کد خبر: ۵۷۷۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۲ - ۱۲ تير ۱۳۹۳

جادوگری که باغات میوه جهرم را تهدید می‌کند

این بیماری برای اولین بار در سال های 1365 و 1368 به وسیله حشراتی شبیه زنجرک و پیوندک آلوده درختان لیموترش کشورهای عمان و امارات متحده عربی را به شدت مورد حمله قرار داد.
به گزارش شیرازه، بیماری خطرناک و نابود کننده جاروک لیموترش بیماری فیتوپلاسمی است که درختان لیموترش را مورد حمله قرار می دهد و ناقل آن نوعی زنجره می باشد که باعث انتقال و گسترش عامل بیماری می شود.

این بیماری برای اولین بار در سال های 1365 و 1368 به وسیله حشراتی شبیه زنجرک و پیوندک آلوده درختان لیموترش کشورهای عمان و امارات متحده عربی را به شدت مورد حمله قرار داد.

در سال 1367 باغ های نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان، در سال 1377 باغ های شهرستان میناب و در سال 1379 لیموترش های رودان هرمزگان و نیز استان کرمان به جاروی جادوگر مبتلا شدند و اینک این بیماری بسیار خطرناک به شهرستان جهرم رسیده است.

جاروک در حال حاضر درختان لیموترش محلی در این شهرستان را تهدید می کند اما در صورت بی توجهی سایر درختان نیز در معرض نابودی قرار می گیرند.

جلال بهجو مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم در خصوص شیوع این بیماری در برخی از نقاط این شهرستان گفت : نخستین بار در سال جاری این بیماری در جهرم مشاهده شده است که با توجه به خانمان برانداز بودن آن لزوم توجه مسئولین و باغداران لیموکار امری ضروری و الزامی است.

وی گفت: پس از این که تعدادی از درختان علائم آلودگی را نشان دادند بلافاصله با جدیت کامل و همکاری واحد حفظ نباتات مدیریت، مرکز جهاد کشاورزی کردیان و کلینیک های گیاهپزشکی اقدامات مورد نیاز برای جلوگیری از شیوع آن آغاز شده است.

وی عنوان کرد : تجمع شاخ و برگ در یک نقطه از درخت که تقریباً شکل شاخه ها را شبیه جارو می کند و تغییر در فرم برگ ها و ریزبرگ ها از جمله علائم ابتلا به این بیماری است که در صورت مشاهده آن، سمپاشی،  بریدن و معدوم کردن درختان آلوده از جمله کارهایی است که جهت جلوگیری از پیشرفت و شیوع آن باید اقدام نمود.

به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم، مدیر این اداره گفت: در حال حاضر میزبان این بیماری درخت لیموترش محلی است ولی در صورت بی توجهی احتمال انتقال آن به سایر مرکبات وجود دارد از این رو برای جلوگیری و کنترل این بیماری باید اقدامات پیشگیرانه انجام شود.

بهجو در پایان ضمن اعلام این مطلب که ورود اندام ها و چوب های آلوده از سراسر کشور به جهرم از معضلات اساسی کشاورزی در این  شهرستان است ، خواستار تعامل ، همکاری و مشاوره کشاورزان لیموکار با کارشناسان مجرب مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جهرم شد

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳
0
بهتره که جلوی ابن بیماری رو بگیرند وگرنه قیمت مرکبات افزایش می یابد