کد خبر: ۵۳۹۹۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
رئیس حوزه تولیت حرم مطهر شاهچراغ خبر داد:

مردم از رویدادهای حرم بی‌اطلاعند/ شفاف‌سازی هزینه‌ها در اولویت‌ است/ احداث صحن عربی و ایجاد پورتال چند زبانه حرم شاهچراغ(ع)

استفاده از نیروهای جوان، بانشاط و کارآمد جزو اولویت‌های این حرم مطهر در برنامه‌های مختلف است.

به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه گردشگران فارس باید اولین مقصدشان حرم مطهر شاهچراغ(ع) باشد، گفت: معتقدیم نقشه شیراز باید به گونه‌ای باشد که از دروازه قرآن تا حرم مطهر مسیری ایجاد شود و این طرح در دست بررسی و اقدام است.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محسن اسماعیل‌پور در جمع خبرنگاران ضمن انتقاد از عدم وجود خط‌ مشیء واحد و پراکندگی ‌در مسائل مالی در گذشته اظهار کرد: ایجاد انضباط مالی، شفاف‌سازی هزینه‌کردها و موقوفات از اولویت‌های تولیت جدید در حوزه مالی است چرا که معتقدیم درب‌های اطلاع‌رسانی از موقوفات باید در منظر عمومی آحاد جامعه قرار گیرد.

بهره‌برداری از 5 طرح عمرانی حرم مطهر طی 5ماه آینده

وی ضمن بیان اینکه پنج طرح عمرانی برای اجرا در اطراف حرم مطهر برنامه‌ریزی شده است که این طرح‌ها به لحاظ فنی، خالی از اشکال نیست؛ در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه اعلام کرد: این پروژه‌ها جزو طرح توسعه حرم است که زمان به بهره‌برداری رسیدن آن‌ها حداکثر طی پنج ماه آینده می‌باشد و به زودی شاهد افتتاح صحن جدید خواهیم بود.

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با اظهار شرمندگی از حضور مجاوران و زائران حرم مطهر به دلیل معضل راه‌های ارتباطی و دسترسی به حرم، خاطرنشان کرد: حرم مطهر قطب معنوی و فرهنگی شیراز است و زیبنده نیست که در بن‌بست ارتباطی قرار گیرد بنابراین تعدد راه‌ها و بازگشایی درب‌های مختلف حرم را در برنامه‌ریزی‌های خود قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور ضمن بیان اینکه بافت‌های فرسوده اطراف حرم طی بازدیدهای مختلف آسیب‌شناسی شده است، ابراز کرد: مشاغل بازاریان اطراف حرم نیز از لحاظ نوع آراستگی و ارائه خدمات ساماندهی خواهند شد.

لزوم پرهیز از سلیقه محوری در هزینه کرد موقوفات

وی از تدوین بانک اطلاعات موقوفات آستان مقدس شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: پرهیز از سلیقه‌محوری در هزینه‌کرد درآمد این موقوفات در دستور کار جدی آستان قرار گرفته است تا هر کدام از موقوفات بر اساس وقف‌نامه و در محل خود هزینه شوند.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور سلیقه‌ای هزینه کردن موقوفات را از آسیب‌های وقف برشمرد و افزود: موقوفات باید به مجرای اصلی خود بازگردند و هیچ هراسی از اینکه مسائل مربوطه از طریق مراجع قضایی پی‌گیری شوند، وجود ندارد.

وی ضمن تاکید بر تدوین برنامه‌ به منظور استفاده بهینه از موقوفات خاطرنشان کرد: در گام اول باید موقوفات به نام اشخاص حقیقی نباشد بلکه به نام آستان مقدس باشد تا راه هرگونه سوءاستفاده بسته شود.

اجرای طرح جامع حریم امنیتی حرم

رئیس حوزه تولیت آستان شاهچراغ(ع) با اعتقاد به اینکه تولی‌گری متولی حرم مطهر محدود به دیوارهای حرم نمی‌شود، اظهار کرد: ما خود را نسبت به حریم حرم مسئول می‌دانیم زیرا امنیت حرم تنها به داخل آن ختم نمی‌شود و در این راستا لازم است از حریم حرم صیانت شود بنابراین اجرای طرح جامع امنیتی و حریم امنیتی حرم توسط این آستان مقدس پیشنهاد شده است.

خروج از بن‌بست ارتباطی در راستای توسعه عمرانی حرم از دیگر مواردی بود که وی به آن‌ اشاره کرد و گفت: نباید خود را به وجود چند مجوز در فارس دلخوش کرد، تلاش می‌کنیم با حضور مسئولان ارشد کشوری در آستان مقدس گام‌های مؤثری را در توسعه حرم مطهر برداریم.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با اشاره به حضور 18 مقام کشوری طی 17 روز گذشته در حرم مطهر شاهچراغ(ع) گفت: باید غبارروبی‌ها در سطح حضور مقامات کشوری برگزار شود که موجب برکات شود.

رئیس حوزه تولیت آستان شاهچراغ(ع) در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌های مختلف حرم مطهر و انتصابات جدید در آن اشاره کرد و گفت: واحد تحقیقات و نشر از جمله مراکزی است که در این آستان فعال شده است و با همکاری مراکز تحقیقاتی داخل و خارج از کشور فعالیت‌های پژوهشی انجام خواهد داد. همچنین تفاهم‌نامه‌های متعددی با دانشگاه‌های استان جهت حمایت از پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع زیارت، امام‌شناسی و حرم‌شناسی امضاء خواهد شد.

احداث دانشکده علوم قرآن و حدیث در حرم مطهر شاهچراغ(ع)

وی از احداث دانشکده علوم قرآن و حدیث در حرم مطهر شاهچراغ(ع) خبر داد و گفت: واحد دارالقرآن آستان مقدس حذف و تبدیل به اداره علوم و قرآن حدیث شد که اکنون شروع به فعالیت کرده است و در این اداره بنا داریم که دانشکده علوم قرآن و حدیث آستان مقدس را با رویکرد بین‌المللی احداث کنیم که این دانشکده نیاز به مجوزهایی دارد و پذیرش آن از سوی وزارت علوم صورت گرفته است.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور به مدرسه علمیه حکیم که موقوفه آستان است، اشاره کرد و گفت: در چارت جدید آستان این حوزه زیرنظر حوزه تولیت قرار خواهد گرفت و مدیر جدید آن به‌زودی منصوب می‌شود که این حوزه زیر نظر حوزه علمیه قم فعالیت می‌کند.

رئیس حوزه تولیت آستان شاهچراغ(ع) در ادامه با اشاره به نام‌گذاری سال جاری به نام «اقتصاد و فرهنگ؛ عزم ملی و مدیریت جهادی» عنوان کرد: با توجه به این نامگذاری و دغدغه مسائل فرهنگی مقام معظم رهبری، توجه به این مسائل در حرم شاهچراغ(ع) تبدیل به یک اولویت شد.

وی با تأکید بر اینکه محوریت برنامه‌های آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) حول مسائل فرهنگی است، افزود: تولیت آستان مقدس تأکید فراوانی بر مؤثر بودن و تنوع برنامه‌های فرهنگی متناسب با سلایق جوانان دارد بنابراین باید زمینه‌سازی حضور موثر جوانان و مسئولین فرهنگی در فعالیت‌های حرم مطهر انجام شود تا شاهد هیچ درب بسته‌ای به روی انسان‌های اهل فکر و اندیشمند نباشیم.

سومین حرم اهل بیت(ع) محور فعالیت‌های فرهنگی جنوب کشور باشد

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با تاکید بر اینکه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) باید جریان‌ساز اصلی فرهنگ و محور فعالیت‌های فرهنگی و معنوی در جنوب کشور باشد، گفت: در برنامه‌ریزی‌ها باید مخاطب‌محوری با اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع با محوریت سومین حرم مدنظر قرار گیرد تا دایره تأثیرگذاری بیشتر شود.

این مقام مسئول ادامه داد: تخصصی کردن برنامه‌ها و بهره‌گیری از اساتید به‌نام کشوری یا به عبارتی کیفی‌کردن محتوایی برنامه‌های حرم حول مباحث فرهنگی باید مهندسی شود که این اتفاق با راه‌اندازی 3 اتاق فکر در حرم مطهر دنبال می‌شود تا بدین‌ صورت درب حرم مطهر به روی ایده‌پردازان و اندیشمندان اسلامی باز شود.

وی با اشاره به اینکه سامانه اطلاع‌رسانی حرم مطهر دچار معضل است، گفت: ساماندهی این سامانه از اولویت‌هایی است که باید بدان پرداخته شود زیرا مردم شیراز از بسیاری از رویدادهای حرم مطهر بی‌اطلاع هستند و باب اطلاع‌رسانی باید بازگشایی شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با بیان اینکه تولیت آستان مقدس خواستار برنامه‌ریزی قشری و توسعه افق دید و برنامه‌های حرم شدند، ادامه داد: برای این منظور باید ضمن مخاطب‌شناسی، آن‌ها را دسته‌بندی کرد بدین معنا که باید به همسایگان و مجاوران آستان مقدس نیز توجه ویژه شود.

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با تأکید بر اینکه مردم شیراز باید از برکات معنوی حضور بارگاه احمد بن موسی(ع) بهره‌مند شوند، گفت: تمامی شهرستان‌های فارس باید خود را در حرم مطهر سهیم بدانند و برکات معنوی این حرم مطهر به تمام نقاط فارس برسد.

احداث صحن عربی و ایجاد پورتال چند زبانه حرم شاهچراغ(ع)

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور بر ضرورت مهجوریت‌زدایی از حرم مطهر شاهچراغ(ع) در سطح بین‌المللی تأکید کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا فیوضات این بارگاه ملکوتی به مرزهای بین‌المللی و سایر کشورها برسد و بهره‌گیری از ظرفیت جهان اسلام باید جزو اولویت‌های ما قرار گیرد؛ اقداماتی مانند ایجاد صحن عربی و حضور جدی در فضای مجازی و ایجاد پورتال چند زبانه حرم مطهر جزو اولویت‌های آستان قرار دارد که ظرف یک ماه آینده به ثمر خواهد رسید.

به گفته وی ارتباط با رایزن‌های فرهنگی کشورهای مختلف، تدوین تولیدات سمعی و بصری چند زبانه از دیگر اقدامات این آستان در حوزه فرهنگ است.

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با اشاره به برنامه‌ریزی برای توسعه امور بین‌الملل در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه درخصوص راهکارهای شناساندن بهتر حضرت شاهچراغ(ع) به جهان تشیع اظهار کرد: باید به طور ضابطه‌مند بستر‌ حضور گردشگران سایر کشورها فراهم شود که در این زمینه با فعالانی در خارج از مرزهای کشور مانند «جامعه‌المصطفی» و «مجمع تقریر» ارتباط برقرار کرده‌ایم تا این حرم مطهر یکی از اهداف گردشگری و زائران کشورهای شیعه‌نشین باشد.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با بیان اینکه باید افق و دید محدود سابق را گسترده و موثق کرد، گفت: راهبردی کردن برنامه حرم در حوزه فرهنگی و ساماندهی مشاوران و مراکز پاسخگویی به شبهات دینی از دیگر فعالیت‌های این آستان خواهد بود.

این مقام مسئول با بیان اینکه از جهت مردم مورد مطالبه هستیم و باید پاسخگو باشیم، اظهار کرد: تلاش داریم بستر حضور و مشارکت مردم و تشکل‌های مردمی را در حوزه حرم مطهر فراهم کنیم که مردم نیز احساس کنند این درب‌ها باز شده است.

به گفته وی، طراحی و تدوین چارت نیروی انسانی با محوریت تسهیل خدمت‌رسانی به زوار از دیگر فعالیت‌های صورت گرفته در آستان مقدس شاهچراغ(ع) است.

این مقام مسئول ادامه داد: در حرم مطهر نیاز به چارت چابک و با نشاط و بهینه‌سازی نیروی انسانی داریم که این چارت با نظر کارشناسان و اساتید دانشگاهی تشکیل شد و به‌عنوان آزمایشی به مدت 3 ماه منصوب شدند و اولویت چارت جدید بهبود خدمات‌رسانی به زوار است که این چارت جدید منجر به کاهش جدی بار مالی حرم شد و از این راه، امکان راه‌اندازی دارالضیافه به‌ مدت یکسال به جلو افتاد.

وی بیان کرد: در حوزه مالی و اداری ارتباط‌ هدفمند و نظام‌مند بین مجموعه‌های حرم صورت گرفت و در این حوزه تقویت ارتباط حرم شاهچراغ(ع) با 3 حرم امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س) و حضرت شاه‌عبدالعظیم(ع) که تولیت آن‌ها با حکم رهبر معظم انقلاب منصوب می‌شوند، صورت گرفت که از جمله آن می‌توان به رونمایی از پروژه‌های مشترک حرم‌ها از جمله احداث زائرسرای شاهچراغ(ع) در حرم امام رضا(ع) و زائرسرای امام رضا(ع) در حرم شاهچراغ(ع) اشاره کرد.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور با بیان اینکه تدوین برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت از نظر برنامه و بودجه در آستان مقدس صورت گرفت، گفت: استفاده از نیروهای جوان، بانشاط و کارآمد در برنامه‌های مختلف جزو اولویت‌های این حرم مطهر است.

رشد 25 درصدی تعداد زائران حرم مطهر شاهچراغ(ع)

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با اشاره به افزایش 25 درصدی زائران حرم مطهر شاهچراغ(ع) در ایام نوروز سال جاری نسبت به سال قبل این حضور 12 میلیونی را بی‌سابقه دانست و یادآور شد: تقارن ایام فاطمیه با ایام نوروز گرایش عجیبی در مردم برای توسل به حرم اهل بیت(ع) ایجاد کرد و باید با برنامه‌ریزی مناسب نگاه عاطفی گذاری زائر را به باب معرفتی پایدار تبدیل کنیم چراکه حفظ حال معنوی زائر جزو حداقل کارهایی است که باید انجام شود.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که از وی پرسید برای اینکه حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) محور توسعه شهر شیراز قرار گیرد، چه تمهیداتی اندیشیده‌اید، اظهار کرد: شیراز را با چند شاخص از جمله حضرت شاهچراغ(ع) می‌شناسند و این حرم مطهر به عنوان میراث فرهنگی و معنوی ما است که ضرورت دارد محور توسعه ناظر به آبروی شهر باشد.

وی وجود یک شورای فکری متشکل از مسئولان استانی و کشوری و همچنین یک هیئت امنای منعطف را در محور توسعه قرار گرفتن حرم مطهر موثر دانست.

هفته آینده اعضای هیئت امنای شاهچراغ(ع) معرفی می‌شوند

رئیس حوزه تولیت آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با اشاره به برگزاری اولین جلسه هیئت امنای شاهچراغ(ع) از برگزاری دومین جلسه در 24فرودین‌ماه جاری همزمان با معارفه اعضاء که متشکل از 7 یا 9 نفر است، خبر داد.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌پور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار شیرازه، درخصوص ادعای یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر بسته بودن درب مسجد عتیق و نبود راهنمای مناسب در مسیر بین‌الحرمین در ایام نوروز خاطرنشان کرد: درب ضلع جنوبی صحن حرم مطهر شاهچراغ(ع) به سمت مسجد جامع و حرم سید علاءالدین حسین(ع) به صورت 24ساعته باز بوده و خدام علاوه بر ایستادن در کنار درب‌های ورودی و خروجی در طول مسیر بین‌الحرمین هم با لباس فرم راهنمای مسافران و زائران بوده‌اند اما اگر درب دیگر مسجد منظور بوده است تحت اشراف آستان مقدس نیست بلکه اداره مسجد در حوزه اختیار اداره اوقاف است.

وی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص اینکه آیا آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) فعالیت‌های اقتصادی هم خواهد داشت، گفت: فعالیت‌های اقتصادی از اولویت های ما نیست اما در گام بعدی در دستور کار قرار می گیرد.



نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ساغر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
0
سلام حرم را از مهجوريت خارج كنيد هر چه زودتر اطراف حرم خانه ها را به مراكز علم و دانش تبديل كنيد از خانه هاي زيباي قديمي به عنوان محل پرورش و اموزش قران استفاده شود زشت است مشتي معتاد و اتباع بيگانه اي خانه ها را خراب كنند و نام شيراز را به دوش بكشند با تشكر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
0
سلام مایه ی دل خوشی هست که مراکز علمی ایجاد شود اما از پروژه بین الحرمین هم غافل نشوید چرا که اخیرا در گشور اماکن متبرکه رو به مکانهای تجاری تبدیل میکنند و مضرات این کار هم که بر همه اشکار هست .
معمار
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
1
با توجه به جوان شدن و تخصصی شدن نیروهای آستان انشالله شاهد ارتقاء بهتر و با کیفیت حرم خواهیم بود. موفق باشید