کد خبر: ۵۶۵۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۴ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۳

8 دلیل که می‌تواند جام جهانی را به یک فاجعه تبدیل کند

جام جهانی فوتبال تا چهار روز دیگر در برزیل آغاز می‌شود اما این کشور مورد موشکافی دقیق منتقدینی قرار دارد که معتقدند رقابتهای امسال ممکن است به یک فاجعه کامل بدل شود.
به گزارش شیرازه، پایگاه اینترنشنال بیزینس تایمزنوشت: تیمهای ملی و طرفداران فوتبال از سرتاسر جهان به تدریج در حال ورود به 12 شهر میزبان رقابتهای جام جهانی برای شرکت در بزرگ ترین تورنمنت فوتبالی جهان هستند.

برآورد می‌شود یک میلیارد نفر دیدار افتتاحیه جام جهانی را از تلویزیون تماشا کنند و 500 هزار نفر نیز برای تماشای این بازیها به برزیل سفر کنند.

به رغم محبوبیت بین‌المللی رقابتهای جام جهانی این رخداد به یک مساله‌ تفرقه ‌برانگیز بین مردم برزیل تبدیل شده است.

نتایج یک نظرسنجی نشان داده که 72 درصد مردم برزیل از دولت کنونی این کشور ناراضی هستند. این نارضایتی با تصمیم دولت برزیل برای صرف میلیارد‌ها دلار برای یک رقابت فوتبالی به جای پرداختن به مشکلات عدیده‌ مردم تشدید شده است.

نارضایتی مردم از صرف هزینه‌های هنگفت برای جام جهانی به بروز تظاهرات گسترده منجر شده و در عین حال تاخیرها و نگرانی‌های امنیتی درباره احداث زیرساخت‌های مورد نیاز برگزاری این رقابت‌ها بسیاری از ناظران را نگران کرده که تلاش این کشور برای میزبانی این رخداد ورزشی عظیم به ناکامی بینجامد.

در این گزارش به هشت دلیل که ممکن است باعث شود جام جهانی فوتبال در برزیل به یک فاجعه کامل بدل شود اشاره شده است.

1- آماده نبودن فرودگاه‌ها

جام جهانی طرفداران فوتبال را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند، اما به گزارش روزنامه برزیلی فولا دو سائوپائولو فرودگاه‌های چند شهر میزبان جام جهانی در برزیل ممکن است برای سرویس‌ دهی به خیل عظیم طرفداران و تماشاچیان آماده نباشند. یک تکنسین ساختمان در برزیل می‌گوید: تنها یک معجزه الهی می‌تواند به حل به موقع این مشکل کمک کند.

2- نبودن حمایت مردمی

جام جهانی ممکن است به رشد صنعت گردشگری و توجه بین‌المللی به کشور میزبان منجر شود، اما اکثریت مردم برزیل ترجیح می‌دادند دولت این کشور روی مسائل مهم‌تری تمرکز کند. یک نظرسنجی که اخیرا در این کشور انجام شده نشان داده از هر 10 برزیلی شش نفر انتظار دارند که دولت این کشور هزینه‌ برگزاری جام جهانی را روی مشکلات درمانی و حمل‌ونقل عمومی صرف می‌کرد.

3- نگرانی درباره شبکه برق برزیل

برزیل در حال حاضر یکی از بدترین خشکسالی‌های اخیر را تجربه می‌کند که فشار زیادی را روی شبکه برق این کشور تحمیل کرده است. قطعی‌های برق در ماه فوریه گذشته باعث شد شش میلیون برزیلی در خاموشی بمانند. اگرچه ورزشگاههای جدید‌التاسیس این کشور دارای ژنراتورهای پشتیبان در صورت قطع برق هستند، اما مردم و گردشگران در خارج از ورزشگاهها این امکان را در اختیار نخواهند داشت.

4- اعتصاب کارکنان مترو

کارکنان مترو سائوپائولو به دلیل مخالفت دولت با افزایش حقوق و دستمزدشان از روز پنج‌شنبه گذشته برای سومین روز متوالی در اعتصاب به سر می‌برند. تاریخی برای پایان این اعتصاب اعلام نشده و این در شرایطی است که تنها چهار روز تا شروع رقابت‌های جام جهانی باقی مانده است.

5- رسوایی تبانی

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا گزارش داد که پیش از رقابت‌های جام جهانی 2010 در آفریقای جنوبی دستکم پنج مسابقه هدف تبانی قرار گرفته بودند. هنوز مدرک مستدلی مبنی بر وقوع این تبانی‌ها وجود ندارد، اما کابوس این رسوایی در مورد رقابت‌های امسال در برزیل نیز وجود دارد.

6- تظاهرات خیابانی

مردم برزیل در اعتراض به تصمیم دولت این کشور برای میزبانی جام جهانی به جای پرداختن به مشکلات داخلی بارها به خیابان‌ها آمده‌اند. "جنبش کارگران بی‌خانمان" در برزیل در ماه مه در اعتراض به عدم تخصیص بودجه اعتراضاتی را برگزار کرد. بیش از 20 هزار برزیلی در این تظاهرات شرکت کردند که به بروز بی‌نظمی و ایجاد یک ترافیک گسترده منجر شد.

7- نگرانی درباره‌ ورزشگاه‌های جدید

تلاشهای برزیل برای احداث ورزشگاه‌های جدید پیش از شروع جام جهانی با مشکلاتی مواجه شده است. تاخیر‌های مکرر و مرگ چندین کارگر ساختمانی در محل احداث ورزشگاه 68 هزار نفری کورینتیانس سائوپائولو باعث شد تصمیم فیفا مبنی بر برگزاری این رقابت‌ها در برزیل زیر سوال برود. مساله بدتر این است ورزشگاه‌هایی که در سائوپائولو، کوریتیبا، کویابا و ناتال ساخته شده‌اند به مرحله تکمیل نرسیده‌اند.

8- نگرانیها درباره بهداشت و سلامتی

در ماه مه دستکم دو برزیلی ساکن مانائوس به دلیل ابتلا به بیماری آنفلونزای خوکی جان خود را از دست دادند که مجموع تلفات ناشی از این بیماری در سال 2014 در این منطقه را به 11 تن رساند. اگرچه این ویروس هنوز در کل برزیل شیوع پیدا نکرده اما مرکز کنترل بیماریهای آمریکا به دلیل نگرانی از این موضوع به گردشگران این کشور که قصد سفر به برزیل را دارند در این باره هشدار داده است.

انتهای پیام

نظرات بینندگان