کد خبر: ۵۴۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۳ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳

صحبت‌های شب گذشته رئیس جمهور چه چیزی کم داشت؟

قرار است خانواده ها بدون حمایت دولت، به نبردگاه ساخت و تهیه ی مسکن بروند.

به گزارش شیرازه، رییس جمهور کشورمان دیشب در یک برنامه زنده در مورد مسایل مختلف سیاسی و اقتصادی سخن گفت. اما یکی از مهمترین دغدغه های اقتصادی مردم به ويژه زوج های جوان، هیچ جایگاهی در صحبت های دیشب نداشت. به جرأت می توان تهیه مسکن را پس از اشتغال مهمترین دغدغه خانواده ها دانست. اساساً هدف از پیدا کردن شغل، تشکیل زندگی است و تشکیل زندگی بدون تهیه مسکن مناسب غیرممکن است.

ارسن نیوز نوشت: زوج های جوان و خانواده های فاقد مسکن، همواره در آرزوی خانه دار شدن هستند و پرواضح است که پرداخت هزینه های سرسام آور ساخت مسکن، بدون استفاده از تسهیلات برای اکثر خانواده ها حتی در قشر متوسط جامعه امکان پذیر نیست.

در دولت قبل طرح مسکن مهر به دو صورت شرکت های تعاونی تأمین مسکن و همچنین مسکن مهر خود مالکی در سطح گسترده ای اجرا شد. دولت به شرط عدم بهره مندی قبلی از تسهیلات ارزان یا زمین و مسکن دولتی و متأهل بودن، تسهیلات قرض الحسنه 20 تا 25 میلیون تومانی در ازای هر واحد احداثی، بدون نیاز به سپرده گذاری به خانواده ها پرداخت می نمود که کمک شایانی به آن ها محسوب و موجب افزایش تولید مسکن در کشور گردید.

با روی کار آمدن دولت جدید، وزیر مسکن و شهرسازی، 40% تورم کشور را به گردن طرح مسکن مهر انداخت و بلافاصله پردخت تسهیلات جدید متوقف شد.

حال مشخص نیست جایگزین دولت برای این طرح چیست؟ آیا خانواده ها و زوج های جوان برای خانه دار شدن باید به سراغ وام های با نرخ سود بالا و نیازمند به سپرده گذاری یا خرید برگه های حق تقدم بروند و زیر بار سنگین اقساط و سود بالای این وام ها کمر خم کنند؟

در صحبت های دیشب رییس جمهور هم هیچ اشاره به مسکن به عنوان نیاز مهم جامعه نشد. گویا این مسأله در اولویت دولت قرار ندارد. هر از گاهی صحبت از طرح های جایگزین مسکن مهر نظیر "مسکن اجتماعی" از سوی دولت مردان می شود اما تنها چیزی که بیان می شود همین دو کلمه است و دیگر هیچ! نه از جزییات این طرح سخن به میان می آید نه از زمان اجرای آن. گویا قرار است خانواده  ها بدون حمایت دولت، به نبردگاه ساخت و تهیه ی مسکن بروند.

نظرات بینندگان