کد خبر: ۵۹۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۳
مدیر درمان تامین اجتماعی فارس:

برخی اجازه نمی دهند صدای خدمات رایگان تامین اجتماعی به گوش بیماران برسد

مطالبات پزشکان عمومی و متخصصین و داروخانه های شرکت کننده در اجرای طرح پزشک خانواده تا تیرماه پرداخت شده است.
به گزارش شیرازه،‌ تاکنون تمام مطالبات بیمارستان های تحت پوشش علوم پزشکی تا خردادماه سال جاری پرداخت شده است.

مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی با بیان این مطلب در گفتگو با «سبحان» گفت: سازمان تامین اجتماعی تاکنون تمام مطالبات بیمارستان های تحت پوشش علوم پزشکی را تا خردادماه سال جاری پرداخت نموده است و در صورتی که اسناد مالی توسط بیمارستان های دانشگاهی ارائه شود، مطالبات ماههای بعد هم پرداخت می گردد.

دکتر علی اکبر بنی هاشمی افزود: متاسفانه بیمارستان های دانشگاهی بعلت اجرای طرح ارتقای سلامت و مشکلاتی که در اجرا دارند هنوز نتواسته اند اسناد مالی خود را به جز 4 بیمارستان از مجوعه بیش از 60 بیمارستان ارائه بدهند، بنابراین اگر تاخیری در پرداخت وجود دارد بعلت عدم ارائه صورت حساب ها و اسناد مالی ست و سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مطالبات بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه را در اولویت قرار داده است.

وی تصریح کرد: ضمنا مطالبات پزشکان عمومی و متخصصین و داروخانه های شرکت کننده در اجرای طرح پزشک خانواده تا تیرماه پرداخت شده است.

بنی هاشمی بیان داشت: از نظر فرهنگ بیمه ای بعد از اتمام هر ماه مثلا اتمام مردادماه، مراکز طرف قرارداد تا 15 ماه بعد مهلت دارند اسناد خود را تحویل دهند و سازمان بیمه گر نیز تا یک ماه مهلت دارد که این اسناد مالی را رسیدگی و مطالبات را پرداخت نماید، بنابراین تاخیر 45 روزه تا 2 ماهه در اصطلاح پرداخت های بیمه ای، به روز بودن پرداخت ها است.

وی  ضمن اشاره به اینکه در صورت ارائه مدارک از سوی مراکز درمانی، تمام مطالبات  پرداخت شده است، تصریح کرد: اگر مطالبات خردادماه را مردادماه پرداخت کنیم در واقع به روز کار کرده ایم.

آیا اجرای طرح پزشک خانواده منجر به تحول در استان فارس گردیده است؟
مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به این سوال که آیا اجرای طرح پزشک خانواده منجر به تحول در استان فارس گردیده است، گفت: در اجرای هر برنامه، ارزیابی آن با گذشت زمان میسر است؛ در طول 2 سالی که از اجرای طرح پزشک خانواده می گذرد، سالانه پایش هایی انجام شده است که نتیجه آن روند رضایتمندی بیماران و ارائه دهندگان خدمات بخصوص پزشکان خانواده و ارتقاء طرح پزشک خانواده را نشان می دهد.

بنی هاشمی با اشاره به اینکه ارزیابی های سالیانه نشان می دهد که طرح اجرای پزشک خانواده در حال ارتقا است، تصریح کرد: برنامه پزشک خانواده به اجرای عدالت در سلامت کمک نموده؛ به عبارتی دسترسی و دستیابی مردم به پزشک، دارو و پاراکلینیک تسهیل شده است.
وی اظهار داشت: اجرای طرح پزشک خانواده پایه ثبت الکترونیکی و تشکیل پرونده های سلامت است که بعد از اجرای طرح، این موارد در حال پیگیری می باشد؛ با عملیاتی شدن سیستم های ثبت الکترونیکی و پرونده های سلامت، اجرای طرح پزشک خانواده، بزرگترین خدمت را به بیماران و ارتقای سطح سلامت مردم کرده است و با اجرای گام های بعدی پزشک خانواده هر شهروند دارای یک کارت الکترونیک سلامت خواهد شد.

بنی هاشمی بیان داشت: بازار سلامت در واقع شبیه یک بازار اقتصادی است؛ در اقتصاد سلامت باید هزینه های خدمات پزشکی محاسبه شود و راهکارهای کاهش پرداخت از جیب بیماران درنظر گرفته شود که در همین راستا سازمان تامین اجتماعی اولین نهادی بود که در کشور، مبتکر ارائه خدمات رایگان به بیمه شدگان خود است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در استان فارس، بیمارستان شهید بهشتی شیراز با 300 تخت و بخش های متعدد بستری از جمله جراحی قلب و انژیوگرافی و انژیوپلاستی قلب، سی سی یو و آی سی یوهای متعدد و بخش های داخلی، خدمات خود را بطور کاملا رایگان به بیمه شده های اجباری سازمان ارائه می دهد.

وی ابراز داشت: در کنار این مراکز بستری، دستگاههای پیشرفته با تکنولوژی بالا مثل ام آر آی .سی تی اسکن، عکسبرداری دیجتیال و ... مشغول ارائه خدمت رایگان هستند.

مدیریت درمان استان فارس افزود: وظیفه تامین اجتماعی است که این خدمات رایگان را به مخاطبان خود معرفی کند که متاسفانه  هیاهوی افراد سودجو  اجازه نمی دهد صدای خدمات رایگان  تامین اجتماعی به گوش مخاطبین برسد، چرا که  ارائه  خدمات رایگان می تواند درآمدهای سایر مراکز درمانی را تحت شعاع قرار دهد.

بنی هاشمی اظهار داشت: افرادی که صاحب منفعت هستند در حوزه های درمانی، شاخص های منفی کیفیت ارائه خدمات رایگان را بین بیماران تحت بیمه تامین اجتماعی  پخش می کنند تا بیماران بجای استفاده از خدمات گسترده و رایگان، مجبور به پرداخت هزینه های کلان در مراکز درمانی خصوصی باشند.

وی ضمن بیان اینکه رسالت مطبوعات این است که پیام و صداهای خدمات رایگان ما را به گوشش مردم برسانند تا در نهایت پرداختی هزینه های درمان کاهش یابد و دردی از دردهای مردم کم شود، خاطرنشان کرد: مراکز مذکور سازمان تامین اجتماعی نمی توانند به همه بیمه شدگان خدمات رسانی کنند و درمان غیر مستقیم را برای مخاطبین خود تعریف کرده اند که در این روش، سازمان تامین اجتماعی با مراکز خصوصی خیریه، دولتی دانشگاهی در بخش سرپایی و بستری، قراردادی منعقد ساخته است.

بنی هاشمی عنوان کرد: نیازهای درمانی استان فارس به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم ارائه می شود. در درمان مستقیم، خدمات رایگان در 14 درمانگاه و یک بیمارستان در حال انجام است؛ برای مابقی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی با بیش از 2 هزار و 500 درمانگاه تخصصی و خصوصی عقد قرارداد شده که بیماران در بخش سرپایی با پرداخت30 درصد فرانشیز و در بخش بستری با 10 درصد فرانشیز با تعرفه دولتی، خدمات را دریافت می کنند.

 وی در خصوص طرح توسعه مراکز درمانی تامین اجتماعی استان گفت: احداث دو بیمارستان تامین اجتماعی در فارس طی سال جاری در دستور کار سازمان است، از جمله بیمارستان 313 تخت خوابی شهر شیراز که تملک زمین انجام شده و در صورت آماده شدن نقشه های بیمارستان، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد؛ 150 میلیارد تومان برآورد مالی ساخت این بیمارستان است و زمان بهره برداری از آن نیز 3 سال بعد از شروع عملیات عمرانی خواهد بود.

مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: بیمارستان 33 تخت خوابی  شهرستان لارستان که در خردادماه سال جاری کلنگ زنی شده است توسط خیراندیشان لارستانی تامین اعتبارگردیده و توسط سازمان، تجهیز و آماده سازی خواهد شد که نقش موثری در ارائه خدمات بیمه شدگان تامین اجتماعی جنوب استان دارد.

بنی هاشمی عنوان کرد: عملیات ساخت درمانگاه تخصصی لامرد با تامین اعتباری توسط خیراندیش لامردی با90 درصد پیشرفت فیزیکی تا پایان سال افتتاح می شود؛ این بیمارستان به همت مسئولین و پیگیری مجدانه موسوی، نماینده مردم لامرد در مجلس  که برای بیمه شدگان تامین اجتماعی تلاش می کنند احد اث می شود.

وی از ساخت درمانگاه تخصصی جهرم که توسط بنیاد آیت اله حق شناس تامین زمین شده، خبر داد و گفت: عملیات بازسازی و تجهیز این درمانگاه رو به اتمام است و با نام ایشان افتتاح می گردد. بنی هاشمی اظهار داشت: درمانگاه عمومی استهبان، 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به زودی راه اندازی می شود.

مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: پلی کلینیک تخصصی مرودشت 90 درصد پیشرفت فیزیکی و درمانگاه فسا نیز 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جهت ساخت درمانگاه در شهرستان های سپیدان، داراب و ممسنی زمین تملک شده و در حال برنامه ریزی برای ساخت توسط سازمان است.
نظرات بینندگان