کد خبر: ۶۷۶۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۹ اسفند ۱۳۹۳

جاذبه های طبیعی لارستان؛ از «هرمود» تا «هیرم»

فصل بهار زمان مناسبی برای گشت‌وگذار در مناطق جنوبی استان فارس و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این مناطق است.
به گزارش شیرازه، با نزدیک شدن به عید نوروز و تعطیلات بهار خانواده‌ها درصددند تا با استفاده از این موقعیت با گشت‌و‌گذار در گوشه گوشه کشور ایران لحظات خوشی را برای خود رقم بزنند.

تسنیم نوشت: شهرستان لارستان با توجه به موقعیت قرارگیری آن در مسیر ترانزیتی شیراز – لار – بندرعباس، یکی از مقاصد مهم مسافران نوروزی است. برای سهولت در آشنایی با جاذبه‌های طبیعی لارستان تعدادی از این مناطق در زیر معرفی می‌شوند.

منطقه حفاظت شده "هرمود" لارستان

منطقه حفاظت شده "هرمود" در شرق لارستان و در مرز مشترک استان فارس و هرمزگان قرار گرفته و در حدود 207 هزار هکتار وسعت دارد. این منطقه به علت شرایط خاص زیستگاهی از نظر برخورداری از گونه‌های گیاهی و جانوری خاصِ مناطق گرمسیری و قوچ لارستان یکی از مناطق بی‌نظیر و قابل توجه گردشگاهی و پژوهشی است.

هدف از اعلام این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده، حفاظت از "قوچ لارستان"، کوچک‌ترین قوچ دنیا یا "مینیاتور" است. چشم اندازهای زیبای منطقه به ویژه کوه شب به ارتفاع 2 هزار و 682 متر بلندترین کوه لار در دشت جیحون با پوشش گیاهی عالی است.

دریاچه هیرم

دریاچه هیرم واقع در روستای هیرم از دهستان بیدشهر در بخش اوز لارستان و در 45 کیلومتری شرق اوز قرار دارد. این دریاچه که در پنج کیلومتری روستای جنوب روستای هیرم قرار دارد دارای 12 کیلومتر طول و 10 کیلومتر عرض است.

دریاچه هیرم دارای آب شور و یک چشمه آب معدنی است که این چشمه در قسمت شمال دریاچه واقع شده است. در فصل تابستان افراد زیادی برای درمان بیماری‌های پوستی از آب این دریاچه که در زبان محلی به آن (هی بای) می‌گویند استفاده می‌کنند.

این دریاچه در زمستان میزبان پرندگان مهاجر از قبیل پلیکان، مرغابی، اردک و غیره می‌شود، درجه حرارت آب این دریاچه 28 درجه است و املاح مناسب برای پرورش ماهیان آب گرم و سازگار با آب‌شور در آن وجود دارد.

گنبدهای نمکی

گنبدهای نمکی لارستان تقریباً بیش از یک پنجم پراکنش گنبدهای نمکی جنوب کشور را به خود اختصاص داده است و پدیده هایی مانند یخچال نمکی، چشمه های کارستی، غارنمکی، اشکال قارچی و غیره در آن دیده می شود.

مهمترین گنبدهای نمکی لارستان عبارتند از گنبد نمکی کرمستج، گچ، علی‌آباد، بادنی، سینه سفید دهکویه، شاه غیب، بنو، پاسخند و گاوبست است.

آبشار رحمت آباد جویم

آبشار رحمت آباد در روستایی به همین نام و در بخش جویم لارستان قرار دارد. با درختان بادام کوهی و بنه و آویشن همراه با جانوران وحشی از قبیل پلنگ، بز کوهی، شغال، گرگ، روباه، خرگوش و کبک و نیز قلعه کیقباد، کاخ کیخسرو، غارهای زال و کبوتری، سرو کهنسال و سر به فلک کشیده، استخر های مصنوعی باستانی متعدد و مهم‌تر از همه آبشاری با بیش از 20 متر ارتفاع، زینت‌بخش مجموعه زیبای رحمت آباد است.

از سمت کوه‌های چاتیز جهرم که منطقه‌ای کوهستانی است و باید حدود 3 ساعت کوهپیمایی انجام داد این مسیر حدودا 5 کیلومتر است و از مسیر جویم که به علت فرسایش جاده خاکی با سواری می‌توان به سمت آبشار حرکت کرد این مسیر حدود 28 کیلومتر است و حدود 20 دقیقه تا رسیدن به مقصد پیاده‌روی دارد.

غار بنوو‌

غار باستانی بنوو در جنوب روستای عمادده مرکز بخش صحرای باغ از بخش‌های لارستان فارس قرار دارد. این غار که از شگفتی های طبیعت در این قسمت از کشور پهناور ایران است با وسعتی نزدیک به 3000 متر مربع و با ارتفاعی نزدیک به 50 متر در دل کوه گاوبست از رشته کوه های زاگرس جنوبی است.

در این غار بیش از 24 حوض برای جمع‌آوری آبی که در طول سال از سقف غار به صورت قطره‌های ممتد می‌چکد توسط ساکنان اولیه آن ساخته شده است که در حال حاضر تقریبا" 15 عدد آن سالم مانده و به روال گذشته عشایر ساکن در این محل از آبهای جمع آوری شده استفاده می‌کنند.

از عجایب دیگر این غار اینکه چشمه آب به غایت شیرین آن در تمام فصول سال چه در سالهای پرباران و چه در خشکسالی جاری است.

شهرستان لارستان علاوه بر موارد ذکر شده دارای چند چشمه آبگرم، کویرهای بسیار زیبا، آسمانی صاف برای علاقمندان به نجوم، پارک جنگلی‌های مصنوعی و غیره است.


نظرات بینندگان