کد خبر: ۶۸۰۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۴
اخباری از اردوگاه آوارگان‌فلسطینی:

داعش علیه حماس اعلام جنگ کرد

داعش اعلام کرده هر گروهی که در برابر آنان بجنگد، «زندیق» است و حد شرعی قتل در مورد وی اجرا خواهد شد. از دیگر نکات جالب این نبرد، همپیمانی کامل النصره با داعش است.
شیرازه: به گزارش مشرق، در پی تلاش وسیع داعش برای سیطره کامل بر اردوگاه یرموک با همکاری جبهه النصره، گروه های مختلف فلسطینی به مقابله و جنگ با داعش روی آورده اند و در میان آن ها، بیش ترین نزاع میان حماس و داعش است.

روزنامه «النهار» چاپ بیروت که اخبار مربوط به جبهه مقاومت را به صورت ویژه پوشش می دهد در گزارشی اعلام کرد شدیدترین درگیری ها طی چند روز اخیر، میان گردان های «اکناف بیت المقدس» وابسته به جنبش حماس و گروه تروریستی داعش رخ داده است. این در حالی است که ارتش سوریه و شاخه نظامی جنبش آزادسازی فلسطین (ساف) از ورود به نبرد خودداری کرده اند.
 
داعش علیه حماس اعلام جنگ کرد
تصویری که سایت وابسته به ارتش آزاد سوریه از درگیری های یرموک منتشر کرد.
در این وضعیت بغرنج انسانی، امدادرسانی غیرممکن شده و بیمارستان و درمانگاه های منطقه نیز تعطیل شده اند.

اردوگاه پناهندگان یرموک در جنوب دمشق، از نقاط استراتژیک حاشیه پایتخت است که مخالفان بشار اسد از ابتدای شورش خود به آنجا چشم طمع دوختند. در این میان، درگیری های میان موافقان و مخالفان حکومت در این اردوگاه باعث تقسیم آن به دو بخش شد و حتی طی یک آتش بس نانوشته، مرزبندی و محاصره نسبت به طرف دیگر اعمال شد. از چهار روز قبل، داعش با همکاری و چراغ سبز جبهه النصره از محور جنوبی وارد اردوگاه شده و تلاش دارد بخش مربوط به اپوزیسیون را به صورت کامل تسخیر و به قلمرو خود ضمیمه کند.

حمله وسیع داعش به این اردوگاه با مقاومت گروه های مقاومت فلسطینی مواجه شد و در این میان گردان های «اکناف بیت المقدس» وابسته به جنبش حماس بیش ترین درگیری را با داعش داشته اند. به گزارش «مطر اسماعیل» خبرنگار میدانی حاضر در یرموک، داعش از تسلیحات سنگین استفاده می کند و موفق شده اکناف بیت المقدس را به محاصره خود در بیاورد.

در لحظه تنظیم این گزارش، بخش شمالی اردوگاه و محدوده مربوط به مسحد «عبد القادر الحسینی» همچنان تحت سیطره حماس قرار داشت، اما النصره از محور خیابان صفد و داعش از محور محله جاعونه و خیابان لوبیه به سمت شمال در حال پیشروی بودند. به نظر می رسد بیش از 80 درصد اردوگاه، هم اکنون تحت اشغال داعش قرار دارد!

وضعیت انسانی هم اکنون در این اردوگاه بسیار وخیم گزارش شده است. این اردوگاه نزدیک به دو سال است که از محاصره رنج می برد و با توجه به درگیری اخیر، وضعیت به مراتب بدتر شده است. دو بیمارستان اصلی این اردوگاه در مناطق بلدا و ببیلا قرار دارد که هم اکنون از سوی النصره و داعش اشغال شده است و مجروحان را نمی توان به آن انتقال داد. گزارش ها نیز حکایت از آن دارد که کادر پزشکی بیمارستان فرار کرده و عملا ساختمان بیمارستان به سنگرهایی برای گروه های تروریستی تبدیل شده است. بزرگترین درمانگاه اردوگاه نیز در منطقه بیت سحم قرار دارد که هم اکنون به ساختمان اداری داعش تبدیل شده است!
 
داعش علیه حماس اعلام جنگ کرد

یکی از کودکان آواره فلسطینی ساکن یرموک
این کودک آواره، آرزوی آزادسازی سرزمین مادری اش را دارد؛ اما حالا خانه موقت وی نیز اشغال شده و در اثر محاصره شدید، گرسنگی نیز در کنار آوارگی بر رنج های وی افزوده شده است.

در همین زمینه، گروه فلسطینی «جیش الاسلام» با صدور بیانیه ای داعش را "خوارج" خواند: «داعش هر روز بیش از پیش خارج شدن خود از دین حنیف اسلام را نشان می دهد. امروز آنان عزم خود را راسخ کرده اند که گروه های مسلح مقاومت فلسطینی در یرموک را خلع سلاح کنند و حکم به نابودی "اکناف بیت المقدس" داده اند. تعداد بسیاری از آوارگان غیرنظامی نیز در این درگیری ها قربانی شده اند؛ اما امکان هیچ گونه امدادرسانی وجود ندارد.»

در همین حال جنبش حماس از دیگر گروه های مسلح فعال در سوریه خواسته است به کمک آنان بشتابند. «مطر اسماعیل» گزارش داده است که گروه های «جیش الابابیل» و «لواء شام الرسول» به سمت یرموک حرکت کرده اند، اما گروه تروریستی النصره اعلام کرده است در صورت ورود آنان به یرموک، از سوی النصره در سراسر شام هدف حمله قرار خواهند گرفت.

در واکنشی دیگر، نماینده حماس در بیروت هشدار داد: «ملت فلسطین به عنوان یک ملت-دولت که در پی احیای مناطق سرزمینی خود است، از ورود به مسائل داخلی کشورهای دیگر خودداری می کند و ما در قضیه نزاع سوریه نیز ترجیح می دهیم بی طرفی اختیار کنیم. اردوگاه یرموک به فلسطینی ها تعلق دارد و باید هر چه سریع تر، گروه های مسلح غیرفلسطینی به ویژه داعش از آن خارج شوند.»
 
داعش علیه حماس اعلام جنگ کرد

حضور گسترده النصره در کنار داعش برای اشغال اردوگاه یرموک، از نکات قابل تأمل این نبرد تروریست ها علیه آوارگان و مقاومت فلسطینی است

علاوه بر حماس، دو گروه فلسطینی «الجبهة الشعبية القيادة العامة» و «جبهة النضال» نیز اعلام کرده اند باید هر چه سریع تر یرموک از حالت دو قطبی میان موافقان و مخالفان بشار اسد خارج شده و در یرموک یکپارچه نیز گروه های مسلح غیرفلسطینی حق ورود نداشته باشند.

داعش اعلام کرده هر گروهی که در برابر آنان بجنگد، «زندیق» است و حد شرعی قتل در مورد وی اجرا خواهد شد. به این ترتیب، داعش رسما علیه حماس اعلام جنگ کرده و معتقد است شرعا باید این گروه را از بین برد! از دیگر نکات جالب این نبرد، همپیمانی کامل النصره با داعش است. این دو گروه ترورریستی و تکفیری، پیش از این در دیرالزور، حمص و حلب درگیری های شدیدی علیه یکدیگر داشتتند و در فضای مجازی نیز علنا علیه یکدیگر صف آرایی شدیدی کرده اند؛ اما در مورد همکاری امروز آنان دو فرضیه مطرح است:
 
داعش علیه حماس اعلام جنگ کرد

تصویری معنادار از اردوگاه یرموک
پیرمردی خسته از نیرد، به دیواری تکیه داده است که بر روی آن نوشته شده است:
«نه به "تهجیر" (به اجبار مهاجرت دادن یا اخراج کردن) ما از اردوگاه خودمان
فرزندان اردوگاه»

داعش و النصره در حال تکرار فجایع انسانی اشغالگران صهیونیست هستند. باید دید گروه های مقاومت فلسطینی در برابر این تروریست های وهابی چه اندازه یارای ایستادگی دارند؟

نخستین فرضیه جدی این که شاخه جنوب غربی النصره پیش از این هم در قلمون و لبنان با داعش همپیمان شده است و به نظر می رسد این شاخه از النصره، گرایش جدی به داعش داشته باشد.

دومین فرضیه قابل ذکر، به تحولات ادلب برمی گردد. بعد از مقاومت دیگر گروه های تروریستی فعال در سوریه (به ویژه جبهه اسلامیه و احرار الشام) در برابر النصره برای اعلام قلمرو اختصاصی، شاید النصره بخواهد با همکاری داعش ضربات کاری به دیگر گروه های تروریستی فعال در سوریه وارد کند تا بتواند نظرات خود را به آنان تحمیل کند.

در هر صورت، آن چه در یرموک می گذرد برای مقامات حماس واقعا درس آموز خواهد بود. حماس هر بار از جبهه مقاومت فاصله گرفته و به آغوش سران مرتجع و متمول عربی حاشیه خلیج فارس رفته است، در صحنه میدانی شاهد خیانت همین گروه بوده است. به راستی تنها گروهی که صادقانه و با تمام قوا در برابر اسرائیل ایستادگی می کند، همین جبهه مقاومت به محوریت ایران است.
نظرات بینندگان