کد خبر: ۵۱۳۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۹ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
در جلسه دانشجویان با اعضای شورای شهر مطرح شد

شیراز، دبی و آنتالیا نیست اما باید مثل تورنتو و فلورانس توریستی باشد!

مشکلات فرهنگی، طرح ترافیک شهرستان، کم‌توجهی به اختصاص بودجه در نقاط محروم، کم‌توجهی برخی از دستگاه‌ها در بارش برف اخیر، اجاره برخی از ارتفاعات برای ساخت و ساز، انتقاد از نوع جهان‌بینی اعضای شورا، برخی از بی‌تدبیری‌ها در مجموعه شهرداری و عدم نگاه صدقه‌ای به جنوب شهر از جمله مطالباتی بود که دانشجویان آن را مطرح کردند.
جلسه مطالبه دانشجویان از اعضای شورای شهر شیراز عصر چهارشنبه 16 بهمن ماه در تالار دکتر مصطفوی دانشگاه شیراز و به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه و مجمع دانشجویان عدالتخواه شیراز برگزار شد.

به گزارش شیرازه به نقل از غریو؛ مشکلات فرهنگی، طرح ترافیک شهرستان، کم‌توجهی به اختصاص بودجه در نقاط محروم، کم‌توجهی برخی از دستگاه‌ها در بارش برف اخیر، اجاره برخی از ارتفاعات برای ساخت و ساز، انتقاد از نوع جهان‌بینی اعضای شورا، برخی از بی‌تدبیری‌ها در مجموعه شهرداری و عدم نگاه صدقه‌ای به جنوب شهر از جمله مطالباتی بود که دانشجویان آن را مطرح کردند.

هاجری: ازنحوه سرمایه گزاری در شیراز نگرانیم

محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز در این جلسه افزود : بودجه فرهنگی شهر شیراز در سال ٬93 87 میلیارد تومان است.

هاجری تأسیس دارالقرآن در محله های مختلف شهر شیراز را از مهمترین اولویت‌های فرهنگی سال 93 دانست و گفت: ساخت مجموعه های ورزشی 8 میلیارد و برای ساخت دو پیست موتور سواری هر کدام دو میلیارد اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: این شهرستان دبی، آنتالیا و مالزی نیست و به تمام مراکز فرهنگی و مذهبی با رویکرد اسلامی نگاه می‌کنیم. ما هم نگران سرمایه گذاران هستیم؛ ما خودمان در قضیه خلیج فارس و محمدپور جلوی دادگستری تجمع کردیم.

وی افزود: بیشترین بودجه به سازمان های مردم نهادی که کار مذهبی می کنند امثال رهپویان وصال، مهدویت و... امسال تخصیص گرفته است.. ایجاد قرارگاه فرهنگی احمد بن موسی(ع) در شیراز تحت نظر آیت الله ایمانی نیز در دست اقدام است.

این عضو شورا با بیان اینکه هیچ کس بیشتر از ما به برگزاری جشنواره فیلم عمار در شیراز کمک نکرده است؛ گفت: هر کس برای اکران جشنواره عمار، در هر سالنی، هر مسجدی کمک بخواهد، ما کمک خواهیم کرد.

نقیب زاده: از نگاه ما عملکرد شهرداری مردود است

احمدرضا نقیب‌زاده، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر نیز در پاسخ به انتقادات مطرح شده از سوی دانشجویان در مورد نحوه اجرای طرح ترافیک خاطرنشان کرد: در کلان شهرها مسئله ای به نام ترافیک وجود دارد و رهبری هم این مسئله را به عنوان مسئله اساسی کلان شهرها ذکر کرده اند.

وی با تاکید بر اینکه قطعا شورای شهر طبق نظر مردم و آنچه که به صلاح مردم است رفتار می‌کند؛ اظهار کرد: برای رسیدگی به وضعیت ترافیک و رسیدن به یک حمل‌و‌نقل روان در شهرها طرح نقشه جامع حمل‌و‌نقل در دهه 70 در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته است. مرز و محدوده طرح ترافیک شیراز در شورای دوم بیان شد. از سال 88 جلسات مکرری در شورای شهر و شهرداری برگزارشده است و در دولت جدید ابلاغ طرح ترافیک از وزارت کشور به استانداری فارس اعلام شد.

نقیب زاده افزود: آنچه در شیراز اتفاق افتاده بنده ناشی از نقص قانون می‌بینم، در قانون برای نیروی انتظامی و شهرداری وظایفی تعیین شده است مانند برنامه ریزی مسائل اجرایی و پشتیبانی که گاها این وظایف هم پوشانی دارد؛ درخود قوانین هم مغایرت هایی داریم .

این عضو شورای شهر شیراز در پاسخ به انتقاد دانشجویان از عدم فرآهم بودن زیرساخت های لازم برای اجرای طرح ترافیک در شیراز؛ گفت: بحث ایجاد خطوط ویژه اتوبوسرانی از شرایطی بود که نیروی انتظامی هم بر آن تاکید داشت. مشاورین 5500 پارکینگ را برای ایجاد زیر ساختها لازم شمرده بودند که اکنون 4800 پارکینگ فراهم شده است. 8 دوربین نصب شده است 22 دوربین تا پایان سال به مناقصه گذاشته شده و 30 دوربین هم در سال آینده نصبب می‌شود.

یکی از دانشجویان در اعتراض به اظهارات نقیب زاده گفت: آیا با ایجاد پارکینگ مشکل عبور و مرور بهبود پیدا میکند؟ چرا خودمان را گول می‌زنیم؟ چرا به جای تمرکززدایی مراکز درمانی تجاری اداری از مرکز شهر صورت مسئله را پاک می‌کنیم و افتخار می‌کنیم که پارکینگ طبقاتی ایجاد کرده ایم؟!!

وی در پاسخ به این سوال بیان کرد: در قانون برنامه پنجم سازمان راه و شهرسازی سابق و جهاد کشاورزی آمده است که اراضی اطراف محدوده کلان شهرها را باید در اختیار شهرداری بگذارند. مانند دروازه قرآن (کوه نور)، جبل دراک و قسمت غربی بولوار چمران؛ آنچه دنبال می‌شود این است که بتوانیم این ارتفاعات را ثبت کنیم و در کنار آن هم رعایت پروژه های سرمایه گذار یکنیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل تصریح کرد: در دروازه قران 35 هکتار اراضی است که 13 پروژه به صورت لکه ای پیش بینی شده است که فقط حدود ده هکتار به سرمایه گذار می‌دهیم!

نقیب زاده حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر با اشاره به اینکه برنامه 5 ساله شورا برای مشخص کردن مسیر حرکت شهر شیراز است ؛تاکید کرد: اولویت اول ما این است که شیراز شهری مذهبی و پایتخت فرهنگی ایران بشود.

نقیب زاده در ادامه با تاکید بر اینکه من اصلاً چنین اعتقادی ندارم که بیش از ظرفیت شهروندان مراکز تجاری وجود دارد؛ گفت: رهبری در سال 87 که در شیراز حضور پیدا کردند جمله ای داشتند که فرمودند این سرمایه گذاری است که اشتغال ایجاد میکند؛ کسب و کار ایجاد می‌کنند. از نگاه ما عملکرد شهرداری مردود است چرا که فقط متقاضیان سرمایه گذاری تجاری می‌توانند سرمایه گذاری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: چیزی به عنوان پروژه هدف 96 تصویب نشده است و ما برنامه 5 ساله 92 تا 96 زا تصویب کرده ایم.

این عضو شورای شهر شیراز در پاسخ به اینکه چرا تمرکززدایی از مناطق مرکزی شهر صورت نمی‌گیرد؛گفت : بند 24 ماده55 قانون شهرداری ها به پزشکان اجازه داده ولو در منازل با کاربری مسکونی حتی اگر اجاره نشین هم باشند بتوانند آنجا مطب بزنند. بنابراین ما نمی‌توانیم آن ها را از مرکز شهر جدا کنیم.

حق‌نگر: فضای سبز شیراز با زیاده‌خواهی برخی در حال نابودی است/ می‌خواهیم شیراز مثل تورنتو و فلورانس یک شهر توریستی شود

محمد حق‌نگر، رئیس کمیسون خدمات و محیط زیست شورا نیز بیان کرد: آنچه که امروز در بحث محیط زیست شیراز در حال اتفاق‌افتادن است تنها یک فاجعه است. فضای سبز شیراز به دلیل زیاده خواهی برخی در حال نابودی است. مهمترین مزیت نسبی ما نسبت به تمام ایران برخورداری از آب و هوا و فضای سبز است که متأسفانه در حال انقراض است. فضای سبز شیراز با زیاده‌خواهی برخی در حال نابودی است

وی در بیان علل کم بودن تعداد مراکر تفریحی و فضای سبز در قسمت جنونبی شهرغ گفت: این تفاوت ها از قبل وجود داشته است و در گذشته از 4 راه زرگری به بعد کلاً باغ بوده است. اکنون در خیابان تخت جمشید و فرصت درختان سبز شده است.

این عضو شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه در کمیسیون خدمات و محیط زیست سه موضوع توسعه فضای سبز، بافت تاریخی و توسعه گردشگری رأس تمام کارها قرار گرفته است؛ بیان کرد: ما توسعه گردشگری را داریم دنبال می‌کنیم اگر بتوانیم گردشگری را توسعه دهیم بیکاری برطرف میشود!

حق‌نگر گفت: می‌خواهیم شیراز مثل تورنتو و فلورانس یک شهر توریستی شود اما باید معتادها را جمع کنیم.

وی ادامه داد: محلی را در سلامی مشخص کردیم که هر چه معتاد و ولگرد است جمع آوری بشود؛ البته قبل از سلامی محل دیگری اجاره کردیم.

شعرا: کسری بودجه‌ را باید ازطریق سرمایه گذاری در بخش خصوصی تأمین کنیم

ابراهیم شعرا، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در فارس نیز در این جلسه گفت: طرح‌های دو فوریتی در تمام مراکز و ارگان‌های تصمیم گیرنده در موضوعات خاص ایجاد می‌شود. در شورای چهارم تلاش می‌شود که حداقل طرح های دو فوریتی تصویب شود و یکی از آن ها برای طرح ترافیک بود.

وی با بیان اینکه نرده‌کشی خیابان نادر شیراز در طرح ترافیک به دلیل نارضایتی ساکنان یکی از مهمترین دستور کارهای شورا بود که با طرح دو فوریتی برداشته شد؛ تصریح کرد: منتقد برخی از طرح‌هایی هستیم که بار ترافیکی سنگینی ندارد اما هزینه زیادی برای اجرای آنان در نظر گرفته شده است.

شعرا با تاکید بر اینکه اتکا به عوارض و مالیات‌های شهرداری موجب کسری بودجه می شود؛ گفت: 40 درصد منابع شهرداری از عوارض است، بخشی ارزش افزوده و مالیاتی است که شهرداری می‌گیرد و بخشی هم سرمایه گذاری است؛ بنابراین ضرورت استفاده از سرمایه گذار قطعی است و اگر از آن ها استفاده نکنیم کسری آن را باید از مردم بگیریم!

عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: یکی از مشکلات ما در بافت قدیم با میراث فرهنگی است و البته 20 درصد بافت قدیم افغانی هستند. در مناطق جنوبی هم مانند کوشکک اکثراً افرادی هستند که از روستاها آمدند و بدون مجوز و غیر قانونی خانه ساختند .


تذروی: نباید انتظار داشت که یک شبه مشکلات جنوب شهر شیراز از جمله کوشکک برطرف شود

محمد تذروی، عضو کمیسیون تلفیق شورا نیز با تاکید بر اینکه قرار نیست یک شبه تمام مطالبات دانشجویان محقق شود؛ گفت: نباید انتظار داشت که یک شبه مشکلات جنوب شهر شیراز از جمله کوشکک برطرف شود؛ چرا که از ریشه مشکل در برخی از این نقاط وحود دارد که به مرور زمان حل می‌شود. دلتان شور جنوب شهر را نزند؛ امیدی نیست که سریع کار انجام بشود؛ فعلا در حال برطرف کردن موانع هستیم.

وی با اشاره به اینکه دغدغه فکری دانشجویان به اندازه دغدغه اعضای شورای شهر است؛ تصریح کرد: مشکلات شیراز تنها با پای کار آمدن تمام مراکز و دستگاه‌ها حل می‌شود.

این عضو شورا در سازمان تاکسیرانی گفت: یک هفته در میان سیصد نفر از رانندگان تاکسی را جمع می‌کنیم و آموزش های فرهنگی برای آن ها می‌گذاریم که فرد تاکسی ران به حقوق شهروندی آشنا شود و این یک کار فرهنگی است که اثراتش بعدها نمایان می شود.

وی در ادامه تبا بیان اینکه شهرداری به تنهایی متولی فرهنگ نیست؛ تاکید کرد: ارشاد، صدا و سیما، سازمان تبلیغات هم باید پای کار بیایند؛تاثیرگذاری صدا و سیما در مسائل فرهنگی بیشتر است.


ترابی: نیاز به تحولات اساسی و ریشه‌ای در بسیاری از مباحث در جامعه داریم


علی ترابی، عضو کمیسیون شهرسازی و خدمات شهری شورا نیز در این جلسه گفت: نیاز به تحولات اساسی و ریشه‌ای در بسیاری از مباحث در جامعه داریم. اگر قرار باشد که تمامی دستاورها و آرمان‌های انقلاب به منصه ظهور برسد باید تمام نخبگان علمی جامعه در زمینه تولید علم کار کنند.

وی در پایان گفت: در شورای چهارم این مهم در نظر گرفته شده اما بسترهای اجرایی به صورت صد در صد فراهم نیست.

گفتنی است در پایان این جلسه از مستند "زاویه باز" که به همت مجتمع رسانه ای روشن تولید شده است نیز پرده برداری شد.

نظرات بینندگان