کد خبر: ۶۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳
آیت الله شب زنده دار:

شهدا در محاسبات خود اشتباه نکردند

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه شهدا در محاسبه خطا نمی کنند، گفت: از مسائل مهم در زندگی محاسبه بوده و انسان پیوسته در تصمیمات مختلف قرار می گیرد و چنانچه محاسبه خطا شود نتایج خطا گرفته می شود.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، آیت‌الله مهدی شب‌زنده‌دار جهرمی در آئین بزرگداشت هفتمین یادواره شهدای محله صحرا که در مسجد قبله برگزار شد، اظهار داشت: برای من مایه افتخار است در مراسمی که شهدای راه حق و اسلام که چنانچه بپذیرند این ناچیز خاک پای آن عزیزان باشم، عرض ادب کنم. 

وی افزود: پدر ما علاقمند جدی و واقعی به مومنین این شهر بود و ما نیز مقتدای ایشان هستیم.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه مقام شهید و مسئله شهادت از جهات مختلف قابل بررسی است، بیان کرد: چهار بحث از امور بسیاری که در باب این مسئله است مورد بحث قرار می‌گیرد که مطلب نخست این است که شهید با افتخار شهادت به چه بهره‌مندی‌هایی نائل می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله دوم شخصیت شهدا و اینکه چه عواملی سبب می‌شود که شهید این راه پر افتخار را برگزیند و سومین مسئله در این باب نقش شهادت در دیانت، اسلام، تشیع و مذهب اهل بیت (ع) بوده و چهارمین مورد نیز نقش شهید در جامعه است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به این موضوع که شهید با شهادت به چه بهره مندی نائل می‌شود، خاطرنشان کرد: در قرآن و روایات معصومان (ع) از آثار شکوهمندی که شهید با شهادت به آنها نائل می‌شود سخن بسیار است که از جمله آن آیه "ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً بل احیاء عند ربهم یرزقون" بوده که در آن چند امر الهی و عرفانی برای شهدا بیان شده که نخستین مسئله مقام شهید است.

وی با بیان اینکه مقام عندیت الهی از ظرفیت خاصی برخوردار است، گفت: شهدا در عالم هستی نزد پروردگار از لذت در حضور حضرت حق برخورداند البته در حضور بودن جسمانی نیست چرا که خدا جسم نیست اما شهید آنچنان خود را در محضر حق می بیند و چنان از آن لذت می‌برد که چنانچه بر فرض محال خدا جسم بود انسان از مجالست با خدا چه لذتی می‌برد؛ شهید این چنین لذتی را احساس می‌کند.

این استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهید با ارتباط مرکز عالم هستی بالاترین فرآورده شهادت است که چنانچه انسان به این مرتبه و مقام برسد اوج می‌گیرد و در نزد خداوند قرار می‌گیرد، گفت: این پرواز از آن شهیدان در راه خدا بوده و از آنچه که خدا به آنها ارزانی داشته در سرور و شادانی هستند. 

وی اضافه کرد: اینها مقام جمع الجمعی دارند و در عین اینکه لذت حضور را می‌برند اما به جهت آن سعه صدر که پیدا کردند از یاران خود که به آنها ملحق نشدند غافل نیستند.

آیت‌الله شب زنده دار با بیان اینکه این از نمادهای انسان های شهید و جان فشان در راه خدا بوده چرا که خریدار آنها خداوند متعال است، تصریح کرد: خدا با بهای بهشت و جا دادن آنها در بهشت برین آنها را خریده است.

وی با بیان اینکه کسی که خدا او را خریده باشد مقامش به وصف نیاید و عبارات و گفته ها از مقام وصف او قاصر است، به مقام شخصیت شهید اشاره کرد و گفت: در اسلام 2 نمونه شهید داریم، شهید واقعی که در حکم شهید بوده و خدا بخشی از عنایاتی که به شهدا داده به او نیز عطا کرده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه در روایات کسی که مومن و باتقوا، آرزومند به شهادت بوده و در رکاب بقیه‌الله جان خود را فدای اسلام کند پس از مرگ صواب شهادت دارد، بیان کرد: به این گونه شهادت "شهادت حکمی" می‌گویند.

وی در بیان نوع دیگر شهادت، به شهادت واقعی اشاره کرد و این گونه شهدا را که از غسل و کفن بری هستند دارای جایگاه ویژه در محضر خداوند دانست و با اشاره به موضوع شخصیت شهدا، عنوان کرد: شهدا دارای ارزش های والایی بوده که جا دارد بخشی از آن را در نظر گرفته و الگوی زندگی خود قرار دهیم.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار، ایمان کامل، استوار و ایمان به حقیقت نشسته در جان شهدا که به معبود و معاد از جان و دل باور دارند را از شخصیت وجودی شهدا دانست و ابراز داشت: این ایمان راسخ و نهادینه شده متکی به برهان و دلیل بوده و سراسر وجود آنها را برگرفته است که به عنوان نخستین خصیصه شخصیت شهدا است.

وی با بیان اینکه این مسئله شهدا را به مقام عالیه رسانده و سبب شده تا در کوران‌های عجیب زندگی راه عزت و سعادت ابدی را پیدا کنند، گفت: نخستین مسئله برای سعادتمندی انسان این است که ایمانش را تقویت کند.

به گفته استاد حوزه علمیه قم در دورانی که هجمه‌های فرهنگی ایمان را نشانه گرفته و دشمنان قصد تزلزل در دین و نظام ایجاد کنند باید به هوش بوده و از شهدا درس فرا بگیریم و خود و فرزندان از ایمانمان پاسداری کنیم.

وی با بیان اینکه باید با استدلال، فکر و اندیشه در خلقت و توجه به ظرافت های خلقت به ایمان خود بافزاییم، گفت: باید برای بالا بردن ایمان خود برنامه داشته باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه شهدا در محاسبه خطا نمی‌کنند، اذعان کرد: از مسائل مهم در زندگی محاسبه بوده و انسان پیوسته در تصمیمات مختلف قرار می گیرد و چنانچه محاسبه خطا شود نتایج خطا گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه چنانچه بخواهیم مسیر زندگی خود را معین کنیم باید محاسبه کرده و در امور اقتصادی و سیاسی محاسبه‌گر باشیم، اظهار کرد: باید در موضع گیری‌های سیاسی، رأی دادن‌ها، حمایت از گروه‌ها و جریان ها محاسبه کرده و بسنجیم چه معیارهایی را باید در نظر داشته باشیم.

فرزند آیت‌الله حسین شب زنده دار جهرمی با اشاره به هشدار رهبری معظم انقلاب مبنی بر اینکه مواظب باشید در محاسبات اشتباه نکنید، گفت: خطای در محاسبه ممکن است مسیر کشور را عوض کند.

وی با اشاره به لزوم دقت در محاسبه گری ها در مسائل ایران و غرب، انرژی هسته ای، فشارها، تحریم و ستمگری ها، خاطرنشان کرد: محاسبه‌گری تاثیرگذار مردم در 22 بهمن امسال نشان داد قاطبه مردم در محاسبات خود ظریف و دقیق هستند.

آیت‌الله شب زنده‌دار با بیان اینکه شهدا محاسبه خود را دقیق انجام دادند، افزود: شهدا آنچه راه سعادت ابدی است را برگزیدند و برای ما نیز دو راهی‌های بسیاری وجود دارد که باید برای آن محاسبه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در محاسبه مهمترین مسئله معیارهای الهی، دینی و رضایت خداوند، معصومین (ع) و خط و مشی آنها است، گفت: اینها معیارهایی است که چنانچه مد نظر واقع شود محاسبه‌های ما دقیق از آب در می آید.

عضو فقهای شورای نگهبان اراده دقیق و پولادین را از دیگر خصوصیات شهدا دانست و بیان کرد: شهدا آنچنان از اراده پولادین و آهنین برخوردار بودند که وقتی حق را با محاسبات خود تشخیص دادند هیچ چیز مانع آنها نبود.

وی با بیان اینکه تنها محاسبه کار را تمام نمی‌کند بلکه بعد از محاسبه باید اراده و شجاعت باشد، عنوان کرد: شهدا از صفات برجسته الهی برخوردار بودند و ما نیز چنانچه بخواهیم آنها را الگو قرار دهیم باید محاسبه‌گر و دقیق باشیم.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه باید معیارهای ما صحیح و دقیق و برگرفته از ترسیم رهبری انقلاب باشد، بیان کرد: علت عدم موفقیت انقلاب‌های خاورمیانه، نبود یک رهبر الهی است چنانچه او نظم دهنده بوده و نمی‌گذارد قطار انقلاب از مسیر خود منحرف شود.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار با بیان اینکه رهبری انقلاب امروز تشخیص دادند باید در مقابل زیاده خواهی‌های عالم سر فرود نیاوریم، تاکید کرد: ملت باید در این نصمیم رهبری، ایشان را کمک کنند.

وی با بیان اینکه تشخیص رهبری انقلاب آن است که در این مسیر به اقتصاد مقاومتی به شدت نیاز داریم، گفت: امروز رهبری انقلاب لازم می دانند از فرآورده های داخلی حمایت شود.

عضو شورای نگهبان با بیان اینکه دشمنان از راه اقتصاد قصد به زمین زدن انقلاب اسلامی هستند، خاطرنشان کرد: آنها قصد دارند خون شهدا را پایمال کرده و مقاومت های ایثارگران، جانبازان، ایستادگی های ملت را از بین برده و ملت را به زمان رضاخان برگردانند.

وی اضافه کرد: باید فرمایشات رهبری معظم انقلاب را جامه عمل پوشاند و فرآورده‌های داخلی را حمایت کرد.

آیت‌الله شب‌زنده‌دار جهرمی با بیان اینکه وظیفه داریم شهدا را الگوی زندگی خود قرار دهیم، به نقش شهید در دین اشاره کرد و گفت: مردم نقش اساسی در تحقق آرمان های الهی دارند و چنانچه مردم با پیامبران و خلفای آنها همکاری نمی‌کردند، مقاصد الهی محقق نمی‌شد.

وی با بیان اینکه برای تحقق آرمان‌های الهی حمایت مردم رکن اساسی است، بیان کرد: مردم در تحقق حکومت الهی نقش بسیار مهم و با عظمتی دارند.

این عضو شورای نگهبان با بیان اینکه فقیه آن زمان می تواند آرمان‌های الهی را محقق کند که مردم در صحنه باشند، خاطرنشان کرد: از میان مردم آنهایی که نقش نخست را دارند شهدا و فداکارانی هستند که حاضرند جان خود را تقدیم کنند؛ اینها در خط مقدم هستند.

وی با بیان اینکه شهدا در تحقق دین اسلام، تشیع، مذهب اهل بیت (ع) و معنویت نقش اساسی دارند، به نقش شهید در جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: یک جامعه زمانی می تواند به آرمان ها دست پیدا کند که از یوغ استکبار در امان باشد.

نظرات بینندگان