کد خبر: ۶۹۲۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۶ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
نماینده مردم جهرم از دستاوردهای سفر دولت به فارس می گوید

برای نجات فارس به کمک صندوق توسعه ملی نیازمندیم/ رساندن آب خلیج فارس به فارس وظیفه حاکمیت است

نماینده مردم جهرم در مجلس گفت که در این سفر 900 میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شد

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه، محمدرضا رضایی در گفتگو با پسین جهرم با اشاره به دستاوردهای سفر هیئت دولت به استان فارس گفت: پروژه تعریف شده جدید در سفر دولت به استان وجود نداشت چرا که عمده سیاست دولت سرمایه گذاری و تخصیص اعتبار برای پروژه های با رشد فیزیکی 70 درصد که در قانون بودجه برای آنها برنامه ریزی شده و تا سال آینده به اتمام می رسند، است.

وی با بیان اینکه بیشتر پروژه ها در استان فارس جوان بوده و از پیشرفت فیزیکی کمتر از 70 درصد برخوردار هستند، افزود: فارس به سبب اینکه همیشه درگیر کشاورزی بوده در پروژه های اصلی و زیرساخت های کشور کمتر دیده شده و از طرف دیگر نیز به علت مشکلات مالی و بروز تحریم ها تعداد پروژه ها در سطح استان بالا نبوده است.

پروژه های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی فارس کمتر از سایر استان ها است

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سرجمع پروژه های بالای 70 درصد مد نظر دولت در استان فارس به نسبت سایر استان ها، کمتر است.

دغدغه اصلی فارس بحران آب است

وی خاطرنشان کرد: مجمع نمایندگان استان فارس در جلسه با معاون اجرایی رئیس جمهور که مسئول سفرهای استانی دولت را نیز بر عهده دارد اذعان کردیم که تمام اقتصاد استان وابسته به آب است و چنانچه بخواهیم به سراغ کشاورزی و صنعت برویم نیازمند آب هستیم.

رضایی با بیان اینکه فارس با بحران آب مواجه است به کاهش 21 درصدی بارندگی در سال زراعی جاری و 25 درصدی نسبت به میانگین چند ساله گذشته اشاره کرد و گفت: این به آن معنا است که چنانچه بخواهیم استان فارس را نجات دهیم رویکردمان باید صنعتی، کشاورزی و یا هر دو با هم باشد.

انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس اولویت نمایندگان از دولت

وی با بیان اینکه با هر کدام از این نگاه ها، نیازمند به تامین آب هستیم، بیان کرد: آب از خلیج فارس قابل انتقال است و مجوز این کار برای یزد و کرمان صادر شده و از درخواست های جدی و اولویت ما انتقال آب از خلیج فارس به جنوب و شرق استان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به مقرون به صرفه نبودن انتقال آب از خلیج فارس به استان، گفت: تامین آب وظیفه حاکمیت بوده و نمی توان به آن نگاه اقتصادی کرد؛ به هر صورت در فارس صنعت که نداریم چنانچه قرار است کشاورزی هم نابود شود مردم چگونه باید ارتزاق کنند.

وی به مشکل آب شرب در سطح استان فارس اشاره کرد و افزود: در برخی شهرستان ها چنانچه چاه هم حفر شود به سختی به آب می رسیم و چنانچه به آن دسترسی پیدا کنیم تنها محدود به 4 یا 5 سال است.

نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این در حالی است که می گوییم برای جهرم آب از سد سلمان فارسی انتقال دهیم اما چنانچه خشکسالی و بی بارندگی ها ادامه پیدا کند دیگر آب در سد باقی نمی ماند.

وی با بیان اینکه برای تامین آب نیازمند به اتصال یک منبع مطمئن و باثبات تر هستیم، گفت: درست است که با انتقال آب از خلیج فارس قیمت تمام شده آن بالا می رود اما در غیر این صورت باید منتظر خالی شدن شهرها از جمعیت باشیم.

رضایی با بیان اینکه چنانچه آب نباشد مردم شهرها به مراکز استان و روستایی ها به شهر مهاجرت می کنند، تصریح کرد: به اعتقاد من بحث انتقال آب از خلیج فارس به استان بحث مهم و جدی است و هنوز اطلاعی نداریم که دولت با این درخواست چه کار کرده و چه اتفاقی می افتد.

بحران آب مشکل 24 شهر فارس/ 600 روستا با تانکر آبرسانی می شوند

مشکل این نماینده مردم در خانه ملت به بحث مشکل آب شرب شهری و روستایی اشاره کرد و گفت: 24 شهر استان فارس به دلیل کم آبی به شدت در حال تهدید شدن هستند که چنانچه به داد آنها رسیده نشویم با مشکلات عدیده ای روبه رو می شویم.

وی به آبرسانی 600 روستای فارس با تانکر اشاره کرد و افزود: چنانچه مشکل روستاییان برطرف نشود با خطر مهاجرت رو به رو هستیم.

رضایی تکمیل شبکه های راه آهن را از جمله درخواست های نمایندگان فارس به دولت عنوان کرد و گفت: امروز نگاه و توجه کشورهای پیشرفته دنیا به سمت راه آهن است چرا که این مهم به دلیل صرف انرژی، آلایندگی و قیمت کمتر می تواند برای جا به جایی مسافر و حمل کالا بسیار موثر باشد.

دولت از هزار کیلومتر شبکه ریلی تنها 260 کیلومتر را اجرایی کرده است/ تکلیف پروژه های ریلی فارس مشخص نیست

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی به تلاش کشورهای پیشرفته برای توسعه شبکه های ریلی اشاره کرد و گفت: رهبری انقلاب نیز در این زمینه ضمن تاکید به مسئولان وزارت راه و شهرسازی خواستار انتقال حمل و جابه جایی کالا به وسیله شبکه ریلی شدند.

وی افزود: با وجودی که در برنامه پنجم توسعه، دولت مکلف به اجرای سالانه هزار کیلومتر شبکه ریلی شده است اما در سال گذشته تنها 260 کیلومتر ساخته شده است که نشان می دهند هنوز اراده جدی برای توسعه شبکه ریلی در کشور وجود ندارد.

رضایی با گلایه از راکد ماندن توسعه شبکه ریلی در استان فارس نیز گفت: در حال حاضر راه آهن از تهران به شیراز می آید و از آنجا به بن بست می رسد این در حالی است که شبکه ریلی باید بعد از شیراز به بندرعباس، کرمان و خوزستان متصل شود.

وی با بیان اینکه از درخواست های جدی ما به دولت تکمیل شبکه های ریلی استان بود که هنوز نتیجه کامل این درخواست ها را نداریم، تصریح کرد: به طور دقیق نمی دانیم برنامه دولت برای توسعه شبکه ریلی در فارس چیست.

اعتبارات دولتی تنها به پروژه های 70 درصد پیشرفت فیزیکی اختصاص پیدا می کند

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس جمهور و برخی وزرا به طور کلی چند پروژه در دست اقدام برای استان فارس را اعلام کردند، بیان کرد: دولت نزدیک به 900 میلیارد تومان را برای تکمیل پروژه هایی که در ردیف بودجه قرار داشته و پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد دارند پیش بینی کرد.

وی اضافه کرد: یعنی در اصل قرار است ردیف بودجه پروژه هایی که تا سال آینده قرار است به بهره برداری برسد صد درصد شود.

رضایی با بیان اینکه آن چه در استان فارس بسیار مهم است تلاش برای احیای کشاورزی و تقویت صنعت است، گفت: امیدواریم این مهم با تدابیر دولتمردان عملی شود.

درخواست از دولت برای اختصاص سهمی از صندوق توسعه ملی برای نجات کشاورزی فارس

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مطرح کردن طرحی در راستای برداشت بخشی از بودجه صندوق توسعه ملی در اختیار دولت برای نجات کشاورزی استان فارس، خاطرنشان کرد: با توجه به وجود نزدیک به یک هزار و 700 قنات و 200 کیلومتر کانال در سطح استان که نیازمند به مرمت و بازسازی دارند این پیشنهاد را دادیم که در صورت اخذ مجوز برای برداشت از صندوق توسعه ملی، زیرساخت های کشاورزی فارس توسعه پیدا کند

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد
تا آب خلیج فارس را بکشند بیارند مردم از بی آبی نابود شدند . باید آبهای موجود را با تغییر کشت از محصولات با نیاز بالای آب به محصولات کم آب مدیریت نمود تا بتدریج از وضعیت فلاکتبار کنونی نجات یافت .