کد خبر: ۶۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴

غوغای موبایل و تبلت در شمالغرب شیراز؛ کسی از کودکان گویُم خبر دارد؟!

تهدیدات گوشی های هوشمند برای کودکان از ماهواره بیشتر است، تمام تهدیدات فرهنگی ماهواره با نبود عامل نظارت در گوشی هوشمند جمع شده اند و در اختیار کودکان قرار گرفته اند.

به گزارش شیرازه؛ رشد روزافزون جمعیت و توسعه سریع مناطق شهری در شمالغرب شیراز و به دنبال آن سیر صعودی پیوستن شهرک ها و روستاهای حاشیۀ شمالغرب شیراز به منطقه شهری شیراز گرچه نوید برخورداری از امکانات رفاهی و شهروندی را برای ساکنان حاشیه شمالغرب شیراز در پی داشته است اما وضعیت فرهنگی این مناطق را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

عصر شیراز نوشت: اگر روزگاری داشتن موبایل آرزویی برای پدران و مادران این منطقه بود، امروز نداشتن موبایل معضلی برای کودکان گویُم، دوکوهک، قلات و کِلِستان شده است؛ دیگر دیدن تبلت و موبایل در دست کودکان چند ساله ای که عرض تبلت از عرض هر دو دست آن ها نیز بیشتر است در مناطق حاشیۀ شمالغرب عادی شده است، جالب است که به خاطر مسائل گوناگون اغلب سازمان ها و ادارات به عنوان مثال بانک ها در این منطقه شعبه ندارند اما کارخانجات تولید گوشی موبایل در این منطقه نمایندگی فروش دارند، نمایندگان فروشی که در ویترین مغازه هایشان گوشی های موبایل چند صد هزار تومانی تا چند میلیون تومانی خودنمایی می کنند.

اما به گفته آقای حسین عظیمی فروشنده موبایل، رشد خرید گوشی های هوشمند در شهرک گویُم شیراز بسیار فراتر از آن چیزی است که بتوان محاسبه نمود، آقای عظیمی می گوید با فراگیر شدن آنتن دهی در مناطق شمالغرب شیراز و همراه با آن فراهم آمدن دسترسی به اینترنت و شبکه های اجتماعی از طریق گوشی های هوشمند دیگر همه اهالی گویُم برای خرید گوشی موبایل دچار دغدغه شده اند، این روزها کسب و کار موبایل فروشی ها در این منطقه رونق گرفته است، آقای عظیمی ادامه می دهد اغلب پدران و مادرانی که برای خرید گوشی موبایل به مغازه اش مراجعه می نمایند قصد خرید برای فرزندان خود را دارند اما تفاوت نسل قبلی گوشی های موبایل و نسل جدید و هوشمند فعلی را نمی دانند و فقط به خاطر پافشاری فرزندان خود اقدام به خرید گوشی می نمایند، این ها در حالی است که در بیشتر موارد خود این والدین از نحوه کار با این گونه گوشی ها اطلاع ندارند.

 

از آقای عظیمی می پرسیم آیا آیین نامه ای برای فروش گوشی های هوشمند به کودکان وجود دارد و آیا شما اطلاعات لازم را در اختیار والدین قرار می دهید؟ این فروشنده موبایل این طور پاسخ می دهد که هیچ گونه آیین نامه ای درباره این موضوع وجود ندارد یا او از آن اطلاعی ندارد، همچنین آقای عظیمی کمبود زمان را بهانه ای برای عدم اطلاع رسانی مناسب به والدین در مورد گوشی های هوشمند می داند.

از آقای عظیمی درباره نرم افزارهایی که برای خریداران گوشی موبایل نصب می نماید نیز پرسیدیم که وی پاسخ داد نرم افزارهای شبکه های اجتماعی موبایل نظیر واتس اپ، وایبر و ... بیشترین تقاضا را برای نصب دارند، او همچنین برخلاف پاسخ سوال قبل گفت چند دقیقه ای برای آموزش این نرم افزارها به خریداران وقت می گذارد.

سوال ما از این فروشنده موبایل درباره مضرات این گونه نرم افزارها که با سکوت وی همراه شد، آخرین خط گفت و گوی ما با آقای حسین عظیمی فروشنده موبایل در یکی از شهرک های حاشیۀ شمالغرب شیراز بود.

ماهواره نیز دیگر مهمان ناخوانده حاشیه شمالغرب شیراز است که البته سال ها از حضورش در جمع خانواده های این منطقه می گذرد، هر چه از تهدیدات ماهواره می شناسیم اما تهدیدات گوشی های هوشمند برای کودکان از ماهواره بیشتر است، تمام تهدیدات فرهنگی ماهواره با نبود عامل نظارت در گوشی هوشمند جمع شده اند و در اختیار کودکان قرار گرفته اند.

 

شیراز نشین شدن ساکنان حاشیۀ شمالغرب شیراز و بحث های داغ پیرامون آن، غوغای موبایل و تبلت در این مناطق را به حاشیه برده است، برنامه های فرهنگی اجرا شده در این مناطق نیز در حد برگزاری جشن ها و مراسم و چاپ پوستر و بنر باقی مانده اند، این روزها کمتر کودکی در شهرک های محروم شمالغرب شیراز از نعمت بلاگونۀ گوشی هوشمند محروم است، سن استفاده از این گوشی های هوشمند تا زیر ده سال پایین آمده و دغدغه شهرنشینی انگار تمام دغدغه مسئولان و والدین شده است؛ حرف ها درباره این موضوع بسیار است اما آیا در غوغای موبایل و تبلت در شمالغرب شیراز، کسی از کودکان گویُم خبر دارد؟!

نظرات بینندگان