کد خبر: ۵۴۸۴۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۴ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
آیت‌الله ایمانی:

عده‌ای معلوم‌الحال از طرح «باغ‌شهر» سوء‌استفاده کردند/ اگر بخواهم به مشکلات این طرح اشاره کنم مثنوی 70 من کاغذ می‌شود

نماینده ولی فقیه در استان فارس در گفتگو با یکی از روزنامه ها نسبت به طرح باغشهر مواردی را بیان کرده اند.

به گزارش شیرازه؛ «باغ‌شهر» یکی از چالشی ترین مواردی بوده که طی سال های اخیر در استان فارس مطرح شده است. اگرچه کارشناسان معتقدند اصل طرح، مثبت بوده است اما در ادامه این طرح، حاشیه هایی پیش می آید که خیلی زود جای اصل را می گیرد. آیت الله ایمانی امروز در گفتگویی با روزنامه عصر مردم، به موارد متعددی پرداخته است که در ادامه سخنان وی در خصوص باغ‌شهرها، عینا و بدون ویرایش، از این روزنامه می آید؛

با توجه به اهداف اولیه طرح فلاحت در فراغت در شیراز که می باید کمربند سبزی به دور شیراز کشیده می شد تا ریه سالمی برای شهر باشد متاسفانه شاهدیم که مسئولین امر در حفظ درختان و حمایت از باغداران به دلایلی کوتاهی می کنند؛ از جمله اینکه امکانات برق رسانی را به باغات ممنوع کرده اند. نظر جنابعالی چیست؟

نظر اولیه، مبارک و مقدس بود (گسترش فضای سبز و کمربندی سبز در اطراف شیراز) اما چند نکته داشت که من همان ابتدا بارها و بارها خدمت معظم له عرض کردم . یکی اینکه این وظیفه جهاد کشاورزی است نه امام جمعه که وظیفه اخلاقی و تربیتی جامعه را بر عهده دارد. نکته دوم اینکه زمین این باغ ها در گذشته از منابع طبیعی گرفته می شد که قوانین این اجازه را می داد اما الان قوانین این اجازه را نمی دهد.

نکته سوم سوء استفاده ای که متاسفانه عده ای افراد معلوم الحال آمدند از این پروژه عام المنفعه سود هایی بردند و آنچنان کردند که حاشیه ها از متن مهمتر شد و انعکاسش از متن زیادتر شد.

اما اکنون نه اجازه واگذاری زمین از سوی منابع طبیعی است و نه اجازه اینکه زمین رابفروشد که اگر زمینی را داشته باشند که دیگر ندارند. ما گفتیم تولیدگر باشید و خللی از خلاهای جامعه را برطرف کنید. آنچه ساخته شده خلاف مقررات و الان مشکل شده است. هر باغ شهری بنا بود هفتاد متر سرپناه داشته باشد اما الان ویلای عظیمی ساخته شده 200 یا 300 متر که این خلاف مقررات است.

مساله بعدی، ایا ما بیاییم مجوز بدهیم به آنهایی که بدون دلیل ساختمان ساخته اند. این ساختمان ها خلاف مقررات است. این باید از روز اول کنترل شده می بود و با نظارت دقیق انجام می شد و اگر کمیسیون ماده 100 هم وارد شود باز درست نیست.باید این ها در قالب تعاونی صورت می گرفت.

و مساله نهایی، رهبر معظم انقلاب دیدگاهشان گسترش باغ شهرها نبود حتی زمانی که اقای احمدی نژاد به گونه ای این قضیه را مطرح کردند موافقت نکردند.

من تکرار می کنم روز اول از دیدگاه حضرت آیت الله حائری دیدگاهی مثبت و ارزشمند بوده اما آنچه سوء استفاده‌چی ها آمدند و از مسیر اصلی خود این طرح را خارج کردند باعث شد با مشکلات عدیده ای روبرو شود. مشکلاتی که انسان نمی داند چگونه با این ها برخورد کند که اگر من بخواهم به مشکلات اشاره کنم مثنوی 70 من کاغذ می شود.

و الان هم باید در قالب تعاونی، اینها اداره شود و اگر کسی خواست تغییر جهت و کاربری بدهد باید برخورد قضایی شود.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
خدا خیرتان دهد که از هر جا جلوی اشتباه را بگیرید باز سود است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
ا انجا که من میدانم طرح باغشهر ها مورد تایید مقام معظم رهبری بوده و حتی به بعضی از ادارات در قالب طرح باغستان مجوز داده شد ولی به علت سوء استفاده شدن و دیدگاه خراب در بین عده ای این کار متوقف ماند
طرح خوبی است خدا کند ادامه پیدا کند از دودو دم شهر خسته شده ایم