کد خبر: ۶۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۵ آذر ۱۳۹۳
میزگرد شیرازه با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی؛

روز دانشجو روز تولد «مرگ بر آمریکا» است/ فضای دانشگاه مطابق میل اصحاب قدرت است/ بزودی استاندار فارس را رسما به دانشگاه شیراز دعوت می کنیم/ وقتی در شکم مردم آتش ریخته می‌شود نمی‌توان برای اجرای امربه معروف توقعی داشت

شیرازه به مناسبت 16 آذر روز دانشجو، میزگردی را با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شیراز برگزار کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، با فرا رسیدن روز دانشجو، بررسی آرمان‌ها و اقدامات این جریان مهم و اثرگذار بر صحنه سیاسی فرهنگی ایران بیشتر از قبل مورد بررسی رسانه‌ها قرار می‌گیرد. شیرازه بر این اساس، میزگردی را با حضور نمایندگان تشکل‌های دانشجویی شیراز برگزار کرد. این نشست با حضور مرتضایی راد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز، رضا نجابت به نمایندگی از انجمن اسلامی و کاویانی دبیر جامعه اسلامی دانشجویان این دانشگاه به همراه محمد کدیور دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه در دفتر شیرازه برگزار شد. شیرازه تمام تلاش خود را انجام داد تا نمایندگانی از دو تشکل اصلاح‌طلب انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه شیراز و انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این نشست حضور داشته باشند که البته دبیران این دو، تمایلی برای حضور تشکل متبوع خود نداشتند. آن‌چه در ادامه می‌آید، گزارشی است از این نشست؛

روز دانشجو روز تولد «مرگ بر آمریکا» است/ برنامه‌های فرمایشی در دانشگاه جواب نمی‌دهد/ فضای دانشگاه همانی شده که مطابق میل اصحاب قدرت است/ بزودی دعوت‌نامه رسمی برای استاندار خواهیم فرستاد/ در دانشگاه دیکتاتوری فرهنگی بوجود آمده

در ابتدای جلسه، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی در خصوص مذاکرات هسته‌ای و مشی استکبارستیزی جنبش دانشجویی که اصلی‌ترین نماد آن، واقعه 16 آذر 1332 است، مواردی را مطرح کردند.

جنبش دانشجویی باید بلوغ سیاسی مردم را بالا ببرد

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان اینکه با ملت آمریکا مشکلی نداریم بلکه با خوی استکباری، زورگویی و بداخلاقی دولت آمریکا که در مذاکرات هسته‌ای نیز نمود پیدا کرده است مشکل داریم، گفت: در هر دوره‌ای گروه و یا کشوری مستکبر بوده‌اند؛ زمانی فرعون و زمانی انگلیس موذی مستکبر بوده‌ و اکنون هم آمریکای بداخلاق سردمدار استکبار است.

روز دانشجو روز تولد «مرگ بر آمریکا» است/ برنامه‌های فرمایشی در دانشگاه جواب نمی‌دهد/ فضای دانشگاه همانی شده که مطابق میل اصحاب قدرت است/ بزودی دعوت‌نامه رسمی برای استاندار خواهیم فرستاد/ در دانشگاه دیکتاتوری فرهنگی بوجود آمده

رضا نجابت با اشاره به احساس مسئولیت دانشجوی مسلمان متعهد نسبت به مسائل جامعه اظهار کرد: در فضای جامعه نسبت به مذاکرات هسته‌ای همه افراد خود را مسئول و متعهد می‌دانند اما وظیفه خاص جنبش دانشجویی این است که از یک طرف با تحلیل و بررسی، بصیرت خود را بالا ببرد و از طرف دیگر این بصیرت را به توده مردم منتقل کند.

وی از جنبش دانشجویی به عنوان موذن جامعه یاد کرد و افزود: جنبش دانشجویی باید بلوغ سیاسی مردم را بالا ببرد و ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای که با استدلال و منطق پیش رفته و زیر بار زور نمی‌روند بر حفظ خطوط قرمز تاکید کند و همچنین زیاده‌گویی، زورگویی، بداخلاقی و بدقولی طرف مقابل را برای مردم شرح دهد.

مقابله با استکبار داخلی به اندازه مقابله با استکبار بیرونی حائز اهمیت است

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز هم با بیان اینکه اصل دشمنی ما با استکبار داخلی و خارجی است، تصریح کرد: اگر سنگرهای داخلی را به خوبی حفظ کنیم، بدون شک هیچ آسیبی به ما نخواهد رسید بنابراین به نظر می‌رسد مقابله با استکبار داخلی هم به اندازه مقابله با استکبار بیرونی حائز اهمیت است.

روز دانشجو روز تولد «مرگ بر آمریکا» است/ برنامه‌های فرمایشی در دانشگاه جواب نمی‌دهد/ فضای دانشگاه همانی شده که مطابق میل اصحاب قدرت است/ بزودی دعوت‌نامه رسمی برای استاندار خواهیم فرستاد/ در دانشگاه دیکتاتوری فرهنگی بوجود آمده

کاویانی نشان دادن حسن نیت ایران به کل جهان را یکی از اصلی‌ترین فایده مذاکرات هسته‌ای دانست و گفت: انجام مذاکرات نشان داد که ما اهل جنگ و خونریزی نیستیم و از اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی در سطح جهان کاسته شد.

وی به نقش فعالیت‌های جنبش دانشجویی بر روند مذاکرات اشاره و اظهار کرد: با نگاه به سیر کلی مذاکرات هسته‌ای می‌بینیم که از شروع مذاکرات تا توافق ژنو تیم مذاکره کننده جاندار ایستادگی نکرد و با وادادگی جلو رفت اما با نصایح مقام معظم رهبری، نقد کارشناسان مختلف و نشست‌ها و بیانیه‌های جنبش دانشجویی در این خصوص جدی‌تر جلو رفتند.

کاویانی با بیان اینکه در جواب برخی از یاوه‌گویی‌های غربی‌ها باید گفت که استکبارستیزی بخشی از DNA ایرانیان است، خاطرنشان کرد: اصل دشمنی سران استکبار با ملت ایران بر سر مبانی و اصول جمهوری اسلامی ایران و از دست دادن منافع و منابع عظیم ذخائر نفتی و انرژی جهان است اما متاسفانه برخی مسئولین هنوز علت دشمنی آن‌ها را درک نمی‌کنند.

اگر استکبارستیزی خدشه‌دار شود، همه آرمان‌ها خدشه‌دار می‌شود

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در مقابل هر ظلمی در هر جای جهان ایستادگی می‌کند و ماهیت اصلی انقلاب استکبارستیزی است، گفت: اگر ماهیت استکبارستیزی انقلاب اسلامی ایران خدشه‌دار شود سایر آرمان‌های انقلاب نیز خدشه‌دار می‌شود.

روز دانشجو روز تولد «مرگ بر آمریکا» است/ برنامه‌های فرمایشی در دانشگاه جواب نمی‌دهد/ فضای دانشگاه همانی شده که مطابق میل اصحاب قدرت است/ بزودی دعوت‌نامه رسمی برای استاندار خواهیم فرستاد/ در دانشگاه دیکتاتوری فرهنگی بوجود آمده

محمد کدیور با یادآوری اینکه دشمن چند سالی است که وارد فاز جدیدی شده و آن هم اقتصاد است و می‌خواهد با فشارهای اقتصادی مقابل انقلاب اسلامی بایستد بنابراین از طریق تحریم‌ها اعمال فشار می‌کند، بر لزوم تغییر نوع نگاه سیاست خارجه دولت یازدهم به غرب تاکید و خاطرنشان کرد: دولت یازدهم امیدوار است که از طریق مذاکرات راهی برای برداشتن تحریم‌ها پیدا شود اما این درحالی است که بهترین راهکار مقابله با تحریم ها اجرای اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصادی که هم بتواند دفاع کند و هم بتواند تهاجمی باشد و تحریم‌ها تاثیری بر آن نداشته باشد ولی متاسفانه به نظر می‌رسد دولت برنامه مشخصی برای اقتصاد ندارد.

وی ضمن اذعان به اینکه تیم مذاکره کننده سربازان جمهوری اسلامی ایران هستند اما به هرنوع سیاستی انتقاداتی وجود دارد، گفت: اگر تا کنون فقط بحث تحریم‌های دولت آمریکا مطرح بوده اما اکنون تحریم‌های کنگره هم اضافه شده و این نشان می‌دهد که مذاکرات نتیجه لازم را نداشته است. همچنین در توافق‌نامه ژنو تحریم‌های نفتی و بانکی دیده نشده بلکه به تحریم‌های سطحی پرداخته شده و این در حالی است که ما بعد از 12سال دچار خودتعلیقی دوباره شده‌ایم.

روز دانشجو روز تولد «مرگ بر آمریکا» است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز هم روز دانشجو را روز تولد مرگ بر آمریکا، شعاری که با انقلاب اسلامی گره خورده است، توصیف و اظهار کرد: همچنان که انقلاب حضرت اباعبدالله(ع) مبارزه با استکبار بود، استکبارستیزی با هویت انقلاب اسلامی ایران هم گره خورده است و تولی و تبری و حمایت از مظلومین و مستضعفین جهان از اصول و مبانی انقلاب اسلامی است.

روز دانشجو روز تولد «مرگ بر آمریکا» است/ برنامه‌های فرمایشی در دانشگاه جواب نمی‌دهد/ فضای دانشگاه همانی شده که مطابق میل اصحاب قدرت است/ بزودی دعوت‌نامه رسمی برای استاندار خواهیم فرستاد/ در دانشگاه دیکتاتوری فرهنگی بوجود آمده

علی‌اصغر مرتضایی راد با تاکید بر اینکه در بحث مذاکرات هسته‌ای جنبش دانشجویی باید آرمان‌خواهی خود را پیگیری کند، اضافه کرد: برآیند آرمان‌خواهی و مصلحت‌اندیشی برآیند مثبتی بود چراکه با توجه به مصلحت‌گرایی دولت، اصرار و مطالبه دانشجویان برای حفظ آرمان‌ها موجب شد که تیم مذاکره کننده بر سر آرمان‌ها ایستادگی کند.

وی بسیج دانشجویی را قلب تپنده جریان‌های دانشجویی دانست و گفت: بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز با همایش «بیعت نمی‌کنیم» در سوم آذرماه سال گذشته آغازگر موجی در کشور شد که پس از آن همایش‌ها، نشست‌ها و مناظره‌های زیادی در سراسر کشور با موضوع مذاکرات هسته‌ای برگزار شد.

در ادامه هریک از نمایندگان تشکل‌های دانشجویی با اشاره به شعارهای دولت یازدهم مبنی بر ایجاد فضای باز سیاسی و آزاداندیشی و نشاط در سطح دانشگاه‌ها به نقد و بحث در این خصوص پرداختند.

برنامه فرمایشی با آزاداندیشی دانشجویان همخوانی ندارد

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان اینکه فضای آزاداندیشی مطلوب و خاص اسلام است، گفت: شعار آزادی جزو مبانی اعتقادی و انقلاب اسلامی است که باید در چارچوب قیود اسلامی آزادی اندیشه، بیان و آزادی پس از بیان داشته باشیم.

نجابت با اذعان به اینکه انصافا و بی‌تعارف فضای دانشگاه‌ها در دولت‌های گذشته باز نبود، افزود: اکنون نیز نه‌تنها فضا باز نشده بلکه فضای عمده دانشگاه‌ها چه در وزارت علوم و چه وزارت بهداشت حتی از قبل بسته‌تر شده و فقط در برخی موارد به صورت ویترینی و نمایشی جلو رفته‌اند.

وی با اشاره به سخن رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه در امنیت ملی تخصص دارد، تصریح کرد: اکنون فضای دولت و به تبع آن فضای دانشگاه‌ها امنیتی شده به گونه‌ای که در برخی موارد حضور رئیس‌جمهور در دانشگاه تجمع بیش از سه نفر ممنوع شده بود و در حقیقت فضای دانشگاه  ها مطابق میل اصحاب قدرت است.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با اظهار تاسف از عدم تحقق شعار آزاداندیشی دولت راستگویان خاطرنشان کرد: رئیس‌جمهور در دانشگاه‌های مختلف حضور پیدا کرده است اما متاسفانه به جز بار اول که دو نفر از دانشجویان صحبت کردند در سایر موارد هیچ فرصتی به نمایندگان تشکل‌های دانشجویی داده نشد درحالی که رئیس‌جمهور در گرگان گفتند پای وعده‌هایم هستم اما این کافی نیست و وعده‌های داده شده باید عملیاتی و محقق شود.

مدت‌هاست دوره تریبون‌های یک‌طرفه تمام شده

نجابت با اظهار تاسف از اینکه علیرغم وعده‌های داده شده هیچ یک از دولتی‌ها در دانشگاه حضور پیدا نکرده و از نقدهای دانشجویی ابا دارند، تاکید کرد: مدت‌هاست دوره تریبون‌های یک‌طرفه تمام شده و بهانه‌های عدم حضور در دانشگاه نیز نخ‌نما شده است بنابراین از مقامات استانی و کشوری انتظار داریم ضمن حضور در دانشگاه‌ها شنوای سخنان و مطالبات نمایندگان تشکل‌های دانشجویی نیز باشند.

وی با اشاره به حضور دکتر عارف در دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: در این برنامه قائم مقام هتاک دانشگاه شیراز به عنوان سخنران خودخوانده برنامه به دانشجویان بی‌ادبی کرد و معاون فرهنگی دانشگاه نیز به عنوان مبصر و انتظامات حضور داشت و روابط عمومی دانشگاه نیز پیامک برنامه را ارسال کرد اما هر چه تلاش کردند، نتوانستند این برنامه را به هیچ یک از تشکل‌های دانشجویی نسبت دهند چراکه این برنامه فرمایشی با آزاداندیشی دانشجویان همخوانی نداشت.

نجابت ادامه داد: برنامه‌های فرمایشی در دانشگاه جواب نمی‌دهد اما متاسفانه در اغلب برنامه‌هایی که به وسیله اصحاب قدرت برگزار می‌شود به ویژه به مناسبت روز دانشجو همه نظرات و تحلیل‌ها فرمایشی است درحالی که دانشجو باید نظر دهد و تحلیل کند چراکه تحلیل‌های دانشجویان هرچند غلط اما موثر خواهد بود.

وی با اشاره به حضور استاندار فارس در تالار 800نفره دانشکده نفت و گاز که با حضور حدود 50 نفر برگزار شد نسبت به تبلیغات حداقلی این برنامه و عدم سخنرانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی انتقاد کرد و گفت: به زودی دعوت‌نامه رسمی برای حضور استاندار فارس در دانشگاه شیراز را به شخص وی تقدیم می‌کنیم.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با اشاره به برگزاری برنامه‌ای به مناسبت 16آذرماه و با سخنرانی معاون وزیر آموزش و پرورش، استاندار فارس و رئیس آموزش و پرورش استان فارس در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: آقایان بهتر است به صراحت اعلام کنند که می‌خواهیم در یک برنامه فرمایشی دور هم جمع شویم و خواهان شنیدن نقد نیستیم بلکه می‌خواهیم تریبون یک‌طرفه داشته باشیم تا حداقل دولت راستگویان به شعار را‌ستگویی عمل کرده باشد.

دولت یازدهم خلاف شعارها و وعده‌های داده شده عمل می‌کند

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز هم با تصریح اینکه در صحبت‌ها گفته می‌شود که فضا آزاد است اما در عمل و در سطح مدیران میانی و سطح پایین از ایجاد فضای آزاداندیشی جلوگیری می‌شود، گفت: اگر در دولت سابق هم فضای دانشگاه بسته بود حداقل دم از شعار نمی‌زد اما این دولت خلاف شعارها و وعده‌های داده شده عمل می‌کند که این خطرناک است.

کاویانی ضمن بیان اینکه حتی تشکل‌های حامی دولت هم اذعان می‌کنند که فضای باز آزاداندیشی وجود ندارد، این انتقاد را مطرح کرد که خود تشکل‌های دانشجویی هم به دنبال برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و تئوریزه و عملیاتی کردن فضای باز در دانشگاه‌ها نیستند.

مسئولان باید پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشند

کدیور، دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه شیراز هم بر برگزاری میزگردها و مطرح کردن مطالبات دانشجویی با حضور مسئولین در دانشگاه تاکید و اظهار کرد: با توجه به شعارهایی که دولت داده است باید کرسی‌های آزاداندیشی برگزار و مسئولین مختلف به ویژه در حوزه فرهنگی و اقتصادی با حضور در دانشگاه پاسخگوی مطالبات دانشجویان باشند.

دیکتاتوری فرهنگی در دانشگاه به وجود آمده

مرتضایی راد، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز هم با بیان اینکه به نوعی دیکتاتوری فرهنگی در دانشگاه به وجود آمده چرا که برای دریافت مجوز برگزاری هر برنامه‌ای باید از فیلترهای متعددی گذشت، تصریح کرد: آزادی بیان صرفا شعار است برای اینکه فضا را برای معدودی از جریان‌های خاص باز کنند و این درحالی است که می‌خواستند برای بسیج دانشجویی محدودیت‌هایی از لحاظ بودجه و امکانات ایجاد کنند.

در بخش دیگری از این گفتگو به ضرورت گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی از سوی جنبش دانشجویی برای جامعه دانشگاهی و مردم پرداخته شد و هریک از دانشجویان حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود درخصوص گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز با بیان اینکه مقام معظم رهبری چندین مرتبه در بین جمع نخبگان و دانشگاهیان بحث اجرای اقتصاد مقاومتی را بیان کردند، گفت: یکی از وظایف اصلی نخبگان و دانشگاهیان تبیین ماجرای غم‌انگیز اقتصاد مقاومتی است که ضرورت دارد ابتدا مبانی علمی اقتصاد مقاومتی در دانشگاه‌ها تئوریزه و تبیین شود.

نجابت با اذعان به اینکه در پیشگاه خداوند، مقام معظم رهبری و مردم به دلیل کوتاهی در تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی شرمنده‌ایم، اظهار امیدواری کرد که خداوند، مردم و تاریخ به دلیل این کوتاهی از ما بگذرند.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز هم با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی با عموم مردم جامعه سر و کار دارد، اظهار کرد: عمده مشکل بر سر لقمه‌ای است که مردم می‌خورند، وقتی در شکم مردم آتش ریخته می‌شود دیگر نمی‌توان برای اجرای امربه معروف و نهی از منکر توقعی داشت.

کاویانی ضمن انتقاد از اینکه نظام بانکی ما براساس آموزه‌های اسلامی نیست، اظهار تاسف کرد که رهنمودها و سخنان مقام معظم رهبری در مناسبت‌های مختلف فقط تشییع می‌شود اما اجرا نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مبحث پیچیده‌ای نیست، گفت: تا عزم ما جدی نشود، اتفاق جدی در این حوزه نخواهد افتاد بنابراین برای تبیین و انتقال این گفتمان باید نهایت توان خود را به کار بگیریم.

دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه شیراز هم تحقق عدالت اجتماعی را یکی از والاترین آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست و افزود: بزرگترین ضعف اقتصاد ما وابستگی به بودجه نفت است چراکه مستکبرین با کاهش قیمت نفت و کاهش قدرت ایران برای فروش نفت مشکلات زیادی برای ما ایجاد می‌کنند.

چرا به جای رفع ایرادات طرح مسکن مهر آن را به طور کلی تعطیل کردند؟!

کدیور با یادآوری اینکه اولین پیام اقتصادی امام خمینی(ره) درخصوص تلاش برای مسکن مردم هست، تصریح کرد: در قانون اساسی آمده است که باید برای تامین مسکن عموم مردم تلاش کرد ضمن اینکه 132صنعت و گروه شغلی وابسته به مسکن می‌باشد و این حوزه ظرفیت اشتغال‌زایی بالایی دارد بنابراین باید تشکل‌های دانشجویی از مسئولین مطالبه کنند که چرا به جای رفع ایرادات طرح مسکن مهر آن را به طور کلی تعطیل کردند؟!

وی ضمن بیان اینکه 35 تا 50درصد هزینه‌های خانوار در حوزه مسکن است نسبت به عملکرد بانک‌ها و مسئولین در این خصوص انتقاد کرد و گفت: باید از همه مسئولین درخصوص مسائل مختلف اقتصادی از جمله مسکن، کشاورزی و صنعت در دانشگاه‌ها مطالبه و سوال شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز اقتصاد مقاومتی و استکبارستیزی را لازم و ملزوم یکدیگر دانست و عنوان کرد: اکنون اقتصاد مقاومتی در قالب همایش و پوستر و به نوعی بنریزه شده است اما در واقع هر فعالیت اقتصادی که در قالب استکبارستیزی باشد، می‌تواند به تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند.

مرتضایی راد با تاکید بر اینکه دانشجویان باید درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادی از مسئولین مطالبه‌گری کنند، گفت: اتکا به درون و توجه به توانمندی‌های داخلی باید به دغدغه عموم مسئولین، دانشجویان و مردم تبدیل شود.

در بخش پایانی نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به آسیب‌شناسی فعالیت‌های تشکل‌های دانشجویی پرداختند.

وابستگی به احزاب در شان دانشجویان نیست

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز سیاست‌زدگی را مهم‌ترین آفت تشکل‌های دانشجویی دانست و افزود: باید بر اساس اصول و مبانی انقلاب اسلامی و با توجه به مباحث سیاسی کلان به فعالیت بپردازیم نه اینکه با عینک سیاسی همه چیز را سیاسی ببینیم و تحلیل کنیم.

کاویانی با بیان اینکه وابستگی به گروه‌ها و احزاب مختلف در خور شأن یک دانشجو یا تشکل دانشجویی نیست، بر حر بودن و آزادگی دانشجو تاکید و اظهار کرد: همچنین تشکل‌های دانشجویی باید با بدنه مردم در ارتباط باشد و به آن‌ها از لحاظ فکری خط‌دهی داشته باشد.

وی ضمن انتقاد از اینکه اغلب دچار یک نفسانیت تشکلیلاتی شده‌ایم، بر همگرایی و همفکری تشکل‌های دانشجویی تاکید کرد.

تشکل‌های دانشجویی باید نیازهای روز انقلاب را بشناسند

دبیر مجمع دانشجویان عدالت‌خواه دانشگاه شیراز نیز با بیان اینکه جنبش دانشجویی باید همسو و همپای انقلاب حرکت کند، گفت: همه جنبش‌ها و تشکل‌های دانشجویی باید در جبهه و خاکریز انقلاب اسلامی برای اعتلای آن تلاش کنند چراکه جزیره ای عمل کردن به جایی نمی رسد.

کدیور ضمن اظهار تاسف از اینکه تشکل‌های دانشجویی عمدتا درگیر اقدامات واکنشی هستند، تصریح کرد: تشکل‌های دانشجویی باید نیازهای روز انقلاب اسلامی را شناسایی کنند و با مطالبه‌گری موجب تصمیم‌سازی در حوزه‌های مختلف شوند.

به گفته وی اقدام بدون داشتن علم و یقین کافی و درگیر شدن دانشجویان به کارهای حاشیه‌ای از آفت‌های جنبش دانشجویی است.

تقسیم‌بندی مردم به راست و چپ بر مبانی غلط استوار است

نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شیراز هم درخصصوص آسیب‌شناسی تشکل‌های دانشجویی گفت: دغدغه‌های دانشجویان بسیار محدود شده و بیشتر به دنبال کار نمایشی و رسانه‌ای هستند که این ناشی از فقدان منبع فکر و آگاهی است چراکه مطالعه اغلب دانشجویان نسل جدید کم بوده و با کتب بزرگان و تئوریسین‌های انقلاب اسلامی آشنایی جندانی ندارند.

به گفته وی، جنبش‌های دانشجویی نیروهای اجتماعی هستند و هیچگاه نیروی سیاسی نبوده اند بنابراین نباید در کنش مستقیم سیاسی باشند.

نجابت با بیان اینکه مقام معظم رهبری از دانشجویان به عنوان مشعل‌داران و طلایه‌داران تقوا نام برده‌اند، تاکید کرد: در زمینه خودسازی و اصلاح درون دانشجویان باید اهتمام و جدیت داشته باشند.

وی با تصریح اینکه تقسیم‌بندی مردم به راست و چپ بر مبانی غلط استوار است و قائل به دو تکه کردن مردم نیستیم، گفت: نگاه همه احزاب به دانشگاه، نگاه ابزاری است چراکه جریان دانشجویی برای آن ها وجاهت می‌آورد.

این فعال دانشجویی با تاکید بر شعار «نفی حاکمیت هرگز، نقد حکومت آری» خاطرنشان کرد: یکی از آسیب‌های جنبش‌های دانشجویی این است که می‌خواهند توجیه‌گر عمل حکومت باشند یا حاکمیت را نفی کنند که این اشتباه است چراکه ما دین اسلام و ولایت فقیه را به عنوان اصول حاکمیت اسلامی پذیرفته‌ایم و باید عمل کارگزاران حکومتی از جمله قوای سه‌گانه را نقد کنیم.

روز دانشجو به روز احزاب تبدیل شده است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه شیراز نیز محدود شدن جنبش‌های دانشجویی به فضای داخل دانشگاه را از آسیب‌های تشکل‌های دانشجویی برشمرد و افزود: جنبش دانشجویی باید با مردم در ارتباط باشد و بازیچه دست احزاب نشود اما متاسفانه شاهد هستیم که دانشگاه به جولانگاه فعالیت سیاسی و روز دانشجو به روز احزاب تبدیل شده است.

مرتضایی راد با اشاره به فضای دو طیفی ایجاد شده در بین دانشجویان، افراط و تفریط را از آسیب‌های فعالیت دانشجویی دانست و گفت: برخی از دانشجویان بسیار سیاست‌زده هستند و در مقابل عده دیگری برای فرار از سیاست‌زدگی از سیاست هم که عین دیانت ماست، فرار می‌کنند به گونه ای که خودشان را در فضای کوچکی محدود کرده و دچار سکولار تشکیلاتی ‌شده اند.


نظرات بینندگان