کد خبر: ۶۸۳۴۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۴

چرا وزارت خارجه فکت شیت ایرانی منتشر نمیکند؟/ رهبری: مردم را از جزئیات مطلع کنید

اگر بنا نبود فکت‌ شیت ایرانی ارائه شود، چرا سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه آن را تدوین کردند و صالحی خبر تدوین آن را رسانه‌ای کرد؟

شیرازه – سرویس سیاسی: «نكته كليدي و مهم جلسه امروز كه آقاي صالحي گفت و آقاي ظريف چاره‌اي جز تأييد اين خبر مهم نداشت، ‌اين بود كه تيم مذاكره كننده ما «ملزم» شده است تا چند روز آينده برگه تفسيري (فكت شيت) خود را ارائه دهد.» این را حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفته است. او در گزارشی که از جلسه غیرعلنی روز هجدهم فروردین با حضور دکتر ظریف و دکتر صالحی منتشر کرد، از این گفت که تیم مذاکره کننده «ملزم» شده است تا فکت‌ شیت ایرانی را ارائه دهد.

کلمه «ملزم» برای تحلیل‌گران سیاسی معنای مشخصی دارد. چه کسی می‌تواند تیم مذاکره‌کننده را «ملزم» به ارائه فکت شیت کند؟

پاسخ این سوال را محسن صرامی فروشان، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خواستار انتشار فکت شیت ایرانی است، یک روز پس از جلسه غیرعلنی مجلس با ظریف و صالحی، مطرح کرد. او در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: «دکتر ظریف در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبری خواستار ارائه فکت شیت است و ما نیز باید هر چه زود‌تر این کار را انجام دهیم و وزارت خارجه در حال تهیه آن است.»

دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران هم در همین روز، در گفتگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر گفت که فکت شیت ایرانی را سازمان متبوع او و وزارت خارجه آماده کردند و الان در اختیار ظریف است و در صورت صلاحدید منتشر خواهد کرد. این‌که این خبر از سوی صالحی رسانه‌ای شد، از سوی تحلیل‌گران این‌گونه تفسیر شد که او قصد دارد تا نشان دهد که «ملزم» شدن خودش برای تدوین فکت شیت را انجام داده و حالا همه چیز در اختیار وزارت خارجه است.

وقتی رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مداحان در روز پنج‌شنبه به صراحت از تیم مذاکره‌کننده خواست تا جزئیات بیشتری را در اختیار مردم و نخبگان قرار دهد، هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که عراقچی معاون ظریف و یکی از اعضای تیم‌ مذاکره‌کننده ساعاتی بعد در گفتگو با شبکه خبر بگوید که ما بنایی برای ارائه مکتوب فکت شیت نداریم و اگر لازم باشد این کار را انجام خواهیم داد. اما او این جملات را گفت. چند روز بعدتر هم صالحی با صراحت گفت که آن‌چه من، ظریف و عراقچی گفته‌ایم، فکت‌ شیت ایرانی است!

البته 213 نمایندگان مجلس که از نزدیک سخنان ظریف و صالحی را در جلسه غیرعلنی شنیده‌اند و از ماجرای «ملزم» شدن تیم مذاکره‌کننده به ارائه فکت شیت اطلاع دارند، در بیانیه‌ای از وزارت خارجه خواسته‌اند تا این فکت شیت را منتشر کند.

به نظر می‌رسد تیم مذاکره‌کننده قصد ارائه فکت شیت ایرانی را ندارد. حال سوالی که مطرح می‌شود این‌که اساسا اگر بنا نبود فکت‌ شیت ایرانی ارائه شود، چرا سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه آن را تدوین کردند و صالحی خبر تدوین آن را رسانه‌ای کرد؟ اگر فکت شیت ایرانی منتشر نخواهد شد، پس سخنان شفاف صرامی فروشان نماینده مجلس که گفته است رهبری خواستار ارائه فکت شیت است، چه می‌شود؟ این‌که رسایی در گزارش خود از جلسه غیرعلنی مجلس با ظریف و صالحی از «ملزم» شدن تیم مذاکره‌کننده برای ارائه فکت شیت گفته چه می‌شود؟ از همه این‌ها مهم‌تر، تا قبل از سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی، ظریف، روحانی و عراقچی در چندین مصاحبه جزئیاتی را به مردم ارائه دادند. اگر همین جزئیات کافی بود، چرا رهبری از تیم مذاکره‌کننده خواست تا جزئیات را در اختیار مردم و نخبگان بگذارد و فرمودند: «مسئولین باید بیایند مردم را و بخصوص نخبگان را از جزئیّات و واقعیّات مطّلع کنند؛ ما چیز محرمانه نداریم، چیز مخفی نداریم.»

این طفره رفتن وزارت خارجه از انتشار فکت شیت ایرانی در حالی است که مقامات آمریکا اصرار دارند که بگویند فکت شیت آن‌ها قرائت صحیحی از آن‌چه در لوزان گذشت می‌باشد. قطعا مردم و منتقدان به تیم مذاکره‌کننده ایرانی اطمینان دارند و قرائت آمریکایی‌ها را رد می‌کنند اما آیا این اطمینان، به این معنا خواهد بود که تیم‌ مذاکره‌کننده هیچ اقدام عملی و رسمی در تکذیب فکت شیت آمریکایی و انتشار فکت شیت ایرانی انجام ندهد؟ با توجه به سخنان رهبر معظم انقلاب، پاسخ این سوال منفی است اما وزارت خارجه هم‌چنان معتقد است نیازی به فکت شیت ایرانی نیست!


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
غریب
United States of America
سه‌شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
0
آخه نمایندگان مجلس چقدر در سطح بین المللی رابطه داشته اند و اطلاعات دارند ؟ اینها همش استفاده تبلیغاتی است و الا به همون نماینده هایی که اینقدر داد میزنن یه املا از توافقنامه احتمالی ازشون بگیرین اکثرا تجدید می شن . اما ملت دیگه راه خودش رو شناخته و فریب این نمایندگان نمی خورد . یا علی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴
0
وقتی که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده و بقول آقا تبریک گفتن بی معناست ، فکت شیت معنا داره؟
استاد دانشگاه
در همون سخنرانی خود آقا فرمودند جزئیات مذاکرات به مردم گفته شود و ما چیز پنهانی از مردم نداریم.
ضمنا علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در مجلس گفت: آقا دستور دادند فکت شیت ایرانی باید منتشر بشود
ناشناس
واقعاً؟