختلاف نظر مسئولان

طرح ترافيك شيراز باز هم در بن‌بست تعارض، ناهماهنگي، نبود مديريت واحد و همدل نبودن پليس و شهرداري، گير افتاده است، بن‌بستي كه بيش از يك‌سال قبل آن را متوقف كرد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایبسنا٬ اكنون و در حالي‌كه خبرها حاكي از تصويب طرح محدوده ممنوعيت تردد خودرو، از سوي شوراي عالي ترافيك كشور و ابلاغ دستور به مسئولان استان فارس و شهر شيراز براي اجراي آن است، شل كن سفت‌كن‌هاي مسئولان دستگاه‌هاي مجري، بار ديگر رنگ از رخ اعتماد مردم به مديرانشان پرانده است!

سابقه انتشار خبر اجرايي شدن طرح ترافيك در شيراز، آنقدر زياد بوده كه به‌نوعي داستان چوپان و گرگ و بي‌اعتمادي مردم روستا! را در ذهن تداعي مي‌كند، داستاني كه در فرهنگ عامه مردم به ضرب‌المثل بدل شده است!

اولين بار سال گذشته و روزهاي پاياني فصل بهار بود كه مسئولان خبر از اجرايي شدن طرح ترافيك را رسانه‌اي كردند، خبري كه از شوراي سوم آغاز شد و با تاييد شهرداري تداوم يافت و در ميانه‌راه با مخالفت‌هاي پليس به ورودي يك بن‌بست رسيد و با مخالفت صريح استاندار وقت، در انتهاي كوچه‌اي بن‌بست، متوقف شد.

تلاش‌ها از همان زمان براي خروج طرح از بن‌بست ابهام‌ها و اشكالات آغاز شد و اگرچه هزينه‌هايي كه براي تبليغات رسانه‌اي و محيطي و ... انجام شده بود، به پاي فرهنگ‌سازي!! گذاشته شد اما براي دومين‌بار، در روزهاي پاياني سال 91، بار ديگر زمزمه‌هاي آغاز طرح همزمان با بهار، مطرح و پس از آن، معاون حمل و نقل و ترافيك وقت شهرداري كه مواجهه سازمان متبوعش با خبرنگاران و رسانه‌ها بارها خبرساز و در نهايت به تغيير در كادر مسئول روابط عمومي آن مجموعه شد، منجر شد، خبر از اجرايي شدن طرح در ارديبهشت 92 داد.

اما در همان ابتدا، اجرايي نشدن طرح به دليل آنكه اظهارنظر شوراي عالي ترافيك كشور را همراه نداشت، تاييد و سكوت بر فضاي محدوده ترافيك شيراز، حاكم شد.

در اين ميان تغيير مكرر مسئولان در راس معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز، نشان از نارضايتي مسئولان از عملكردها داشت و اينكه تلاش‌ها همچنان در مسير بازگشايي معبر بن‌بست يك‌طرفه‌اي كه طرح ترافيك در انتهاي آن متوقف شده بود و راهي نه به جلو نه به عقب، نداشت!

اما در اين ميان آنچه كه هيچ‌گاه در نظر گرفته نشده بود، نظرات شهرونداني بود كه همه سنگ نفع و زيان آنان را به سينه مي‌زدند، بطوريكه طي اين مدت حتي يك سازمان هم به‌فكر نظرسنجي دقيق و علمي از مردم برنيامد، مردمي كه تعداد زيادي از آنان در محدوده طرح زندگي و كار مي‌كنند.

تنها برخي اوقات، بعضي رسانه‌ها به انعكاس نظر معدود و محدود شهرونداني در خصوص طرح و ضرورت آن پرداختند اما اين مصاحبه‌ها و گزارش‌ها به دليل آنكه مبناي نظرسنجي علمي محسوب نمي‌شد، نمي‌توانست تامين كننده نظر باشد.

اما براي چندمين بار، موضوع اجرايي شدن طرح ترافيك، با اشاره شوراي چهارم شيراز در خصوص تصويب طرح در شوراي عالي ترافيك و تاييد استانداري فارس در خصوص اين ادعا، مطرح و رسانه‌اي شد.

اگرچه اعضاي شوراي شهر خصوصا آنان كه تجربه گذشته را داشتند، محتاطانه رفتار كرده و از هرگونه اطلاع‌رساني امتناع كردند و بارها پشت درهاي بسته با مسئولان ارشد استان در سطوح سياسي، عمراني و انتظامي ديدار و گفت و گو داشتند اما در نهايت، مصاحبه معاون جديد حمل و نقل و ترافيك شهرداري شيراز كه از صندلي رياست شوراي سوم به صندلي معاونت حمل و نقل شهرداري نقل مكان كرده بود، رشته‌ها را پنبه كرد!!

زحمت‌كش سه هفته قبل در يك صبح جمعه و در حاشيه پياده‌روي ترتيب داده شده براي بزرگداشت هفته حمل و نقل، خبر اجرايي شدن طرح از 15 دي ماه را رسانه‌اي كرد و از همان روز پليس زاويه‌گرفتنش را آغاز و شروع به طرح انتقاد و اشكال كرد!

به گزارش ايسنا،‌ شهردار شیراز نيز بعد از علي‌ زحمت‌كش، به شكلي كامل‌تر، اجرايي شدن طرح ترافيك را در زمان معين شده،‌ تاييد كرد و گفت: اجرای طرح ترافیک در شیراز مصوب شده و بنا بر ابلاغ وزارت کشور، مقرر است از 15 دی‌ماه، در قالب طرح زوج و فرد، عملیاتی شود.

علي‌رضا پاك‌فطرت البته اقرار كرده بود كه اجراي طرح بر دوش پليس راهور است، اما احتمال نمي‌داد كه پليس هم انتظار دارد اولين خبردهنده!! نام بگيرد و به همين دليل بسيار ساده، شايد چوب ديگري لاي چرخ كار بگذارد كه زحمت شكستن آن براي مدتي، همه را به تكاپو وادار كند.

البته شهردار شيراز با اين تاكيد كه اگر مدیر یا کارشناس فعال در حوزه‌ی حمل و نقل نسبت به طرح ترافیک بی‌تفاوت است، به‌طور قطع حمل و نقل را به‌خوبی نمی‌شناسد، گفت: برای آن که ترافیک شیراز یک‌بار و برای همیشه برطرف شود باید فرهنگ شهروندی در این زمینه تغییر کند و این فرهنگ‌سازی به‌طور قطع با یاری رسانه‌ها ممکن است.

شهردار شیراز افزود: انتظار داریم از زمان اجرای طرح محدوده‌ی ترافیک رسانه‌ها نیمه‌ی پُر لیوان را ببینند و کمک کنند تا این طرح به بلوغ برسد.

پاک‌فطرت كه مي‌دانست بار ديگر پليس موضوعاتي را به‌عنوان اشكال اجرايي شدن طرح مطرح كرده و خواهد كرد، خاطرنشان کرد: این که بیان شود پارکینگ به اندازه کافی وجود ندارد، از افراد کم‌اطلاع پذیرفتنی است، اما نباید همین حرف در رسانه‌ها تکرار شود چون یک فرد فرهنگی می‌داند با شماره‌گذاری روزانه 400 خودرو، به حداقل ایجاد 400 واحد پارکینگ نیاز است.

وی تصریح کرد: این که شهرداری همه‌ی بودجه خود را برای ساخت روزانه 400 واحد پارک صرف کند غیرممکن و غیرعقلانی است که به‌فرض ساخت پارکینگ، همه‌ی خانه‌ها و کوچه‌های شهر نیز باید به خیابان و زیرگذر و روگذر تبدیل شود.

پاک‌فطرت تصریح کرد: در خصوص طرح ترافیک شک نکنید که اگر امسال این طرح اجرا شود بهتر از سال آینده است و شهرهایی که این طرح را زودتر آغاز کردند بر مشکلات آن نیز فائق آمده‌اند، شهرداري شيراز نيز متعهد است كه در ادامه‌ی مسیر، حمل و نقل عمومی راحت و سریع را از شهرک‌های خارج از شیراز نیز تامین و مدیریت کنیم و البته رسانه‌ها و به‌ویژه صدا و سیما نیز وظایفی را در زمینه‌ی فرهنگ‌سازی این طرح، برعهده دارند!

اما علي‌رغم آنكه شهردار، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري و شوراي شهر شيراز خبر اجراي طرح محدوديت تردد را اعلام و رسانه‌اي كرده‌اند، فرمانده انتظامي فارس بار ديگر آب پاكي روي دست همه ريخت و اعلام كرد كه پليس زمان اجراي طرح را اعلام مي‌كند.

سردار سرتيپ سيروس سجاديان در آخرين كنفرانس خبري خود با تاكيد براينكه زمان اجراي طرح تنها توسط پليس بايد اعلام شود و با پذيرفتن اينكه طرح به تصويب شوراي‌عالي ترافيك رسيده و از سوي استانداري ابلاغ شده است،‌ گفت: از 15 دي‌ماه فاز ارشادي طرح را آغاز مي‌كنيم.

با طرح اين موضوع از سوي فرمانده‌ انتظامي فارس، صاحب‌نظران به اين فكر افتادند كه شايد پليس از اين گلايه دارد كه چرا شهرداري اول‌بار اين خبر را رسانه‌اي كرده و اجازه نداده است تا مسئولان انتظامي، مردم را در جريان امر قرار دهند!

فرمانده انتظامي فارس اعتقاد دارد كه هم‌اينك پاركينگ براي خودروهاي شهروندان به‌تعداد كافي وجود ندارد و همه ورودي‌ها بايد مكانيزه شود و نيرو به‌اندازه كافي باشد و در نهايت اينكه خطوط ويژه اتوبوسراني در سراسر محدوده ايجاد شده باشد.

در اين ميان البته هيچ‌كس به سراغ مردم نرفت!!.

يك معلم كه براي حضور سر كلاس درس هر روز صبح در اولين ساعت‌ها بايد از خانه خارج شود، به خبرنگار ايسنا گفت: نمي‌دانم مسئولان ساعت 6 و 30 دقيقه صبح در شهر تردد كرده‌اند، بنده كه هيچ وقت ترافيكي را در اين ساعت نديده‌ام!

وي كه معتقد است ساعت اجراي طرح مشكل دارد،‌ گفت: شايد بهتر باشد اين طرح را در دو بازه زماني صبح و عصر ببينيم يعني از ساعت 9 صبح تا 14 و عصرها از 17 تا 21 در اين حالت است كه مي‌توان گفت براي اهدافي نظير كاهش آلودگي هوا، سرعت‌گرفتن حمل و نقل عمومي و رفاه شهروندان كار انجام مي‌شود.

يكي از كارمندان ستادي آموزش و پرورش فارس نيز در گفت و گو با ايسنا،‌ تاكيد كرد كه طرح نيازمند بازنگري است و بايد در ساعت اجراي آن تجديد نظر شود.

اين كارمند دولت تصريح كرد: وقتي پاركينگ، اتوبوس، تاكسي و ديگر امكانات زيرساختي نيست،‌ چرا بايد مردم با سختي مواجه شوند!!

وي با تاييد اينكه بايد محدوديت ترافيكي اعمال شود، گفت: آيا آقايان خودشان سوار خطوط اتوبوس شده‌اند، آيا مي‌دانند تاكسي‌ها چقدر كرايه دريافت مي‌كنند، آيا تابحال در سرما و گرما، مانند گوشت آويزان ميله‌هاي اتوبوس‌هاي نامناسب شده‌اند.

صفدري، يكي ديگر از شهروندان شيرازي است كه با تاييد ضرورت اجرايي شدن طرح محدوده ترافيك، تصريح كرد: اگر براي تمام كارمنداني كه محل كارشان در محدوده ترافيك است، امكانات مناسب حمل و نقلي ديده شود، خوب است.

يكي ديگر از شهروندان نيز كه در يك شركت رايانه‌اي فعاليت مي‌كند، گفت: مشكل در محدوده ترافيك به وجود مطب‌هاي پزشكان،‌ درمانگاه‌ها، مراكز بيمارستاني و تجاري بر مي‌گردد.

وي گفت: شيراز پذيراي مراجعان زيادي در بخش‌هاي تجاري و پزشكي است كه از ساير شهرستان‌هاي استان فارس و حتي استان‌هاي همجوار و بعضا از كشورهاي همسايه براي دريافت خدمات مراجعه مي‌كنند، تردد اين‌گروه حجم بالايي از ترددها در محورهاي مركزي شهر را باعث شده است.

او اضافه كرد: متاسفانه امروز ما چوب سوء مديريت گذشتگاني را مي‌خوريم كه اجازه دادند درمانگاهي نظير امام‌رضا(ع) راه‌اندازي شود و ساختمان‌هايي مرتفعي بدون در نظر گرفتن پاركينگ كافي احداث شود.

به گزارش ايسنا،‌ صاحب‌نظران اعتقاد دارند كه اظهارنظرهاي متناقض مسئولان در راس شهرداري و نيروي انتظامي، تنها نتيجه‌اي كه به‌دنبال دارد، كم‌رنگ شدن اعتماد مردم به آنان است.

كاش مسئولان قبل از آنكه با اظهار نظرهاي متناقض، زمينه ترديد و تشكيك و بي‌اعتمادي را نزد شهروندان فراهم كرده و موجب بروز تفسيرها و نقدهاي وارد و ناوارد را سبب‌ساز باشند، با هماهنگي بيشتر بر سر اينكه چه مجموعه و مسئولي بايد اطلاع‌رساني را عهده‌دار باشد كدام يك چه بخشي را مديريت و نظارت كند، به توافق مي‌رسيدند!!

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
1
تو رو خدا برید ببینید چه بر سر خیابون مشیرفاطمی و نادر اوردن
مردم بدبخت چه گناهی دارن؟
اونجا همینجوری پر از ترافیکه
حالا خیابونو نصف کردن
کی به داد ما میخواد برسه؟
همش به اسم مردمه ولی مردم به هیچ چی حساب نمیشن
مگه شبها ترافیک کمر شکن تو این منطقه نیست؟ چرا اون موقع به فکر مردم نیستید؟
یک شهروند
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
باز هم به نیروی انتظامی که معقولانه رفتار می کند.
فکر کنید که مسوولان در این حیطه هم مانند برنامه پزشک خانواده عمل می کردند و یدون ایجاد زیرساخت های لازم طرح را اجرا می کردند، چه می شد؟!
ناشناس
بنده خدا میشه بگی کدوم زیرساخت آمادن؟
چی چیشون آمادن؟
اینا هنوز تو ای که ای خط ویژه کدوم لاینش مال اتوبوس ماشه موندن خودشونم نمیدونن اونوقت میگی زیرساخت؟
فقط و فقط لجبازیه و اوضای پول همی
یی بدبخت
Germany
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
خدا نبخشه هر کی مردم رو ایجوری زا به راه کرده
ما مسیری رو که هر روز ده دقیقه ای میرفتیم 40 دقه طول کشید تا رفتیم
رفتنی مشیرفاطمی سه لاین ماشین میرفت به سمت چارراه پارامونت برگشتن سه لاین برمیگشت به ستاد در عرض نیم ساعت
یعنی اصلا یه وضع مسخره ای بودا
فلشای نشون دهنده مسیر اتوبوسا یکیش به سمت وسط بود یکیش به سمت کنار
پلیسام که قربونشون برم انگار نه انگار
خدا ........
قادری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
جنابان مسئولین هر وقت خودتان از وسایل نقلیه عمومی جهت رفت وامد به محل کارتان استفاده نمودید (دایم نه این که نمایشی باشد ) ا وقت طرح ترافیک را اجرا کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
2
خدا خودت به دادمون برس ما که خونمون تو محدوده ترافیک هس باید پول بدیم تا اجازه
عبور بدن
ناشناس
-
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
من كارشناس استانداري هستم اين طرح به شكست مي انجامد اول زير ساختها محيا نيست .دوما پاركينگ ها ظرفيت اين حجم خودرو را ندارد
سوما پاركينگها درمعبراي مناسب درحال ساخت هستن چهارما اوج ترافيك شهري ساعت كار پزشكان درخيابان زند ميباشد كه ترافيك آن به خيابانهاي منشعب كشيده ميشودپنجمادرحال حاضر از هرنقطعه ورودي به محدوده ترافيك شهري مكاني براي پارك خودرو وجود نداردبنا براين درپشت اين وروديها ترافيك وحشتناكي حاكم خواهد شد ودرخصوص عدم وجود نقليه عمومي مناسب دراين وروديها سردرگمي مردم صدچندان خواهد شد .
تنها راه خروج از معضل ترافيك شهر شيراز خروج مطب پزشكان وبيمارستانها از منطقه ومجتمع شدن آنها دريك شهرك پزشكي مناسب مثلا درابتداي ورودي شهر شيراز يا جنوب شهر شيراز يا مكاني ديگر كه اولا همه مردم به يك نقطه واحد مراجعه نمانيد كه خارج از بافت قديم شهر شيراز باشد
ناشناس
جانا سخن از دل ما مىگوىى اما کجاست عقل سلىم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
وجدانا کجاى دنىا مىان مسىر وىژه اتوبوس درست کنند بلوار نصف کنند بعد وسطش 10متر چمن بگذارند کجاى دنىا ساخت مترو از حلزون هم اهسته تره کجاى دنىاى متمدن اتوبوس وسط خىابان مسافر سوار پىاده مىکند
نه پارکىنگى نه اىستگاهى نه مترو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
فکر کنم شهرداری پول کم آورده !! فقط این طرح برا پول دارها و آقازاده ها خوبه که چند تا ماشین دارن و هر رئیس و مدیری هم چند تا کارت تردد برا بچه هاش بگیره البته خودش که از ماشین اداره استفاده میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۲
0
خدایا همه ما را از دست آدمهای کم خرد و نفهم و بی سواد نجات بده