کد خبر: ۶۰۳۶۵
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۲ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۳
استاندار فارس در دیدار با اعضای جامعه روحانیت شیراز:

فقط 3 فرماندار را برکنار کردیم/ دلواپسان نمی‌خواهند کشور از شرایط تحریم بیرون بیاید!/ منبرهای روحانیون به جای مسائل سیاسی بیشتر بر مسائل اخلاقی متمرکز شود

در هر شهرستانی که وارد می‌شوم اولین مطالبه مردم درخصوص مسکن مهر است.
به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، استاندار فارس گفت: سعی ما در این است که هیچ چیز مخفی نداشته باشیم و شفاف عمل کنیم بنابراین خود را موظف می‌دانیم تا آنجا که اجازه و مسئولیت داریم، پاسخگوی همه مسائل باشیم.

سید محمد احمدی در سومین جلسه دیدار با اعضای جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه این جلسه فرصتی را ایجاد کرده که به مشکلات مردم بیشتر توجه کنیم و به ما هشدار می‌دهد که با سوز بیشتری به انجام وظیفه بپردازیم، گفت: قطعا نمی‌خواهیم کم‌کاری و بد کار کردن را در سیستم ادارات راه دهیم اما درعین حال از نواقص هم مبری نیستیم و انتقادات زیادی نسبت به عملکردها وجود دارد.

نمی‌توان تمام کاسبان گرانفروش را به دادگاه کشاند

وی با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به گرانی‌ها ضمن اذعان به اینکه تورم افسارگسیخته از مشکلات کل کشور است و فارس نیز از آن مستثنی نیست، اظهار کرد: تشکیلات حکومتی از جمله تعزیرات و سازمان صنعت، معدن و تجارت بر قیمت ها نظارت دارند و ما عاجز نیستیم که همه را به دادگاه بکشانیم اما باید توجه داشت که نمی‌توان تمام کاسبان گرانفروش را به دادگاه کشاند هرچند در این زمینه برخوردهای لازم انجام می‌شود اما باید با در نظر گرفتن مصلحت‌سنجی‌های اجتماعی و امنیتی برخورد تنبیهی و تعزیری را اعمال کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برایم سخت است که بگوییم یک کاسب شیعه گران‌فروشی می‌کند، تصریح کرد: به طور مرتب با شورای اصناف جلسه داریم و تذکرات لازم را می‌دهیم اما تا بازار عرضه و تقاضا متعادل نشود این روند سامان نخواهد یافت.

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم کشور با معجزه اداره می‌شود، یادآور شد: تورم 45 درصد برای هر کشوری کمرشکن است و اکنون تورم به 28 درصد رسیده است.

سرمایه‌گذاری تنها راهکار مساله بیکاری است

استاندار فارس در ادامه تنها راهکار مساله بیکاری را سرمایه‌گذاری دانست و افزود: دولت که نمی‌تواند کارخانه‌سازی کند و هر دولتی هم این کار را انجام داده، شکست خورده است.

وی به میدان آوردن بخش خصوصی و استفاده از سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی را تنها راه ایجاد رونق اقتصادی و حل معضل بیکاری عنوان و اظهار کرد: از روز نخست فعالیت خود به دنبال جذب سرمایه‌گذار بوده‌ایم.

استاندار فارس با بیان اینکه تاکنون با 14 هیات خارجی برای سرمایه‌گذاری در فارس رایزنی داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: طی چند روز گذشته هیات‌هایی از روسیه، چین، پاکستان و امارات برای سرمایه‌گذاری در فارس حضور یافتند و در این خصوص رایزنی کردیم.

رایزنی با سرمایه‌گذاران اماراتی برای تکمیل مترو شیراز

وی اعلام کرد: امروز نیز عازم امارات هستیم و بنا داریم برای احداث فازهای بعدی مترو با هماهنگی سفارت با سرمایه‌گذاران ایرانی ساکن امارات قراردادهایی منعقد کنیم.

احمدی در ادامه عنوان کرد: نمی‌دانم چرا در شیراز حرکت‌های ضد سرمایه‌گذاری وجود دارد به‌گونه‌ای که حتی در نماز جمعه علیه فعالیت‌های سرمایه‌گذاری شب‌نامه پخش کردند.

نماینده عالی دولت در فارس افزود: برخی بیان می‌کنند که سرمایه‌گذاری‌های دستگاه اجرایی فارس «فسادآور» است و ما به آنان پاسخ دادیم اگر شما در زمان کریمخان بودید، مانع آن می‌شدید که بازار وکیل ساخته شود.

وی تصریح کرد: با این افکار نمی‌توان استان را اداره کرد چراکه دستگاه اجرایی باید امکانات کار و اشتغال و سرمایه‌گذاری و زیربناهای لازم را برای مردم فراهم کند و درمورد امنیت، اشتغال، آسیب‌های اجتماعی و صدها مورد دیگر پاسخگو باشد.

ریشه بسیاری از معضلات جامعه اقتصادی است

مدیر ارشد اجرایی فارس با بیان اینکه ریشه بسیاری از معضلات جامعه اقتصادی است، اضافه کرد: گزارش‌هایی به دست ما می‌رسد و ما را مبهوت می‌کند که گاه جنایت‌هایی برای 50 هزار تومان پول انجام می‌شود.

استاندار فارس اظهار داشت: به دلیل برخی مسائل، برای سرمایه‌گذاران این ذهنیت ایجاد شده که مسئولان و بزرگان فارس با سرمایه‌گذاری مخالف هستند که در همین راستا برای حمایت از سرمایه‌گذاران تدوین و امضای میثاق‌نامه حمایت از سرمایه‌گذاری پاک در دستور کار قرار گرفت که تاکنون نماینده ولی فقیه، مدیرکل اداره اطلاعات، رئیس دادگستری و بازرس ارشد فارس نیز حمایت خود را اعلام کردند و بنا داریم این میثاق‌نامه را به عنوان سند به سرمایه‌گذاران نشان دهیم که در فارس از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم.

تاکید بر رونق گردشگری

وی با یادآوری اینکه شیراز و استان فارس جاذبه سرمایه‌گذاری بالایی دارد، گردشگری را یکی از صنعت‌های زودبازده و کم‌هزینه توصیف کرد و افزود: ورود هر توریست پنج شغل ایجاد می‌کند و در حال حاضر ما به شدت کمبود هتل داریم به گونه‌ای که تا اسفندماه تمام هتل‌های ما پر شده است.

احمدی با اشاره به اقدامات دستگاه اجرایی فارس در راستای رونق تولید و اشتغال، اضافه کرد: احداث چندین کارخانه‌ بزرگ را در شیراز پیگیری کرده‌ایم و شهر سلامت که تنها یک تابلو بود به وسعت هزار هکتار وارد فاز عملیاتی شده است.

به دنبال ایجاد منطقه آزاد در شیراز هستیم

وی اعلام کرد: به دنبال ایجاد منطقه آزاد در شیراز هستیم که به نوعی در تکمیل منطقه ویژه اقتصادی موجود و برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

این مقام مسئول عنوان کرد: شهرک صنعتی اختصاصی در لپویی برای بیرون بردن کارخانه ریشمک احداث می‌شود و کارخانه جدید داروسازی با فناوری نوین در منطقه ویژه اقتصادی در حال احداث است.

استاندار فارس با بیان اینکه در استان اقدامات مختلف برای جذب سرمایه‌گذاری انجام شده، گفت: پالایشگاه 20 هزار بشکه‌ای نفت در شهرستان مهر به نام پالایشگاه پارسیان با 200 میلیارد تومان توسط بخش خصوصی کلنگ‌زنی شده است.

وی افزود: درمورد پتروشیمی‌ها که بر روی زمین مانده بود جلسه‌ای با حضور وزیر نفت و مجمع نمایندگان فارس برگزار و مقرر شد پنج پتروشیمی در شرق فارس و دو پتروشیمی در کازرون و ممسنی فعال شود که عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

به گفته این مقام مسئول، کارخانه فولاد نی ریز و سه یا چهار کارخانه سیمان که غیرفعال شده بود دوباره آغاز به کار کرده‌اند.

بیرون بردن کارخانه سیمان پارس و انتقال به خرامه دیگر موردی بود که احمدی به آن اشاره و خاطرنشان کرد: این‌ها مواردی از اقداماتی است که دولت با وجود کمبود اعتبار انجام داده است.

استاندار فارس با بیان اینکه سه سد بزرگ با اعتبارات بسیار بالا توسط قرار‌گاه خاتم‌الانبیاء در حال انجام است، بیان کرد: شیراز مشکل آب داشت و با احداث 18 حلقه چاه از ایجاد بحران آب مانند سایر کلان شهرها ممانعت شد.

احمدی با یادآوری اینکه خط دوم آبرسانی شیراز از سد درودزن با اعتبار 300 میلیارد تومان در حال احداث است، گفت: آزادراه شیراز- اصفهان به هزار و 700 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با چاپ و انتشار اوراق، پنج پیمانکار زیر نظر قرارگاه خاتم‌الاوصیاء برای پیشبرد عملیات اجرایی آن فعال شده که پس از احداث 140 کیلومتر مسیر شیراز به اصفهان را نزدیک می‌کند.

هیچ‌یک از پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های فارس تعطیل نیست

استاندار فارس با اعلام اینکه در حال حاضر هیچ‌یک از پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های فارس تعطیل نشده است، گفت: از 36هزار میلیارد تومان اعتبار کل کشور در سال گذشته تنها 6هزار میلیارد دلار محقق شد و با آزادسازی بخشی از دارایی‌های بلوکه شده ایران، دولت توانست رقم تخصیصی را به بیست هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر اینکه مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی دشمنان، کشور را دچار تنگناهای فراوانی کرده است، افزود: نتیجه مذاکرات هسته‌ای در فراهم شدن زمینه حضور سرمایه گذاران در طرح‌های اقتصادی کشور تاثیر زیادی دارد.

استاندار فارس با بیان اینکه تیم مذاکره کننده هسته‌ای با حمایت مقام معظم رهبری تمام تلاش خود را برای حل وفصل پرونده هسته به کار گرفته است، افزود: برخی در این شرایط در داخل کشور دلواپسی می‌کنند و نمی‌خواهند ما از شرایط تحریم بیرون بیائیم.

معوقات بانکی در کشور صدهزار میلیارد تومان است

وی با بیان اینکه معوقات بانکی در کشور صدهزار میلیارد تومان است و بانک‌ها به سختی و با درصد سود بالا وام‌های خود را در اختیار صنعت گران قرار می‌دهند، ادامه داد: متاسفانه حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در دست مردم است که با رو آوردهن مردم به سمت بازار خاص، مشکلات زیادی را در بخش‌های گوناگون اقتصادی کشور ایجاد می‌شود.

راه‌اندازی کلینیک عارضه‌یابی صنعتی در فارس

استاندار فارس با اعلام اینکه کلینیک عارضه‌یابی صنعتی در استان تشکیل شده و مسائل مختلف این حوزه را مورد بررسی قرار می‌دهد، اظهار داشت: بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ استان با مشکلات مالی عدیده‌ای روبرو هستند که با پشتیبانی مدیریت ارشد فارس سرپامانده‌اند و بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت می‌کنند.

انتصابات در استان فارس بر اساس معیارهای قانونی است

احمدی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه مشروعیت ما از ولی‌فقیه است و خط قرمز همه ما ولایت فقیه می‌باشد، تصریح کرد: انتصابات در استان فارس بر اساس معیارهای قانونی و با استعلام از مراجع ذیصلاح صورت می‌گیرد و با حساسیت در خصوص انتصابات اقدام می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه انتصاب فرمانداران و مدیران کل در استان به دور از حب و بغض و بر اساس معیار‌ها صورت گرفته است، عنوان کرد: از 29 فرماندار، تعدادی بازنشسته شدند، 5 نفر استعفا دادند، 4 نفر جابه‌جا شدند و 3 نفر را برکنار کردیم.

مدیر آموزش و پرورش خودش خسته شده بود و نیروی تازه‌نفس آوردیم!

استاندار فارس درخصوص برخی مدیران کل نیز با بیان اینکه تنها سه مدیرکل را برکنار کردیم، گفت: مدیر آموزش و پرورش خودش خسته شده بود و نیروی تازه‌نفس آوردیم؛ مدیر جهاد کشاورزی هم مشکل داشت و باید می‌رفت.

این مقام مسئول با تاکید بر برخورد باتخلفات اداری و اهمال دستگاه‌های اجرایی گفت: به سادگی از کنار مسائل عبور نمی‌کنیم و مانند بحران برف شیراز که با برخی اداره‌ها به دلیل کم‌کاری برخورد شد، با مدیران متخلف با جدیت برخورد می‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: برای شناسایی و برخورد با تخلفات و انحرافات دستگاه‌های اجرایی، اداره کل ارزیابی عملکرد و نظارت استانداری و بازرس ویژه استاندار تلاش زیادی می‌کنند.

احمدی با اشاره به اینکه انتظار داریم روحانیت در رفع معضلات فرهنگی پیش قدم شده و پیشنهادات عملی ارائه کند، ادامه داد: مدیریت ارشد استان برای تقویت ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر تلاش‌های قابل توجهی انجام داده است و از اجرای طرح های فرهنگی برای ارتقای فضای اسلامی در جامعه پشتیبانی می‌کنیم.

نماینده عالی دولت در استان فارس با بیان اینکه اخلاق در برخی اقشار جامعه دچار مشکل شده و نیازمند رسیدگی بیشتری است، گفت: منبرهای روحانیون باید بیشتر از مباحث سیاسی بر مسائل اخلاقی متمرکز شود.

جلسات نهج‌البلاغه و تفسیر قرآن برگزار شود

وی با اشاره به اینکه جامعه نیازمند معارف اصیل دینی و اخلاقی است، اظهار داشت: باید جلسات متعدد شرح و تفسیر قرآن و نهج البلاغه در استان راه اندازی شود تا نیاز جامعه به معارف را برطرف کرده و مانع از انحراف جوانان به سمت فرقه‌های گوناگون شود.

اولین مطالبه مردم درخصوص مسکن مهر است

استاندار فارس با بیان اینکه ۱۲۳ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل مسکن مهر در سطح کشور مورد نیاز است، تصریح کرد: متاسفانه زیرساخت‌های لازم برای اسکان مالکین مسکن مهر فراهم نشده است و در این زمینه با مشکلات زیادی روبرو هستیم به‌گونه‌ای که در هر شهرستانی که وارد می‌شوم اولین مطالبه مردم درخصوص مسکن مهر است.

احمدی با اشاره به اینکه استان فارس بسیار بزرگ و دارای حوزه‌های گسترده‌ای است، خاطرنشان کرد: خوشبختانه فارس یکی از استان‌های امن کشور محسوب می‌شود و این موفقیت به برکت تلاش نیروهای نظامی، انتظامی، امنیتی و همدلی ارکان استان صورت گرفته است.

گفتنی است استاندار فارس به صورت رسمی از حجت‌الاسلام طاهری، دبیر جامعه روحانیت برای حضور در جلسات شورای اداری دعوت کرد.


نظرات بینندگان