کد خبر: ۶۵۴۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۲۹ دی ۱۳۹۳

حق ویزیت دوم؛ آری یا نه؟!

شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که تنها مشکل ما در کشور، کمبود اعتبار و بودجه و نیروی انسانی و یا نداشتن طرح و برنامه نیست،
به گزارش شیرازه به نقل از قدس آنلاین، شاید شما هم با ما هم عقیده باشید که تنها مشکل ما در کشور، کمبود اعتبار و بودجه و نیروی انسانی و یا نداشتن طرح و برنامه نیست،

بلکه اجرا نشدن قانون و نبود نظارت‌های اجرایی مستمر و قوی است که به طرحها و برنامه‌ها آسیب می‌زند. زیرا تا بخواهیم خداوند به ایران و ایرانی نعمت و ثروت داده و در کشورمان طلای سرخ و زرد و سیاه و سفید و سبز و معادن و منابع غنی به فراوانی یافت می‌شود و از همه مهمتر استعدادهای درخشانی داریم که رتبه‌های جهانی را به خود اختصاص داده و در تمام دنیا سرآمد هستند. پس مشکل کجاست؟ چرا قوانینی که به نفع عموم جامعه است (بویژه قشر آسیب‌پذیر و ضعیف) بخوبی اجرا نمی‌شود؟ آیا این نارضایتی‌ها و گلایه‌ها از زیاده‌خواهی است یا مشکلات موجود به دلیل موازی کاری یا عدم نظارت بر اجرای قوانین است که مردم را ناراضی می‌کند؟... و یا عده‌ای هستند که چوب لای چرخ می‌گذارند؟ راستی چرا قدرت اجرایی قوی نیست و تلاش و زحمات مسؤولان دلسوز به نتیجه نمی‌رسد؟

ماجرای ویزیت دوم و دریافت حق ویزیت دوباره، یکی از همین نمونه هاست. در گزارش امروز نظر مردم از شهرهای مختلف کشور را می خوانید. فردا هم دیدگاه پزشکان و مسؤولان نظام سلامت، منتشر می شود.

 

 پزشکانی که به قانون تمکین نمی‌کنند

وقتی وزیر بهداشت در حوزه سلامت بصراحت اعلام می‌کند دریافت ویزیت دوم تخلف است و با متخلفان برخورد می‌شود (تیتر روزنامه‌ها) چرا بیش از 90درصد پزشکان آن را قانونی می‌دانند و ویزیت دوم را از بیمار دریافت می‌کنند؟ آیا وزیر بهداشت که سابقه اعمال جراحی رایگان و ویزیت مجانی و کارهای خیر در کارنامه‌اش ثبت شده و هنوز هم باوجود موقعیت بالای علمی و اجرایی تنها دغدغه‌اش رسیدگی به وضع بهداشت و درمان مردم است، اشتباه می‌کند یا پزشکانی که از منافع خود دفاع می‌کنند و قانون را دور می‌زنند؟ شاید هم مردمی که به مصداق ضرب المثل (قانون همیشه برای ضعیف‌ترها اجرا می‌شود) توقع اضافی دارند و باید درد بی‌پولی و بیماری را با هم به دوش بکشند...

 

  مردم چه می‌گویند؟

طاهره لایقی 60 ساله از کرمان می‌گوید: اول هفته رفتم دکتر آزمایش و رادیوگرافی و سونوگرافی داده و ویزیت پرداختم. جواب سونو و عکسم 24 ساعت بعد آماده شده بردم دکتر و ویزیت پرداختم. دکتر نگاه کرده و گفت باید جواب آزمایش خون را هم بیاوری. آخر هفته با جواب آزمایش به دکتر مراجعه کردم نوبت گرفتم، ویزیت پرداختم و دکتر پس از دیدن آزمایش مرا به آزمایشگاهی دیگر هدایت کرده تا آزمایش خون را آنجا انجام دهم. باز به آزمایشگاه رفتم دوباره هزینه آزمایشگاه را پرداختم و پس از چند روز با جواب به دکترم مراجعه کردم و پس از پرداخت ویزیت برای بار سوم دکتر مرا همراه با چند مریض دیگر پذیرفت و...

سؤال من این است که چرا کسی به کار پزشکان نظارت نمی‌کند؟ چند بار ویزیت برای یک بیمار و یک بیماری و دیگر اینکه چرا چند نفر با هم باید در اتاق پزشک حضور پیدا کنند؟ همه مردم که محرم بیمار نیستند. شاید انسان نخواهد دیگران از نوع بیماری و مشکلش باخبر شوند. به نظر من با این کار جیب پزشکان و بیمه‌ها پرمی‌شود و جیب بیماران خالی و خالی‌تر.

 

  کدام پزشک خانواده؟

حبیبه- ص از شیراز که خودش بازنشسته علوم پزشکی است، اظهار می‌دارد: ما هر وقت به پزشک مراجعه کنیم باید نصف پس‌اندازمان را برای درمان یک بیماری معمولی بدهیم. چون طرح پزشک خانواده در شیراز اجرا می‌شود و باید همه تحت پوشش باشند. صبح به پزشک خانواده مراجعه می‌کنیم ویزیت می‌دهیم بعد می‌فهمیم پزشک خانواده ما نوبتش فرداست و ما نمی‌توانیم دکتر را ببینیم. مجبوریم عصر به پزشک خصوصی مراجعه کنیم. آنها هم که بیمه را قبول ندارند و ویزیت آزاد می‌گیرند. دفترچه هم که قبول نمی‌کنند و باید دارو را هم آزاد بگیریم اگر عکس و آزمایش داشته باشیم آن هم آزاد حساب می‌شود و خلاصه برای جواب آزمایشها و عکس و غیره هم باید دوباره همین روند طی شود و آزاد بپردازیم. تازه نوه‌ام که هر روز برای آزمایش‌های مختلف باید به پزشک مراجعه کند چون نوزاد است و پزشکش با انصاف‌تر ویزیت نیم بها برای جواب آزمایش‌ها می‌گیرد. حالا شما حساب کنید حقوق کارمندی و آن هم بازنشستگی به همه این موارد می‌رسد؟

 

  فقط آزمایشگاه مورد اعتماد خودم!

فهیمه صابر از فسا با عصبانیت می‌گوید: رفتم دکتر عکس و آزمایشم را نشان دهم ویزیت هم دادم، دکتر گفت: من فقط عکس و آزمایش خودم را که به مرکز مورد اعتماد خودم معرفی کنم قبول دارم و دوباره برای من عکس و آزمایش می‌نویسد. ویزیت دادم پول رادیولوژی و آزمایشگاه دادم، ولی بی‌فایده و باید دوباره همه تکرار شود. به خدا انصاف نیست کسانی که از درجه علمی بالاتری برخوردارند با مردم این گونه رفتار کنند. همه بنده یک خدا هستند...

تازه طرح پزشک خانواده که به نظر من مزخرف‌ترین برنامه‌هاست بدتر از همه پوست مردم را می‌کند. چون هم ویزیت می‌گیرد و هم کاری نمی‌کند و ارجاع می‌دهد. تازه به پزشکی ارجاع می‌دهد که هیچ شناختی از بیمار ندارد و سابقه او را نمی‌داند. فقط پول اضافی خرج کردن و هدر دادن سرمایه‌های مردم است.

 

  بیمه طلایی فقط برای سه ماه آخر

تدین، کارمند آموزش و پرورش از کرج در سفر رسانه‌ای به خبرنگار ما می‌گوید: بازنشستگان آموزش و پرورش از اول سال پول بیمه تکمیلی طلایی می‌دهند، ولی درست سه ماه آخر سال اعلام می‌شود که بازنشسته‌ها هم می‌توانند از مزایای بیمه طلایی استفاده کنند! بدن انسان که کامپیوتر نیست تا به آن برنامه بدهی برای سه ماه آخر سال بیماری‌ها را برنامه‌ریزی کند! من برای یک سرماخوردگی ساده (چون سینوزیت دارم) آن قدر هزینه دکتر و دارو و عکس و آزمایش دادم که نتوانستم یک کیلو لیموشیرین بخرم و در طول بیماری بخورم. باور کنید هر چه مسؤولان تلاش می‌کنند دستهایی در کار است که چوب لای چرخ آنها می‌گذارند و اجازه نمی‌دهند برای مردم کاری انجام دهند. خدا همه را به راه راست هدایت کند به نظر من با این شرایط آسیب زیادی به سرمایه‌های ملی وارد می‌کنیم.

یک هموطن سیرجانی هم می‌گوید: من خودم مشکلی ندارم، چون از امکانات درمانی بنیاد شهید استفاده می‌کنم، اما دوستانم در رابطه با ویزیت دوم و مراجعه به پزشکان متخصص خیلی مشکل دارند، چون خدمات تخصصی هزینه بر است و از نظر اقتصادی واقعاً برای یک خانواده کارمند تحمل این هزینه‌ها سنگین است.

 

  پول رهن خانه را برای زایمان همسرم خرج کردم

نظری از شیراز می‌گوید: دو هفته است فرزندم به دنیا آمده و من علاوه بر هزینه‌های سنگین بیمارستان (عمل سزارین و...) یک هفته پشت سر هم بچه‌ام را برای آزمایش‌های مختلف زردی نوزادی، کم کاری تیروئید، شنوایی‌سنجی و غیره به دکتر بردم و هر روز ویزیت پرداختم چه برای نسخه نوشتن و چه برای دیدن جواب آزمایش‌ها... باور کنید وامی که برای رهن خانه گرفتم خرج بیمارستان و زایمان همسرم شد.

لیلا- ت که خودش کارمند یک بیمارستان در مشهد است، می‌گوید: طرح تحول نظام سلامت به بخشی از نیازهای بیماران پاسخ داده، اما در بخش درمانهای سرپایی و مراجعه به پزشک هنوز مردم مشکلات زیادی دارند که امیدواریم با تلاش مسؤولان حوزه سلامت موانع و مشکلات کوچک هم از سر راه بیماران برداشته خواهد شد.

منبع: قدس آنلاین

انتهای پیام/


نظرات بینندگان