کد خبر: ۵۹۹۹۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۳

هاشمی «پروتکل الحاقی» را از کیسه چه کسی به 1+5 بخشید!؟

هاشمی رفسنجانی باید سیاستمدار باشد و بداند که غرب بهایی به صحبت‌های وی نمی‌دهد و البته خود وی هم این را می‌داند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیداری که با وزیر خارجه فلاند در دفتر خود داشت، از جانب ایران قولی را به 1+5 داد که تعجب بسیاری از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس را برانگیخت و این سوال را بوجود آورده است که آیا هاشمی رفسنجانی جایگاه خود را تعیین تکلیف برای مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای مسئول سیاست خارجی کشور تلقی کرده است!؟

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز، هاشمی رفسنجانی در دیدار با اركي توئوميويا، وزير امور خارجه فنلاند به پرونده هسته‎ای ایران اشاره کرده و گفت: « اگر واقعاً مشكل غرب عدم اعتماد است، مي‌توانند شرايطي را فراهم كنند كه به موازات رفع تحريم‌ها عليه ايران و پذيرفتن پيوست الحاقي توسط ايران، اعتماد دو طرف تأمين شود.»

رئیس مجمع تشخیص در شرایطی به طرف مقابل تضمین پذیرش پروتکل الحاقی را سخاوتمندانه اعطا کرده است که اساسا نه تنها نهاد تحت مسئولیت او که حتی دولت نیز امکان ارائه تضمین برای پذیرش این پروتکل را به طرف مقابل ندارد چرا که پذیرش آن منوط به تایید و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

البته این سخنان و به عبارتی تعیین تکلیف هاشمی برای مجلس شورای اسلامی انتقاد نمایندگان مجلس را نیز به دنبال داشت، به نحوی که اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به آن گفت: کسانی که در این مورد اظهار نظر می‌کنند باید مشخص شود که چه مسئولیتی در این حوزه دارند و همه باید بدانند که در مورد مسائلی از قبیل پذیرش پروتکل الحاقی باید در چارچوب تعیین شده عمل شود.

احمد بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در واکنش به این سخنان اعلام کرد: اینکه آقای هاشمی خود را در جایگاه مجلس ببیند و صحبت کند موجب ناراحتی مجلس می‌شود و این کار همانند این است که مجلس شورای اسلامی به حوزه کاری وی ورود کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آقای هاشمی رفسنجانی باید سیاستمدار باشد و بداند که غرب بهایی به صحبت‌های وی نمی‌دهد و البته خود وی هم این را می‌داند.

محمد اسماعیلی نماینده مردم زنجان و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه عنوان کرد: هاشمی رفسنجانی در خصوص پذیرش پروتکل الحاقی جایگاه تصمیم‌گیری ندارد و اظهار نظر وی در این خصوص فاقد وجاهت قانونی است.

این در حالی است که پیش از این نیز هاشمی رفسنجانی تلاش کرده بود در حوزه سیاست خارجی پالس‎ها و نشانه‎‎هایی را ارسال کند، چنانکه سال گذشته و در خلال سفر به سوادکوه، ماجرای استفاده از بمب‎های شیمیایی در سوریه را به دولت بشار اسد نسبت داد و این در حالی بود که همزمان کشورهای غربی به این بهانه به دنبال محکومیت هم پیمان استراتژیک ایران در شورای امنیت و فراهم کردن زمینه حمله هوایی به این کشور برای اسقاط نظام سوریه بودند و البته این ها هم در شرایطی اتفاق افتاد که ماه‎های بعد نهادهای غربی استفاده کنندگان از بمب‎های شیمیایی را گروه‎های تروریسی و جنجال خبری آن برهه تاریخی را ساخته و پرداخته رسانه‎های غربی اعلام کردند.

هاشمی پیش از این نیز در گفتگو با مجله مطالعات بین‎الملل، به حمایت از گروه‎هایی چون حزب الله لبنان اشاره کرده و اعلام کرده بود: «در مورد حزب الله که شیعه و بخش عمده ملت لبنان است و در تاریخ همیشه مظلوم بوده هم برای فلسطین و هم برای لبنان. اینها قابل دفاع بوده هست. به شرط اینکه ما از اینها برای مزاحمت دیگران استفاده نکنیم و اینها هم کار خودشان را بکنند. وقتی که نظام نخواهد در دنیا ماجراجویی بکند، این‌گونه مسائل قابل تحمل است.»

بنظر نمی‎رسد هاشمی رفسنجانی این روزها در مسئولیتی باشد که بتواند به نمایندگی از نظام اسلامی، به بخشش در حوزه سیاست خارجی بپردازد، چرا که تصمیم گیری در این حوزه در طول سالیان پس از انقلاب، ساز و کار خاص خود را داشته است، و در این ساز و کار، البته از نظرات شخصیت‎های با سابقه‎ای چون رئیس مجمع تشخیص نیز بعنوان نظرات مشورتی استفاده خواهد شد، اما قطعا هاشمی رفسنجانی در آن جایگاه نیست که از طرف مجلس شورای اسلامی، تضمین پذیرش پروتکل الحاقی را به طرف غربی بدهد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
0
پيري بد مصيبتي است و آلزايمر قوز بالا قوز كه انسان را به نسيان و پرت وپلا گوئي و اوناسيسم مبتلا مي كند.
حقگو
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۳
0
سر پيري و معركه گيري ؛ خدا شفاي آجل دهد.