کد خبر: ۶۲۸۰۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۰ آبان ۱۳۹۳
نگاهی به سه شیوه‌ مقابله با اسرائیل و اثرات آن‌ها

سنگ، چاقو، خودرو؛ وحشت‌آفرینی‌های جدید جوانان فلسطینی

سنگ عمدتا به منظور دفاع در برابر سربازان صهیونیست استفاده می‌شود که درصدد حمله به مردم و یا ورود به مکانی هستند اما چاقو و خودرو در یک عملیات هجومی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، با تعرض رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و بستن کامل آن برای چند ساعت به روی فلسطینیان با هر رده سنی‌ای، موجی از اعتراضات در کرانه باختری شکل گرفته است. در خصوص این‌که چرا اسرائیل در شرایطی کنونی و برای اولین بار پس از سال 1968دست به چنین اقدامی زده است، موارد متعددی گفته‌اند که به نظر زمینه‌سازی برای تعیین محدوده زمانی و مکانی برای حضور صهیونیست‌ها در مسجد الاقصی اصلی‌ترین علت بوده است. اما اهانت به مسجد الاقصی که نماد هویتی فلسطینیان و مسلمانان در مبارزه با اسرائیل محسوب می‌شود، حالا علاوه بر رویه همیشگی اعتراضات گسترده مردمی مانند تظاهرات در نواحی مختلف و یا مصاحبه‌ها و بیانیه‌های گروه‌های مختلف و ... یک شکل جدید از اعتراض را نیز به نمایش گذاشته است؛ نحوه‌ای که به نظر می‌رسد وحشت بیشتری را در میان صهیونیست‌ها حکم‌فرما می‌سازد و امنیت آن‌ها را حتی در شرایط به ظاهر عادی روزمره نیز به خطر می‌اندازد.

انتفاضه سنگ

در دسامبر 1987 راننده صهیونیست یک کامیون چند کارگر فلسطینی را زیر گرفت. در پی این حادثه، مردم خشمگین فلسطین اعتراضاتی را آغاز کردند که پس از گسترده‌ شدن به انتفاضه اول شناخته شد. این انتفاضه آغازی جدی برای فعالیت گروه‌های اسلام‌گرای جهاد اسلامی و حماس بود و البته پایانی بر سال‌های مبارزه یاسر عرفات چرا که در نهایت وی از در سازش با اسرائیل درآمد و آن را به رسمیت شناخت و عملا انتفاضه را به شکست رسانید. اما آن‌چه در آن انتفاضه شهره شد، سنگ‌هایی بود که جوانان فلسطینی به سوی نظامیان صهیونیست پرتاب می‌کردند. اگرچه عملیات‌های مسلحانه نیز از سوی گروه‌های اسلامی انجام می‌شد اما سنگ اولین، اصلی‌ترین و البته نمادین‌ترین ابزار نبرد با نظامیان اسرائیل بود.

قیام با خودرو و چاقو

پس از انتفاضه اول، در 28 سپتامبر 2000 آریل شارون، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی در راستای سیاست‌های توسعه‌طلبانه و تأکید بر اصل معرفی بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت این رژیم با پیشتیبانی 2000 نیروی نظامی وارد مسجد الاقصی شد. واکنش فلسطینیان باعث شکل‌گیری انتفاضه دوم شد. و حالا دوباره به مسجد الاقصی اهانت شده و شعله‌های فروزان اعتراضات مردم نوید انتفاضه سوم را می‌دهد. طی روزهای گذشته اما جوانان فلسطینی شیوه‌های جدیدی را برای بیان اعتراض خود عملی ساخته‌اند؛ قیام با خودرو و چاقو. تا کنون جوانان فلسطینی چندین بار با خودروهای خود به صهیونیست‌ها حمله کرده‌ و موفق شده‌اند آنان را کشته و یا زخمی کنند. اصلی‌ترین عملیات این چنینی را ابراهیم العکاری انجام داد. او یک جمع صهیونیست را با سرعت زیاد زیر گرفت که دو نفر به هلاکت رسیدند و بیش از ده نفر زخمی شدند. البته العکاری پس از این عملیات با تیراندازی صهیونیست‌ها به شهادت رسید. تکرار این اقدام او توسط چند جوان فلسطینی دیگر باعث شد تا برخی کاربران اینترنتی پوسترهایی با جملات «مقاومت کن اگرچه با خودرو» و «ای ساکن قدس کمربندت را محکم ببند» را طراحی کنند. اما شیوه دیگر جوانان فلسطینی، حمله با چاقو به صهیونیست‌ها است. طی روزهای گذشته چندین بار این اقدام صورت گرفته که در مهم‌ترین آن‌ها ماهر الهشملون وابسته به جهاد اسلامی پس از زیر گرفتن سه صهیونیست با چاقو به آن‌ها حمله کرده و پس از به هلاکت رساندن یکی از آن‌ها و زخمی کردن دو تن دیگر، به ضرب گلوله صهیونیست‌ها به شهادت رسید. جوان دیگری یک شهرک‌نشین صهیونیست را در مترو با ضربات چاقو هدف قرار داده است.

تفاوت‌های چاقو و خودرو با سنگ

اگرچه هم‌چنان سنگ اصلی‌ترین ابزار جوانان فلسطینی برای دفاع از خود در مقابل حملات نظامیان صهیونیستی است اما به نظر می‌رسد دو شیوه جدید مبارزه با صهیونیست‌ها یعنی استفاده از خودرو و چاقو، می‌تواند در ناامن‌سازی صهیونیست‌ها اثرات جدی‌تری بگذارد. سنگ عمدتا به منظور دفاع در برابر سربازان صهیونیست استفاده می‌شود که درصدد حمله به مردم و یا ورود به مکانی هستند اما چاقو و خودرو در یک عملیات هجومی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سوی دیگر، سنگ‌ها عمدتا به سوی نظامیان نشانه گرفته می‌شوند اما چاقو و خودرو طی روزهای اخیر هم علیه نظامیان استفاده شده و هم شهرک‌نشینان صهیونیست که البته همیشه ماهیت نظامی داشته‌اند. به همین دلیل، توان برهم زدن امنیت عمومی شهرک‌ها و شهرهای صهیونیستی با شیوه‌های هجومی جدید بیشتر است. امنیت به عنوان اصلی‌ترین مولفه در عرصه داخلی رژیم صهیونیستی آن‌قدر جدی است که می‌توان نسبتی مستقیم میان گسترش ناامنی با مهاجرت معکوس صهیونیست‌‌ها از سرزمین‌های اشغالی یافت. این مساله را می‌توان در این جملات روزنامه صهیونیستی معاریو مشاهده کرد؛ «قطار شهری جفعات هتحموشت در ایستگاه‌های بسغات زیف و شهرداری تقریباً خالی است که این نشان‌دهنده هراس شهرک‌نشینان از هرگونه عملیات مشابه عملیات ابراهیم العکاری است که اخیراً در ایستگاه قطار شهری رخ داده است».

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳
1
گمان نکنید که این کر و کور‌ها به تعقل برسند. ملت‌ها باید بایستند و بخواهند از ارتشهای منطقه خودشان و از دولتهای منطقه خودشان که بیایند و با این فلسطینی‌ها و با این سوری‌ها که مورد ظلم واقع شده‌اند کمک کنند تا این غده سرطانی از بین برود. و اگر آن‌ها هم تماشاگر باشند که ببینند چه می‌شود، آن‌ها هم بی‌تفاوت باشند و عذر این باشد که دولت‌ها باید این کار را بکنند، اگر اینطور باشد، آن‌ها هم در محضر خدا جواب صحیح ندارند. ایران حجت است بر همه کشور‌ها. خدای تبارک و تعالی ممکن است که در آخرت ایران را حجت قرار بدهد بر آنهایی که به ظلم ساخته‌اند و تسلیم ظالم شده‌اند و قیام نکرده‌اند. اگر اعتقاد به خدا و معاد دارند، جواب باید تهیه کنند برای خدای تبارک و تعالی. آن روز دیگر امریکا و اسرائیل نمی‌توانند به دادتان برسند. و اگر به این معانی اعتقاد ندارند، جواب برای ملتهای مظلوم دنیا باید تهیه کنند. صحیفه امام، جلد ۱۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۳
0
کشتن افراد غیر مسلح و بیگناه هنر نیست