کد خبر: ۵۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۵۳ - ۱۹ تير ۱۳۹۳
مدیرعامل ستاد دیه استان فارس:

در جشن گلریزان 400 نفر آزاد می شوند/ سال گذشته 500 میلیون تومان از چک‌های خیرین وصول نشد!/ به زندانیان وام 4 درصد می دهیم

اسکندری جمع کل بدهی افراد آزاد شده در سال گذشته را بیش از 137 میلیارد تومان اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرعامل ستاد دیه استان فارس در نشست خبری به تشریح فعالیت‌های این ستاد پرداخت و گفت: برنامه‌ریزی برای اجرای شیوه‌نامه طرح بزرگ آزادی زندانیان نیازمند در ماه مبارک رمضان، اعزام بازرسان ستاد دیه از زندان‌های تابعه استان فارس برای مواجه چهره به چهره و تسریع در آزادسازی محکومان غیرعمد، تعامل و همکاری با حوزه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز به‌منظور گرفتن فضای تبلیغاتی پل‌های هوایی در سطح شهر و استفاده از تلویزیون شهری برای تبلیغات ستاد دیه ازجمله فعالیت‌های این ستاد بوده است.

سیدرضا اسکندری خاطرنشان کرد: ثبت بالغ‌بر 4 هزار پرونده در نرم‌افزار جامع عرفه، برنامه‌ریزی درمورد ایجاد سامانه تلفنی جذب کمک‌های مردمی و تعامل و همکاری با مرکز آموزش منطقه چهار این استان برای به‌کارگیری و ارائه آموزش‌های لازم به دانشجویان این مرکز از دیگر برنامه‌های اجرایی ستاد دیه فارس در سال گذشته بوده است.

وی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد ستاد دیه در سال گذشته پرداخت و اعلام کرد: در سال 92 تعداد 963 پرونده تشکیل شد که در کل 653 نفر یعنی 68 درصد افرادی که تشکیل پرونده دادند توسط این ستاد از زندان آزاد شدند که 16 نفر زن و 637 نفر مرد بودند و از این تعداد 352 نفر محکومیت مالی و 301 نفر هم محکومیت پرداخت دیه داشته‌اند.

اسکندری جمع کل بدهی افراد آزاد شده در سال گذشته را بیش از 137 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: ستاد دیه استان فارس رتبه برتر کشوری در گرفتن تخفیف از شاکیان را کسب کرد که طی 650جلسه 110 میلیارد تومان تخفیف گرفته است.

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس همچنین از کسب رتبه برتر کشوری در جذب اعتبارات دولتی خبر داد و افزود: این ستاد در سال گذشته بالغ بر 130 میلیارد ریال از ستاد دیه مرکز وجوهات دریافت کرده است.

اسکندری با اعلام اینکه در سال جاری در ثبت و مختومه کردن پرونده‌ها رتبه اول کشوری را کسب کرده‌ایم، اظهار کرد: در سه ماهه نخست امسال 75 نفر توسط ستاد دیه فارس آزاد شدند که 69 نفر مرد و 6 نفر زن بودند که از این تعداد 46 نفر محکومیت مالی و 29 نفر به پرداخت دیه محکوم شده بودند.

مدیر عامل ستاد دیه استان فارس با بیان اینکه تعداد زندانیان جرائم غیرعمد در حال حاضر 832 نفر می‌باشند، گفت: از این تعداد 121 نفر زندانیان تصادف، 20 نفر زندانی ضرب و جرح غیرعمدی، 22 نفر تعداد زندانیان قتل خطایی و غیرعمد، 286 نفر زندانیان محکومیت‌های مالی حقوقی، 36 نفر زندانیان محکومیت‌های مالی کیفری، 295 نفر زندانیان مهریه و نفقه و 52 نفر زندانیان چک بلامحل هستند.

وی با بیان اینکه مجموع بدهی‌های این افراد بالغ بر 1800 میلیارد ریال می‌باشد، اظهار امیدواری کرد که در جشن گلریزان 400 نفر از زندان آزاد شوند.

مدیرعامل ستاد دیه استان فارس در پاسخ به سوال خبرنگار شیرازه گفت: کم‌سن‌ترین زندانی به جرم تصادف 19 سال داشته و مسن‌ترین نیز 71 ساله است که محکومیت مالی دارد.

اسکندری همچنین بیشترین مبلغ بدهی را 4میلیارد و 800میلیون تومان مربوط به یک پروژه اقتصادی اعلام و تاکید کرد: طبق آیین‌نامه افراد با بدهی کمتر از 5میلیون تومان زندانی نمی‌شوند و اکنون در بین پرونده‌های تشکیل شده کمترین مبلغ بدهی یک میلیون و 270هزار تومان است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما بیشترین کمکی که به ستاد دیه فارس شده را مبلغ 225میلیون تومان توسط ورثه مرحوم حمیدرضا طالع‌زاده شیرازی اعلام کرد و افزود: طبق وصیت مرحوم طالع‌زاده این مبلغ سال 91 به ستاد اهدا شد که موجب آزادی 60نفر از زندانیان جرائم غیرعمد شد. همچنین کمترین مبلغ کمک نیز توسط یک بازنشسته آموزش و پرورش به صورت ماهیانه 15 هزار تومان اهدا می‌شود.

اسکندری بیشترین مبلغ کمک به یک زندانی را 500میلیون تومان پرداخت دیه عنوان و اظهار کرد: سال گذشته مبلغ 500میلیون تومان از چک‌های خیرین وصول نشد!

مدیر عامل ستاد دیه استان فارس ابراز تاسف کرد که در زمینه آزادی زندانیان جرائم غیرعمدی و مالی فرهنگ‌سازی نشده و بسیاری از خیران از کمک به این افراد واهمه دارند، درحالی که رسانه‌ها و به ویژه صدا وسیما می‌توانند در این زمینه بسیار تاثیرگذار باشند.

وی خاطرنشان کرد: از یک تا 152میلیون تومان وام‌ بانکی با کارمزد 4 درصد به زندانیان و همچنین خیرین پرداخت می‌شود.

اسکندری با اعلام اینکه جشن گلریزان در 14 نقطه از فارس به منظور آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد مالی برگزار می‌شود، گفت: تاکنون در دو شهر این مراسم برگزار شده است و در شیراز نیز همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) با حضور خیران، هنرمندان و مجریان کشوری برگزار می‌شود که از حدود10 نفر از خانواده زندانیان آزاد شده نیز دعوت کردیم تا به صورت نمادین در این مراسم شرکت کنند.

نظرات بینندگان