کد خبر: ۵۱۴۴۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۲

لاریجانی جور وزارت خارجه را کشید٬ آمریکا عصبانی شد

اظهارات لاریجانی با خشم شدید اعضای هیئت آمریکایی و ترک مراسم جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس همراه شد که با توجه به تنها بودن مقامات آمریکایی در انجام این تحرک موهن، موجبات انزوای آنها را به وجود آورد.
پس از آنکه در ماه‌های اخیر هر چقدر مسئولان و مقامات آمریکایی به کشورمان اتهام زدند و توهین به مردم ایران را در دستورکار خود قرار دادند و مسئولان وزارت خارجه کشورمان با لبخند و خنده‌های ممتد به آنان واکنش نشان دادند و از هیچ واکنش موثر و جدی در برابر این توهین‌ها و اتهامات خبری نبود، بالاخره رئیس مجلس شورای اسلامی جور کم کاری دستگاه دیپلماسی ایران را کشید و پاسخ محکمی به اظهارات اهالی کاخ سفید داد.
به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، شب گذشته مراسم رسمی جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس با حضور سران و مقامات برخی کشورها در ساختمان شورای موسسان تونس برگزار شد که شخصیت‌هایی همچون "فرانسوا اولاند"، رئیس جمهور فرانسه و "میشل سلیمان"، رئیس جمهور لبنان به دعوت "منصف المرزوقی"، رئیس جمهور تونس حضور داشتند.
 
در این مراسم "علی لاریجانی" رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز به پشت تریبون رفت و اظهاراتی را درباره انقلابهای جدید منطقه بیان کرد. وی در اظهارات خود آمریکا و رژیم صهیونیستی را به تلاش برای "عقیم کردن انقلابهای عربی" متهم کرد.
 
 
لاریجانی تاکید کرد: "باید کشورهایی را که در آنها انقلاب رخ داده تحت نظارت داشته باشیم و دست کشورهای استکباری را در آنها قطع کنیم. آمریکا تلاش کردند که انقلابهای عربی را عقیم کرده و از مسیر اصلی منحرف کنند تا در نهایت اسرائیل از آن بهره ببرد."
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین تنها راه حل کشورهای منطقه را پایبندی به مقاومت و وحدت اسلامی دانست.
 
این اظهارات با خشم شدید اعضای هیئت آمریکایی و ترک مراسم جشن تصویب قانون اساسی جدید تونس همراه شد که با توجه به تنها بودن مقامات آمریکایی در انجام این تحرک موهن، موجبات انزوای آنها را به وجود آورد.
 
در این زمینه، خبرگزاری آمریکایی رویترز نوشت: «علی لاریجانی»، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که ریاست هیئت نمایندگی این کشور را در مراسم جشن تصویب قانون اساسی تونس بر عهده داشت، در سخنرانی خود در این مراسم «اسرائیل را غده سرطانی در منطقه» توصیف و «آمریکا را به تلاش برای عقیم نگه داشتن انقلاب های اسلامی» متهم کرد.
 
در همین راستا، سفارت آمریکا در تونس در بیانیه ای اعلام کرد «نماینده ایران به جای آنکه در سخنان خود از دستاوردهای تونس تمجید کند، از تریبون مجلس موسسان تونس استفاده نادرستی کرد و ایالات متحده را محکوم کرد.» این بیانیه افزود: «هیئت آمریکایی بعد از این اتهامات دروغین و اظهارات نامناسب نماینده ایران جلسه را ترک کردند.»
 
اظهارات انقلابی رئیس مجلس و پاسخ به توهین‌های مقامات آمریکایی در ماه‌های اخیر و بیان اتهاماتی که متوجه کاخ سفید است که با واکنش خشمگینانه هیات آمریکایی روبرو شد، شاید درس مناسبی برای مقامات دستگاه دیپلماسی کشورمان باشد که در ماه‌های گذشته و در برابر تمامی سخنان اهانت آمیز آمریکایی‌ها سکوت کرده بودند و تنها خندیده بودند.
 
متن سخنرانی ضدآمریکایی لاریجانی در تونس
 
دکتر علی لاریجانی در نطق خود در مجلس نمایندگان تونس که با حضور ده‌ها رئیس جمهور و رئیس مجلس از کشورهای مختلف جهان برگزار شد به مسئولان تونسی تصویب قانون اساسی جدید را تبریک گفت و افزود: باید در مقابل مردم تونس سر تعظیم فرود آورد و به ارواح شهدای این کشور درود فرستاد.نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در اینجا دو سوال مطرح می شود که سوال اول این است که این دیکتاتورهای حقیر را چه کسانی حمایت می کردند و چه کسانی این دیکتاتورها را نگه می داشتند آیا این دیکتاتورها روی پای خود ایستاده بودند یا اینکه پشت سرشان کشورهای دیگر ایستاده بودند.
 
وی افزود: در جنگ جهانی اول کشورهای زورگو ابتدا خودشان کشورهای دیگر را چپاول کردند و بعد که خواستند برود دیکتاتورهایی را در راس این کشورها گذاشتند و از آنها حمایت کردند.
 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 35 سال پیش ما هم در مقابل یک دیکتاتور ایستادیم و این دیکتاتور که از حمایت آمریکا برخوردار بود سالهای سال کشور ما را به عقب راند.
 
وی یادآور شد: البته انقلاب ایران خیلی طولانی بود و ما پس از این انقلاب مشکلات زیادی داشتیم و حتی کشورهای بزرگ بعد از انقلاب هم ما را رها نکردند و اول از همه 8 سال جنگ را به ما تحمیل کردند و ماجراجویی های مهم را بوجود آوردند، سال های اخیر نیز با طرح مسئله هسته ای درحالیکه می دانستند ما به دنبال ساخت سلاح نیستیم اما به دلایل مختلف سنگ اندازی کردند یعنی همان کشورهای قدرتمند که دیکتاتورها را بر ملت ها تحمیل می کنند بعد از انقلاب هم ما را رها نمی کنند.
 
لاریجانی گفت: باید کشورهایی که انقلاب می کنند مراقب باشند تا کشورهای بزرگ دوباره به کشورشان برنگردند چراکه اگر آنها را از در بیرون بیندازید از پنجره وارد می شوند.
 
وی افزود: سوال دوم این است که در مقابل کشورهای زورگو چه باید کرد؛ به نظر ما راهی جز مقاومت نیست و اگر امروز ملت فلسطین می خواهد به آرمان ها و سرزمین خود برسد راهی جز مقاومت ندارد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کشورهای بزرگ برای فلسطین جلسه برگزار و شیرینی توزیع می کنند اما در نهایت کاری برای ملت فلسطین نمی کنند.
 
لاریجانی افزود: ما پس از انقلاب از ملت مظلوم فلسطین حمایت کردیم، امام اسرائیل را غده سرطانی در منطقه توصیف کردند، ایشان درست می گفتند چراکه در پس بسیاری از جریان ها در منطقه دست آمریکا و اسرائیل وجود دارد.
 
وی گفت: حتی پس از انقلاب هایی که در منطقه رخ داد آمریکا و اسرائیل تلاش کردند تا برخی انقلاب ها را منحرف و عقیم کنند تا اسرائیل از آن سود ببرد.
 
 
لاریجانی راه فائق آمدن بر این مشکلات را وحدت بین مسلمان ها دانست و افزود: ملت های مسلمان ملت های دست دوم و سوم نیستند و اگر وحدت داشته باشند کشورهای زورگو نمی توانند به آنها زور بگویند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین ادامه داد: در دنیای اسلام دو موضوع مثل دو تیغه قیچی امت اسلامی را تحت فشار قرار داده است که اولین تیغه آن قدرت های بزرگ هستند که از بیرون به آنها فشار می آورند و تیغه دیگر تروریست ها و افراطی هایی هستند که از درون به امت اسلامی لطمه می زنند.
 
لاریجانی افزود: همه فرق اسلامی خدای واحد را می پرستند یک پیامبر دارند و به سوی یک قبله نماز می گذارند اما چه شده که امروز جریان هایی اینها را به جان هم انداخته است و هر گروهی گروه دیگر را تکفیر و طرد می کند و این همان چیزی است که باعث می شود آمریکا و اسرائیل آز آن نفع ببرند.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب مردم تونس صدای بلندی است در مقابل همه صداهایی که مخالف اعتلای امت اسلامی بود.
 
لاریجانی افزود: جمهوری اسلامی ایران از شروع انقلاب تونس در کنار این کشور بوده است و امروز هم ما در کنار ملت تونس خواهیم بود و افتخار می کنیم که امروز مردم سالاری در تونس دارای سندی مهم شده است
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
1
سیاست این نیست
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
1
قابل توجه ظريف كه با زبان مادري و شجاعت حرف بزندو با سوتي هاي خويش هزينه تراشي نكند.
محدثه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
1
زنده باد جناب آقای لاریجانی که شیر علم نیست و اقتدار و عزت ملت ایران را با سخنان کوبنده اش زنده کرد اگر چه عزت ایران با لبخند ها و رفتارهای نامعقول ظریف میرفت تا به له شدن شخصیت ایرانیان تبدیل شود
آفرین بر لاریجانی که تحقیر ایرانیان از توهینهای امریکا را تحمل نکرد و غیرت خود را نشان داد...تیم وزارت خارجه لطفا به خود آیید تمام کنید سناریو صف سبد کالا ...بله نحوه توزیع سبد کالا سناریوی از ÷یش تعیین شده خودتان بود...ما متوجه میشویم این فریبها را..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
1
ناز نفستون
وزیر امور خارجه که از امریکا نمیترسن؟
احتمالا فقط خواب تشریف دارن
مرعشي
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
2
بسيار كار نابجايي مرتكب شدند.