کد خبر: ۶۶۵۶۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۲۸ بهمن ۱۳۹۳

روایتی تامل برانگیز از مسافران آسمان؛ اینجا کسی عذرخواهی نمی کند

کاپیتان ناجیان خلبان پرواز خوشحال تر از همه، از خستگی مفرط خود می گوید و اینکه فرودگاه امارات، آسمان را دوست ندارد وگرنه تاخیرهای ما را نادیده می‏گرفت!
به گزارش شیرازه، وقتی در منطقه ترانزیت فرودگاه دبی با گذرنامهای که مهر خروج خورده، شاهد تاخیرهای مکرر و طولاني پرواز هواپیمایی آسمان به ایران باشی و ساعتها پروازهای منظم کشورهایی همچون افغانستان و بنگلادش را در کنار ایرانیهای مستاصل را مشاهده کنی، آوار غربت و غریبی ایرانیان در بلاد غربت توی سرت خراب میشود.

ایسنا در این باره نوشت: آسمان وقتی بر سر مسافر ایرانی خراب میشود که مدیران شرکت هواپیمایی آسمان بابت تاخیرهای پی در پی هواپیماهایشان نه تنها حاضر به عذرخواهی نیستند بلکه تلاش کرده همه مشکلات را به دامن تحریم و اقتصاد مقاومتی بریزند. حالا همه داستان را بخوانید تا بدانیدعدم مدیریت بیش از هر تحریمی کمر مردم را شکسته است.

ساعت پرواز دبی به شیراز 21:30 روز شنبه 14 فوریه در بلیط های الکترونیک قید شده اما ترمینال 2 دبی مملو از مسافران ایرانی است که بدون اطلاع قبلی پروازشان به 23:45 همان روز تغییر پیدا کرده است. مدیر ایستگاه آسمان در فرودگاه دبی که خانمی است كهمدعی میشود تغییر ساعت پرواز باید از طریق آژانسهای صادر کننده بلیط به مشتری ابلاغ میشد اما هیچ مسافری از این تغییر ساعت آگاهی ندارد در عین حال تابلوی اطلاع رسانی فرودگاه، ساعت پرواز را 1:25 دقیقه روز 15 فوریه یعنی بامداد روز بعد نشان می دهد.

مسافران وسائل خود را تحویل ایستگاه آسمان داده و کارت پرواز به همراه ژتون یک ساندویچ 17 درهمی مک دونالد میگیرند و گذرنامه آنها مهر خروج خورده و وارد منطقه ترانزیت میشوند.

تابلو اطلاع رسانی فرودگاه دبی از لغو پرواز دبی ـ تهران آسمان خبر میدهد، اضطراب مسافران را میگیرد. در منطقه ترانزیت مسافران چابهاری مشاهده میکنیم که مدعی هستند از سه روز قبل پروازشان توسط شرکت آسمان کنسل شده و هیچ جایگزنی ندارند. همزمان مجددا تابلوی اطلاع رسانی ساعت پرواز را به شیراز را تغییر میدهد. این بار 2:25 بامداد روز 15 فوریه!

پرواز ماهان وکیش ایر به مقصد شیراز و کیش راس ساعت و بدون تاخیر امارات را ترک می‏کنند!

ساعت از 2:25 هم میگذرد و تابلو گیت خروج مسیر F4 همچنان خاموش است. ساعت 2:50 دقیقه مسافران شیراز آسمان فراخوانده میشوند و چند نفر از گیت عبور کرده و خلبان بار دیگر برای خودداری از پذیرش مسافر در بی سیم اصرار دارد اما حالا مسافرگیری انجام شده و طرف اماراتی قبول نمیکنند. اتوبوس اول به سمت هواپیما حرکت میکند و نیم ساعتی کنار هواپیما اجازه خروج مسافران داده نمیشود. با داد و اعتراض مسافران دربهای اتوبوس باز می شود.

حالا مسافران سوار هواپیما شدند و برج کنترل به دلیل تاخیرهای مکرر اجازه پرواز نمی‏دهد ساعت 3:25 دقیقه هواپیما اجازه پرواز گرفته و وارد باند میشود. از چهره مهمانداران هواپیما اضطراب و استرس میبارد و تنها پاسدار محافظ هواپیمای ای تی آر 72 است که با خوش رویی از مسافران استقبال میکند و در برابر پاسخهای و اعتراض های مکرر مسافران اطمینان میدهد که هواپیما در سلامت است و تنها خدا محافظ هر مسافری است!

کاپیتان ناجیان خلبان پرواز خوشحال تر از همه، از خستگی مفرط خود می گوید و اینکه فرودگاه امارات، آسمان را دوست ندارد وگرنه تاخیرهای ما را نادیده می‏گرفت!!

خلبان پرواز مدعی میشود که فرودگاه امارات اجازه ورود هواپیمای آسمان پرواز صبح را نداده و او مجبور شده با هواپیمای خود مسیرهای شیراز دبی، دبی به لار و برعکس و نیز مسیر دبی به بندرعباس و برعکس را اصطلاحا هولدینگ کند.

خلبان ناجیان ادامه داد: صبح روز 14 فوریه فرودگاه امارات از پذیرش هواپیمای فوکر 100 آسمان خودداری کرده و این شرکت مجبور شده هواپیمای ای تی آر 72 ملخی را جایگزین جت فوکر کند.

حوالی ساعت 5 صبح پرواز آسمان در هوایی صاف در فرودگاه شیراز به زمین مینشیند. مسافران به نشانه اعتراض حاضر به ترک هواپیما نیستند. برخی ازمسئولان ایستگاه هواپیمایی آسمان تلاش میکنند مسافران را از هواپیما خارج کنند.

در بین جمعیت مسافران چند نوزاد و تعدادی کودک خردسال خسته دیده میشود. مسافران خواستار عذرخواهی مسئولان آسمان و پرداخت خسارت هستند. خلبان پرواز متلكي مي گويد و هواپيما را ترك مي كند.

رفتار خلبان بر شدت عصبانیت مسافران می افزاید. پاسدار حفاظت پرواز نیز در مقابل دید مسافران در تماس تلفنی با مقام بالاتر خود، نسبت به بی احترامی خلبان به مسافران خسته اعتراض می‏کند.

مدیران آشیانه آسمان بعد قریب به 45 دقیقه از موافقت تلفنی آقای عشایری مدیرکل پایگاه منطقه جنوب با پرداخت هزینه بلیط دبی به شیراز به عنوان خسارت خبر میدهند و مقرر میشود بلیطهای الکترونیکی را به منظور باز پس دادن هزینه بلیط توسط آژانسهای صادرکننده مهر کنند. با این قول مدیرکل و اقدام کشیک آشیانه آسمان، مسافران هواپیما را ترک میکنند.

در سالن گمرک فرودگاه یک مسئول حراست فرودگاه گذرنامه چند مسافر را برای لحظاتی توقیف می‏کند. واما مسافرانبرای باز پسگیری گذرنامه ها در مقابل دفتر حراست تجمع می‏کنند که با دخالت خوب و محترمانه افسر کشیک نیروی انتظامی ظاهرا موضوع ختم بخیر شد.

یک روز بعد برای باز پس‏گیری خسارت به آژانس صادر کننده مراجعه میکنم. کسی از تعهد مدیرکل اطلاع ندارد اما با دیدن مهر و امضا آشیانه آسمان با دفتر مدیرکل تماس میگیرند، یک نفر پشت تلفن میگوید: ايشان در مراسم ترحیم حضور دارند.

به ناچار خودم با دفتر مدیرکل تماس می‏گیرم. کل جریان را توضیح داده و به عنوان یک خبرنگار خواستار پاسخگویی مدیرکل منطقه جنوب آسمان میشوم. ظاهرا هنوز مدیرکل از مراسم ترحیم برنگشته است. نزدیک ظهر منشی مدیرکل تماس میگیرد و پیام میرساند که مسئول کشیک آن موقع شب، خواب بوده و برگه ای امضا کرده که در تعهد ما نیست.

وی به نقل ازمدير كل افزود: این شرکت اجازه ندارد هیچ خسارتی به مشتری بپردازد.

مدیرکل اما حاضر نیست حتی تلفنی عذرخواهی کند و به سئوالات یک خبرنگار در مورد لغو و یا تاخیرهای پی در پی پروازهای داخلی و خارجی آسمان توضیح دهد.

از فعالان صنعت هوانوردی در فرودگاه شیراز و امارات موضوع را پرس و جو می‌شویم. یک منبع آگاه در این باره گفت: فرودگاه امارات از سال 2015 ورود هواپیماهای قدیمی و فاقد استانداردهای لازم همچون فکر 100 را ممنوع کرده است و از پذیرش چنین هواپیماهایی خودداری میکند.

این کارشناس هواپیمایی با اظهار تعجب نسبت به عملکرد هواپیمایی آسمان ابراز کرد: جای تعجب است که مدیران هواپیمایی آسمان با اطلاع کامل از اعلام فرودگاه دبی مبنی بر ممنوعیت ورود فوکر 100 به آسمان امارات بازهم چنین هواپیمایی را با مسافر عازم دبی میکنند.

وی با اشاره به سانحه هوایی آسمان در دی ماه سال جاری که در فرودگاه دبی رخ داد، اظهار کرد: دیگر شرکت‏های هواپیمایی کشور تنها از ایرباس یا بوئینگ برای انجام پروازهای خود به کشور امارات استفاده میکنند.

این منبع آگاه ادامه داد: هواپیمایی آسمان در تمام شیراز تبلیغ گسترده منتشر کرده که «سفر به امارات را با ایرباس تجربه کنید» در حالیکه این شرکت در هر هفته تنها یک پرواز با ایرباس به فرودگاه دبی دارد و مابقی پروازهایش با ای تی آر 72 و یا فوکر 100 انجام می دهد.

پیش از این نیز سیدحسین ذوالانوار نماینده مردم شیراز در جمع خبرنگاران از تذکر تنی چند از نمایندگان به وزیر تعاون و رفاه در مورد عملکرد هواپیمایی آسمان خبر داد و با اشاره به ضعف مدیریت در هواپیمایی آسمان منطقه جنوب گفت: این شرکت در جنوب کشور باید با مدیریت صحیح به اینگونه مشکلات پایان دهد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به پرواز حادثه ساز دی ماه دبی به لارستان آسمان اضافه کرد: تاخیر یا نقص فنی از یک شرکت هواپیمایی با این سابقه ارزشمند و اعتبار قابل قبول نیست و ما امیدواریم که مشکلات پروازی در کشور و به ویژه استان فارس به زودی برطرف شود.

ذوالانوار با بیان اینکه مگر تغییر یک مدیر باید این طور یک شرکت را دچار مشکل کند که اکثر هواپیماها که سرمایه ملی است زمین گیر شوند؟ افزود: متاسفانه شرکت هواپیمایی آسمان در سالهای اخیر از دوران رشد و شکوفایی خود عبور کرده و دوران افول، افت کیفیت و کمیت را سپری می کند.

جعفر قادری دیگر نماینده شیراز نیز با اعتراض به عملکرد مدیریت آسمان گفت: اگر مدیریت فعلی قادر به حل مشکلات این شرکت نیست، بیش از این با سرنوشت چند هزار پرسنل این شرکت و بخش قابل توجهی از استان‌ها بازی نکند.

جعفر قادری ابراز کرد: اگر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای مدیریت درست شرکت هواپیمایی آسمان فکری نکند با وزیر برخورد می‌کنیم.

به گفته عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس اکثر شرکت‌های تحت پوشش صندوق های بازنشستگی و تأمین اجتماعی به صورت کارآ و خودکفا اداره نمی‌شود و دیر یا زود شرکت آسمان هم به عنوان یک شرکت تحت پوشش صندوق بازنشستگی با مشکل مواجه می‌شود.

قادری افزود: برای تاسیس شرکت هواپیمایی بومی در استان فارس و یا حمایت از شرکت‌های علاقمند به فعالیت در استان اقدام کردیم ولی نه تنها مورد حمایت قرار نگرفتیم بلکه متهم به سهامداری در این شرکت‌ها نیز شدیم.

نماینده شیراز در مجلس معتقد است با گذشت چندسال از این اتفاق امروزه شاهد مشکلات جدی شرکت آسمان و اتلاف شدید منابع در این شرکت هستیم و از اتفاقاتی که برای هواپیماهای این شرکت می‌افتد پاسخی برای مردم نداریم.

وی از مدیریت ارشد استان و مدیران دولت دهم خواست برای برخورد با مشکلات این شرکت و حل آن جدی‌تر وارد عمل شوند و اگر مدیریت فعلی قادر به حل مشکلات این شرکت نیست، بیش از این با سرنوشت چند هزار پرسنل این شرکت و بخش قابل توجهی از استان‌ها بازی نکند.

به گفته قادری استان فارس در طول سالهای گذشته از محل منابع بانکی خود به حمایت از شرکت آسمان اهتمام ورزیده و برخی از مسیرها را بصورت انحصاری به این شرکت واگذار کرده است.

نماینده مردم شیراز همچنین از وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی خواست برای حل مشکلات آسمان چاره‌ای بیندیشند، و ادامه داد: درشرایطی که برخی از شرکت‌های هواپیمایی از سودآوری مناسبی برخوردار بوده و ماهانه تعداد هواپیماهای خود را افزایش می‌دهند، روند رو به کاهش تعداد هواپیماها و پروازهای آسمان و از دست دادن مسیرهای پروازی این شرکت غیر قابل قبول است و باید برای آن فکری کرد؛ در غیر این صورت با وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی برخورد می‌کنیم


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
-
سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳
0
حالا دیگه باید غصه مسافرانی که رفتن دبی عشق و حال هم بخورم ...