کد خبر: ۶۲۵۲۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۲ - ۱۱ آبان ۱۳۹۳
دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع):

کم‌کاریهای میراث فرهنگی پیگیری می شود/برخی از توسعه شیراز نگرانند!/وزارت راه تکذیبیه ندهد فایل صوتی را منتشر می‌کنیم

یکی از معاونان وزارت راه تمایل عجیبی برای ریاست میراث فرهنگی دارد!
به گزارش شیرازه، دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) ضمن طرح این سوال که چرا استان فارس به لحاظ توسعه عقب‌افتاده است درحالی که ۳۰ سال در بخش رسانه‌ها و نشریات پیشگام بوده است، تصریح کرد: با وجود این همه رسانه‌های قوی و رشد جامعه متاسفانه در حوزه توسعه شهری و استان عقب هستیم.

سید احمدرضا دستغیب در نشست خبری پیرامون طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) با بیان اینکه معمولاً ارتباط مستقیمی میان تعداد و فعالیت‌ رسانه‌ها با توسعه و پیشرفت وجود دارد، اظهار کرد: به تعبیر مقام معظم رهبری حرم‌های مطهر در سومین حرم اهل بیت(ع) باید کانون توجه باشد بنابراین قرار است در این منطقه از شهر که در بافت فرسوده شهر شیراز قرار دارد، یکسری اقداماتی برای توسعه و حل مشکلات مردم انجام شود.

برخی از توسعه شیراز نگران هستند!

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی اضافه کرد: در این زمینه کارهای خوبی آغاز شده است که به یاری خدا به نتایج خوبی هم خواهد رسید اما مشاهده می‌کنیم فضای رسانه‌ای خاصی شکل می‌گیرد و به نظر می‌رسد توسعه این شهر و پیشرفت مردم شیراز، برخی از افراد را آزار می‌دهد و خصومتی توسط برخی از مدیران از مرکز وجود دارد که نسبت به توسعه این شهر نگران هستند.

دستغیب تصریح کرد: شیراز بافت فرسوده و قدیمی دارد که کسی نیست از مشکلات آن اطلاع نداشته باشد و سال‌هاست تمام مسئولان در این زمینه شعار می‌دهند و حالا که قرار است در قسمتی از این بافت کار توسعه و آبادانی آغاز شود به نظر می‌رسد، خیلی‌ها مایل نیستند این اتفاق رخ دهد.

منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی تیترهای رسانه‌ها در خصوص طرح توسعه آستان شاهچراغ (ع) و بافت قدیمی شیراز گفت: برخی از تیتر‌ها در رسانه‌های ملی زده شد و در رسانه‌های استان نیز انعکاس پیدا کرد که جای تأسف دارد چراکه اجحاف و بی‌انصافی در حق مردم این شهر و بافت فرسوده شیراز است.

وی در ادامه به خبر شورای عالی معماری و شهرسازی درباره لغو طرح توسعه حرم شاهچراغ (ع) مصوبه سال ۸۹ اشاره کرد و گفت: 10آبان خبری مبنی بر لغو مصوبه طرح توسعه حرم شاهچراغ(ع) در خبرگزاری‌های کشور منتشر شد که به سرعت در خبرگزاری‌های مختلف به سفارش یکی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها منتشر شد. پس از آن در وزارت راه و شهرسازی حاضر شدم و با وزیر راه صحبت کردم و متن اصلی و جعلی مصوبه در اختیار وی قرار گرفت و تذکر و دستور لازم برای مصوبه تحریف شده را دادند و قرار شد خبر تکذیب شود و هفته آینده رسما لغو مصوبه ابلاغ شود.

دبیر هیأت امنای آستان احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه در جلسه 14 مهر شورای عالی معماری و شهرسازی حضور داشتم، تصریح کرد: اگر هفته آینده رسما تکذیبیه لغو مصوبه ابلاغ نشود به طور قطع فایل صوتی را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.

شورای عالی معماری و شهرسازی نباید در اختیار یک فرد خاص باشد

نایب رئیس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: شورای عالی معماری و شهرسازی مرکز مهم تصمیم‌گیری در کشور است و نمی‌شود این شورا در اختیار یک فرد خاص بوده و به‌دنبال القای تفکرات خود باشد.

وی خاطرنشان کرد: جلسه 14 مهر فقط در جهت آگاه‌کردن اعضای شورای عالی نسبت به بافت فرسوده بوده است که در جمع‌بندی نهایی وزیر اعلام کرد در این جلسه مصوبه نداریم و تصمیم عجولانه نمی‌‌گیریم و نه هیچ طرحی مصوب و نه هیچ طرحی متوقف می‌شود. اگر قرار است تغییر باشد در کمسیون ماده 5 استان مطرح شود و اگر مغایرت اساسی داشت در شورای عالی معماری و اگر نداشت در استان تصویب شود.

دستغیب با بیان اینکه مصوبه حقیقی شورا را داریم، خاطرنشان کرد: این مصوبه اخیر که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته هم سیاسی و هم تحریف شده است. ما جمع‌بندی وزیر در جلسه مربوطه را داریم. تاکنون تأمل کردیم؛ اما هنوز اطلاعیه وزارات راه و شهرسازی را ندیدیم و به نظر می‌رسد برخی افراد در مرکز به دنبال مقاصد خود هستند و نسبت به توسعه شیراز بی‌توجه هستند و این حرکت سیاسی است.

وی افزود: به نظر می‌رسد یکی از معاونین وزارتخانه راه و شهرسازی تمایل عجیبی برای ریاست میراث فرهنگی کشور دارد و ما از همین الان می‌گوییم به میراث برود و معاون شود تا بلکه زودتر به نتیجه‌های خود برسد.

امکانات دولتی عادلانه توزیع شود

دستغیب با تصریح اینکه بخشی از امکانات دولتی و بیت‌المال در اختیار برخی رسانه‌ها قرار گرفته است درخصوص در اختیار گذاشتن خانه میراثی به یک خبرگزاری خاص در شیراز بیان کرد: اگر خانه قدیمی که در اختیار میراث فرهنگی قرار دارد به خبرگزاری و یا نشریه‌ خاصی داده شود یک نوع رانت است.

نماینده مردم شیراز در مجلس با انتقاد شدید از این ویژه‌بینی در شیراز اضافه کرد: برای جلوگیری از رانت‌بازی باید با نظارت بر دستگاه‌ها تمام امکانات را به‌طور عادلانه در اختیار رسانه‌ها قرار دهند تا عدالت در جامعه برقرار شود.

دستغیب ابراز کرد: همچنین اگر خانه‌ای در اختیار یک انجمن یا NGO قرار می‌گیرد، NGO‌های زیادی در شیراز وجود دارند که دلسوزانه علاقه‌مند هستند از امکانات میراث فرهنگی استفاده کنند و میراث فرهنگی باید این امکان را برای تمام آن‌ها فراهم کند و این خلاف قانون است که امکانات دولتی فقط در اختیار یک سازمان مردم‌نهاد قرار گیرد؛ بنابراین باید توزیع عادلانه در امکانات دولتی صورت گیرد و این رانتی است که در بافت قدیم وجود دارد؛ لذا اولین موضوعی که مرتبط با خانواده رسانه است، این است که باید هر آنچه از امکانات دولتی در منطقه بافت فرسوده است در اختیار تمام رسانه‌ها قرار گیرد.

رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد به دلیل به خطر افتادن منافع شخصی برخی افراد که منازل میراثی را تبدیل به دفتر خبری کرده‌اند موج منفی علیه طرح توسعه حرم مطهر ایجاد شده؛ البته دستگاه‌های نظارتی در این رابطه ورود پیدا خواهند کرد و اجازه نخواهد داد که از امکانات دولتی به نفع یک گروه و فرد استفاده شود.

اجازه نمی‌دهیم مشاوری از تهران برای شیراز تصمیم گیرد

دستغیب با تصریح اینکه ۱۱ سال است که مشاور طرح انتخاب شده اما در تهران می‌نشیند و برای شیراز تصمیم می‌گیرد، این سوال را مطرح کرد که آقایی که در بهترین نقطه تهران زندگی می‌کند چگونه می‌خواهد برای شیراز تصمیم بگیرد؟!

جلسات کارشناسانه از ساختمان استانداری به قلب بافت تاریخی بیاید

وی تاکید کرد: نه مشاور تهران را قبول داریم و نه اجازه می‌دهیم مشاوری از تهران برای شیراز تصمیم گیرد و معتقدیم حتی تشکیل جلسه‌های کارشناسانه از ساختمان استانداری باید به قلب بافت تاریخی بیاید و اگر این اتفاق افتاد درست است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اظهار تاسف از اینکه تمام طرح‌ها به‌صورت نقطه‌ای و جزیره‌ای دیده شده و تنها یک برش از بافت فرسوده را مورد توجه قرار داده‌اند، بیان کرد: به دلیل جزیره‌ای عمل کردن و نداشتن طرحی جامع و کامل در بافت‌های فرسوده راه‌های دسترسی به این بافت‌ها با مشکل روبه‌رو شده و همچنین بسیاری از پروژه‌های بین‌الحرمین به بن‌بست رسیده است.

دبیر هیئت امنای آستان مقدس احمدی و محمدی(ع) با بیان اینکه در بافت فرسوده منازل فراوانی است که می‌توان از آن‌ها یاد کرد، گفت: برخی از خانه‌های ثبتی در بافت فرسوده ارزش خود را از دست داده است، خانه‌ای که سقف، کف و پنجره ندارد، چگونه ارزش دارد؛ لذا میراث فرهنگی باید خانه‌های قدیمی و ارزشمند در بافت‌های فرسوده را شناسایی و نسبت به مرمت و بازسازی آن‌ها اقدام کند.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که منطقه‌ای را به‌صورت منطقه ممنوع تلقی کنیم و هیچ اقدامی انجام ندهیم؛ لذا وظیفه میراث فرهنگی است که متناسب با روز و زمان خانه‌های میراثی را بررسی کرده و ارزش‌گذاری کند و آن خانه‌هایی که ارزشمند است و می‌تواند مورد بازدید عموم قرار گیرد و یا در اختیار کاربری‌های جدید فرهنگی قرار گیرد را احیا کند.

چگونه انسان‌ها را نادیده گرفته و توجه خود را معطوف به سازه‌ها می‌کنید؟!

دستغیب با تصریح اینکه انسان‌هایی که در بافت قدیم شیراز زندگی می‌کنند محترم هستند، گفت: چگونه است که انسان‌ها را نادیده می‌گیریم و توجه خود را معطوف به سازه‌ها می‌کنیم، این سازه‌ها برای تعالی و رشد انسان است و میراث باید به سرعت تعیین تکلیف کند و خانه‌هایی که واجد شرایط نیست را مشخص کند اما ما نیز همه تلاش خود را می‌کنیم آنچه از میراث فرهنگی ما است و در محدوده بافت فرسوده است، حفظ شود.

منتخب مردم شیراز در مجلس اظهار تاسف کرد: آنچه مشاهده می‌شود این است که از تخریب تمام نقاط بافت فرسوده ممانعت می‌شود و مانع از آزادسازی معابر و خدمات می‌شوند و این مسئله باعث می‌شود که مردم بیشتری از این منطقه خارج شوند و منطقه حالت مسکونی خود را در بافت فرسوده از دست دهد در صورتی که اگر راه‌های دسترسی اصلاح و مسیر‌ها گشایش شود و امکانات مناسبی در اختیار این بافت قرار گیرد مجدداً سکنه اصیل این قسمت به این مناطق باز می‌گردند.

نیازمند یک طرح جامع برای توسعه و آبادانی بافت فرسوده هستیم

دستغیب با اشاره به محوطه اطراف حرم شاهچراغ (ع) گفت: حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) در منطقه بافت تاریخی است که رفت‌وآمد بسیار زیادی در آن وجود دارد که در ایام‌ مختلف مذهبی و زیارتی و گردشگری از مراکز مهم است و زائران زیادی از کشور‌ها و استان‌های مختلف می‌آیند اما همواره گلایه دارند که برای زیارت پارکینگ برای خودرو وجود ندارد و این تعداد پارکینگ‌ها در اطراف حرم پاسخگو نیست و یا سایر خدماتی که باید این حرم همانند حرم مشهد ارائه کند؛ لذا طبیعتاً نیازمند یک طرح جامع برای توسعه و آبادانی این منطقه هستیم که به توسعه بخشی از بافت فرسوده شیراز کمک می‌کند.

با وضعیت موجود یک گردشگر جرات عبور از بافت‌های فرسوده را ندارد

دستغیب با بیان اینکه برخی از طرح‌ها و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است، گفت: رویکرد حرم در بسیاری از موقعیت‌ها میراثی است که در دل خود حرم مطهر قرار دارد و متولیانی که دم از احیای بخش زیادی از خانه‌های میراثی، منازل و بافت می‌زنند، باید بدانند با وضعیت موجود یک توریست و گردشگر جرات عبور از بافت‌های فرسوده را ندارد در حالی که روزانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ نفر از حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) بازدید می‌کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: در محیط‌های اطراف حرم مطهر برخی حوزه‌های علمیه و منازل ارزشمند است که در تملک حرم هستند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی شده است مانند مدرسه حکیم دارالهدایه که قریب ۲ میلیارد و نیم جهت مرمت این مدرسه هزینه خواهیم کرد و قطعاً میزان هزینه‌کرد حرم مطهر در حفظ و احیای میراث فرهنگی بیشتر از اقدامات یکساله میراث فرهنگی در این استان خواهد بود و آمار آن به‌زودی اعلام می‌شود.

هنوز خاطره تلخ گزارش سرقت از تخت جمشید در اذهان عمومی مانده است

نایب رئیس کمسیون امنیت ملی مجلس با تأکید بر اینکه کسانی که دم از میراث فرهنگی می‌زنند همت خود را برای مجموعه‌های ۲۵۰۰ ساله میراثی فارس بگذارند که هنوز خاطره تلخ گزارش سرقت از تخت جمشید در اذهان عمومی مانده است، ادامه داد: گزارش شرم‌آور سرقت سنگ تخت جمشید هنوز خاطر دوستداران میراث فرهنگی را آزرده می‌کند و امروز شاهدیم به دلیل ضعف در نظارت میراث فرهنگی فارس اشیای عتیقه زیادی از دل خاک خارج و به سرقت می‌رود. همچنین عکس‌های نگران‌کننده از بازار وکیل را دیدم که به شدت در حال تخریب است و نگرانی زیادی در این خصوص وجود دارد اما جالب است که وظایف اصلی توسط برخی سازمان‌ها نادیده گرفته می‌شود.

رئیس شورای اجرایی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران اذعان کرد: به نظر می‌رسد بخشی از فضاسازی میراث فرهنگی در بافت فرسوده برای جبران کم‌کاری‌های مجموعه‌های استانی است که به‌زودی نسبت به کم‌کاری در حفاظت و حراست از میراث ما در نقاط مختلف فارس حتماً پیگیری و شکایت لازم را انجام خواهیم داد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به مسجد عتیق شیراز که یکی از درب‌های ورودی این حرم مطهر محسوب می‌شود، گفت: درب ضلع شمالی حرم مطهر به دلیل مشکلات مرمتی این مسجد مسدود شده است بنابراین حرم شاهچراغ (ع) آمادگی این را دارد تا برای بازسازی مسجد جامع عتیق شیراز کمک و این مورد را در هیئت امنای آستان تصویب کند.

دروغ‌پراکنی درخصوص احداث قبرستان در آستان مقدس شاهچراغ از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری است

وی در ادامه همچنین به احداث قبرهایی در این آستان مقدس و درج خبر آن در یکی از خبرگزاری‌ها اشاره کرد و گفت: در تمام حرم‌های مطهر قبرستان‌هایی وجود دارد که در حرم شاهچراغ (ع) نیز مطابق آئین‌نامه و ضوابط واگذاری این قبر‌ها انجام می‌شود که تعدادی از این قبر‌ها برای دفن علما، بزرگان و شخصیت‌هاست و تعدادی دیگر نیز در اختیار خیران استان قرار خواهد گرفت.

دستغیب با بیان اینکه متأسفانه نوع انعکاس اخبار به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود که ذهنیت‌هایی برای مردم ایجاد می‌شود، گفت: در این راستا نیز معاونت حقوقی حرم از یکی از خبرگزاری‌هایی که خبری همراه با دروغ‌پراکنی منتشر کرده بود، شکایت کرده و از طریق مراجع قضایی دنبال خواهد شد.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
sss
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳
3
دست شما درد نکند که از شیراز دفاع کردید مردم شیراز مظلوم واقع شده اند....
ابراهیم
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳
1
احسنت .................ای کاش همیشه تمام حرفها این طور قاطع بود
شیرازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳
0
اقای دستغیب شما اگر دلت واسه توسعه و ابادانی شیراز میسوخت و این دغدغه رو داشتی واسه اتصال فارس به دریا ساز مخالف کوک نمیکردی وقتی کار تو مرحله نهایی بود.باید بگم شما هستید که دارید سیاسی کاری میکنید.خود شما دنبال چی هستی؟توصیه میکنم طرح توسعه حرم مطهر(ع) رو دست مایه انتخابات اتی نکنید.مردم اگاهند و قضاوت خواهند کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳
0
دکتر جان تا حالا کجا بودی