کد خبر: ۵۶۱۹۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۶ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۳

اشتون از استانبول چه پیامی برای کاخ سفید فرستاد؟

رئیس جمهور آمریکا گفته است که شانس خیلی بالایی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران وجود دارد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در توضیح سیاست‌ خارجی دولتش از مذاکرات هسته‌ای با ایران حمایت کرد و گفت برای نخستین بار در ۱۰ سال گذشته شانس خیلی بالایی برای دستیابی به توافق اتمی با ایران وجود دارد.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، رادیو فردا وابسته به دولت آمریکا در این باره گزارش داد: باراک اوباما هفتم خردادماه در مراسم فارغ‌التحصیلی دانشجویان «آکادمی نظامی ایالات متحده» در وِست پوینت نیویورک٬ اظهار کرد که ایران علی‌رغم هشدارهای ایالات متحده٬ اسرائیل و سایر کشورها در طول سال‌ها برنامه هسته‌ای خود را پیش برده است٬ اما از زمان آغاز ریاست جمهوری وی٬ واشینگتن ضمن اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها٬ دست خود را نیز برای مذاکره به سوی دولت ایران دراز کرد.

وی افزود: «اکنون امکان آن هست تا بر سر تفاوت‌هایمان به مصالحه برسیم. راه رسیدن به موفقیت طولانی است و ما تمامی گزینه‌ها برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را مد نظر داریم٬ اما برای اولین بار در یک دهه گذشته٬ شانس خیلی بالایی برای رسیدن به توافق وجود دارد٬ توافقی که تاثیرگذارتر و بادوام‌تر از توافق به دست آمده از طریق اعمال زور است».

این در حالی است که مقامات آمریکایی از جلمه رئیس جمهور و وزیر امور خارجه این کشور بارها اعلام کرده بودند «به توافق نرسیدن در موضوع هسته ای ایران بهتر از انعقاد توافق ضعیف است».

با این حال اوباما در حالی از شانس بالا برای توافق هسته ای با ایران سخن می گوید که آخرین جلسه مذاکره کنندگان ایران و کشورهای 1+5 موسوم به مذاکرات گام نهایی برای دستیابی به توافق جامع بدون نتیجه به پایان رسید. مذاکراتی که برخی از آن به عنوان بن بست وین یاد کرده بودند.

گام نهایی مرحله ای است که پس از آن با موضوع هسته ای ایران همانند دیگر کشورهای عضو ان پی تی برخورد می شود یا به گفته مسئولان وزارت امور خارجه ایران پس از این مرحله، پرونده هسته ای ایران شکل عادی به خود می گیرد.

زیاده خواهی مقامات غربی و حتی مخافت آنان با «درخواست های حداقلی (+) و (+) » ایران علت اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات نهایی وین 4 عنوان شده است.

این در حالی است که گفته می شود موارد اختلافی ایران و 1+5 به بیش از 10 مورد می رسد که بنابر گزارش آسوشیتدپرس، نیروگاه آب سنگین اراک ، نحوه نظارت‌ها ، تعداد سانتریفیوژها، بحث توان موشکی، سابقه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، موضوع تحقیق و توسعه و همچنین دوره زمانی توافق نهایی، از موارد اصلی مورد اختلاف طرفین است.

برخی رسانه های داخلی گزارش دادند تیم مذاکره کننده ایرانی بر خواسته های خود اصرار و پافشاری دارد و بدون درنظر گرفته شدن این خواسته ها با هیچ توافقی موافقت نمی کند.

در همین زمینه عباس عراقچی سوم خردادماه، در جمع هادیان سیاسی سپاه گفته است: آقای ظریف در مذاکرات محکم در مقابل اروپاییان ایستاد و گفت شما چون نمی‌توانید فردو را بزنید می‌خواهید تعطیل کنید بعد نطنز را که ۲۰ متر زیر خاک است بزنید و من اینجا نیامده‌ام که کشورم را در آستانه حمله قرار دهم.

2 روز پس از این اظهارات آقای عراقچی ، محمد جواد ظریف بدون همراهی عراقچی و دیگر اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای ، به هتل چراغان استانبول رفت تا در دیدار با کاترین اشتون درباره ادامه مذاکرات گام نهایی گفتگو کند.

درباره جزییات این گفتگوها اخبار زیادی منتشر نشده اما سخنگوی کاترین اشتون با صدور بیانیه ای اعلام کرد بر اساس توافق اشتون و ظریف دور بعدی گفتگوهای بین ایران و 1+5 به منظور حل و فصل مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای تهران از 16 تا 20 ماه ژوئن (26 تا 30 خرداد) در وین انجام خواهد شد.

مایکل مان همچنین اعلام کرد اشتون روزهای دوشنبه و سه شنبه در ترکیه، «بحث‌های بسیار طولانی و مفیدی» با وزیر امور خارجه ایران در خصوص راه‌های پیشبرد مذاکرات هسته‌ای داشت. وی اضافه کرده است: «آنها (اشتون و ظریف) در چارچوب فرایند جاری، احتمالات مختلف را بررسی کردند».

حال اوباما یک روز پس از اتمام مذاکرات اشتون – ظریف، بدون توجه به مذاکرات به نتیجه نرسیده وین 4، در جمع دانش آموختگان آکادمی نظامی ایالات متحده از شانس بالا برای توافق هسته ای با ایران سخن می گوید.

این گزاره که اشتون پس از انجام گفتگوهایش با ظریف ، مقامات 1+5 را از محتوای مذاکرات خود آگاه کرده امری معمول و بدیهی به حساب می آید چه آنکه اشتون به عنوان نماینده کشورهای 1+5 با ظریف گفتگو می کند اما اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چه پیامی را به دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران ارسال کرده که رئیس جمهور آمریکا اینگونه درباره نتیجه مذاکرات سخن می گوید، جای تامل و سئوال دارد؟
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۳
0
اوباما نادانی بیش نیست