کد خبر: ۵۱۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۲

شورای نظارت حق انتخاب مجری را به رئیس جمهور نداد/ گفت‌وگوهای حیدری با احمدی‌نژاد توافقی بود

نائب رئیس شورای نظارت بر صداوسیما جزئیات جلسه امروز شورای نظارت بر صداوسیما را تشریح کرد.

به گزارش شیرازه سیدرمضان شجاعی‌کیاسری نائب‌رئیس شورای نظارت بر صداوسیما در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برگزاری جلسه امروز شنبه این شورا، گفت: شورای نظارت حق انتخاب مجری را به صداوسیما داد.

وی با اشاره به جلسه امروز هیأت نظارت بر صدا و سیما گفت: در این جلسه نامه رئیس سازمان صدا و سیما به هیأت نظارت در خصوص انتخاب مجری برنامه‌های تلویزیونی رؤسای قوا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و حق انتخاب مجری این برنامه‌ها را بنا به وظیفه رسانه‌ای سازمان صدا و سیما به رسانه ملی داد.

شجاعی افزود: البته اعضای هیأت شایسته دانستند که در انتخاب مجریان برنامه‌های تلویزیونی رؤسای قوا هماهنگی لازم با رؤسای قوای سه‌گانه به عمل آید.

نائب رئیس هیأت نظارت بر صدا و سیما اظهار داشت: اعضای هیأت از تاخیری که در پخش برنامه تلویزیونی رئیس‌جمهور به هر دلیلی ایجاد شد و منتظر ماندن مردم ابراز تاسف کردند و این اتفاق را مناسب ندانستند.

بدنبال درخواست رئیس سازمان صدا و سیما از شورای نظارت مبنی بر اظهار نظر این شورا در مورد انتخاب مجری مصاحبه با روسای قوا، موضوع در جلسه 367 شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما به ریاست حجت الاسلام و المسلمین رئیسی (رئیس شورا ) و جواد لاریجانی (نمایندگان قوه قضائیه)، بیژن نوباوه وطن (دبیر شورا ) و سید رمضان شجاعی کیاسری (نایب رئیس شورا ) (نمایندگان قوه مقننه )، حسام‌الدین آشنا و عبدالرضا رحمانی فضلی (نمایندگان قوه مجریه) برگزار شد.

گفت‌وگوهای حیدری با احمدی‌نژاد توافقی بود

«سیدتقی سهرابی» مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی هم گفت: نظر شورای نظارت بر سازمان صداوسیما یک مورد حرفه‌ای و درست بود. یک پاسخ درست بود و موضوع کاملا بدیهی به شمار می‌رفت. رسانه به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولین و اشرافی که در مسائل مختلف جامعه دارد و از آن طرف اطلاعات خوبی درباره حوزه‌های مختلف از جمله حوزه اجرایی دارد باید یک فرد حرفه‌ای و آشنا با رسانه و مورد تائید هر دو رسانه را انتخاب کند.

وی با بیان اینکه مجری نماینده رسانه است و باید انسان حرفه‌ای باشد، تصریح کرد:  پاسخ شورای محترم نظارت در واقع تاکید مجددی بر روال قانونی و حرفه‌ای رسانه ملی از ابتدا تاکنون تلقی می‌شود.

وی درباره اینکه برخی معتقدند در دوره آقای احمدی‌نژاد، گفت‌وگوها همه با اجرای مرتضی حیدری بود که با نظر احمدی‌نژاد بوده است، عنوان داشت: خیر. این گونه نبود. آن زمان هم هماهنگی کامل میان دولت و رسانه ملی بود. رسانه ملی در هر دوره‌ای با دولت تعامل دارد و این تعامل در همه حوزه‌ها سازنده‌ بود، آن موقع هم همین تعامل وجود داشت و این طور نبود انتخاب‌ها یک طرفه باشد و کاملا صد در صد از طرف آقای احمدی‌نژاد باشد.

وی گفت: این انتخاب‌ها کاملا دو طرفه بود و در خصوص آقای روحانی‌نژاد و سپانلو هم، هر دو مجری  انتخاب دولت بودند. در آن زمان هم موافقت ها همین طور بوده است و همین روابط و ضوابط حاکم بود.

وی ادامه داد: رسانه ملی و اصولاً هر رسانه‌ای وظیفه دارد نه برای انجام هرگونه مصاحبه و با هر مقام مسئولی، مجری واجد شرایط، کارشناس و شایسته‌ای را معرفی کند.

سهرابی افزود: البته در این مورد خاص؛ رئیس محترم سازمان با دو مجری پیشنهادی یعنی آقای روحانی‌نژاد و سرکار خانم سپانلو توسط رئیس جمهور محترم موافقت کرده و در دستورات لازم را برای هماهنگی بعدی صادر کره بود. هرچند معلوم شد خانم سپانلو به دلیل مشکلاتی که در مصاحبه اول برای ایشان پیش آوردند؛ علیرغم اصرار زیاد این مسئولیت را نپذیرفته بودند. به گزارش شیرازه چندی قبل، برخی رسانه‌ها از خانم سپانلو تحت عنوان خانم «س» که حاضر به مجری‌گری در گفتگوی روحانی با مردم نشده بود، یاد کرده بودند. جهان در این خصوص نوشت که خانم «س» ساعاتی قبل از آغاز برنامه رئیس جمهور از دسترس خارج شده و کسی از او اطلاع نداشت! که البته حالا مشخص شده است این امر به دلیل نارضایتی او از اجرای اولش در گزارش 100 روزه روحانی دارد.

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در مورد علت تأخیر در پخش مصاحبه گفت: در ساعات پایانی به طور غیر رسمی مطلع شدیم که فرد دیگری بدون هماهنگی جایگزین شده است که از نظر حرفه‌ای و رسانه‌ای مناسب گفت‌وگو با رئیس جمهور محترم نبود. این مسئله به اطلاع خود ایشان هم رسید و توقع بر این بود که مسئولان رسانه‌ای نهاد رئیس جمهور حداقل ضوابط قانونی را مراعات می‌کردند.

وی تصریح کرد: قرار شد رییس محترم سازمان نامه‌ای برای رئیس جمهور محترم ارسال کرده و جزئیات این موضوع را به آگاهی ایشان برساند امیدواریم نیازی به اطلاع‌رسانی بیشتر پیش نیاید.

مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما افزود: سازمان صدا و سیما همکاری گسترده و مستمری با دولت محترم دارد. از تلاش برای انعکاس خدمات دستگاه اجرایی و پوشش وسیع برای گزارش عملکرد صد روزه تا تشکیل ستاد برنامه‌ریزی برای اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها حاکی ار نگاه ملی و متعهدانه رسانه ملی به قوه مجریه است.

نظرات بینندگان