کد خبر: ۶۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۷ دی ۱۳۹۳
افزایش واردات بی‌رویه خودروهای چینی؛

حمله‌ چینی‌ها به خیابان‌های ایران!

اکنون ایرانیان پول‌های میلیونی خود را برای خرید خودروهای چینی می‌دهند که فاصله صفر بودن تا اوراقی شدنشان خیلی زیاد نیست.
قرار گذاشته شد تلاش شود برای کارگرهای چینی کار درست نشود و سرمایه‌های کشور روانه چین و ماچین نشود اما این مهم حداقل در بازار خودرو عملی نشده است.

به گزارش شیرازه به نقل از وطن امروز؛ اگرچه خودروسازان داخلی در تلاشند ۳۰ درصد از تولیدات خود را با سرمایه‌گذاری مشترک چینی‌ها بسازند اما واردات مستقیم و فول سی‌کی‌دی خودروهای چینی و خبررسانی‌‌های گسترده برای حضور خودروهای جدید چینی در بازار به خودنمایی تمام عیار تولیدات چینی در برابر خودروهای داخلی تبدیل شده است.

به‌راستی ایرانی‌ها تا چه زمان مجبور به استفاده از کالاهای بی‌کیفیت در هر سطح و قیمتی هستند. در حال حاضر جولان خودروهای چینی در بازار ایران در حالی رو به گسترش است که از یک‌سو نظارتی بر قیمت‌گذاری، نحوه عرضه و خدمات پس از فروش این محصولات وجود ندارد. فارس دراین‌باره نوشت در کنار کاهش تیراژ تولید خودروهای داخلی در یکی، دو سال اخیر، سیل واردات خودروهای چینی به کشور در شرایطی شدت گرفته که با وجود قیمت‌های نجومی تعیین شده برای این محصولات، خریداران آن، چندان شاهد ارائه خدمات پس از فروش مناسب و تحویل بموقع خودرو نیستند.

در شرایطی که گاه قیمت‌گذاری خودروهای داخلی چالش‌هایی را بین شورای رقابت و خودروسازان ایجاد می‌کند، تولید‌‌کنندگان و مونتاژکاران خودروهای چینی در حاشیه‌ای امن به عرضه محصولات خود با قیمت دلخواه پرداخته و هر روز نیز از برنامه‌ریزی جدید برای افزایش حضور در بازار ایران خبر می‌دهند. در حال حاضر بیشتر خودروهای چینی در حال تردد در خیابان‌ها، مونتاژی بوده یا به صورت CBU به کشور وارد شده‌اند.

قیمت‌های بی‌حساب و کتاب

در این میان بررسی قیمت خودروهای چینی در بازار ایران نشان‌دهنده سقف بالای قیمت این محصولات است که البته گاهی خودروسازان داخلی از جمله ایران‌خودرو و سایپا، آن را به‌عنوان عاملی برای توجیه قیمت بالای محصولات خود طرح می‌‌کنند. بنا بر این بررسی باید به قیمت ۷۲ میلیون تومانی ام‌وی‌ام ایکس ۳۳ و نرخ ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی ام‌وی‌ام ۵۳۰ عرضه شده توسط شرکت مدیران‌خودرو اشاره کرد.

همچنین ام‌وی‌ام ۳۱۵ به قیمت ۴۰ میلیون تومان و ام‌وی‌‌ام ۱۱۰ به قیمت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود. لیفان ۶۲۰ محصول کرمان‌موتور نیز یکی دیگر از نمونه‌های خودروهای چینی است که با قیمت ۴۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت لیفان ایکس ۶۰ نیز۶۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. از سوی دیگر قیمت توجوی صندوق‌دار ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، J۵ اتوماتیک ۵۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و جک S۵ نیز ۷۴ میلیون تومان است که این خودروها هم توسط کرمان موتور عرضه می‌شوند.

همچنین ولیکس C۳۰ دنده‌ای نیز محصول شرکت خودروسازان راین به قیمت ۵۱ میلیون تومان معامله می‌شود. سابرینا محصول دیارخودرو با قیمت ۵۹ میلیون تومان و B۵۰ محصول شرکت بهمن موتور با قیمت ۷۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به خریداران عرضه می‌شود.

علاوه‌بر این وینگل ۵ تک دیفرانسیل نیز یک خودروی چینی است که با قیمت ۶۲ میلیون تومان توسط دیارخودرو عرضه می‌شود. گریت‌وال M۴ نیز یک خودروی چینی است که به قیمت ۵۶ میلیون تومان از سوی دیارخودرو به مشتریان تحویل داده می‌شود. در کنار این شرکت‌ها، یک خودروساز داخلی یعنی گروه سایپا نیز به‌تازگی نسبت به عرضه برخی محصولات چینی اقدام کرده است؛ خودروی CS۳۵ محصول چانگان به قیمت ۸۴ میلیون تومان و V۵ محصول شرکت چینی برلیانس به قیمت ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از سوی سایپا عرضه می‌شود.

H۳۰۰ نیز محصول دیگری از شرکت برلیانس است که نوع دنده‌ای آن با قیمت ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نوع گریبکس اتومات این خودرو با قیمت ۵۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توسط شرکت سایپا عرضه می‌شود. S۳۰۰ نیز یک خودروی چینی است که شرکت سایپا آن را با قیمت ۷۶ میلیون تومان به خریداران ارائه می‌کند.

در کنار این خودروها، محصولات دیگری نیز از چین به ایران وارد می‌شود که قیمت آنها هم در رده‌های بالایی قرار دارد. قیمت‌های بیان شده برای خودروهای چینی مربوط به فروش مستقیم شرکت‌های واردکننده است و قیمت این خودروها در بازار دارای حاشیه نیز است.

در شرایطی که قیمت‌گذاری آزاد خودروهای چینی در حال تبدیل شدن به الگویی برای قیمت‌گذاری خودروهای داخلی است، مبنای تعیین این قیمت‌ها مشخص نیست، بنابراین نظارت دقیق بر نحوه عرضه خودروهای چینی و قیمت‌گذاری آنها امری ضروری است. اقدامی که وزارت صنعت و بویژه سازمان حمایت باید بنا به وظیفه خود آن را انجام دهند.
نظرات بینندگان