کد خبر: ۵۳۹۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
«چشمه های لبیک»

گزارش‌های شیرازه از مجموعه‌ های فرهنگی استان/قسمت‌ اول: «گروه جهادی نادیان»

این گروه که از واحد های هشت گانه تشکیل شده است در جشنواره شکوه هجرت سال 92جزو برترین گروه های جهادی استان فارس شناخته شده است.

به گزارش سرویس فرهنگی شیــرازه؛ نامگذاری امسال آزمونی است عملی برای مدیرانی که شعار مدیریت جهادی سر می‌دهند تا بایدها و نبایدهای عرصه فرهنگ و اقتصاد را به صورت عینی تحقق بخشند. رهبر معظم انقلاب در نخستین روز هر سال در بیاناتی مهم نقشه کلی راه اعتلای انقلاب اسلامی ایران را برای مردم و مسئولین تبیین می‌کنند که در سال جاری از مردم عزمی ملی و از مسئولین مدیریتی جهادگونه در عرصه اقتصاد و فرهنگ مطالبه نمودند. ایشان در بخشی از سخنان خود در جوار حرم مطهر رضوی(ع) فرمودند: «آنچه نقطه‌ی مهم‌تر عرض من است، خطاب به جوان هایی است که در سرتاسر کشور فعّالیّت های فرهنگی را به صورت خودجوش شروع کردند که بحمدالله خیلی هم وسیع شده است. من می خواهم بگویم آن جوان هایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استان های مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی می کنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه می توانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند. بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوان های مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.»

شیرازه بر آن است تا با سلسله گزارش هایی تحت عنوان «چشمه های لبیک» به طور اجمالی به معرفی مراکز فرهنگی که فعالیت‌های اثرگذاری در اعتلای فرهنگ ناب اسلامی در سطح استان فارس داشته‌اند و همه همت خود را معطوف به لبیک گفتن به فرمان امام خامنه ای نموده اند، بپردازد. گرچه باید به این نکته عنایت داشت که در عملکرد این مجموعه ها در برخی موارد نواقص و اشکالاتی دیده می شود اما با محفوظ بودن این انتقادات، اصل کلی حمایت از مجموعه های فعال و پویای استان امری مورد تائید و پسندیده است.

 این روزها وقتی اسم جهاد می آید، علاوه بر آن جهادهایی که همیشه برایمان مقدس بوده و از آن یاد می کردیم، مثل هشت سال دفاع مقدس، نوعی دیگری از جهاد هم در ذهنمان تداعی می شود.این جهاد مقدس همان اردوهای جهادی است که اغلب به صورت دانشجویی و خودجوش انجام می شود. اغلب جهادگران، حرکت‏ های جهادی را از سنخ فعالیت های موجود در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی می ‏دانند. اگر به این نگاه معتقد باشیم باید بپذیریم که انعکاسی در خور این حرکت‏ ها در رسانه، اعم از نوشتاری،دیداری و شنیداری مورد انتظار است. لیکن وقتی در حوزه عمل توجه می‏ کنیم شاهدچنین اعتنایی به « اردوهای جهادی» نیستیم. قطعاً منظور ما این نیست که به طورسفارشی و انبوه، محصولاتی را با این روی‏کرد وارد بازار رسانه کنیم اما انعکاس به موقع فعالیتها و انتظارات این نوع گروه های داوطلب و پیگیری نیازهای اساسی مناطقی که به عنوان هدف اردوجهادی شناخته شده اند از طریق رسانه ها- به عنوان چشم بیدار مردم- در راستای محرومیت زدایی و نهادینه کردن فرهنگ جهادی موثر خواهد بود.

در همین راستا پای صحبت های استاد دانشگاهی نشستیم که مسئولیت یکی از این گروه های جهادی به نام گروه جهادی نادیان را برعهده دارد و قاطبه اعضای این گروه را دانشجویان دانشگاههای مختلف استان فارس تشکیل می دهند.این گروه که از واحد های هشت گانه تشکیل شده است در جشنواره شکوه هجرت سال 92جزو برترین گروه های جهادی استان فارس شناخته شده است.

متن زیر حاصل گفتگوی ما با سید محمد باقر رکنی مسئول این گروه است.

چطور این منطقه را برای اردو انتخاب کردید؟

نحوه شناسایی منطقه به همکاری های قبلی ما با کمیته امداد امام خمینی شهرستان شیراز برمی گردد.تقریبا از 4ماه پیش رفت و آمد به این منطقه شروع شد و مسئولین کمیته امداد تاکید داشتند که روستای شکفت از محروم ترین روستاهای منطقه کوهمره سرخی از توابع شهرستان شیراز است.

پس از شناسایی اولیه، چند تن از اعضای گروه جهادی چند بار دیگر به این منطقه سفر کردند و اطلاعات تکمیلی را برای برگزاری اردو جمع اوری کردند و نهایتا به رغم اینکه از برخی استان های همجوار هم تقاضا داشتیم که اردوی نوروزی را در مناطق پیشنهادی آنها برگزار کنیم، با توجه به اطلاعات کسب شدهبه این منطقه رفتیم.

به نظر شما مشکلات اساسی این روستا چه بود؟

طبق اظهارات اهالی روستا و رییس شورای ده و دهیار یکی از مشکلات اساسی آنها وضعیت ملکی شان در خصوص منازل وزمین های کشاورزی بود. بر سر این قضیه با منابع طبیعی مشکل دارند و اسناد مشخص وتفکیک شده ای از منازل وزمین هایشان ندارند و دست و دلشان به آباد کردن روستا نمی رود مشکل حقوقی و قانونی عدم تفکیک اراضی یکی از بزرگترین مشکلاتشان بود..خشکسالی های چندسال اخیر هم مزید بر علت شده بود ومشکلات زیادی برای کشاورزی و دامداری اهالی ایجاد کرده بود. قطع آب و برق به دلیل نداشتن توانایی مالی برای پرداخت قبوض هم از جمله مشکلاتی بود که خانواده هایی که بیشتر بر اثر خشکسالی توان مالی خود را از دست داده بودند با آن دست و پنجه نرم می کردند.

عدم وجود سیستم دفع فاضلاب نیز از مشکلات دیگر روستا بود و روان شدن فاضلاب خانه ها در میان گذرگاه های روستا منظره زننده و بدبویی ایجاد می کرد که منشا خیلی از بیماری ها می تواند باشد.البته این مشکل را دو ماه پیش از طرف شبکه بهداشت استان پیگیری کردیم اما متاسفانه پاسخ دادند که ایجاد شبکه فاضلاب با توجه به موقعیت این روستا هزینه زیادی لازم دارد و مقرون به صرفه نیست.

قطع سیستم مخابرات روستا به صورت دوره ای نیز از دیگر مشکلات بود و البته عدم سرکشی مسئولین محلی و استانی و نمایندگان مردم به آن منطقه از جمله مشکلاتی بود که مردم را رنجیده خاطر کرده بود .بگفته اهالی تاکنون حتی کاندیداهای انتخابات مجلس برای تبلیغات هم به آنجا سفر نکردند چه برسد به بازدید از منطقه و بررسی مشکلات و ارائه راهکار.


باید توجه داشت که عدم سرکشی مسئولین ذیربط می تواند باعث نارضایتی اهالی یک منطقه نسبت به کل نظام شود.

برخی مشکلات هم به بافت فکری و فرهنگی اهالی برمی گشت و بعضا اطلاعات نادرستی می دادند که خدمات رسانی را تحت الشعاع قرار می داد.

به طور کلی می توان گفت به دنبال فقر فکری و فرهنگی یک سری مشکلات زیرساختی برای این منطقه ایجاد شده است.

برای انعکاس مشکلات این منطقه به مسئولین هم برنامه ای داشتید؟

یکی از اهداف اصلی اردوی جهادی ما انعکاس این مشکلات به مسئولین مربوطه بود در همین راستا قبل از اردو به اکثر این افراد از جمله نمایندگان شهر شیراز در مجلس شورای اسلامی ، معاون عمرانی استانداری فارس، مدیرکل منابع طبیعی استان، فرماندار شیراز و بخشدار بخش ارژن نامه نگاری کردیم و از همه آنها دعوت کردیم که در مدت زمان اردو به این منطقه بیایند و مشکلات را از نزدیک مشاهده کنند و حداقل حرف مردم را بشنوند علاوه بر ان اکثر این افراد طی تملس تلفنی هم دعوت شدن بودند.

اما متاسفانه هیچکدام در منطقه حضور پیدا نکردند که این کم لطفی جای سوال دارد.

با توجه به پیام نوروزی امام خامنه ای در سال 93حداقل خواسته ما این بود که مسئولین مدعو یک سرکشی جهادی به این منطقه می کردند و دغدغه های جهادی خود را بروز می دادند.این بازدید باعث می شد که با ذهنیت منطقی تری مشکلات حوزه انتخابیه و تحت نظر خود را پیگیری کنند.

علاوه بر آن حضورشان دلگرمی اهالی منطقه و عزیزان جهادی را هم در پی داشت.

گروه جهادی نادیان چه خدماتی در این اردو به اهالی روستا ارائه داد؟

خدمات گروه جهادی نادیان معمولا در چهار زمینه بهداشتی درمانی، آموزشی فرهنگی و مشاوره ای و عمرانی است که خدمات فرهنگی در این اردو شامل برگزاری کلاس های هنری، احکام و قرآن، تشکیل حلقه های معرفتی متعدد برای جوانان و نوجوان، برگزاری کارگاه های آموزش و سرگرمی برای کودکان، بازدید از خانواده ی شهدای روستا و پخش فیلم برای مردم روستا و خدمات درمانی شامل پذیرش 322 نفر توسط پزشکان عمومی و کارشناس مامایی و غربالگری 70 نفر کودک و بزرگسال و همچنین خدمات مشاوره ای شامل ارائه 41 مشاوره در موضوعات مختلف می باشد. علاوه بر آن برای 5خانواده ای که کمیته امداد شهرستان شیراز معرفی کرده بود و ساکن آن روستا بودند توسط نیروهای جهادی با حمایت مالی کمیته امداد شهرستان و رییس ناحیه3 کمیته امدادسرویس بهدادشتی و حمام ساخته شد.
نظرات بینندگان