کد خبر: ۵۹۱۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
خانواده ها مراقبت مواد مخدر نوظهور باشند

اعتیادآورهایی که هنوز مخدر شناخته نمی شوند

مواد مخدری این روزها درشهرهای مختلف کشور ازجمله شیراز وجود دارد که در بسته بندی هایی به شکل آدامس یا پاستیل عرضه می شود. این مواد اعتیادآور هنوز به عنوان مخدر شناخته نشده اند ولی خانواده ها باید مراقب چنین مواد مخدر نوظهوری باشند.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، ماده مخدر "بی تی" ازجمله مواد اعتیادآوری است که در جامعه نه شناخته شده و نه اینکه اطلاع کافی از این ماده وجود دارد و بدتر از آن این است که در برخی از سوپرمارکتها این ماده مخدر به مبلغ 500 تا هزار  تومان فروخته می شود.

هنوز قانونگذاران این ماده را به عنوان نوعی از مواد مخدر به رسمیت نمی شناسند و این خلاء باعث شده سودجویان بدون هیچ دغدغه و سر و صدایی، روزانه چندین تن ماده مخدر «بی تی» را به صورت بسته های سبز رنگ وارد ایران کنند.

این ماده مخدر با نام های مختلف از قبیل بی تی، پان، پراگ، راجا، ناس خارجی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج، گوتکا و هزاران نام دیگر و در بسته بندی های بسیار شکیل و جذاب با عکس هنرپیشه های هندی و پاکستانی به صورت آدامس، پاستیل و پودرهایی با طعم های نعنا، پرتقال، لیمو و ده ها طعم دیگر تحت عنوان خوشبو کننده دهان وارد کشور می شود و قیمت ارزان و بسته بندی متنوع آن موجب گستردگی مصرف این مخدر  ناشناخته در بین جوانان و نوجوانان شده است.

در همین رابطه رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش استان فارس به خبرنگار مهر گفت: امروزه نوع و نام آسیب ها در مقایسه با گذشته تغییر کرده و این مهم نوعی نیاز اساسی از سوی خانواده ها است که با اطلاعات و آگاهی بیشتر آسیب های نوظهور را بشناسند و حامیانی باشند در کنار دستگاه های تربیتی، که فرزندانشان را بیشتر از این آسیب ها آگاه سازند.

غریب زارع با اشاره به وجود بسته های سبز رنگ با نام «پان» یا همان «بی تی»، گفت: پان نوعی از مواد مخدر است که به تازگی در قالب آدامس وارد ایران شده و دانش آموزان را ترغیب به استفاده از آن می کند و متاسفانه بی سر و صدا، نوک پیکانش به سمت جوانان و نوجوانان نشانه رفته است.

وی «بی تی» و یا همان «پان» را در گروه مواد مخدر حشیش دانست و افزود: فاجعه بیشتر از این حرف ها است و متاسفانه اغلب در نزدیک ترین سوپرمارکت اطراف مدرسه در قفسه ها به صورت علنی به فروش گذاشته می شود و همچنان به عنوان یک ماده مخدر ویران کننده محسوب نمی شود.

رئیس اداره مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش فارس، تبلیغاتی که درباره این ماده مخدر استفاده می شود را از جمله تقویت لثه، هضم آسان غذا، تصفیه خون، تقویت حافظه و دیگر باورهای اشتباه در مورد این ماده افیونی عنوان کرد و از خانواده ها خواست هوشیارتر بوده و فریب این ماده مخدر را نخورند و نیاز است سایر افراد خانواده را نیز از عواقب این ماده مخدر آگاه سازند.

زارع مهم ترین اقدامات و فعالیت های انجام شده در خصوص آگاه سازی بیشتر در خصوص آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان را برگزاری نمایشگاه و معرفی انواع مواد مخدر صنعتی و سنتی در بین مربیان و دانش آموزان، برگزاری جشنواره ابتکارات پیشگیری از آسیب های اجتماعی و ده ها برنامه دیگر در این زمینه اعلام کرد و گفت: باید خانواده ها به فرزندانشان مهارت های زندگی و نه گفتن به چنین آسیب هایی را آموزش دهند تا دانش آموزان بتوانند موفق تر عمل کنند.

وی از اولیای دانش آموزان خواست بیشتر به فرزندانشان راه های کسب  اعتماد و عزت نفس را آموزش داده و همچنین توانمندی های فرزندان خود را در برابر آنان عنوان کنند تا دانش آموزانشان را بتوانند در برابر آسیب های اجتماعی مقاوم سازند.

این مقام آموزشی اضافه کرد: متاسفانه گاهی مواقع مشاهده شده در نزدیکترین سوپری محل تحصیل دانش آموزان، بسته های پان به صورت علنی فروخته می شود که به نظر می رسد به دلیل اینکه تاکنون در برخورد با این معضل قانونی وضع نشده، دست دستگاه های امنیتی و قضایی بسته است.

گفته می شود از اجزای تشکیل دهنده پان و ماده اولیه این مخدرها آمفتامین است و ترکیبات این ماده مخدر خطرناک تنباکو، آهک، خاکستر، ادویه معطر، ساخارین ماده بسیار سرطان زا، تریاک، حشیش و داروهای روانگردان است که عوارضی خطرناک همچون وابستگی به اعتیاد روحی و جسمی، تغییر رنگ دندان ها، عوارض قلبی و عروقی  وآسیب زدن به سلول های مغزی و دستگاه های تنفسی را به همراه دارد.

در ادامه پژوهشگر حوزه اعتیاد نیز هشدار داد که ماده مخدر «بی تی» در بازار به ویژه سوپر مارکت ها عرضه می شودکه باید مسؤولان تدابیری در این زمینه بیاندیشند.  

دکتر هاشمی گفت: این ماده مخدر در بسته های سبز رنگ با عنوان آدامس و خوشبو کننده های دهان در مغازه ها به فروش می رسد.

وی، گیجی، هیجانات غیرطبیعی، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری را از عوارض مصرف بی تی برشمرد و اظهار داشت: این ماده مخدر از ۳۰ درصد ناس (نوعی ماده روانگردان) ، ۵۰ درصد آهک، ۲۰ درصد خاک و مقداری خوشبو کننده تهیه می شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه «بی تی» جزو آمفتامین هاست، ادامه داد: حدود 2هزار مواد روانگردان در بازار موجود است.

هاشمی با بیان اینکه بخشی از این آمفتامین ها در کشور به صورت شکلات رژیمی و آدامس عرضه می شود، گفت: دانش آموزان و دانشجویان بیشترین قشر متقاضی مصرف این مواد مخدر هستند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد تصریح کرد: متاسفانه عدم آگاهی از مخدر بودن این مواد، مهم ترین علت مصرف این قشر از جامعه است و لازم است دست اندرکاران مبارزه با مواد مخدر در مورد چگونگی شناسایی آمفتامین ها اطلاع رسانی کنند.

به گفته وی، متاسفانه شبکه های قاچاق مواد مخدر صنعتی و روانگردان ها بسیار پرسرعت تر و خلاقانه تر در حال گسترش توزیع محصولات خود بویژه به جوانان هستند.

مسئول دفتر اعتياد سازمان بهزيستي استان فارس نيز کشور ايران را به لحاظ موقعيت ترانزيتي بسيار خطرناک دانست و گفت: در دسترس بودن مواد باعث شده که سن اعتياد در کشور کاهش يابد.

قدرت محکم بیان کرد: اين امر غير قابل انکار است که شخصيت افراد در کودکي وابسته به محيط هايي است که به آنان دلبستگي دارند و کودکان هر چيزي را که در کودکي بياموزند، در بزرگسالي همان رفتار را تکرار مي کنند.

مسئول دفتر اعتياد سازمان بهزيستي فارس نيز مادران چسبنده را عامل اعتياد فرزندان عنوان کرد و افزود: شيوه تربيتي برخي خانواده ها بويژه مادران به نحوي است که فرزند به آنان وابسته است و اجازه تصميم گيري در امور خود را ندارد.

قدرت محکم تاکید کرد: امر و نهي کردن فرزندان در مسائل شخصي نه تنها اثر مثبتی نخواهد داشت بلکه نقطه آسيب هم خواهد بود و اين افراد با کوچک ترين مشکل دچار سرخوردگي، افسردگي و استيصال مي شوند و به روش هاي غيرمعمول براي حل مشکلات خود اقدام می کنند.

وي به افرادي که براي جلب حمايت و محبت ديگران به هر تقاضايي پاسخ مثبت مي دهند، اشاره کرد و افزود: متأسفانه، افرادي که مهارت نه گفتن را نياموخته اند هميشه با مشکلات عديده اي مواجه مي شوند و قشر معتاد جامعه را شکل مي دهند.

نظرات بینندگان