کد خبر: ۵۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۳
رئیس انجمن بیماران کلیوی استان فارس خبر داد

انجام بیش از هفت نوع عمل پیوند در شیراز

پیوند پانکراس در ایران تنها در قطب پزشکی کشور یعنی شیراز توسط پزشکان این رشته صورت می پذیرد.

به گزارش شیرازه نادر معینی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: به هر اندازه در کشور فرهنگ اهدای عضو را نهادینه کرده و تبلیغ کنیم، بازهم اندک است زیرا امروزه آمار دریافت عضو فراوان است از این رو باید به گونه ای اقدام شود که بدون هیچ دغدغه ای افرادی که دچارمرگ مغزی می شوند عضو بدنشان به بیماران نیازمند اهدا شود.

وی در خصوص توانمندی های متخصصین پیوند، گفت: امروزه در کشور بویژه شیراز از یک فردی که دچار مرگ مغزی شده، امکان اهدای 40 عضو وجود دارد که باید در این زمینه بیشتر تلاش شود.

رئیس انجمن بیماران کلیوی اضافه کرد: پیوند پانکراس در ایران تنها در قطب پزشکی کشور(شیراز) توسط پزشکان این رشته صورت می پذیرد و این در حالی است که حتی در تعداد پیوند کبد نیز از آمریکا پیشی گرفته ایم.

معینی یادآور شد: از شروع انجام عمل پیوند کبد توسط پزشکان شیرازی از سال 72 تا کنون، 2 هزارو 312 پیوند موفقیت آمیز صورت گرفته که از این تعداد 2هزارو 29 عمل از جسد و مابقی از طریق فامیل انجام شده است.

وی بیان کرد: طی هشت سال اخیر نیز 158 پیوند پانکراس در شیراز انجام شده است.

معینی گفت: در استان فارس پرونده اهدای عضو از فرد زنده بسته شده و اهدای عضو تنها از مرگ مغزی صورت می پذیرد.

این مسئول تصریح کرد: نیاز است که فرهنگ اهدای عضو در جامعه نهادینه شود تا افرادی که بیمار و نیازمند اعضا هستند، بتوانند زندگی نسبتاً سالمی را داشته باشند.

رئیس انجمن بیماران کلیوی اظهار کرد: امروزه در شیراز بیش ازهفت نوع عمل تخصصی پیوندهایی از قبیل پانکراس، کبد، معده، لوزالمعده، طحال، کلیه، پوست وهمچنین قرنیه چشم توسط پزشکان مجرب در بیمارستان نمازی شیراز انجام می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع آمار بیماران دیالیزی استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه آمار بیماران کلیوی در فارس روز  به روز در حال افزایش است که مهم ترین آن عدم اطلاع افراد از فشار خون خود و نیز چاقی و استفاده ازغذای چرب است که نیاز است افراد با انجام آزمایشات ساده از چربی و فشار خون خود در هر شش ماه اطلاع پیدا کنند تا دچار بیماری کلیوی نشوند.

معینی یادآور شد: در حال حاضر بیش از یک هزارو 500نفر بیمار دیالیزی در فارس وجود دارد که بیش از 250 نفر از آنان نیازمند دریافت کلیه هستند.

نظرات بینندگان