کد خبر: ۶۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۳

توطئه آل‌سعود برای سوریه‌سازی یمن

یکی از تلاش های وسیع آل سعود در این زمینه، القاء ناامنی پایتخت برای سفارتخانه های خارجی و رایزنی گسترده دیپلماتیک برای بسته شدن سفارتخانه ها و انتقال این امور به کنسولگری عدن در جنوب یمن است.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، پس از بسته‌شدن بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی در صنعا، پایتخت یمن، دولت عربستان سعودی تلاش‌های وسیعی را به مرکزیت عدن در جنوب یمن آغاز کرده است تا بتواند با آغاز یک جنگ داخلی گسترده، یمن را نیز به سوریه دومی تبدیل کند.

فتنه انگیزی گسترده آل سعود در یمن علیه انقلابیون
تجمعات مخالفان انصار الله در جنوب یمن
تجزیه‌طلبان، به صورت رسمی از پرچم یمن جنوبی استفاده می‌کنند که در تصاویر مشخص است.

یکی از تلاش های وسیع آل سعود در این زمینه، القاء ناامنی پایتخت برای سفارتخانه های خارجی و رایزنی گسترده دیپلماتیک برای بسته شدن سفارتخانه ها و انتقال این امور به کنسولگری عدن در جنوب یمن است. آل سعود در این زمینه، ابتدا کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس را مجبور کرد که سفارتخانه های خود را در صنعا بسته و امروز مربوطه را به کنسولگری عدن منتقل کنند؛ سپس این موج را به کشورهای غربی کشاند و به نظر می رسد در روزهای آینده تعداد کشورهایی که سفارتخانه خود را تعطیل کرده اند دو رقمی شود. 

هدف از این سیاست، از سویی تزریق خودباروی و اعتماد به نفس بیش تر در میان اهل سنت جنوب یمن و به خصوص شهروندان شهر عدن است که از دیرباز ادعای استقلال داشتند، ثانیا مهار کشورهای خارجی و محدود ساختن آنان برای ارتباط با یمن به جدایی طلبان جنوب است. علاوه بر این ها، راه های ارتباطی مستقیم با کشورهای خارجی را منحصرا در اختیار جدایی طلبان جنوب قرار می دهد تا در صورت آغاز رسمی جنگ داخلی، بتوانند از این فرصت (ارتباط با کشورهای خارجی) حداکثر سود را کسب کنند.
 
فتنه انگیزی گسترده آل سعود در یمن علیه انقلابیون
رزمندگان انقلابی انصارالله یمن

گام دیگر آل سعود در راستای تضعیف دولت انقلابی یمن، تلاش برای متحد ساختن قبائل یمنی علیه جنبش انصار الله و آموزش نظامی فوری آنان است. در این زمینه، هفته گذشته روزنامه «عکاظ» وابسته به خاندان سلطنتی آل سعود، از حضور ریش‌سفیدان و سران قبیله «آل احمر» در ریاض و طائف خبر داد. اهمیت این نکته، پیشینه طولانی آل احمر در ریاست بر کشور یمن و مبارزه با شیعیان انصارالله است. در همین زمینه، یکی از شیوخ آل حمر (که به آن قبیه حاشد هم می گویند) به اسکای نیوز عربی می گوید: «آل احمر همواره حوثی‌ها را سرکوب می کرده است. تقریبا دو دهه قبل بود که زعمای ریاض در اثر ساده انگاری، پشتیبانی خود را از ما کم کردند و برای نخستین بار در صعده (شمال یمن، مرکز شیعیان) از حوثی‌ها شکست خوردیم. با تکرار اتحاد آل احمر-آل سعود، می توان شورشیان (اشاره به جنبش انصارالله!) را به خانه‌های‌شان بازگرداند.»

گفته می‌شود همزمان با حضور سران آل‌احمر در ریاض، آل سعود برای هماهنگ ساختن قبائل یمنی برای جنگ داخلی علیه شیعیان مرکز و شمال تلاش وسیعی را آغاز کرده است. در این زمینه، اسکای نیوز از آغاز اقدامات مقدماتی برای تشکیل «مجلس سران قبائل جنوب» خبر داد و به صراحت نوشت «این پروژه به صورت جدی از سوی ریاض دنبال می‌شود.» گفته می شود تا کنون علاوه بر آل احمر، قبائل حضرموت، آل فرید و کندة نیز موافقت خود را برای حضور در این ائتلاف آماده کرده اند و مذاکرات به صورت جدی با قبیله "بکیل" نیز ادامه دارد.

فتنه انگیزی گسترده آل سعود در یمن علیه انقلابیون 
القاعده یمن، پیوند تگاتنگی با داعش دارد؛
با این حال سعودی در صدد سازماندهی و تسلیح آنان برای جنگ با انقلابیون است.

هنوز حدود 85 درصد ملت یمن به صورت قبیله ای زندگی می کنند و حتی یکی از مهم ترین وزارتخانه های دولت یمن، وزارت «هماهنگی و همبستگی با قبائل» بوده است. در میان کشورهای عربی، یمن و لیبی بیش تر از هر کشور عربی دیگری متأثر از مناسبات قبیله ای هستند و در صورتی که سعودی موفق به فتنه انگیزی و اتاخد بین قبائل شود، می‌تواند یک جنگ داخلی خانمان‌سوز را برای ده ها سال به همسایه جنوبی خود تحمیل کند.

باید به این موارد، تلاش آل سعود برای تشکیل ارتش واحد مخالفان انصارالله (مانند ارتش آزاد سوریه) را افزود. آخرین فرمانده ارتش یمن تا پیش از ورود انصارالله به پایتخت، ژنرال «علی محسن الاحمر» بود که از قضا او نیز از فرزندان قبیله آل احمر است. علی محسن الاحمر، یکی از فاسدترین شخصیت‌های نظام سابق یمن است که پس از فرار از کشور، تنها در خانه وی بیش از 400 میلیون دلار طلا و ارز یافت شد. فرمانده سابق ارتش یمن و دشمن قسم خورده انصارالله اکنون در ریاض زندگی می کند و به صورت رسمی اعلام کرده در صدد تدارک یک ارتش فراگیر در جنوب یمن برای مبارزه با انصارالله و دولت انقلابی یمن در پایتخت است.

فتنه انگیزی گسترده آل سعود در یمن علیه انقلابیون 
رهبران قبائل جنوبی (حاشد: آل‌احمر) در کنار رهبران اخوان المسلمین یمن
در کنفرانسی با هدف همگرایی در مبارزه با انقلابیون یمن

دشمنی آل سعود با ملت یمن به اندازه ای است که حاکمان ریاض حاضر شده‌اند از اصول خود نیز دست بکشند و آشکارا با دشمنان خود هم‌پیمان شوند تا بتوانند انقلابیون یمن را از ادامه مسیر باز دارند و مرتجعان متحد خود را در این کشور حاکم کنند. روزنامه القدس العربی هفته قبل در گزارشی اعلام کرد نمایندگی سیاسی رسمی ریاض در عدن (جنوب یمن) به صورت رسمی در حال مذاکره به قصد ائتلاف با حزب «تجمع یمنی برای اصلاح» است. این حزب، شاخه جنبش اخوان المسلمین در کشور یمن محسوب می شود و آل سعود که در مصر به صورت رسمی با اخوان در حال جنگ است و حتی این جنگ با اخوان به اندازه ای اهمیت داشت که روابط ریاض و دوحه نیز مختل شد، حالا در برابر ضرورت مقابله با انقلابیون یمن رنگ باخته است!

القدس العربی در گزارش دیگری اعلام کرد رایزن‌های غیررسمی و واسطه ها بین آل سعود و القاعده یمن نیز در حال مذاکره اند تا بتوانند الگوی «ارتش آزاد - النصره» را در یمن تکرار کرده و ضمن حفظ مرزبندی، القاعده و ارتش قبائل محلی یمن را به صورت مشترک فرماندهی کنند تا جنگ داخلی به یمن تحمیل شود.
نظرات بینندگان