کد خبر: ۵۳۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۲۵ اسفند ۱۳۹۲
آیت‌الله مصباح:

مالک بودن یعنی تشخیص خدعه بودن قرآنی که بر سر نیزه معاویه است

آیت‌الله مصباح یزدی در پاسخ به دانشجویان٬ پیام اخیر رهبر انقلاب به دانشجویان را تحلیل کردند.
پنچشنبه گذشته، جمعی از اعضای شورا و فعالان دفاتر جامعه اسلامی دانشجویان در دیدار صمیمی با آیت الله مصباح یزدی، سوالاتی را پیرامون تشریح پیام رهبر انقلاب به تشکل‏‎های دانشجویی و تبیین ویژگی‎های مالک اشتر به  عنوان الگوی مد نظر رهبر انقلاب برای فعالیت سیاسی و اجتماعی دانشجویان در دوره فعلی مطرح کردند.

1 57

به گزارش شیرازه به  نقل از رجانیوز، نماینده دانشجویان حاضر با قرائت متنی در تجلیل از علامه مصباح یزدی عنوان کرد: تجليل مي‌کنيم از بزرگ مردي مبارز، مومن و عامل که چه در دوران مبارزات انقلابي و اثبات حقانيت مباني انقلاب اسلامي و چه در دوران استقرار حکومت اسلامي، استقامت کرد و در مقابل انحرافات بعدي از اصول انقلاب ذره‌اي کم نگذاشت و از چيزي جز خداوند نترسيد. نه از هيمنه پوشالي استکبار و نه از فشارها و توهين‌هاي بدخواهان و حسودان - نمونه‌ي بارز و عملي از پيروي از خط امام و خط رهبري - الگوي ملموس و عالي از عمل، وظايف و تکاليف انقلابي بدون مصلحت انديشي‌هاي غيرانقلابي - مثال در دسترس از بصيرت عمارگونه و استقامت مالک اشتروار براي بيداري دانشجويان و تشکل هاي دانشجويي انقلابي.

در اين ديدار صميمانه که در پنجمين مجمع نمايندگان اتحاديه‌ي جامعه اسلامي دانشجويان سراسر کشور با موضوع تبيين منشور 5 ماده‌اي بيداري دانشجويي در دهه‌ي چهارم انقلاب اسلامي با حضور دانشجويان از 50 دانشگاه کشور برگزارگرديد، از آيت‌الله مصباح يزدي درخواست شد تا به تبیین شخصیت و جایگاه مالک اشتر در دوران حکومت امیرالمومنین علیه السلام بپردازند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نیز با تقدیر از حضور این دانشجویان اظهار کرد: یکی از برکات رهبر معظم انقلاب اهتمامی است که ایشان به نسل آینده و رشد معنوی و فکری این افراد دارند و در واقع آینده کشور و انقلاب به این امر بستگی دارد. به پیشگاه خداوند شکرگزار هستم که به برکت خون شهدا و رهبری امام و مقام معظم رهبری جوانان در سطح بالای بینش، اخلاص و فداکاری هستند و براساس فرمایش رهبری این جوانان نه تنها از جوانان ابتدای انقلاب کمتر نیستند بلکه از آنها پیشی گرفتند.در فرمایش رهبری به شما دانشجویان این نکته اشاره شده که شما سربازانی مانند بصیرت عمار و استقامت مالک اشتر باشید.

وی تصریح کرد:‌ عمار از جمله افرادی بود که همه حرکات پیامبر اکرم(ص) را زیر نظر داشت و سعی می‌کرد به همان اعمال و رفتار به طور عمیق و دقیق عمل کند.

4 43

علامه مصباح‌یزدی عنوان داشت: امروز در برخی از تحلیل‌های سیاست‌مداران این امر وجود دارد که گناه خود را به گردن دیگران می‌اندازند. در هیچ حالتی نباید شانه از بار مسئولیت خارج کنیم و حتی در مواردی که احساس می‌‌شود که حضور وی نقشی در پیروی از حق دارد، نباید از تکلیف خودداری کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: مالک اشتر فردی بود که نقش موثری در پیروی از امیرمومنان(ع) ایفا کرد ولی به طور حقیقی هنوز ویژگی‌های وی شناخته نشده و یکی از غربت‌های وی محسوب می‌شود. علامه حلی در کتاب رجال خود به نقل از امیرالمومنین علیه السلام ذکر کرده که منزلت مالک اشتر نسبت به من مانند منزلت من نسبت به پیامبر اکرم(ص) است بنابراین این امر از امتیازات شخصیت مالک اشتر است.

علامه مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد: برخی از دانشجویان در دوران کنونی به صورت نمادین پایشان را جای پای کسی می‌گذارند که فکر می‌کنند راهش درست است و البته این کار نمادین است. کسانی هستند که رهبر را برای اینکه جا پای رهبر بگذارند قبول دارند و برخی از افراد به درجاتی می‌رسند که تشخیص می‌دهند که پیامبر و امام معصوم از طرف خداست و در همه حرکات و صفات از او تقلید می‌کنند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: سید حسن نصر الله در بیانی می‌گوید فکر نکنید که حزب الله لبنان منتظر است تا آیت‌الله خامنه‌ای پیامی دهد، حزب الله در فکر است که آقا چه چیزی دوست دارد تا با تمام وجود خواسته ایشان را بپذیرد.

2 52

وی یادآور شد: مالک اشتر نیز پیروی کامل از امیرمومنان(ع) داشت و تمام وجودش را در اختیار این امام بزرگوار گذاشت که برای هر فردی این امر میسر نیست و حتی عمار نمی‌توانست مانند مالک اشتر باشد. مالک اشتر در زمینه شجاعت،‌ عبادت، تواضع و... یک نمونه و آینه تمام نما از شخصیت حضرت علی(ع) بود.

علامه مصباح یزدی خاطرنشان کرد: شجاعت مالک اشتر چنان بود که حتی دشمنان نیز از مالک اشتر می‌ترسیدند و حتی احدی را در میدان جنگ زنده نمی‌گذاشت. تواضع، فروتنی، بی‌اعتنایی به دنیا،‌ اخلاص،‌ شناخت دین و ارزش‌های دینی را از جمله ویژگی‌های دیگر مالک اشتر بود.

وی با اشاره به رجزهای مالک اشتر در میادین نبرد گفت: مالک اشتر در رجزهای خود افراد را به دفاع از دین خدا فرا می‌خواند و این طور طرز فکر سبب استقامت وی شده بود و محبوب‌ترین خلایق در پیشگاه خداوند کسانی هستند که استقامت می‌آفرینند.

علامه مصباح‌یزدی خاطرنشان کرد:‌ این باور خود به خود استقامت می‌آفریند و اینکه انسان مراقب باشد و تنها برای خدا بجنگد و در کنار عرب، ترک و ترکمن برای اسلام جنگ کند در ایجاد استقامت موثر است.

وی دشمن‌شناسی را از ویژگی‌های دیگر مالک اشتر ذکر کرد و افزود: مالک اشتر از کسانی بود که حرکت‌ها را تحلیل می‌کرد و مصادیق اسلامی را می‌سنجید.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: بصیرت از ویژگی‌های مالک اشتر بود و مقام معظم رهبری نیز روی آن تاکید دارند ولی ما هنوز به ذات این حرکت پی نبردیم و بر اساس وظیفه خود برای کسب بصیرت تلاش نکردیم و قدر آن را نمی‌دانیم.

وی ادامه داد:‌ در جنگ با معاویه عمر و عاص دستور داد قرآن سر نیزه ببرند و امیرمومنان(ع) در برابر این ادعا بیان کرد که من قرآن ناطق هستم و در این زمان مالک تنها به دستور ولی خود از میدان برگشت.

علامه مصباح‌یزدی یادآور شد: ایمان، تواضع، اخلاص و اطاعت از رهبر از ویژگی‌های شخصیتی مالک اشتر محسوب می‌شود بنابراین نباید فریب ادعاهای دشمنان را در زمینه پیشنهاد صلح خورد زیرا آنها هیچ‌گاه مصلحت شما را نمی‌خواهند.

وی عنوان داشت:‌ شگرد دشمنان این بود که قرآن را سر نیزه بردند ولی باید پشت صحنه را مشاهده کرد و فهمید که پشت صحنه چه صحبت‌هایی می‌کنند و چه قول‌هایی می‌دهند و در یک کلام بصیرت، ‌ایمان و تقوا را قبول کرد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: کیفیت را در نظر بگیرید زیرا در پایان نیز کسانی باقی می‌مانند که انگیزه اطاعت از خدا را داشته و پیرو خدا باشند و اطاعت از رهبری را که مورد رضایت امام زمان است همواره سرلوحه امور قرار می‌دهند.

نظرات بینندگان