کد خبر: ۶۶۱۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳
قدیمی ترین کاسب پاسارگاد از انقلاب می گوید:

پس از انقلاب مردم آقای خودشان شدند/ امروز مردم ما شاهانه زندگی می کنند

رزق و روزی دست خداست، اگر درست کاری باشد خداوند خودش به بنده کمک می کند.

به گزارش شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، «بازار» به عنوان نهاد اقتصادی اجتماعی و استخوان‌بندی شهر و روستاهای بزرگ به شمار می‌رود. بازاریان به عنوان کسانی که همیشه با مردم جامعه برخورد  همیشگی و مستقیم دارند بهترین راویان از دوره های مختلف می باشند.

به بهانه فرا رسیدن دهه فجر با «گودرز تیموری» قدیمی ترین مغازه دار و کاسب شهرستان پاسارگاد گفتگویی انجام داده ایم.

وی یکی از قدیمی ترین  بازاری شهرستان پاسارگاد است که حدود 60 سال سابقه کاسبی دارد.

تیموری متولد سال 1312 می باشد، حدود 81 سال از خدا عمر گرفته و از همان سن 12 سالگی وارد کسب و کار و بازار شده و شغل پدری را ادامه داده است.

تیموری که در مغازه اش همه گونه جنس اعم ازعطاری، خرازی، حبوبات و اسباب بازی و.. ... پیدا می شود گفت: در قدیم کاسب زیاد نبودند و در کل  7-8 نفر کاسب در سعادتشهر بودیم که تمام مایحتاج مردم را تامین می کردیم.

این کاسب قدیمی ادامه داد: در قدیم خرید مردم این منطقه بیشتر در دو نوبت یکی درفصل بهار و موقع رفتن عشایر به ییلاقات و یکی هم در پاییز و موقع برگشت از ییلاقات صورت می گرفت و زمانی که مردم در ییلاقات بودند شهر خلوت بود و کاسبی نمی شد.

وی با مقایسه وضعیت اقتصادی مردم و قدرت خرید آنان در گذشته و امروز بیان کرد: وضع اقتصادی مردم در آن زمان خوب نبود و قدرت خرید بالایی نداشتند الآن وضعیت اقتصادی مردم خوب است و با امکاناتی که دارند شاهانه زندگی می کنند. خداوند نعمت را برای مردم در این دوره تمام کرده چرا که در گذشته هیچ امکاناتی نبود و بسیار در سختی زندگی می کردند.

تیموری برعکس بسیاری از بازاریان امروزی که از دادن نسیه خود را معذور می دانند هیچ مشکلی در دادن نسیه ندارد و وظیفه اسلامی خود می داند که هر فرد تنگدستی که به مغازه وی رجوع می کند را ناامید نکرده و اجناس را به وی نسیه می دهد.

این بازاری خوش انصاف در همین خصوص گفت: این روزها دیگر مشتری ندارم و اکثر روزها هیچ درآمدی از مغازه کسب نمی کنم ولی بر حسب عادت به مغازه می آیم.

وی  اعتقاد دارد: رزق و روزی دست خداست، اگر درست کاری باشد خداوند خودش به بنده کمک می کند. بهترین فرمول زندگی انسان درست کاری است که اگر فرد درستکار نباشد موفق نمی شود.

این بازاری قدیمی با توصیه به بازاریان امروزی در خصوص انصاف اظهار کرد: کاسبان امروزی باید درست کار باشند، دروغ نگویند و بدانند که خداوند روزی دهنده است و تمام جنبندگانی که خدا آفرینده روزی اش را تعیین کرده است.

وی از روزهای انقلاب گفت که چه شوری و نشاطی در شهر برپا شده بود. وی با اشاره به برکات انقلاب اسلامی از همه مردم خواست تا در جهت حفظ انقلاب و هر فردی در هر جایی و به شیوه خود کوشا باشد.

این کاسب کار قدیمی می گوید: قبل از انقلاب چندین خانواده مجبور بودند در یک خانه زنذگی کنند ولی الان می بینیم  که اکثر جوانان به برکت انقلاب خانه مستقل دارند و به راحتی زندگی می کنند.

وی بزرگترین ثمره انقلاب را امنیت و آرامش حاکم بر جامعه امروزی می داند و می گوید: خدا را شکر بعد از انقلاب امکانات زیاد شده و خانواده ها با آرامش و امنیت در حال زندگی کردن هستند ولی قبل از انقلاب ترس و وحشت همیشه در جامعه وجود داشت به طوری که خانواده ها در خانه خود هم احساس امنیت و آرامش نمی کردند.

وی ادامه می دهد: قبل از انقلاب شخصیت ها توسط عده ای زور گو و قدرتمند خرد می شد ولی پس از انقلاب اسلامی همه افراد جامعه آقای خودش شد.

تیموری با اشاره به روز ورود امام به کشور گفت:آن روز همه ما خوشحال بودیم، شور و شادی تمام شهر را در بر گفته بود و همه خدا را  شکر می کردند.

گودرز تیموری که هشت فرزند دارد و یک از فرزندانش جانباز جنگ تحمیلی است، می گوید:به جوانان توصیه می کنم که قدر این انقلاب و برکات آن را بدانند و در حفظ این انقلاب کوشا باشند و از مسولان هم تقاضا دارم مستمندان واقعی کشور را به خوبی شناسایی کنند و به کمک آنها بیایند.

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان