کد خبر: ۵۴۹۳۴
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
داستان چپ و راستی که خوب می زنند!

شیـــرازه از کجا خط می گیرد؟

هیچ رسانه‌ای از نقص و ضعف بی‌بهره نیست. مهم مسیر رو به پیشرفت، جناحی نشدن، مردمی بودن و ماندن همراه با پیشرفت‌های فنی است. شیرازه سعی‌اش بر این است که این‌گونه باشد.

به گزارش شیرازه؛ «بعد از بسته شدن «شلمچه» دیداری با حضرت آقا کردیم. این را هم برای اولین بار دارم نقل می‌کنم. در مورد تعطیلی «شلمچه» بغض کردم و گفتم: «آقا! هم جناح راست، هم جناح چپ و هم بعضی از بچه حزب‌اللهیهای تریبوندار و مداحها به ما فحش میدهند». حضرت آقا گفتند: «همین خوب است». گفتم: «چرا آقا؟» گفتند: «این یعنی استقلال. اگر دیدی یک جناح دارد از تو انتقاد میکند و جناح دیگری دارد تعریف میکند، بدان به یک سمت وابسته شده‌ای، اما وقتی همه دارند شما را میزنند، این یعنی استقلال و من همین را میپسندم، یعنی دفاع جانانه از اصول انقلاب، بدون رودربایستی از کسی»

این‌ها را مسعود ده‌نمکی اخیرا در یک گفتگوی خواندنی با یک نشریه جدید جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفته. این خاطره ده‌نمکی اگرچه جالب به نظر می‌رسد، اما تکرار یک مانیفست سیاسی و اعتقادی برای اهالی رسانه‌های جبهه فرهنگی انقلاب است؛ «اگر دیدی یک جناح دارد از تو انتقاد میکند و جناح دیگری دارد تعریف میکند، بدان به یک سمت وابسته شده‌ای، اما وقتی همه دارند شما را میزنند، این یعنی استقلال و من همین را میپسندم، یعنی دفاع جانانه از اصول انقلاب، بدون رودربایستی از کسی».

اگرچه قضاوت نهایی در خصوص عملکرد یک رسانه از سوی مردم و نخبگان جامعه صورت می‌گیرد؛ اما اعتقاد دست‌اندرکاران یک رسانه اعم از مجازی، مکتوب، دیداری و شنیداری به این مانیفست، نکته ارزشمندی است که در صورت نبود، رسالت رسانه‌ای آن‌ها مورد خدشه واقع می‌شود.

پایگاه خبری تحلیلی شیرازه بر اساس چنین مانیفستی، در آبان 1388 یعنی روزهای جولان فتنه‌گران قانون گریز آغاز به کار کرد. از آن روز تاکنون، شیرازه دو دولت را تجربه کرده؛ دولت اصول‌گرایان و دولت اعتدال‌گرایانی که البته مشی اصلاح‌طلبانه دارند. جالب اما آنجاست که در این دو شرایط متفاوت، خط مشی این پایگاه خبری - تحلیلی به ویژه در دوره مدیریت جدید، با شعار «رسانه‌ انقلابی را به رفتارش می‌شناسند» مبتنی بر امر به معروف و نهی از منکر، فارغ از جهت‌گیری‌های سیاسی، بوده و پیوسته دنبال شده است. طی این مسیر، البته هزینه‌های نیز داشته است.

شیرازه در دولت اصول‌گرایان علناً به برخورد امنیتی تهدید شد، 45 روز فیلتر بود و واکنش‌های بعضا غضبناک مسئولین را تجربه کرد و حالا در دولت جدید هم، بارها از سوی مسئولین کنونی با لحن‌های متفاوت مورد عنایت قرار گرفته است! البته خط رسانه‌ای شیرازه، فقط  منجر به واکنش مسئولین دولتی نشده است بلکه احزاب راست و چپ و فتنه‌گران هم بارها و بارها مورد انتقاد جدی این سایت قرار گرفته‌اند و البته واکنش‌های منطقی و غیرمنطقی، مودبانه و غیرموبانه، رسانه‌ای و غیرسانه‌ای و ... را از خود نشان داده‌اند.

تحریریه شیرازه، مدت‌ها است که از سوی برخی گروه‌های چپ و راست به افراطی بودن، انحرافی بودن، سیاسی بودن، کم‌سواد و بی‌سواد بودن، مریض بودن و ... متهم شده و می‌شوند. این، نه چیز تازه‌ای است و نه قرار است پایان یابد.

هیچ رسانه‌ای از نقص و ضعف بی‌بهره نیست. مهم مسیر رو به پیشرفت، جناحی نشدن، مردمی بودن و ماندن همراه با پیشرفت‌های فنی است. شیرازه سعی‌اش بر این است که این‌گونه باشد. پافشاری بر این مرام و روش بوده و به فضل الهی و به اذعان موافقان و مخالفان و به شهادت آمار و ارقام، جریان سازترین و پرمخاطب ترین رسانه استان پهناور فارس در نوع خود شیـــرازه بوده است.

خط اما همانی است که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «وقتی همه دارند شما را میزنند، این یعنی استقلال و من همین را میپسندم».

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
شیرازه نهاد انقلابی و از جای معدود تغذیه می شود
سید علیرضا مومن نسب
نه صدا و سیما نه روزنامه ها و نه هیچ رسانه ای جرات پرداختن به موضوعاتی که این سایت کار می کنه رو نداره
گرچه بهتون انتقادهایی دارم اما وجود شما ها لازمه لازمه. اگر شیرازه نبود شاید 45 میلیون امسال هم می رفت پیش 60 میلیون پاداش سال قبل و این تنها یک نمونه است.
خدا بهتون توفیق بده ضمنا معایبتون رو رفع کنید.
مدیر پایگاه از اظهار نظر شما خواننده گرامی ممنونیم
از شنیدن انتقادات شما استقبال می کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
8
مزدوران قلم فروش وابسته
خدا از سرتان نگذرد که شما ها عامل همه بدبختی ها هستید.
یک مشت ................
حمید
افراطی نباش ناشناس؛ فحاشی کردن یعنی این که هیچ چیز در چنته نداریم. من هم به این ها نقد دارم اما این راهش نیست. تحمل مخالف در عمل مهم است.
حمید عاشق اصلاح طلبان
ناشناس جان بخدا این روش درست نیست. من هم به شیرازه و امثال اون ها نقد دارم. یعنی چشم دیدنشون رو ندارم. اما معنی فحش دادن، یعنی این که هیچ جوابی برا گفتن نداریم. متوجه ای؟!
تحمل مخالف باید در عمل باشه نه شعار...
ببین هرچی فحش مخالفان میدین منتشر می کنه. این به ضرر ماست؛ عقلت رو به کار بنداز
مهدی
Germany
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
6
یعنی به حرفی که نوشته اید باور دارید لطفا از توهم خود را نجات دهید هروقت یاد گرفتید در مطالب اتان به ناحق ازیکی دفاع نکنید و برای خالی نبودن عریضه دیگری را لگد نزنید واز طرفی اینقدر خود را (غیر واقعی) تابع رهبر نشان ندهید انوقت ارزیابی درست خواهید شد وفعلا برای شروع از منابع درامدیتان گزارش بدهید تا وابستگی معلوم شود
ناشناس
Germany
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
به مشی مستقلتان ادامه دهید. با نگاهی به گذشته کاملا مشهود است که همیشه جریان و افراد مستقل ماندگارند. این حزب و گروه می آیند و می روند و همیشه این مردم و گروه های مردمی بوده اند که باقی مانده اند. مردم با هیچ کس عهد اخوت نبسته اند. به محض اینکه از جریانی ناامید شوند به گروه دیگر اقبال می کنند. متاسفانه اصول گرایان از این امر غافل شده اند و فکر می کنند مردم چک سفید امضا دست آنان داده اند. بی توجهی بدین موضوع و سیاسی کردن و سیاسی دیدن تمام مسائل بالاخره به قیمت شکست مفتضحانه اصول گرایان در انتخابات های آتی منجر خواهد شد. متاسفانه هم اکنون شاهد برخوردهای سیاسی و به دور از انصاف برخی دوستان هستیم که هر منتقدی را با انگ و اتهام زنی می نوازند. از چسباندن هر عنوانی بر کسانی هیچ انگیزه ای جز خیرخواهی ندارند، ابایی ندارند. تا بوده بچه حزب اللهی ها هم از چپ خورده اند هم از راست. هم از اصلاح طلب هم از اصول گرا. این سنت تاریخی شده و گریزی هم از آن نیست و باید ادامه داد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
شیرازه وابستگی که رهبر فرمودند درست است زیرا خطاب به شما تنها نمی شود و همه رسانه های جمعی باید این موضوع را سر لوحه خود قرار داده یا قرار می دهند.
لطفا بگوئید از کدام ارگان دولتی یا خصوصی تغذیه می شوید که این گونه مطالب با این پشتیبانی منتشر می کنید و کسی هم نمی تواند جلوی انها را بگیرد.
اما بگم شیرازه ایول ایول داره.
خبرای وبی دارین
مدیر سایت
مدیر سایت
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
با سلام
ضمن تشکر از شما خواننده گرامی عدم وابستگی و حریت داشتن، نشانه اصلی رسانه هایی است که در چارچوب قانون مطالبات مردم و رهبری را پیگیری و دنبال می کنند.
خبرنگار
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
4
اگر خبرنگار نبودم این مطالب را نمی نوشتم!
ـ اینکه شیرازه وابستگی دارد و معلوم هم است به که وابسته است، هیچ شکی نیست.
ـ اینکه شیرازه بی طرف نیست و در مسائل سیاسی به یک طرف میرود هیچ شکی نیست.
ـ اینکه شیرازه تا آنجا که بتواند اصلاح طلبان و ـ در صورت نیازـ دولت روحانی را تخریب میکند هیچ شکی نیست
ـ اینکه شیرازه مردمی نیست و لی دم از مردم میزند هیچ شکی نیست
ـ اینکه شیرازه تیترهای مخرب برای موضوعات مربوط به مخالفینش را انتخاب میکند هیچ شکی نیست
ـ اینکه شیرازه توانسته مخاطب زیاد جلب کند هیچ شکی نیست
ـ اینکه به هنر خبرنگاری تسلط دارید هیچ شکی نیست
ـ اینکه از رهبری خرج میکنید، نمیتواند نشانه ی صداقت شما باشد. بعضی وقت ها دفاع بد از بی تفاوتی بدتر است
ـ اینکه با بعضی از روزنامه های کثیر الانتشار شیراز به خصوص خبر جنوب دم خور هستید ـ البته نه در خط فکری بلکه استفاده از امکانات آنهاـ، هیچ شکی نیست
ـ و خلاصه اینکه همه ی ما را ـ درست یا نا درست ـ به خودتان جلب کرده اید هیچ شکی نیست
حرف آخر اینکه بیطرف نیستید و حضورتان بیشتر برای تخریب است تا سازندگی؛ چرا که از این پتانسیل فقط در جاده یکطرفه که صرفا صلاح شماست استفاده میکنید، در حالی که مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی قابل بحث و پیگیری در شیراز و استان فارس کم نیست.
به امید موفقیت صالحان
خواننده پر و پا قرص شیرازی
خبرنگار کجایی؟
روزنامه یا خبرگزاری یا ...؟
چقدر آزادی داری؟
تا حالا مطلبی که به مذاق گردانندگان رسانت جور در نیاد و بدونی از سر روشنگری باید بزنی داشتی؟
همچین میگه وابسته انگار ...
هر رسانه ای معلومه وابسته به یک جریان فکری هست.
مهم اینه اسیر زر و زور و تزویر نباشه که تو فارس نداریم. یا خیلی خیلی خیلی کم داریم.
دیار لامرد
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
3
شیرازه رسانه ای است که بر خط عدالت است نه اعتدال
این خط حفظ شود
کواری
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
2
اصلا مهم نیست که شیرازه از کجا آب میخوره و چگونه تامین میشه، مهم اینه که حقایق رو به شکل زیبا و تیتر جذاب و از همه مهمتر بدون ترس عنوان می کنه و بابت این کار هزینه سنگین هم می کنه. شیرازه اگه می خواست دنبال آب و نان باشه که برای من و شما اینقدر جذاب نبود. مثل روز روشنه که پای عقایدش مونده و نه سلایقش. برای همه این مجموعه ارزوی توفیق دارم.
بازیگوش
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
یه دوست قدیمی میگه رسانه مستقل وجود نداره انگار بد هم نمیگه!!
شیرازه هم خط و مشی مدیرانشو که براش هزینه میکنند داره این هم یه امر طبیعیه!!!
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
صِبغَةَ ٱللهِ وَ مَن أَحسَنُ مِنَ ٱللهِ صِبغَةً وَ نَحنُ لَهُ عَابِدُون (بقره/138)

تو این دنیا هر کی بیشتر رنگ خدا به خودش بگیره ماندگارتره
انشالله خداوند بر خلوص، استقلال، توفیقات و همه خوبی هایتان بیفزاید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
1
سایتی جناحی و فقط برای اهداف سازمانی خود میباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
جالب اینه که روزنامه ها و رسانه ها و سایت های خبری که اساسا یک مرجع فرهنگی هستند، تبدیل به ابزار سیاسی شدند!

تنها چیزی که این مراجع به اون توجه نمی کنند، مسائل فرهنگیه. به عنوان مثال فرهنگ شهروندی که با اصلاحش، همه ی ما زندگی بهتری خواهیم داشت. ولی افسوس که هیچ تلاشی در این جهت دیده نمیشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
روزنامه ها فارس با این همه پول و وتبلیغاتی که میگیرند اگه یه نگاهی به خبراشون کنی متوجه میشی سایت ایرنا یا ایسناو.. باز کردی ،همش کپی پیست هست، من همه سایت های فارس را بازدید کردم بروز تر از شیرازه ندیدم
خبرهای که منتشر میکنه خط مشی داره اگه همشون را بذاری کنار هم گول تیتراش نخوری پیرو خط رهبری میشه.
من به نوبه خودم از دست اندرکاران این پایگاه خبری تقدیر و تشکر دارم
جالب اینجاست حواشی همه شهرستان های شیراز رو میشه تو شیرازه دنبال کرد...
من که به عنوان شخصی که پیرو خط رهبریم این سایت را به عنوان موثرترین و پرکارترین رسانه فارس میدانم.
بی طرف
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳
0
من فقط میدونم شیرازه مثل بعضی از این خبرگزاری ها نه به استاندار، نه به فرماندار، نه به ارشاد، نه به تبلیغات، نه به ارتش، نه به سپاه، و نه به نیروی انتظامی و ... وابسته نیست و به خاطر چندرغاز پول حاضر نیست مانند آنها خبر های این سازمان ها و ارگانها را منتشر کند.