کد خبر: ۵۷۷۸۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۳

پاسخ‌های مدیرکل جهاد کشاورزی فارس به مخاطبان «زنگ حساب شیرازه»

استخدام نیروی انسانی تابع ضوابط و دستورالعمل های قانونی بوده و خاطیان ضوابط اجرایی مشمول رسیدگی قانونی دستگاه های نظارتی قرار گرفته و تنبیهات قانونی اعمال می گردد.

به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، «پنجمین زنگ حساب شیرازه» در سال 93 که در آخرین روزهای خردادماه برای «محمدمهدی قاسمی» مدیرکل سازمان جهادکشاورزی به مناسبت هفته جهاد کشاورزی به صدا در آمده بود، علی رغم چندین بار هماهنگی با روابط عمومی سازمان مربوطه برای دریافت پاسخ سوالات مخاطبان با کم لطفی این مسئول مواجه و با تاخیر یک هفته ای پاسخ سوالات نه چندان چالشی مخاطبان روز گذشته دریافت شد. گرچه دلیل این تاخیر گرفتاری های کاری عنوان شد، به دلیل پاسخ های کلی، مبهم و بعضا ناقص دکتر محمد مهدی قاسمی به سوالات، قصد انتشار آن را نداشتیم اما بنا به وظیفه رسانه ای و احترام به شما مخاطبان آن را بدون کم و کاست و همان گونه که دریافت شد، منتشر می شود:

1- چه برنامه ای برای خشکسالی و نبود آب در خرامه دارید؟ برای کاستن از آلام کشاورزان منطقه در خصوص کمبود آب و خشکسالی در این شهرستان 5 برنامه در دستور قرار دارد.

1- تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم آب بر به جای محصولات آب بر

2- کاشت ارقام زودرس و میان رس

3- طرح موضوع در کارگروه بیمه محصولات کشاورزی و پی گیری پرداخت غرامت به خسارت دیدگان

4- تصویب موضوع خشکسالی خرامه در کارگروه مدیریت بحران استان و ارسال گزارشات به وزارت کشور

5- تدوین برنامه عملیاتی پیش گیرانه و زیر بنایی در جهت بهبود راندمان مصرف آب

2-هیچ هماهنگی بین سازمان آب منطقه ای و سازمان جهاد کشاورزی وجود ندارد آیا درست است در همین سال مدیریت جهادی چندین طرحی را در حوزه کشاورزی مجوز داشته سازمان آب منطقه ای تعطیل کرده است؟ بر اساس برنامه ریزی مشترک بین سازمان جهاد کشاورزی و سازمان آب استان اقدامات اجرایی در خصوص استفاده از منابع آب با اجرای طرح های زیربنایی و مدیریت مصرف آب در مزرعه در حال انجام می باشد و در مواردی که این سازمان نیاز به همکاری و مساعدت سازمان آب داشته است نهایت مساعدت ممکن انجام شده است.

3-آیا حراج زمینهای منابع طبیعی بین خواص و آقا زاده ها درست است؟ هرگونه واگذاری اراضی پس از برگزاری جلسات در کمیسیون های تخصصی صورت پذیرفته و متقاضیان می توانند در هر سطح و ویژگی جهت بهره مندی از ظرفیت های قانونی پی گیر اخذ مجوز و یا اعطای زمین طبق مقررات باشند.


4- چرا تلاشی برای کاهش مصرف کودهای شیمیایی سرطانزا نمی شود؟ نهاده های کشاورزی توسط مؤسسه آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی کنترل و با درج مهر استاندارد و مجوز رسمی وزارت جهاد کشاورزی در بخش کشاورزی عرضه می گردد، در این خصوص لازم است بهره برداران وفق آموزش های ترویجی و بر اساس نتایج آزمون خاک و توصیه مصرف نهادهای کشاورزی و با راهنمایی مروجین نسبت به خرید نهاده اقدام نمایند.

5- چرا این قدر در فارس باغها تغییر کاربری می شوند؟ طرح اصلاح و احیاء باغات از طرح های کلیدی حوزه باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است و به منظور ارتقاء تولید باغات با راندمان پایین از طریق حذف درختان با پتانسیل پایین و جایگزینی با ارقام پر تولید و بازار پسند اصلاح و جایگزین می کردند.

6- اداره کشاورزی آباده طشک واقعا غیر فعال هست گاهی اوقات هیچ کس داخل این اداره نیست یا به کارمندان که تماس میگیری میگویند ما اداره نیامدیم و اطلاع نداریم برای فعال کردن اداره کشاورزی آباده طشک چه برنامه ای دارید؟


7- نظرشون راجع به تالاب های خشکیده فارس بخصوص بزرگترین دریاچه کشور بعد از ارومیه یعنی دریاچه بختگان چیست؟ این موضوع سبب می گردد جهت شیب آب های زیر زمینی معکوس گردیده و منابع آب های شیرین کشاورزی مورد تهدید واقع گردد، لذا این سازمان همواره خواستار تأمین سهم آب برای دریاچه های استان می باشد.

8- چرا در منطقه کامفیروز طی چند سال گذشته و هم اکنون مصرف آب بی نهایت برای برنج کاری رخ می دهد اما زمین های پایین دست (منطقه کربال) حتی برای کشت محصول استراتژیک گندم هم آب در اختیارشان قرار نمی گیرد؟ طوری که برنج کربال که با نام چمپه کربال زبانزد همه بود، دیگر به افسانه ها پیوسته است؟ اراضی کشاورزی منطقه کامفیروز جزو مزارع تحت پوشش سد ملاصدرا بوده و برگشتی آب مزارع مجدداً در سد درودزن ذخیره و در اراضی مشروب از این سد مورد استفاده قرار می گیرد، بدیهی است مزارع دارای حق آبه مشخص و قانونی خود در زیر هر دو سد می باشند و در سالهای خشکسالی منابع آب ذخیره شده در سد درودزن به حدی محدود می گردد که امکان تخصیص میسر نمی گردد و این موضوع نهایتاً توسط سازمان آب منطقه ای استان فارس مدیریت می گردد

9- با توجه به خشکسالی و مصرف زیاد آب در کاشت ذرت کشت ان در اباده طشک ممنوع شده است اما هنوز کشت می شود چرا کسی جلوگیری نمیکند این خلاف قانون خودتان هست؟؟؟ محصول ذرت جزو گیاهان C4 بوده که از نظر فتوسنتز دارای کارایی بالایی است و راندمان تولید آن در ازای مصرف آب بین تمام محصولات کشاورزی برتری دارد و میزان تولید محصول ماده خشک آن به ازای آب مصرفی بیش از سایر محصولات زراعی است لیکن بسیاری بر این تصورند که کشت محصول ذرت با ویژگی های استان سازگاری ندارد، با توجه به مطالب فوق این موضوع دقیقاً بر عکس بوده و با توجه به قابلیت نگهداری ذرت مصرف در کارخانجات خوراک دام و واحدهای تولیدی دام و طیور و تأثیر بر چرخه اقتصادی کشتارگاه ها، محصولی مؤثر در ایجاد ارزش افزوده برای استان است.

10- بپرسید که آقای قاسمی اصولا آدم رسانه ای هست یانه ؟ اصلا به اخبار و رسانه ها اهمیتی میده یا نه ؟ روزانه چه سایت هایی را چک می کنه ؟ منایع خبریش چه سایت هایی هستند ؟ به رسانه ها اعتماد داره یا نه ؟ قطعاً مسائل مربوط به بخش را پاسخگو بوده و برای مطالعه خبرگزاری ها و بررسی آن ها و دیگر رسانه ها وقت مطلوب را قرار می دهند.

11- نظرتون راجع به بند 2 ابلاغیه رهبر انقلاب در بحث سیاست های کلی نظام اداری مبنی بر عدالت محوري در جذب، تداوم خدمت و ارتقاي منابع انساني چیه و آیا در سازمان ایشان کسی با پارتی بازی توانسته از نزدیکان وآشنایان خودش، کسی را وارد این سازمان بکنه یا نه ؟؟؟؟ استخدام نیروی انسانی تابع ضوابط و دستورالعمل های قانونی بوده و خاطیان ضوابط اجرایی مشمول رسیدگی قانونی دستگاه های نظارتی قرار گرفته و تنبیهات قانونی اعمال می گردد.

12- ما کشاورزان استان فارس از شما یک تقاضا داریم با توجه به خشکسالی و استفاده بیش از حد از آب چاه کشاورزی لطفا و خواهشا سریعا اقدام به نصب کنتور حجمی کنید. نصب کنتور حجمی برای چاه های کشاورزی جزو مصوبات قانونی بوده و در جلسات ستاد توسعه کشاورزی استان به کرات مورد تأیید و تصویب قرار گرفته و بر اساس برنامه ریزی سازمان محترم آب منطقه ای فارس این اقدام در اولویت اجرایی قرار دارد

13- چرا یارانه سوخت کشاورزان فارس پرداخت نمی شود برای تحقق این موضوع چه برنامه‌ای دارید؟ بخش کشاورزی از سوخت با تعرفه ارزان قیمت برخوردار بوده و بهره برداران با پرداخت هزینه کمتری سهمیه سوخت مورد نیاز خود را دریافت می نمایند و یارانه بدین گونه اعمال می شود.

14- چرا جلو کشت ذرت را در شهرستان‌های کم آبی چون فراشبند فیروزآباد لار لامرد داراب و فسا و... را نمی گیرید؟ پاسخ در جواب 9 مستتر است.

15- حقوق و مزایای شما چقدره؟ از حال کشاورز بی‌نوا خبر دارین که با هزار امید صیفی جات می کاره و لی در فصل برداشت به پشیزی نمی‌خرن و ورشکست میشن چه کسی باید به این وضعیت خاتمه بدهد؟ پرداخت حقوق تابع ضوابط و مقررات مالی و اجرایی دولت می باشد.

16- چه محصولاتی از فارس به خارج از کشور صادر می‌شود؟ میزان صادرات سال گذشته چقدر بوده؟ چه محصولی از فارس در خارج از کشور محبوبیت بیشتری دارد؟

17- چرا با وجود اینکه فارس در برخی محصولات رکورددار کشور است اما کشاورزان از وضعیت بسیار نامناسبی برخوردارند مشکل کجاست؟ تولیدات کشاورزی فارس از متوسط تولید بالاتری نسبت به کشور برخوردار بوده و در برخی محصولات دارای رکوردهای بین المللی می باشد، لیکن فقدان سازوکار مطلوب در بازار منجر به کاهش سهم تولید کننده از قیمت نهایی محصول گردیده است و امید می رود با اجرایی شدن قانون تمرکز و ایجاد نقش قانونی برای وزارت جهاد کشاورزی بتوان حاشیه بازار را کاهش داد.

18- شیرازه مدتی پیش پیشنهاد داد که اردوهای جهادی بیان به سمت فروش محصولات کشاورزی کسانی که در امر فروش به مشکل برخورد کردند٬ اگر چنین موضوعی تحقق یابد چقدر حاضر به همکاری هستید؟ ویژگی های بازار دارای تأثیر پذیری از متغییرهای فراوانی است و نوع عمل در این خصوص باید همراه با تدابیر علمی و انطباق با سیاست های اقتصادی کشور و در نظر گرفتن منافع تولید کننده و مصرف کننده باشد.

19- فارغ التحصلان بیکار با مدرک مهندسی کشاورزی با گرایش‌های آن در فارس چه تعداد هستند؟ برای آنها چه برنامه‌ای دارید؟ در این خصوص آمار رسمی وجود ندارد ولی تعداد اعضای شاغل و غیر شاغل سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان فارس تعداد کسانی که بنا به خود اظهاری خود را متقاضی کار معرفی کرده اند در سازمان نظام مهندسی موجود می باشد ولی سازمان جهاد کشاورزی با رویکرد تحول گرایانه در تعقیب واگذاری هر چه تمام تر تصدی های خود به آن سازمان بوده و در قانون افزایش بهره وری ویژگی های منحصر به فرد برای فعال شدن سازمان مذکورپیش بینی نموده است.

20- اگر کسی بخواهد چاه کشاورزی خود را برقی کند چقدر به او کمک می‌کنید؟ چه تعداد چاه در فارس برقی هستند؟ چه تعداد چاع غیر مجاز در فارس وجود دارد؟ این موضوع توسط سازمان محترم آب منطقه ای و شرکت برق استان پی گیری می گردد.

21- میزان تولید گندم فارس در سال گذشته و امسال تاکنون چقدر بوده است؟ آیا هنوز تولید کننده اول گندم در کشور هستیم؟ در سال گذشته تولید گندم استان 1680000 تن بوده است و امسال تا این زمان 740000 تن گندم تحویل دولت شده و پیش بینی می شود تولید به مرز 1200000 تن برسد.

22- آیا می دانید کشاورزان منطقه جنوب فارس مخصوصا فراشبند محصول هندوانه و گوجه فرنگی روی دستشون مانده و ورشکست کرده‌اند؟ آیا نمی توانید محصول آنها را بخرید و برای روزهای مبادا نگه‌دارید تا از آنها برای تنظیم بازار استفاده کنید؟ سازمان جهاد کشاورزی به منظور تعدیل محصول گوجه فرنگی با پی گیری های مستمر برای اولین بار مجوز خرید گوجه فرنگی به صورت تضمینی از کشاورزان را و تا کنون 15000 تن خریداری شده و برای هندوانه نیز در پی تصویب مشوق های صادراتی هستیم.

23- به کشاورزان چه وام‌هایی پرداخت می‌کنید؟ چرا تعداد شعب بانک کشاورزی در شیراز این قدر کمه؟ سقف اضاف کار در اداره شما چقدر است؟ در سال جاری 15500 میلیارد ریال منابع تجهیز شده از محل صندوق توسعه ملی به بخش کشاورزی تخصیص یافته و بانک های کشاورزی سپه- سینا- توسعه تعاون- رفاه کارگران و پست بانک عامل منابع مذکور می باشند و نیز با ورود بسیج سازندگی و بنیاد برکت زمینه بهره مندی بخش از منابع تخصیص یافته برای بهبود تولید در استای اجرای فرمان مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی فرصت مطلوبی برای تأمین نیاز سرمایه در بخش آماده است، بعلاوه اعتبارات بنگاه های زودبازده جهت پرداخت به بهره برداران مهیا می باشد.

24- چرا فارغ التحصیلان کشاورزی حاضر نیستند کار میدانی کنند؟ آیا در این قضیه دانشگاه مقصر نیست؟ آیا مطالعه ی صورت گرفته است در صورتی که مطالعه صورت گرفته منابع و اطلاعات را ارائه تا بررسی گردد.

25- آیا گندم فارس در این استان مصرف می‌شود یا به استان‌های دیگر می رود؟ چه محصولاتی در فارس ارگانیک تولید می‌شود؟ گندم جزء محصولات استراتژیک کشور می باشد و محصولات استراتژیک با توجه به ویژگی های اقلیمی در مناطق مختلف تولید و در سراسر کشور مصرف می گردد، محصول گندم به واسطه خصوصیات اکولوژیکی و سازگاری فراوان با شرایط استان در تمامی مناطق انطباق بسیار بالایی دارد و به دلیل بهره مندی از آب باران جزو محصولات با نیاز مصرف استخراج آب زیر زمینی کمتر بوده و بدلیل برخورداری از تجهیزات مکانیزاسیون مطلوب و قابلیت ذخیره سازی و نگهداری بالا دارای بهترین مطلوبیت برای تولید در استان بوده و زراعتی قابل رقابت بعنوان جایگزین محصول فوق در فصل زمستان وجود ندارد، انجیر انار گل محمدی انگور کشمش بادام گردو و ... با سطح زیر کشت 186000 هکتار جرو محصولات ارگانیک استان بوده که در بازارهای داخلی و خارجی از محبوبیت برخوردار می باشد.

26- شما از چه طیف سیاسی هستید؟ فکر می کنید چرا در این دولت مدیرکل شدید؟ بخش کشاورزی دارای ویژگی های تخصصی بوده و در انتصابات این بخش رویکرد تحول گرایانه مد نظر وزارت جهاد کشاورزی می باشد و این وزارت خانه با توجه به سطح تحصیلات و تخصص نیروهای خود نسبت به انتصابات اقدام می نماید. در رویکرد دولت تدبیر و امید رعایت اصل اعتدال و دانش محوری اساس و محور تصمیم و انتخاب بوده و می باشد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
زرین دشتی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳
2
باید این طور تیتر می زدید: دکتر قاسمی در زنگ حساب انشا خواند. واقعا با خواندن این جوابها دلسرد شدم.
این نشون میده جناب قاسمی یا اصلا رسانه ای نیستند یا زیاد اهل پاسخگویی شفاف نیستند.
شیراز
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳
2
این جواب ها جواب های رباتی گفته می شود برای این سازمان با این همه افراد .... متاسفم
مثل ربات جواب داده تا از مسوولیت برکنارش نکنند
ناشناس
این طور هم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳
0
دوست داشتم به سوال 10 بهتر پاسخ داده می شد ولی حیف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳
1
اي بابا اقاي مدير كمي به امارها واقع بينانه بنگر
12ميليون تن گندم ؟؟؟
کشاورز
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۳ تير ۱۳۹۳
0
سلام من 2 تا سوال پرسیدم که جواب دادن انصاف هم خوب چیزیه.