کد خبر: ۵۱۹۵۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

نمایشگاه صنایع دستی و لباسهای سنتی زنان فارس افتتاح شد

اولین نمایشگاه صنایع دستی و لباسهای سنتی زنان فارس در اتاق بازرگانی شیراز افتتاح شد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، مشاور و مدیر کل امور بانوان استانداری فارس در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه صنایع دستی و لباس های سنتی زنان فارس در اتاق بازرگانی شیراز گفت: شرایط موجود فارس در حوزه بانوان مطلوب نیست و درحوزه آقایان نیز هیچ تعریفی ندارد.

معصومه دستغیب با انتقاد از نقطه ضعف های جدی استان فارس و موازی کاری های مسئولین استان گفت: تنها از طریق همدلی و همکاری و اتحاد می توان شیراز را از شرایط موجود نجات داد.

وی با اشاره به اهمیت حضور و فعالیت زنان در جامعه گفت: ماشینی که دوچرخ آن پنچر باشد حرکت نمی کند و این حکایت از نادیده گرفتن زنان و فعالیت های آنها در به ثمر نشستن اهداف جامعه است.

مشاور و مدیر کل امور بانوان استانداری فارس ادامه داد: در حالیکه هم دنیا بر روی نیمه جمعیت خود یعنی بانوان سرمایه گذاری کرده و در به ثمر نشاندن استعدادها و توانایی های آنان در حوزه کارآفرینی تلاش می کنند اما متأسفانه در جامعه ما آنگونه که باید به توانایی های بانوان و خانواده اهمیت داده نشده و سرمایه گذاری خاصی در این مورد صورت نمی گیرد.

دستغیب اذعان داشت: در حوزه کارآفرینی زنان باید موضوع خودباوری بانوان را تقویت کرده و آن راجدی بگیرید که در این صورت شاهد بانوان بیکاری که در به در دنبال کار هستند کمتر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه ما تا کنون نتوانسته ایم فضای خودباوری برای بانوان درجامعه ایجادکنیم گفت: تمام مشاورین دستگاه های مختلف باید در حوزه خودباوری و افزایش اعتماد به نفس بانوان تلاش کنند.

مشاور و مدیر کل امور بانوان استانداری فارس عنوان کرد: زنان باید بدانند که جامعه به وجود آنها در فعالیت های اجتماعی نیازمند است و از آنجا که جامعه به این باور نرسیده است خود زنان باید در این زمینه و اثبات این مهم تلاش کنند.

دستغیب با اشاره به اینکه درحال حاضر آموزش و پرورش و دانشگاه های ما دارای ایرادات جدی هستند گفت: در راستای وجود این اشکالات امروز شاهد زنان فارغ التحصیل بیکار قابل توجه ای در جامعه هستیم.

وی ادامه داد: باید بانکی از بانوان که نیاز به شرکت در دوره های آموزشی دارند را تهیه کرده و برای آنان دوره های کارآفرینی گذاشته شود

این مسئول با اشاره به اینکه وضعیت فرهنگی فارس نیز در شرایط موجود مطلوب نیست گفت: کارآفرینان ما باید وارد مدارس، مراکز فرهنگی و دانشگاه های ما شوند و برای افراد مختلف توضیح دهند که چگونه کارآفرین شده و بیکار نیستند.

دستغیب خاطر نشان کرد: متأسفانه استان فارس به استانی تبدیل شده که هیچ انسجامی در فعالیت های اقتصادی ، فرهنگی و اجتماعی آن موجود نیست.

رییس شورای زنان بازرگان استان فارس نیز در حاشیه افتتاح نمایشگاه مذکور گفت: در حال حاضر دو  هزار و 800 زن فعال اقتصادی در فارس شناسایی شده اند که قطعاً تعداد بانوان فعال اقتصادی استان بیشتر از این است.

یلدا راهدار  با اشاره به ضرورت تکمیل بانک اطلاعاتی زنان فعال در عرصه های اقتصادی گفت: باید برای بانوان فعال اقتصادی استان برنامه راهبردی مشخص شده و در راستای ارتقای توانمندی های آنان برنامه ریزی های منسجم صورت بگیرد.

وی با اشاره به ضرورت برنامه ریزی ارگان های دولتی برای ایجاد اشتغال مربوط به زنان گفت: برنامه های راهبردی با کمک بخش خصوصی و فعالین اقتصادی می توانند برای اشتغال زنان راهگشا باشند.

راهدار ادامه داد: در خصوص پتانسیل های صنایع دستی مربوط به بانوان باید به گونه ای برنامه ریزی شود که نسل های بعدی برای حضور در این عرصه تشویق شوند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس نیز در حاشیه آیین افتتاح مذکور گفت: فرهنگ کار و تلاش در فارس بسیار ضعیف است و این معضلی غیر قابل انکار است که برای حل آن باید راه حل اساسی اندیشیده شود.

محمدی شرایط بحرانی صنایع دستی استان فارس را تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر صنایع دستی فارس دچار بحران نیست اما کار و تلاش در این زمینه از شرایط مطلوبی برخوردار نمی باشد.

این مسؤل خاطر نشان کرد :رسانه ها باید در اطلاع رسانی های خود به گونه ای عمل کنند که باعث ایجاد نا امیدی در هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی نشوند.

وی با اشاره به اینکه در بعضی مواقع شنیده می شودکه بازارهای ما از محصولات صنایع  دستی چینی پر شده، گفت: نمی توانیم مرزهای کشوری را ببندیم که کسی چیزی وارد نکند بلکه باید شرایط تولید را به گونه ای ارتقا دهیم که بتوانیم در بازار رقابت کنیم.

محمدی گفت: 117 رشته صنایع دستی در فارس شناخته شده که از این تعداد 85 رشته به صورت فعال و 35 رشته به صورت نیمه فعال یا منسوخ شده هستند.

معاون سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس خاطر نشان کرد: باید به صنایع دستی به عنوان اقتصاد نگاه کنیم و رقابت را در این زمینه احیا سازیم تا بتوانیم تولید کنندگان صنایع دستی را از ناامیدی نجات دهیم.

وی از فعالین صنایع دستی استان فارس خواست از شرایط بیمه هنرمندان استفاده کرده و با مراجعه به سازمان میراث فرهنگی نسبت به بیمه خود اقدام کنند.


نظرات بینندگان