کد خبر: ۶۲۲۹۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۳
عضو شورای شهر شیراز:

تخریب برخی ساختمان‌ها در معالی‌آباد جگرم را می‌سوزاند!/ نحوه ساخت و سازها سرمایه مردم را می‌بلعد

در پرداختن به این مهم کافی بود مشاور شهرساز از قبل ضابطه ۴۰ یا ۵۰ ساله این منطقه را درست تعریف می‌کرد

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، عضو شورای شهر شیراز مجالس عزای سالار شهیدان را یک فرصت استثنایی و هدیه بزرگ الهی دانست و گفت: محبت به امام حسین(ع) آلام روحی و روانی جامعه را درمان و توطئه‌های عمال صهیونیست نقش بر آب می‌کند.

محمد حق نگر در شصت و پنجمین جلسه علنی شورا اظهار امیدواری کرد که وعاظ و مداحان با بیان حقایق عمیق و سراسر شور واقعه کربلا در بالا بردن سطح آگاهی و بصیرت جامعه نقش حساس خود را ایفا کنند.

وی مجالس عزاداری را فرصت مناسبی برای تشریح ناهنجاری‌های اجتماعی عنوان و بیان کرد: خدا را شاکریم که عشق به امام حسین(ع) و باور اینکه او کشتی نجات است در جامعه ما نهادینه شده و همین امر است که مصونیت جامعه ما را علی الرغم تمامی بمباران‌ها و هجمه‌های فرهنگی حفظ نموده است.

این عضو شورا در بخش دیگری از سخنان خود از تدوین برنامه هایی در حوزه شهری و شهرداری با موضوع اقتصاد مقاومتی خبر داد و تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که از دید اقتصاد مقاومتی ضربه بسیار بزرگی بر سرمایه ملی وارد می‌کند، شیوه ساخت و سازهاست که متأسفانه بالا‌ترین سرمایه و بودجه مردم را می‌بلعد اما از نظر‌ها پنهان مانده است.

حق‌نگر افزود: در تدوین برنامه اقتصاد مقاومتی به خیلی از جزئیات مثل کنترل مصرف برق، آب و انرژی، نحوه تولید کالا و خدمات، بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف مواد پرداخته‌ایم ولی مهم‌ترین موضوع که شیوه ساخت و ساز‌ها و نابودی سرمایه‌های ملی به دست خودمان است را فراموش کرده‌ایم.

وی با تصریح اینکه امروز بیشترین سرمایه کشور در بخش ساخت و ساز‌ها و عمدتاً امور مسکن هزینه می‌شود، گفت: بیشترین هزینه خانوار‌ها احداث یک واحد مسکونی می‌باشد اما شاهدیم در بسیاری از نقاط شهر واحدهای مسکونی احداث شده که عمدتاً دارای عمر ۲۵ الی ۳۰ سال است، تخریب و مجدداً بلندمرتبه سازی می‌شوند.

عضو شورای شهر شیراز به محله کوی قدس که دارای حداکثر 600 واحد مسکونی است، اشاره و اظهار کرد: واحدهای مسکونی این محله در سال ۱۳۶۲ فقط با مجوز یک طبقه ساخته شده است پس از گذشت ۷ سال اجازه داده شد که طبقه دوم هم ساخته شود و بسیاری از ساکنین نسبت به احداث طبقه دوم اقدام کردند ولی پس از مدتی در‌‌ همان محله اجازه احداث سه طبقه داده شد و بسیاری دیگر از ساکنین نسبت به تخریب واحد‌ها اقدام کرده و ساختمان جدید احداث کردند و در سال ۹۳ نیز در‌‌ همان محله اجازه داده شد که چهار طبقه ساخته شود و در حال حاضر با ایجاد این جاذبه جدید ساکنین نسبت به تخریب ساختمان‌های دو طبقه و یک طبقه خود که عمرشان ۲۵ و ۱۵ سال می‌باشد اقدام کرده و محله فوق تبدیل به یک کارگاه بزرگ شده است.

حق‌نگر با بیان اینکه سال گذشته شهرداری منطقه شش کلیه کوچه‌های کوی قدس را آسفالت نموده اما هیچ یک از ساکنین فرصت بهره وری از خدمات ارائه شده را پیدا نکردند، اعلام کرد: طی سه سال اخیر تعداد واحدهای مسکونی این محله با زیربنای ۱۰۰۰۰ مترمربع با ارزش معادل حداقل ۳ میلیارد تومان بوده که این مبلغ تبدیل به نخاله و محل دفن زباله‌های ساختمانی تبدیل شده است. این نقطه در یک محله کوچک از شهر می‌باشد قطعاً در کل شهر شیراز ده‌ها میلیارد تومان سرمایه ملی همه ساله تخریب و علاوه بر از بین رفتن سرمایه ملی عوارضی دیگر نظیر عدم آرامش شهروندان، آلودگی محیطی در اثر تخریب‌ها و دعواهای بین همسایگان را نیز شاهد هستیم.

وی ادامه داد: در پرداختن به این مهم کافی بود مشاور شهرساز از قبل ضابطه ۴۰ یا ۵۰ ساله این منطقه را درست تعریف می‌کرد و مردم از‌‌ همان آغاز تکلیف خود را می‌دانستند تا این همه مشکلات را شاهد نباشیم.

این عضو شورای شهر شیراز با بیان اینکه در منطقه معالی آباد ساختمان‌های مجلل و شیک یک طبقه و دو طبقه که دائماً در دست تخریب می‌باشند جگر آدم را می‌سوزاند، گفت: برخی از این ساختمان‌ها یک شاهکار معماری است و میلیون‌ها سرمایه ملی جهت ساخت آن‌ها هزینه شده ولی با توجه به تغییر ضابطه به راحتی تخریب می‌گردند.

حق‌نگر تاکید کرد: ضروری است مشاورین با مطالعه جامع و دقیق‌تری مسائل شهرسازی را ارائه نمایند تا بیش از این شاهد نابودی سرمایه‌های ملی به دست خودمان نباشیم.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشور‌ها برنامه‌های شهرسازی به‌گونه‌ای است که حداقل در یک دوره صد ساله ترکیب بنا‌ها و ساختمان‌ها ثابت و پابرجا می‌باشد و این راهی‌است که باید برای حفظ سرمایه‌های ملی ما هم بپیمائیم.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
عاشورايي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
لطفا"علت اين نابساماني راباازريس محترم معماري وشهرسازي شوراي شهرجناب آقاي مهنددهيمي سوال بفرماييد ، چون ماشماراانتخاب كرده ايم كه به اين مشكلات وبي نظمي هارسيدگي فرماييد، غيرازاين است؟؟؟؟؟؟؟
قشقایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ آبان ۱۳۹۳
0
کاملا با اقا یا خانم عاشورایی موافقم