کد خبر: ۵۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۲

گزارشی خواندنی از امداد رسانی دانشجویان ایرانی به آوارگان سوری+ تصاویر

برای احصای نیازهای خانواده ها نیز با صحبت با کارشناسان کمیته امداد و سایر فعالین بشردوست محتوای بسته های غذایی و تنظیفی را به طور دقیق و عملیاتی تعیین کردیده و اقدام به خرید اقلام و بسته بندی آنها نمودیم.
به گزارش شیرازه، همزمان با پایان یافتن فصل سرما در نقاط مرزی لبنان و سوریه، مرحله اول توزیع کمک های بشردوستانه دانشجویان ایران برای آوارگان و جنگ زدگان سوری پایان یافت. الحمدلله با همکاری جوانان  و دانشجویان داوطلب لبنانی در نقطه صفر مرزی هرمل، حی سلوم و صحرای شویفات در بیروت، منطقه سرعین در بقاع و بازوریه در جنوب لبنان، کمک های بشردوستانه براي هر شامل صدها بسته مواد غذایی، بسته مواد تنظیفی، پتو و موکت بین آوارگان و جنگ زدگان سوری که بیش از بقیه نیازمند کمک های انسانی بودند توزیع شد. گفتنی است برای هر خانواده 4 بسته تنظیفی، غذایی، پتو و موکت توزیع گردید. هدف اصلی در برنامه های برگزار شده بازآفرینی آرامش و دل گرمی در آوارگان و جنگ زدگان و اظهار تفقد و ابلاغ سلام صمیمانه و گرم مردم ایران به برادران سوری شان بود که در این بین استقبال برادران سوری از تیم اعزامی دانشجویان ایرانی بی نظیر بود.

روبروی حرم حضرت سیدة زینب- خنده های زیبای یک کودک سوری که به خاطر جنگ کیلومتر ها دورتر از خانه و کاشانه اش در دمشق سکنی گزیده است.

تصویر درون برنامه‌ای 1

در وهله اول با همکاری و مشورت با شهرداری های مناطق مختلف لبنان، مسئولین پرونده اوارگان در نواحی مختلف لبنان و همچنین جلسه با کارشناسان کمیته امداد، شناسایی اجمالی از وضعیت آوارگان، نیازها و مایحتاج فوری آنها انجام داده و اولویت های کمک رسانی به خانواده ها را مشخص کردیم و سپس در مرحله دوم با همکاری جوانان لبنانی به صورت میدانی و آماری به شناسایی و ثبت نام خانواده های نیازمند پرداخته و در نهایت به توزیع کمک های انسانی پرداختیم. نکته قابل توجه نیز این بود که این توزیع به صورت خانه به خانه و چادر به چادر انجام می گرفت و حضور میدانی ما در این توزیع اثر تبلیغی بسیار خوبی را داشت. 

ثبت و شناسایی وضعیت آوارگان به صورت میدانی - بیروت صحرای شویفات

تصویر درون برنامه‌ای 2

زیارت و به هدیه بردن صفا و دوستی برای خانواده های سوری - شهر مرزی هرمل

تصویر درون برنامه‌ای 3

صحبت با خانواده ها در مورد وضعیت زندگی و اوضاع و احوال شان - سرعین

تصویر درون برنامه‌ای 5

برای احصای نیازهای خانواده ها نیز با صحبت با کارشناسان کمیته امداد و سایر فعالین بشردوست محتوای بسته های غذایی و تنظیفی را به طور دقیق و عملیاتی تعیین کردیده و اقدام به خرید اقلام و بسته بندی آنها نمودیم.

بسته بندی و آماده حمل نمودن کالاهای خریداری شده

تصویر درون برنامه‌ای 5


گفتنی است در بازه زمانی توزیع در هرمل و سرعین این دو منطقه هر روز شاهد به زمین خوردن موشک ها و خمپاره های متعدد از سوی تروریست ها بود و حضور تیم امدادی جوانان ایرانی در این دو منطقه مایه قوت قلب و دل گرمی بسیار زیادی برای مردم این مناطق بود.

به سوی نقاط مرزی، خیمه های پراکنده آوارگان در جای جای شهر هرمل

تصویر درون برنامه‌ای 6

بازدید از اردوگاه های سرعین در بقاع

تصویر درون برنامه‌ای 7

گفتنی است علاوه بر توزیع کمک های بشردوستانه، دانشجویان ایرانی با همکاری دانشجویان لبنانی اقدام به برگزاری جشن نقاشی صلح برای کودکان سوری در جنوب نمودند که بازتاب خوبی در بین مردم سوری داشت. در این برنامه 75 دانش آموز خانه شان را در سوریه و امیدشان به بازگشت را نقاشی کردند.

جشن صلح و دوستی برای کودکان سوریه - بازوریه در جنوب لبنان

تصویر درون برنامه‌ای 8


تصویر درون برنامه‌ای 9


تصویر درون برنامه‌ای 10

برنامه های توزیع تحت عنوان زراعة البسمة و سفراء الابستام انجام می گرفت که هدف اصلی در این حرکت بازگرداندن لبخند صلح و سلامتی بر روی چهره معصوم کودکان و اطفال و خانواده های سوری بود که با توجه به صدماتی که در این جنگ خانمانسوز بر آن ها وارد آمده است امری مهم و حیاتی به نظر می رسید. ما در مرحله اول با همکاری جوانان لبنانی به عنوان زیارت و تفقد به اردوگاه ها و محل سکونت آوارگان در هرمنطقه می رفتیم و مراتب دوستی و محبت برادرانه جوانان و دانشجویان و مردم ایران را به آنها میرساندیم و در مرحله بعد اقدام به توزیع کمک ها در بین آوارگان می نمودیم.

توزیع کمک ها در مخیمات سرعین در بقاع - آوارگان ترکمان

تصویر درون برنامه‌ای 1

کودکانی از شهرک های نبّل و الزهرا - هرمل

تصویر درون برنامه‌ای 2

تصویر درون برنامه‌ای 3

تصویر درون برنامه‌ای 4

تصویر درون برنامه‌ای 1

متأسفانه با توجه به شرایط خاص سوریه امکان توزیع به آوارگان در داخل مرزهای سوریه فراهم نگردید. چرا که شرایط داخلی با شرایط بیرون از مرزها بسیار متفاوت است و از سویی دیگر با توجه به اینکه خلأ و نیاز موجود در سوریه خیلی بیشتر از لبنان و دیگر نقاط است میزان پشتیبانی ای که می بایست انجام می گرفت از توان مالی کمک های جمع اوری شده خارج بود. و عملا پشتیبانی از تعداد کمی خانواده در منطقه ای که آوارگان به طور متراکم نیازمند هستند از نظر انسانی نیز درست نبوده و به همین دلیل برنامه توزیع در سوریه انجام نگرفت. با توجه به رایزنی ها و مشورت های انجام شده کار تیم اعزامی در سوریه صرفا شناسایی میدانی از وضعیت آوارگان و جنگ زدگان و احصای نیازهای عینی و ارتباط با گروه ها و موسسات خیریه ای گذشت.

تیم اعزامی در دمشق جلسات متعددی با کارشناسان و موسسات خیریه داشت و الحمدلله طرح بحث های خیلی خوبی در مورد نیازها، احتیاجات و فرصت های نقش آفرینی انجام شد. در طول حضور در دمشق نیز محل اسکان در خانه ی اجاره ای 3 خانواده مهاجر آواره از دیگر نقاط سوریه بود که از این جهت فرصت بسیار خوبی برای آشنایی با اوضاع و احوال آوارگان بود. مهمترین نکته ای که در آنجا مشاهده کردیم بحث خلأ کمک های پزشکی و دارویی بود که اظهار نیاز مبرمی از سوی سازمان ها و گروه های مختلف امدادی سوری در این زمینه می شد. الحمدلله با توجه به ارتباطاتی که در سوریه شکل گرفت قدم های بعدی کمک ها را به با همکاری گروه های دوست به سمت توزیع در سوریه خواهیم برد انشالله.

نکته ی دیگری که در سوریه شاهدش بودیم بحث ایتام و خانواده های بی سرپرست بود، متأسفانه این جنگ باعث یتیم شدن کودکان بسیار زیادی گشته است و فرزندان سوریه سرپرستی جز حضرت زینب ندارند.

نظرات بینندگان