کد خبر: ۶۰۸۶۵
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۱ مهر ۱۳۹۳

گنج جنــگ/3: خاطرات شیرازی هاشمی رفسنجانی از دوران جنگ

«عصر اطلاع رسید که عراق به پالایشگاه شیراز حمله کرده و حداقل یک هواپیما از دست داده است؛ دستور تلافی دادم»
به گزارش سرویس سیاسی شیـــرازه، آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس تشخیص مصلحت نظام از معدود سیاستمداران ایرانی است که اقدام به خاطره نویسی (روزنوشت) از دوران زندگی خود کرده است.
گرچه انتشار برخی از خاطرات با حرف و حدیث و حاشیه‌هایی همراه بوده است اما مرور اتفاقات جنگ تحمیلی از زبان وی که یکی از مسئولان ارشد آن زمان به شمار می‌رود خالی از لطف نیست.
آیت الله هاشمی در 23 مهر سال 1365 وقایع آن روز جنگ را این طور روایت می‌کند: «امروز هواپیماهای عراقی با افزایش بمباران های خود، فرودگاه غیر نظامی شیراز و دو سد در حوالی اندیمشک و مسجد سلیمان و همچنین شهرهای تبریز و فاو را مورد حمله قرار دادند. در حمله امروز هواپیماهای عراقی به فرودگاه شیراز، خسارات عمده ای به هواپیماهای مستقر در پارکینگ وارد شد. این حمله زمانی روی داد که مسافران یک فروند هواپیمای ایرباس متعلق به سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما)، به مقصد بندرعباس در حال سوار شدن به آن بودند. در بمباران امروز، این هواپیما دچار حریق شد و سخت آسیب دید، همچنین سه هواپیمای تانکر سوخت رسان 747 متعلق به نیروی هوایی ارتش نیز دچار آتش سوزی شدند که یکی از آنها حدود 20 درصد و دو فروند دیگر به طور کامل سوختند و از بین رفتند. طبق این گزارش، دو فروند تانکر منهدم شده را روز قبل از حادثه، از محل دیگری به این فرودگاه آورده بودند و در هنگام حمله ، خارج از آشیانه و بسیار نزدیک به هم قرار داشتند . در این حمله، دو اتومبیل سوخت رسانی فرودگاه ،‌دو اتومبیل آورده بودند و در هنگام حمله، خارج آشیانه و بسیار نزدیک به هم قرار داشتند. در این حمله،‌ دو اتومبیل سوخت رسانی فرودگاه، دو اتومبیل شارژر، یک اتومبیل حمل بار، یک دستگاه حمل بیمار و معلول،‌ 4 دستگاه پلکان هواپیما،‌ یک مینی بوس و یک فولکس استیشن خسارت های کلی دیدند. به ساختمان پاویون دولتی، برج مراقبت و سالن انتظار فرودگاه نیز با تیر بار و موج انفجار آسیب هایی وارد شد. علاوه بر این خسارت ها، بر اثر پرتاب شش بمب، 6 تن از هموطنانمان شهید و 30 تن دیگر مجروح شدند. گفتنی است که در حین این حمله، سلاح های پدافند مستقر در محل، واکنشی فوری و مناسب نشان ندادند، به طوری که هواپیماهای متجاوز فرصت یافتند تا علاوه بر بمباران کردن، به دور زدن و به رگبار بستن ساختمان فرودگاه و بدنه هواپیمای مسافربری نیز بپردازند. در چند روز اخیر، این یازدهمین تجاوز هوایی به شیراز بود. به دنبال این حمله، ارتش عراق در اطلاعیه شماره 2403 خود ادعا کرد که هواپیمایی در شیراز، 23 فروند هواپیمای نظامی از نوع " سی – 130" را منهدم کرده اند. 2- در پی حملات هوایی چند روز گذشته هواپیماهای عراقی به مناطق مسکونی و اقتصادی و به خصوص حمله روز گذشته به یک هواپیمای مسافری در فرودگاه شیراز، شبانگاه بغداد هدف یک موشک قرار گرفت و بصره و چند مرکز نظامی و اقتصادی اطراف آن گلوله باران شد».

وی همچنین بمباران پالایشگاه شیراز توسط هواپیماهای عراقی در روز 14 اردیبهشت 1367 را چنین روایت می‌کند: «عصر اطلاع رسید که عراق به پالایشگاه شیراز حمله کرده و حداقل یک هواپیما از دست داده است؛ دستور تلافی دادم».
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳
1
شیرازه نامرد هاشمی تاریخ جنگ است .... خالی از لطف نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ پر از لطف است
سوتی
چقدر مودب!
هاشمی که همه چیز هست استوانه نظام و پدر نظام و دلسوز نظام
حالا به قول شما تاریخ جنگ هم باشه
صد البته که ایشون تاریخ دانه و تاریخ خوان!
کاش از تاریخ عبرت هم بگیریم که طلحه و زبیر عاقبتشون چی شد!
همین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۳
0
چی شده خاطرات آیت الله رفسنجانی برای شما خواندنی شده است تا دیروزکه.............