کد خبر: ۶۸۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴

تیکاف میلیاردرها روی اعصاب مردم/ کسی حریف بچه پولدارهای لوس و مغرور نیست؟

«سرگرمی» را بهانه، تا در جلوی چشمان همشهریانشان فخر فروشی کنند. حکایت، حکایت بچه پولدارهای بی مسئولیت است که در شهرهای بزرگ فراتر از قانون با هنجار شکنی امنیت روانی جامعه را خدشه دار می کنند
شیرازه: روزها تصاویر ماشین های گرانقیمت خود را در شبکه های اجتماعی منتشر و قول و قرار می گذارند و شب ها در خیابان های شهر با سرعت زیاد، لایی کشیدن های متداول و ترمزهای ناگهانی برای نوامیس مردم ایجاد مزاحمت می کنند. «سرگرمی» را بهانه،  تا در جلوی چشمان همشهریانشان فخر فروشی کنند. حکایت، حکایت بچه پولدارهای بی مسئولیت است که در شهرهای بزرگ فراتر از قانون  با هنجار شکنی امنیت روانی جامعه را خدشه دار می کنند.

در شیراز نیز چند سالی است شاهد رژه خودروهای گران قیمت با سرنشینان تک نفره یا ترکیبی از دختران و پسران جوان در ساعت های مشخصی هستیم. این پدیده نامبارک، امنیت و فرهنگ جامعه را هدف قرار داده است.

واردات خودروهای لوکس چه درس هایی برای دولت داشت؟

در همین رابطه "باهر" استاد جامعه شناس معتقد است: «تجمّل زدگی و رفاه مترفین بی‌درد موجب تخریب فرهنگ می‌گردد و این مساله گسست طبقاتی در جامعه را زیاد کرده سطح توقع مردم از زندگی را بالا می‌برد که هم تبعات منفی روحی دارد و هم تبعات منفی اجتماعی. یعنی این مساله نهادینه می‌شود که همه باید پولدار باشند و این یک ارزش است».

رجبی دولت‌آبادی، عضو هیات علمی دانشگاه نیز در این باره می گوید: «وجود «ثروتمند خوب» برای جامعه لازم است و سوار شدن ماشین لوکس به خودی خود مذموم نیست. اما اینکه عده‌ای با رانتخواری و ثروت بادآورده براحتی سوار پورشه بشوند و در خیابانها جولان بدهند و با بنزین ارزان هزار تومانی و بدون عوارض مضاعف براحتی تیک‌آف کرده و به مردم نیشخند بزنند نشان دهنده نبود برنامه و طرح عملی برای ایجاد امنیت روانی و اجتماعی است».

رهبر معظم انقلاب اخیر در جمع فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی با اشاره به این موضوع اظهار داشتند: «جولان دادن برخی جوان های سرمستِ غرورِ ثروت با خودروهای گران قیمت در خیابان ها یکی از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است و نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و با آنها مقابله کند».

بعد از سخنان ایشان پلیس راهور تهران از تشدید برخورد با «جولان خودروهای لوکس» در پایتخت خبر داد. همزمان در بخش های خبری اقدامات پلیس پایتخت برای جلوگیری از این هنجار اجتماعی به تصویر کشیده شد. اما رسیدگی به این آسیب اجتماعی نباید فقط در تهران محدود شود بلکه دستگاه های متولی باید با جدیت و با سرعت عمل در شهرهای بزرگ از جمله شیراز اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.
نظرات بینندگان