کد خبر: ۵۸۶۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
سلسله گزارش های چشمه های لبیک؛ معرفی مجموعه های فرهنگی مردم نهاد

جایی که برای «قرآن» سر و دست می شکنند!

نقطه شروع فعالیت این هیأت قرآنی به حدود 23 سال پیش یعنی 23 دی ماه سال 1370 بر می گردد و از آن زمان تاکنون، جلسات قرآنی آن، هر دوشنبه بی وقفه حتی در ایامی چون عید نوروز و شب 13 بدر برگزار شده است
شیرازه بر آن است تا با سلسله گزارش هایی تحت عنوان «چشمه های لبیک» به طور اجمالی به معرفی مراکز فرهنگی که فعالیت‌های اثرگذاری در اعتلای فرهنگ ناب اسلامی در سطح استان فارس داشته‌اند و همه همت خود را معطوف به لبیک گفتن به فرمان امام خامنه ای نموده اند، بپردازد. گرچه باید به این نکته عنایت داشت که در عملکرد این مجموعه ها در برخی موارد نواقص و اشکالاتی دیده می شود اما با محفوظ بودن این انتقادات، اصل کلی حمایت از مجموعه های فعال و پویای استان امری مورد تائید و پسندیده است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه؛ هیأت قرآنی محمد رسول الله ارسنجان، یک محفل قرآنی است که هر هفته و در تمام طول سال جلسات خود را برگزار می کند.

نقطه شروع فعالیت این هیأت قرآنی به حدود 23 سال پیش یعنی 23 دی ماه سال 1370 بر می گردد و از آن زمان تاکنون، جلسات قرآنی آن، هر دوشنبه بی وقفه حتی در ایامی چون عید نوروز و شب 13 بدر برگزار شده است. که ما نمونه ی دیگری را با این قدمت و استمرار همیشگی سراغ نداریم.

برای یافتن علت و رمز این دوام و استمرار و تعداد رو به رشد اعضای هیأت قرآنی محمد رسول الله(ص)، ارسن نیوز گفت و گویی را با چند نفر از اعضا و موسسین این مجموعه انجام داده که در ادامه می خوانید:

حاج حسن بستانی، 73 ساله و از بنیانگذاران هیأت قرآنی محمد رسول الله در مورد این هیأت به ما گفت: « به برکت خود قرآن و نیّت خیر آقایان حاج اسماعیل ابراهیمی، حاج محمد علی یارمحمدی، حاج محمد ابراهیم کریمی، آقای خادم الحسینی، آقای محمد رضا زارع و حاج محمد علی زارع و مرحوم حاج حسین یارمحمودی که ستون های اولیه ی این هیأت بوده اند و شکر خدا تا زمانی که این جلسلات برقرار است و این جوان ها نوجوان ها قرآن می خوانند، ثوابش نصیب آن ها نیز می شود. بقیه دوستان به مرور بر سر این سفره ی پربرکت قرآنی نشسته اند و خیلی از جوان های هیأت، اولین بار که به این جلسات می آمدند مثل همین نونهالان و نوجوانان که ملاحظه می کنید بودند و امیدواریم که از نظر اخلاقی همه ی جوان های ما قرآنی شوند.»

اسماعیل ابراهیمی دبیر بازنشسته دینی و قرآن مدارس ارسنجان و از بنیانگذاران هیأت

به نظر شما رمز ماندگاری این هیأت و جلسات آن چیست که در این بیست و چند سال کمرنگ که نشده هیچ پررنگ تر هم شده است؟

چند علت دارد که اولینش خود قرآن است که همواره در فطرت مردم و جوان ها به خصوص در ارسنجان و از زمان قدیم جای خاصی داشته. علت بعدی اینکه این جلسه وابسته به هیچ شخص و نهاد دولتی و غیردولتی نیست و خیلی ها هم خواستند که به نوعی این هیأت را به خود جذب کنند که ما نگذاشته ایم. و این که به خواست خدا این هيأت در دل جوان ها جای پیدا کرده به سراغ ان ها رفته و از افراط و تفریط هم پرهیز شده است و سعی شده آن چه از قرآن به واسطه منابع معتبر تفسیر فهمیده ایم به آن ها انتقال داده شود و به لطف خدا از همه قشری از دانش آموز و دانشجو گرفته تا معلم و بازاری در این حضور دارند.

شما به عنوان یک دبیر باتجربه ی دینی و قرآن که طبیعتاً با روحیات نوجوانان و جوانان آشنا هستید، در شرایط فرهنگی امروز مهمترین عامل جذب جوان ها را به این محافل چه می دانید؟

من فکر کنم اگر ما بتوانیم قرآن را آن گونه مه هست به جوان ها معرفی کنیم نه آن گونه که طبق سلیقه ماست باعث رونق و ماندگاری این محافل خواهد شد زیرا شناخت درست قرآن کافر را هم مسلمان می کند و دوم این که چیزی برای خودمان نخواهیم و خودمان را نبینیم و میدان را به خود جوان ها و نوجوان ها بسپاریم و از بد اخلاقی و بدبینی و تحکم نسبت به جوان ها بپرهیزیم. باید اسلام واقعی را به آن ها بشناسیم نه اسلام خودمان را و با یاری جستن از اهل بیت(س) به عنوان مفسرین اصلی قرآن این عزیزان نزدیک شویم.

صحبت دیگری خطاب به خانواده ها و مسوولین مساجد دیگر ندارید؟

بیست و سه چهار سال قبل که این جلسات شروع شد در جاهای دیگر شهر هم چنین جلساتی تشکیل می شد که متأسفانه بعضاً مقطعی بود و بعد از مدتی تعطیل شدند. دوست دارم دوباره اینگونه جلسات در همه ی محله ها برپا شود به شرط آنکه اولاً به کار اداری و نهادی تبدیل نشود و کاملاً مردمی باشند و به ظریف کاری هایی همچون طولانی و خسته کننده نبودن و با درک درست جوان ترها و دیگر نیازهای آنان نظیر ورزش و تفریح همراه باشد تا شاهد رونق و دوام چنین محافلی باشیم.

علی حسن شاهی 26 ساله فوق لیسانس مهندسی برق و حافظ کل قرآن


از چه زمانی در جلسات این هیأت شرکت می کردید؟

از قبل از دوران مدرسه در جلسات این هیأت شرکت می کردم.

آن موقع به عنوان یک کودک 5 و 6 ساله چه جاذبه ای در این جلسه وجود داشت که در آن شرکت می کردید؟

قرآن را اوایل نزد پدر و مرحوم مادر بزرگم یاد گرفتم و چیزهایی را که یاد گرفته بودم در این جمع می خواندم که خودش تشویق خوبی بود.

به طور مرتب در جلسات هیأت شرکت می کنید؟

هر موقع که ارسنجان باشم در این جلسات شرکت می کنم.

شرکت در جلسات قرآن چه تأثیری روی شما داشته؟

غیر از برکات قرآن، همین که هفته ای یکبار دور هم جمع می شویم و بیشتر با هم آشنا می شویم، تأثیر خوبی در روحیه ی بچه ها دارد و برای آن ها حضور در همچنین جمعی لازم است.

به نظر شما در شرایط و فضای فرهنگی امروز جامعه و وجود شبکه های ماهواره ای و اینترنت و.. برای پررنگ تر کردن محافل مذهبی از چه روش های باید استفاده شود؟ آیا به نظر شما روش های قدیمی در این فضا جواب می دهد؟

بعضی روش های قدیمی هنوز کاربرد دارد اما نباید به آن ها بسنده کرد. برای جذب بیشتر جوان ها و نوجوان ها باید بیشتر به آن ها میدان داد و به آن ها احترام گذاشت و اداره کنندگان محافل هم نباید خیلی از فضای ذهنی آن ها دور باشند و جوّی که در جلسات مذهبی می بینند از نظر راحتی و صمیمیت نباید با جمع های هم سن و سالانشان متفاوت باشد و تکلّف و اجبار هم در کار نباشد.

چه توصیه ای به جوان ها و نوجوان ها دارید؟

قبل از توصیه به آن ها، توصیه به پدر و مادر ها و بزرگ ترهای این جلسات دارم و آن این که بیشتر بچه ها را درک کنند و آن ها و محیط را بهتر بشناسند و با این محافل آشنا کنند و وقتی بچه ها به این جلسات بیایند و ببینند که جذابیت دارد قطعاً استقبال می کنند و هرچه کار را به خود آن ها بسپاریم، بیشتر در این محافل حضور می یابند.

 

محمد بستانی نوجوان 15 ساله ی عضو این هیأت


چند وقته تو این جلسات شرکت می کنی؟

از دوران ابتدایی و به همراه پدرم به طور مرتب به این جلسات میایم.

از چه چیز این جلسات خوشت میاد؟

بزرگترهای جلسه با ما مهربان هستند و از آمدن ما خوشحال می شوند.

آیا دوستان خود را هم به این جلسه می آوری؟

بله. چندتا از بچه های هم سن و سال من ر به همراه خودم به این جلسات میومدن و حالا ادامه میدن.

آیا حافظ قرآن هم هستی؟ سطح قرائتت به چه صورت هس؟

بله دو جز حفظ هستم و قرائت من هم خوب است و پنجم ابتدایی که بودم در مسابقات استانی سوم شدم.

بزرگتر هم که شدی باز به این جلسات میای؟

حتماً چون قرآن به ما انسان ها کمک می کند تا به خدا نزدیک بشویم و خدا هم در زندگی برای ما کم نمی گذارد.

 

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۳
0
احسنت، وقتی کار تحویل مردم باشد اینجور ی هست؛ شهرداری شیراز هم بودجه میلیاردی داده به سازمان فرهنگی اجتماعی و مساجد و مردم هم کمکی ندارن
باید دیدآیا این بودجه میلیاردی از جیب مردم به جایی خواهد رسید؟!