کد خبر: ۶۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۴ مهر ۱۳۹۳
حاشیه‌ای دوباره بر یک کمپین؛

آیا وزارت خارجه افکار عمومی را برای یک توافق بد آماده می‌کند؟

تنها پیامی که در این پوستر به خارج از کشور می شود این است که در داخل ایران افکار عمومی به دنبال توافق به هر قیمتی است.
اظهارات چندی قبل محمدجواد ظریف در شورای روابط خارجه آمریکا که نگاه سیاسی و حزبی را در سیاست خارجه کشور متجلی می‌کرد گرچه مسبوق به السابقه بود ولی اقدام اخیر وزرات خارجه در استفاده از چند هنرمند با اهداف خاص در دیپلماسی عمومی در پرونده هسته‌ای نشان می‌دهد که قضایا عمیق‌تر از چند اظهار نظر ساده است.

به گزارش شیرازه به نقل از جهان‌نیوز، پوستری که اواخر هفته گذشته از سوی جمعی از سینماگران در حمایت از حصول توافق نهایی میان ایران و ۱+۵ منتشر شد، شائبه برخی استفاده های انتخاباتی و سیاسی از این پوستر را در محافل سیاسی را ایجاد کرد؛ به خصوص که برخی پیام‌های مندرج در این پوستر قبل از آنکه کمکی به دیپلماسی عمومی کشور برای پرونده هسته‌ای در خارج از ایران محسوب شود، تلاش می کرد که پیام های را به محیط داخلی ایران منتقل کند.

بر اساس آنچه که مجید مجیدی درباره این پوستر تبلیغاتی، بیان کرده شعارها و پیام های درون این پوستر توسط وزارت خارجه تهیه شده است. به تعبیر دیگر هنرمندان، تنها امضا کننده آن بوده اند و وزارت خارجه تمامی محتوای آن را تهیه کرده است. در این میان نگران‌کننده‌ترین و در حین حال اصلی‌ترین شعار این پوستر که پررنگ تر از بقیه پیام ها آمده این گزاره است: "هیچ توافقی بدتر از عدم توافق نیست"

اینکه دولت بیش از حد برخی مسائل و مشکلات بنیادین کشور را به پرونده هسته‌ای گره زده پیش از این مورد انتقاد کارشناسان واقع شده بود ولی رسیدن به توافق نهایی به هر قیمتی کارشناسان را بیشتر از گذشته از عملکرد تیم سیاست خارجه دولت نگران کرده است.

در این میان این سوال مهم پیش می آید که تیم سیاست خارجه دولت از طریق برخی هنرمندان به دنبال ایجاد چه زمینه های فکری در افکار عمومی در داخل کشور بوده است؟

سوال مهمتر از همه اینکه آیا وزارت خارجه دولت دهم به دنبال آماده سازی افکار عمومی برای یک توافق "بد" است؟ به نظر می‌رسد تنها همین هدفگذاری در پوستر مدنظر نظر گرفته شده است زیرا اگر غیر از این باشد، تنها پیامی که در این پوستر به خارج از کشور می شود این است که در داخل ایران افکار عمومی به دنبال توافق به هر قیمتی است ولو این توافق یک تواف "بد" باشد که چندان حقوق ایران نیز در آن لحاظ نشده باشد. مسئله ای که با واقعیت افکار عمومی در داخل کشور بسیار متفاوت است.

گفتنی است، همین چند روز پیش بود که یکی از محافل نزدیک به محافل تصمیم ساز در آمریکا اعلام کرد که پرونده هسته ای در داخل ایران به نماد غرور تمام ایرانیان تبدیل شده و آنها نمی خواهند به راحتی از آن بگذرند.
برچسب ها: شیرازه ، ظریف ، توافق ژنو
نظرات بینندگان