کد خبر: ۶۹۲۰۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
پنج شنبه ها با شهدا:

دستیار ویژه شهید آوینی در ساخت مستند «خان گزیده ها» چه کسی بود؟

شهید «غلام عباس ملک مکان»، شیرمردی از روستای «قنات ملک»، شیراز که هم رانندگی می‌کرد و هم محافظ مسلح گروه فیلمبرداری بود آن هم با یک تفنگ‌ «ام-یک».
به گزارش سرویس قطعه شهدای شیرازه، شهید غلامعباس ملک مکان یکی از  205 شهید سرافراز شهرستان بوانات است که در سال 1328 به دنیا آمد و در سال 61 در آبادان یه شهادت رسید. گرچه جستجوی اینترنتی برای یافتن زندگینامه این شهید گرانقدر نتیجه ای نداشت اما شهید مرتضی آوینی خاطره ای از  او نقل می کند که در نوع خود جالب است.

شهید آوینی در قالب خاطرات خود از ساخت مجموعه روایت فتح می گوید: «وقتی به خرمشهر رسیدیم هنوز خونین‌شهر نشده بود. شهر هنوز سرپا بود اگرچه دشمن خود را تا پشت صد دستگاه جلو کشیده بود. یک دوربین «مینی‌اکلر» داشتیم و یک ضبط صوت «ناگرا» و خرت و پرت‌های دیگری که این مجموعه را کامل می‌کرد. هم کارگردان و صدا بردار خود من هم بودم و جز فیلمبردار فقط یک نفر دیگر همراه ما بود؛ شهید «غلام عباس ملک مکان»، شیرمردی از روستای «قنات ملک»، شیراز که هم رانندگی می‌کرد و هم محافظ مسلح گروه فیلمبرداری بود آن هم با یک تفنگ‌ «ام-یک». بعدها راه «غلام عباس» از ما جدا شد، اگر چه تا آخر دوست یکدیگر باقی ماندیم. او کار فیلمسازی را رها کرد و به گردان‌های رزمی پیوست و بعدها در آبادان شهید شد. چهره‌ای همچون شیر داشت. محکم و استخوانی و بسیار قدرتمند اما با یال وکوپالی نه چندان بلند، دلش هم دل شیر بود. از رزم‌آورانی بود که داوطلبانه در جنگ «فیروزآباد» به «سپاه پاسداران» ملحق شده بود. در همین غائله بودکه ما هم با یکدیگر آشنا شدیم؛ از زمان فیلمبرداری مجموعه مستند، «خان گزیده‌ها» که در آباده،‌جهرم، شیراز، و فیروز‌آباد و روستاهای اطراف این شهرها فیلمبرداری می شد.

دستیار ویژه شهید آوینی در ساخت مستند «خان گزیده ها» چه کسی بود؟

[آن روزها]«فیروزآباد» در محاصره عشایری یاغی بود که برای «ناصرخان» و«خسروخان قشقایی» می‌جنگیدند. بنی‌صدر نیز، هر چند در ظاهر، جانب «قشقایی‌ها» را فرو نمی‌گذاشت. ما به همراه «غلام عباس ملک مکان»، حلقه محاصره را قطع کردیم و خود را به «فیروز‌آباد» رساندیم و در آنجا در کنار بچه‌های «سپاه پاسداران» و رزم‌آوران مردمی از آن درگیری فیلمبرداری کردیم. فیلم‌ها «ریورسال» بود و به احتمال قریب به یقین دیگر نمی‌توان اثری از آنها در آرشیو تلویزیون پیدا کرد. در همین مجموعه بودکه ما قالب کار خویش را پیدا کردیم».
نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
اگه راست میگه راجع به این مستند بیشتر توضیح بدهید تا خودتان بفهمید کسانیکه برای این انقلاب زحمت کشید جه کسانی بودند وامروز بخاطر دفاع ار عقیدشان شما انهارا خانه نشین کردهاید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
ناصرخان و خسرو خان بودند که با انگلیس و بیگانگان میجنگیدند.نبرد سمیرم. انگلیسی ها - قشقایی ها و جنگ دوم جهانی.همینطور ناصرخان و خسرو خان در ملی شدن صنعت نفت نقش مهم و اساسی داشتند..کاش یاد بگیریم در مورد دیگران سریع قضاوت نکنیم و دیگران را بدنام ننماییم.ناصر خان و خسروخان به وطن پرستی معروف هستند و همچنین پدر بزرگوارشان صولت الدوله قشقایی