کد خبر: ۶۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۳

گاف‌های بزرگ دنیای فناوری در سال 2014

سال 2014 با همه فراز و نشیب هایش در حال پایان است و در این سال هم دنیای فناوری اطلاعات شاهد رقابت ها و تحولات فراوانی بود.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، وی تری نوشت: اما در این سال هم مانند سال‌های قبل برخی شرکت های فناوری اشتباهات سهوی و خطاهای مضحکی مرتکب شدند که از چشمان تیزبین خبرنگاران پنهان نماند و به سوژه‌های خبری جذاب سال 2014 مبدل شد. در ادامه برخی از این گاف ها که بعضا پیامدهای جالبی را به همراه داشتند مرور می کنیم.

افشای نگاه حقیرانه توییتر به کارکنانش

آنتونی نوتو مدیر امور مالی شرکت توییتر با ارسال تصادفی یک مطلب حساس کاری به طور عمومی در سایت توییتر نگاه زننده اش به افرادی که در این شرکت کار می کنند را افشا کرد.

محتوای این پست نشان می داد که این مدیر ارشد توییتر به انسان ها نگاهی کاملا ابزاری دارد و آنها را هم از جمله دارایی های بی جان توییتر تلقی می‌کند که با پرداخت مبلغی پول قابل خرید و فروش هستند. نوتو در این پست نوشته بود: من هنوز فکر می کنم، ما باید آنها را بخریم. او برای تاریخ 15 یا 16 دسامبر در برنامه شماست. ما باید او را بفروشیم.

تنها شانسی که نوتو آورده این است که در این پست جنجالی اسامی افرادی که قرار است توسط توییتر خرید و فروش شوند را افشا نکرده است. اما از زمان ارسال این پست جنجالی در توییتر بسیاری از خبرنگاران منتظر خروج یا جذب افراد جدید در این شرکت هستند،‌ تا مشخص شود مدیران این شرکت با دیدگاهی که یادآور عصر برده داری است، به دنبال شکار چه متخصصانی هستند.

دهن کجی سی ان ان به مایکروسافت

شرکت مایکروسافت در جریان برگزاری انتخابات مجالس قانون گذاری آمریکا در ماه نوامبر با هدف بازاریابی و تبلیغات غیرمستقیم تعداد قابل توجهی تبلت سرفیس پرو 3 خود را در اختیار شبکه تلویزیونی سی ان ان گذاشت تا مجریان مشهور این شبکه با استفاده از آنها در برنامه های خبری و تحلیلی برای مایکروسافت وارد عمل شوند.

بازار تبلت مدتهاست که در کنترل اپل است و آی پدهای این شرکت بخش اعظم بازار یاد شده را در کنترل خود دارند. مایکروسافت تاکنون میلیون ها دلار هزینه صرف طراحی، ساخت و بازاریابی تبلت های خود کرده، اما در این زمینه چندان موفق نبوده است.

این اقدام مایکروسافت هم به علت نحوه استفاده مجریان سی ان ان از تبلت های سرفیس پرو 3 عملا به یک ضدتبلیغ مبدل شد. زیرا کاربران شبکه های اجتماعی  با بررسی دقیق برنامه های سی ان ان افشا کردند که مجریان سی ان ان کماکان در حال استفاده از آی پد هستند و از تبلت های 2500 دلاری سرفیس پرو 3 مایکروسافت تنها به عنوان تکیه گاهی برای ثابت نگهداشتن آی پد استفاده می کنند.

این هم فاجعه تبلیغاتی دیگری برای مایکروسافت بود که این شرکت را در رقابت با آی پد اپل به یک بازنده تمام عیار مبدل نمود.

نقص فنی مسرت بخش گوگل

کاربران اینترنت نمی توانند دنیای مجازی بدون تبلیغات را تصور کنند. امروزه تمامی وب سایت هایی که وبگردها به آنها سر می زنند مملو از آگهی هایی است که به شیوه های مختلف در سایت های مذکور به نمایش درمی آیند و هر یک به شیوه ای سعی می کنند توجه کاربران را به خود جلب کنند.

فراوانی این آگهی ها گاهی اوقات باعث نارضایتی و خستگی کاربران می شود. اما وقتی در اولین هفته های سال 2014 سرویس تبلیغاتی دابل کلیک شرکت گوگل از کار افتاد صدها میلیون نفر در سراسر جهان نفس راحتی کشیدند و چند ساعتی از دست تبلیغات بازرگانی خلاص شدند.

این خدمات به گونه ای عمل می کند که اگهی های گوگل را در قالب جعبه ها یا باکس های کوچکی به نمایش می گذارد. اما در زمان خرابی این سرویس فضاهای تبلیغاتی یاد شده سفید شده و هیچ چیز در آنها دیده نمی شد. این رویداد با استقبال کاربران اینترنت مواجه شد و بسیاری از آنها از اینکه دیگر مجبور نیستند تبلیغات مختلف را در فضای مجازی تحمل کنند، خرسند شدند.

گوگل هرگز دلایل این نقص فنی را اعلام نکرد و این در حالی است که گوگل معمولا در صورت خرابی سرویس هایش به علل آن اشاره می کند.

فاجعه هک شدن آی کلود اپل

اپل اگر چه با فروش بالای آیفون 6 روزهای خوشی را سپری می کند، اما این شرکت هم در سال 2014 با برخی مشکلات جدی دست و پنجه نرم کرده است.

یکی از مهم ترین این مشکلات هک شدن سرویس کلود شرکت مایکروسافت موسوم به آی کلود است. هکرها با حمله به سرویس مذکور توانستند به اطلاعات خصوصی تعدادی از چهره های مشهور که کاربر این خدمات بودند دسترسی پیدا کنند و عکس های شخصی این بازیگران و ورزشکاران را به دست آورده و در اینترنت منتشر کنند.

در برخی از این عکس ها افراد یاد شده برهنه بوده یا در شرایط نامناسبی دیده می شدند و لذا انتشار تصاویر خصوصی آنها در چنین وضعیت های شرم آور و زننده ای رسوایی گسترده ای برایشان به همراه آورد.

علیرغم گذشت ماهها از این حمله هکری موفق هنوز معلوم نیست که هکرها چگونه توانستند به حساب های کاربری آی کلود نفوذ کنند. کارشناسان می گویند شیوه تایید امنیتی دومرحله ای آی کلود باید جلوی موفقیت این حمله را می گرفت، اما به سرانجام رسیدن آن نشان می دهد که کاربران قربانی شده احتمالا قابلیت یاد شده را بر روی حساب های خود فعال نکرده اند.

اظهارات ضدزن رییس مایکروسافت

ساتیا نادلا مدیر عامل مایکروسافت با اظهاراتی در مورد اینکه زنان نباید به دنبال افزایش حقوق خود باشند لقب یکی از ضدزن ترین مدیران دنیای فناوری را به خود اختصاص داد. وی که تنها هشت ماه است این پست را بر عهده گرفته و باید با چالش های فراوانی دست و پنجه نرم کند در جریان مصاحبه ای در کنفرانس گریس هاپر در ماه اکتبر گذشته گفته های جنجالیش را بر زبان آورد.

نکته جالب این بود که هدف از برگزاری کنفرانس مذکور یافتن راه هایی برای ارتقای جایگاه زنان در صنعت فناوری بود، اما مدیر عامل مایکروسافت در عمل اظهاراتی به عمل آورد که تناسبی با اهداف کنفرانس مذکور نداشت.

وقتی از ساتیا نادلا خواسته شد تا در این زمینه توصیه ای به زنان بکند وی مدعی شد زنان فعال در عرصه فناوری نباید به دنبال افزایش حقوق باشند و چنین خواسته ای را مطرح کنند. سخنان مذکور در همان کنفرانس و همین طور در روزهای بعد با واکنش خشم آلود زنانی مواجه شد که معتقد بودند به علت مهارت های خود تفاوتی با مردان ندارند و لذا حق دارند درخواست افزایش حقوقشان را مطرح کنند.

اما ساتیا نادلا در همان محل سخنرانی به جای عذرخواهی به زنان مذکور توصیه کرد ساکت باشند و افزود: شما نباید چنین چیزی بخواهید. بلکه باید به سیستمی که برایش کار می کنید ایمان داشته باشید و بدانید که آنها به میزان مناسب حقوقتان را افزایش خواهند داد.

در روزهای بعد توفان حمله به مایکروسافت چنان تند و سهمگین شد که نادلا چاره ای جز عقب نشینی پیدا نکرد. وی در پستی وبلاگی نوشت: پاسخ من به آن سوال کاملا اشتباه بود. بدون هیچ تردیدی من از جان و دل حامی برنامه نویسان مایکروسافت هستم. من حامی حضور بیشتر زنان در عرصه فناوری و کاهش شکاف درآمدی هستم. وی ده روز بعد هم با حضور در یک برنامه تلویزیونی عذرخواهی خود را تکرار کرد.

به غیر از همه این موارد هک شدن اخیر سونی پیکچرز هم به رسوایی مهمی در دنیای فناوری مبدل شد، اما پیش بینی می شود دامنه این بحران به سال 2015 هم کشیده شود و لذا شاید سال آینده از آن به عنوان یکی از بزرگترین گاف های عرصه فناوری در سال 2015 یاد شود.
نظرات بینندگان