کد خبر: ۶۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۳

آهنگ‌ساز نورآبادی سرودهای انقلابی: حامد زمانی‌ها بسیارند/ هنر آب و نان و بیمه نمی‌شود/ بخاطر اجرای سرود از عسلویه اخراج شدم

اگر قرار باشد روزی از این فعالیت فرهنگی دست بکشم هرگز یادواره های شهدا را فراموش نخواهم کرد و سعی می کنم در تمامی یادواره ها با گروه های سرود حضور فعال داشته باشم.
به گزارش شیرازه به نقل از نورآنلاین سید ابراهیم باقری آهنگساز و مربی گروه های سرود از هنرمندان برجسته ی شهرستان ممسنی و رستم می باشد او که در 15 سال گذشته  بیش از 50 قطعه آهنگ با موضوعات ملی و مذهبی ساخته است توانسته یک تحول فرهنگی در موسیقی شهرستان ایجاد کند و با نواها و آهنگ های بومی و محلی و با استفاده از گویش لری به موضوعاتی چون شهدا، انقلاب، ولایت، نماز، ایثار، اذان و ... بپردازد.

باقری در گفتگو با خبرنگار نورآنلاین با اشاره به اینکه بیشتر سرودهای خود را در آموزش و پرورش های  نورآباد، ماهور و رستم ساخته است بیان داشت: مخاطبان اصلی من رده های سنی کودک و نوجوان است و گروه های سرود مختلفی تا کنون تشکیل داده ام و بارها توانسته ایم مقام های برتر استانی را کسب کنیم.

وی برترین آثار خود را مربوط به یادواره های شهدای سال 79 نورآباد، 89 ممسنی و 89 رستم خواند و بیان داشت:  توانسته ایم بیش از 50 قطعه آهنگ ویژه سرود دانش آموزان بسازیم که همه ی آن ها با موضوعات ملی و مذهبی بوده است. 

کار فرهنگی یک کار فرعی نیست

این گونه سرودها یک کار فرهنگی بزرگ و تاثیر گذار است اما متاسفانه در شهرستان کمتر به آن توجه می شود و مسئولین این کار فرهنگی را یک کار فرعی می دانند و توجه ی مناسب و واقعی نمی شود. علاوه بر اینکه حمایت های مالی نمی شویم حمایت معنوی نیز وجود ندارد. البته آموزش و پرورش تنها نهاد حمایت کننده ی ما بوده است. 

سرودها ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم است

وی با اشاره به اینکه از شعرها و سروده های شاعران بومی شهرستان از جمله حسین خلفی ، ابوالفتح کشاورز، مرتضی خادمی و ... استفاده  می شود اظهار داشت: چون بیشتر این نواها و سرودها دارای مزامین و مفاهیم های مختلف فرهنگی و اعتقادی است در ذهن دانش آموزان هک می شود و تاثیر گذاری زیادی بویژه بر اعضای گروه سرود دارد. بسیاری از آنها که دوران دانش آموزی را به پایان رسانده اند و الان دانشجو یا مشغول به کاری هستند هنوز این سرودها را در حافظه ی خود دارند.

اگر در سروده های دانش اموزی به ارزش ها بپردازند می توان اعتقادات را در دل و وجود کودک و نوجوان نهادینه کرد. سرودها ابزاری مناسب برای انتقال مفاهیم می باشد.

وی در ادامه بیان داشت: هیچکس به اندازه مقام معظم رهبری به مقوله ی فرهنگ توجه نمی کند و حتی ایشان قسمتی از شعار سال را به فرهنگ اختصاص می دهد.  ولی متاسفانه کمتر به این مساله توجه می شود.

سید ابراهیم باقری آهنگساز ممسنی

تنها حامد زمانی هنرمند ارزشی نیست

وی با اشاره به اینکه با ورود حامد زمانی در عرصه ی موسیقی، آهنگ های مناسبتی بسیار مورد توجه قرار گرفت گفت: بسیاری از هنرمندان وجود دارد که سالهاست به هنر با رنگ و بوی ملی و مذهبی می پردازند و هنرمند ارزشی هستند ولی متاسفانه شناخته شده نیستند. من خود 15 سال است که در این عرصه فعالیت می کنم با وجود اینکه برایم درآمد زایی ندارد تنها به خاطر علاقه ای که دارم به این کار ادامه می دهم.

قول مسئولین عملی نشده است

من بعد از این همه سال فعالیت در حوزه های فرهنگی شهرستان، در آمد ثابتی ندارم و  بیمه نیز نشده ام. بارها مسئولین قول دادند و تلاش کردند که در اداره ی خاصی مرا استخدام کنند اما هنوز قولشان عملی نشده و تلاششان به نتیجه نرسیده است. 

اخراج از عسلویه به خاطر توجه به هنر

باور کنید زمانی در عسلویه کاری برای خود دست و پا کردم اما آنقدر برای مناسبت های مختلف و اجرای سرود برای مراسمات و مجالس مرخصی می گرفتم و به نورآباد می آمد که مرا اخراج کردند.

وی افزود: لازم و ضروری است که هنر هنرمندان ممسنی و رستم در سطح استان و کشور معرفی شود وجود گویش های لری و ترکی و نواهای محلی این ظرفیت را ایجاد کرده است.

اولین موضوع برای انعکاس آنها در سطح استان و کشور توجه خود مسئولین و مردم شهرستان است اگر خودمان به هنر شهرستان بها دهیم مطمئنا می توانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم.

هرگز یادواره شهدا فراموش نخواهم کرد

وی در پایان گفت: اگر قرار باشد روزی از این فعالیت فرهنگی دست بکشم هرگز یادواره های شهدا را فراموش نخواهم کرد و سعی می کنم در تمامی یادواره ها با گروه های سرود حضور فعال داشته باشم.

نظرات بینندگان