کد خبر: ۶۰۱۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۴ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۳

هیاهوی مهدی هاشمی و وکلایش در حاشیه دادگاه نشانه هراس از چیست!؟

واقعا پشت صحنه این همه «هیاهو» چه واقعیتی نهفته است که مهدی هاشمی و وکلایش از روبرو شدن با آن هراس دارند؟
«راهبرد هیاهو» شاید بهترین تعبیری باشد که بتوان برای شیوه تبلیغاتی این روزهای مهدی هاشمی و وکلایش پیرامون پرونده قطوری که از اتهامات اقتصادی و امنیتی برای او در دادگاه تشکیل شده انتخاب کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از رجانیوز؛ مهدی هاشمی، برادران و خواهران و وکلایش پیش از هر 6 جلسه دادگاه تلاش کرده‌اند با اظهاراتی جنجالی و البته تهاجمی، رسانه‌ها را به خود مشغول کنند. پرونده را سیاسی اعلام می‌کنند، خبر از شکایت علیه رسانه‌های پیگیر اخبار دادگاه می‌دهند، صدا و سیما را درغگو خطاب می‌کنند و این اواخر هم کار را به بیاعتبار خواندن کیفرخواست قطور مهدی کشانده‌اند.

سید وحید ابوالمعالی، یکی از وکلای مهدی هاشمی پس از پایان دادگاه او گفته است«این کیفر خواست هیچ اساسی ندارد و در موردش کسانی باید نظر دهند که علوم سیاسی خوانده‌اند از نظر بنده این کیفرخواست بی‌اعتبارترین کیفرخواستی است که دیده‌ام.»

وکلای مهدی فایل‌های منتشر شده از وی در فضای مجازی که حاصل گفتگوهای او با عناصر ضد انقلاب در مدت اقامت سه ساله‌اش در انگلیس است را نیز ساخته و پرداخته سرویس‌های خارجی معرفی می‌کنند و بعبارت دقیقتر، زیر همه اتهامات مطروحه علیه مهدی هاشمی می‌زنند.

اما واقعا پشت صحنه این همه «هیاهو» چه واقعیتی نهفته است که مهدی هاشمی و وکلایش از روبرو شدن با آن هراس دارند؟ آیا این «هیاهو» نسبتی با آرامش مورد انتظار از یک بی‎گناه که بی سبب به دادگاه کشیده شده است دارد و آیا موید بیگناهی و مبری بود مهدی از اتهاماتش است و یا اینکه از یک هراس درونی حکایت می‎کند!؟

آنچنانکه مهدی هاشمی گفته است، این پرونده قطور قرار است به اتهاماتی که بعضا قدمتی بیست ساله دارند بپردازد، و شاید همین قدمت اتهامات انباشته شده و نتیجه‌ای که ممکن است از رسیدگی به این پرونده دامان او را بگیرد، مهمترین عامل هراس هاشمی و تیم پیرامونیاش باشد.

هر چند رسیدگی به این پرونده با هزار بهانه و مانع تراشی به تعویق افتاد، تحقیقات و کیفرخواست تجدید شد، و حتی قاضی پرونده تغییر کرد ، اما نکته مهم آن است که دستگاه قضایی کشور سرانجام دادگاه مهدی هاشمی را برگزار کرده است، از این دادگاه شش جلسه برگزار شده و پیش بینی می شود حداقل شش جلسه دیگر نیز برگزار شود.

این اتفاق یعنی یک پیام مهم برای مهدی و خانواده‌اش. این پیام که نظام تصمیم خود را برای رسیدگی به پرونده او، با وجود حاشیه امن پرقدرتی که حمایتش می‌کند گرفته است و شاید همین واقعیت است که موجب هراس این تیم شده است. مهدی هاشمی بهتر از هر شخص و نهاد و ارگانی از محتوای پرونده‌اش با خبر است و می‌داند که چه کرده است و چه نکرده است و می‌داند که اگر قرار باشد بابت آنچه انجام داده مجازات شود، چه مجازاتی در انتظار او خواهد بود، پس طبیعی است که نگران باشد، بهراسد و در حاشیه دادگاهش «هیاهو» به راه بیاندازد.

ما در مقام دادگاه و قاضی پرونده نیستیم اما آنچنانکه حمید رسایی استدلال کرده، پرونده مهدی هاشمی اگر سنگین‌تر از پرونده مه‌آفرید نباشد، قطعا کم وزن‌تر از آن پرونده نخواهد بود و منطقی است که مجازاتی در حد مجازات پرونده مه‌آفرید برای هاشمی انتظار داشت.

به نظر می‌رسد اتفاقا باید این «هیاهو» را به فال نیک گرفت. همین تلاش‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی نشان می‌دهد مسیر دادگاه در همان مسیری که باید پیش برود، پیش رفته است وگرنه آنرا که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است!؟

باید به دادگاه فرصت داد، به قاضی پرونده کمک کرد و شرایط را برای صدور یکی از دشوارترین رای‎های دستگاه قضایی کشور فراهم کرد، چرا که آنچنانکه از واکنش مهدی و تیم تبلیغاتی و حقوقی‎اش بر می‎آید، دادگاه خیلی جدی‎تر از آن چیزی است که تصورش را می‎کرده‎اند. این را می‎توان از رفت و آمدهای گاه و بی‎گاه مهدی هاشمی به دادگاه انقلاب غیر از زمان دادرسی و یا خروج از دادگاه 5 یا 6 ساعت پس از پایان جلسات دادرسی فهمید.

نظرات بینندگان