کد خبر: ۶۱۷۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۲ مهر ۱۳۹۳

دردل‌های یک شهروند شیرازی درباره اوضاع و احوال مسکن مهر؛ هر چی سنگه مال پای لنگه!

سال دوم و سوم خورد به قضیه گرانی ها و تحریم ها. پروژه عقب افتاد. گفتند دولت با شرکت ها مصالحه کرده. مجبورید بپذیرید!

به گزارش شیرازه، اصلی ترین برنامه دولت نهم در حوزه مسکن و شهرسازی طرح مسکن مهر بود که از همان آغاز اجرا مخالفات و موافقان فراوانی داشت و این روزها که بیش از یک سال از آغاز فعالیت دولت یازدهم سپری می شود سرنوشت این طرح در ابهام قرار گرفته است.

این طرح که رویای داشتن خانه را برای بسیاری تحقق بخشید اما بعد از رفتن «آن مرد»، مورد بی‌مهری دولت جدید قرار گرفت.

یکی از مخاطبان شیرازه در نامه‌ای روند ثبت نام در طرح مسکن مهر تا تحویل خانه‌اش را توضیح داده که بدون دخل و تصرف منتشر می‌شود.

وقتی بساط مسکن مهر در شهرک صدرای شیراز شروع شد، ما هم ثبت نام کردیم. ابتدا قرار شد هر تعاونی خودش بسازد. در تعاونی ما هم چند نفر که عمران خوانده بودند پیش قدم شدند و برای بهتر و زودتر ساخته شدن خانه های خودشان برنامه ریزی کردند. اما بعد از مدتی گفتند اتحادیه انبوه سازان باید بیاید بسازد.

وقتی اتحادیه فوق طرحش را ارائه کرد، تمام مهندسان عضو پولشان را پس گرفتند. ما که نمی دانیم اما انها می‌گفتند طرح اینها فقط هزینه ساز است. اینکه بیایند به اسم پروژه قالب بخرند و ... همه اش به نفع شرکت است و معلوم نیست چه چیزی تهش دربیاید. ایضا اینکه از نظر مهندسی هم کار خوبی در نمی‌اید.

القصه، کار از دست اعضا در رفت. دفتر شرکت از تجهیزات گران قیمت ابوقداره تجهیز شد و یک عالمه دختر و ... آمدند سر کار.... پول بیش از 800 نفر که تقریبا چهار میلیون داده بودند چند سالی در حساب خوابید و سودش در جیب شرکت رفت. آخرش با منت گفتند هر کس می خواهد بیاید بابت این پول وام دو میلیونی بگیرد. در صورتی که بعدا فهمیدیم وام های خودرو را هم خودشان برداشته بودند و خیرات کرده بودند.

از آن جا که همیشه بد بختی مال بدبخت هاست، طبیعی بود آنهایی که پول داشتند واحد های بزرگتر و یک ساله را بردارند و واحد های کوچک و سه ساله بماند برای ما بی پول ها.

سال اول بلوک های اول تمام شدند. کاملا شیک و بی عیب و نقص. با فضا سازی. آیفون تصویری و ....

سال دوم و سوم خورد به قضیه گرانی ها و تحریم ها. پروژه عقب افتاد. گفتند دولت با شرکت ها مصالحه کرده. مجبورید بپذیرید!

یک سال و نیم از تحویل خانه ها تعویق افتاد. اما وام بانکش شروع شد. از یک سال و نیم پیش من ماهی 286 هزارتومان مجبور شدم بدهم. این هم اضافه شد به قسط ها و اجاره خانه.

قسط خانه ای که تحویل نشده

بعدش گفتند بیایید تحویل بگیرید. رفتیم برای تحویل. اما بیشتر شبیه اسکلت بود. زورکی تحویلمان دادند. خانه هایی که خودشان هم پر از نقص بود . فضا سازی و ... که بماند.

بعضی ها مجبور بودند ساکن شوند. در خانه هایی که گازشان یک سال بعد وصل شد!

با این وجود در همین روزها که من پیگیر تکمیل نواقص خانه ام هستم باچند چیز مواجه هستم:

اول: موقع تحویل کلی برو بیا از مرکز شهر به شهر صدرا و بعدش از خود کارگرها شنیدم که بی خیال خورده ریز ها بشو. این یعنی:

1- دستگیره درب های ورودی و مثلا ضد سرقت را نمی دهند.

2- توالت فرنگی که پولش را داده اید و جز قرار داد هست را نمی دهند

3- هر واحد حد اقل ده کلید و پریز کم دارد و نمی دهند.

4- حفاظ بالکن را نمی گذارند.

5- آرگ آشپز خانه ها را در این بلوک آخری نزده اند

6- فعلا که از آیفون خبری نیست

7- درب ورودی اگر ریگلاژ نیست باید پول بدهید و خودتان از شهر تعمیر کار بیاورید.

و

1- مدتهاست دنبال وصل کردن کنتور گاز هستم. معلوم نیست کی هم وصل می شود. نمی دانم چرا فقط تعدادی از واحد ها بعد از این همه مدت کنترشان وصل شده!

2- چون پول برقکار را نداده اند، آقای برقکار نمی آید برق را وصل کند. وضعیت اتاق برق را هم ببینید. هیچکس مسئولیت قبول نمی‌کند بیاید برق وصل کند!

این یعنی اگر بخواهی کابینت بگذاری برق نداری!

3- دستگیره های درب های اتاق ها را داده اند خودمان وصل کنیم. یعنی باید تاب درب ها و بالا و پایی بودن لولا ها و بریدن جای زبانه دربها روی چهارچوب ها و... را خودمان انجام دهیم.

4- واحد من یک درب حمام ندارد!

5- یکی از درب ها ی اتاق ها کلا وسطش شکسته است. می گویند ببینید در واحد هایی که کسی نیامده درب هست یا نه. بردار و بگذار جایش

6- حالا آمده اند میگویند خودتان پول جمع کنید تا آسانسور ها وصل شود.

7- خودتان پول بدهید تا نورگیر درست شود

8- چاله های جلوی درب‌ها ورودی پر شود

9- درب های ورودی و برق های راهرو ها و شلنگ آتش نشانی و .... وصل شود

حالا اینکه انباری های واحد ها چه وضعی دارد و اینکه فضاهایی که بعنوان فضای فرهنگی در مجتمع تعریف شده است را دارند می‌کنند انبار و می‌فروشند بماند. این‌که انقدر دیوارها و درب ها و کاشی کاری ها با آن وضعیت هم عجیب  بماند...

البته برای ما ها که وضعمان خوب نیست همین چهار دیواری کلی است!

شرکت تعطیل شده و در اتاق شرکت کارمندها کاغذ می زنند؛ «به علت عدم پرداخت حقوق شرکت تعطیل است»!کارگرها هم می گویند پول ما را از شرکت بگیرید تا ما کار کنیم.

بانک هم سه تا قسط من عقب افتاده و حساب ضامنم را بسته. حساب یارانه ها را! کاری هم ندارد که خانه ای تحویلم نشده. کاری ندارد که من دارم اجاره میدهم .

و ....

حالا این عکس ها را ببینید:

این هم شماره هایی که اگر یک موقع دلتان سوخت  برای حل مشکل ما تماس بگیرید.

1- شماره «م-م»:...0917

2- شماره یکی از اعضای قبلی اداره تعاون که مسئول رسیدگی به امور مشکلات تعاونی ها بود: ...0917

3- شماره آقای «ز» که یک سالی هست ساکن همین بلوک شده و فعلا مسئول بلوک هست: ...0917

4- آقای «ا» که وی هم ساکن اینجا هستند:...0917

6- مهندس «خ» مدیر عامل شرکت که فعلا فراری هستند!: ...0917

7- این هم شماره های شرکت: ....36 و ...36


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
نازنین احمدی کارشناس عمران
NETHERLANDS
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳
1
با توجه به پولی که ایشون داده اند همین قدر امکانات قابل ارائه می باشد . متاسفانه در بحث مسکن مهر شهروندان بیشتر بدنبال مظلوم نمایی هستند در صورتی که اصلا قرار نبوده یک خانه فول امکانات در این طرح ارائه شود . هدف فقط ارائه مسکن ارزان بوده است و این یعنی حداقل امکانات . واقعا انتظارات بعضی ها برای من غیرقبال باور است ، وضعیت بد بودجه در دولت ها هم که مشخص است .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳
0
با سلام
لعنت الله علی القوم الظالمین
هر مدیری میاد فقط می خواد کاری بکنه که بگه من کار کردم به عواقبش فکر نمیکنند . مسکن مهر فقط به ظاهر به نفع عده ای بی وجدان شده ، حتی کسانی که صاحبخانه شده اند هم نفعی نبرده اند
اتفاقا بايد خدمت شما عرض کنم که طرح مسکن مهر که براي براي بخشي از جامعه سراسر بي مهري است نيز با اقشار و اصناف مختلفي که با صنعت ساختمان مرتبط هستند چنين کرده
اين صنعت دچار رکود سنگيني شده بطوريکه بنده و اکثر همکاران بنده به عنوان مهندس و نيز کارگران و استادکاران ساختماني نزديک به دو سال است که با بيکاري دست و پنجه نرم مي کنيم طوري که براي تامين مخارج زندگي حاضر به کارگري نيز شده ايم اما دريغ از کارگري و اينکه جز صبر وتوکل بر خدا چاره-ي ديگري نمي بينيم و اميدي و همتي موثر هم براي بهبود اين وضعيت از سوي مسئولين هم ديده نمي شود
مسکن مهر با کيفيت بعضا پايين و آثار زيانبار اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي مملکت رو سالها به عقب برد ايکاش به جاي اجراي اين طرح از سوي دولت به ايجاد اشتغال و توليد ثروت و مهار تورم کمک مي شد به طوري که اشخاص نيازمند به مسکن طي چند سال بتوانند صاحبخانه شوند و به رونق اقتصاد کشور نيز کمک ميشد و ساخت مسکن به بخش خصوصي واگذار مي گرديد
حال جداي از آثار تورمي عده اي صاحب خانه شده اند البته خانه هايي بعضا بي کيفيت و بخش ديگري از جامعه به صورت خاموش و نامحسوس دچار بيکاري و به نان شب محتاج البته اين آثار تورمي گريبانگير همين صاحبخانه هاي مسکن مهر نيز شده است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳
0
آن مرد ، فقط میخواست بگه به فکر مردمه ، اما به بیراهه رفت
اگر کار واقعا از ابتدا و نیت برای رضای خدا و خلق الله باشه اینجوری نمیشه
مسکن مهر از ابتدا سراسر بی مهری بود که برای عده ای بی وجدان منافع دنیوی داشت
مقصر دولت جدید نیست