کد خبر: ۶۹۵۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۶ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
استاندار فارس:

لزوم کنترل مهاجرت و توجه به توازن جمعیت/ دایره‌المعارف تجارب مدیران گردآوری شود

خشکسالی و نداشتن شغل علت عمده افزایش مهاجرت و پدیده حاشیه‌نشینی است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی شیرازه، استاندار فارس پدیده حاشیه‌نشینی را یکی از معضلات جامعه عنوان و اظهار کرد: پدیده شهرنشینی تناسب بین جمعیت شهری و روستایی را بر هم زده و حاشیه‌نشینی در شهر‌ها را به وجود آورده است.

سید محمد احمدی در اجلاس شهرداران و روسای شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها که در شیراز برگزار شد مهاجرت کنترل نشده را عامل بروز مشکلات زیادی برای شهر‌ها و مدیریت شهری دانست و گفت: تضاد فرهنگی ناشی از مهاجرت به کلانشهر‌ها، رشد جرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی را در پی دارد چنانکه ۸۰ درصد جرائم فارس در شیراز و ناشی از پدیده مهاجرت است.

وی با بیان اینکه دو موج مهاجرت در ایران رخ داده که یک مورد پس از اصلاحات ارضی و دومین موج مهاجرت بعد از انقلاب بوده است، خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر موج سوم مهاجرت به‌دلیل خشکسالی‌های متوالی به سمت شهرهای بزرگ نظیر شیراز راه افتاده است که باید برای ایجاد توزان جمعیت تلاش کرد.

استاندار فارس ضمن اذعان به این حقیقت که در برخی شهرستان‌های فارس حتی یک کارگاه تولیدی وجود ندارد، نداشتن شغل را عامل مهم و تاثیرگذار در افزایش مهاجرت‌ها عنوان کرد.

مقام ارشد دولت در فارس تصریح کرد: در زمینه تنوع معیشت مردم کار نکرده‌ایم و عمده شغل مردم دامداری و کشاورزی بوده که به سبب خشکسالی، دامداران دام خود را از دست داده و کشاورزان محصولی به دست نمی‌آوردند.

احمدی با بیان اینکه زمانی جمعیت شهری ۲۰ درصد بود اما اکنون ۷۰ درصد مردم در شهر‌ها زندگی می‌کنند، اضافه کرد: برای ایجاد توازن جمعیتی، باید از مهاجرت به کلانشهر‌ها که بودجه محدود دارند از طریق ایجاد اشتغال در روستاها جلوگیری کنیم.

استاندار فارس در ادامه به اجلاس شهرداران و روسای شوراها اشاره و آن را در نوع خود کم‌نظیر و ارزشمند توصیف و اظهار کرد: ما که نمی‌خواهیم پی مصلحت مجلس بیاراییم بنابراین لازم است که نشست شیراز دستاوردی عینی داشته باشد که نفع آن به کشور بازگردد و حداقل در اثر برگزاری این نشست و تبادل تجارب، بحث مدیریت واحد شهری یک گام پیش رود و در مدیریت شهری تحول بیافریند.

احمدی مدیریت واحد شهری را اصلی پذیرفته شده در دنیا عنوان و اظهار کرد: بر اساس اصل بازده نزولی، افزایش دستگاه‌های تصمیم‌گیر و عمل‌کننده در امور شهری باعث می‌شود کار بیشتر گره بخورد و درنتیجه سرمایه اجتماعی که رضایت مردم است هم از بین می‌رود.

وی با بیان اینکه آی‌کیو مدیران و توان مردم کشور بسیار بالا است، گفت: می‌توانیم در دانش شهرسازی در جهان حرف داشته باشیم و باید از نبوغ هریک از شهرداران استفاده و تجارب را منتقل کرد و اگر نور و نقطه مثبتی دیدیم آن‌را گسترده کنیم و ضمن دوری از خودبینی به مسائل حاشیه‌ای توجه نکنیم تا به جایگاهی شایسته دست یابیم.

نماینده عالی دولت در فارس با بیان اینکه ما به دنیا نشان داده‌ایم که اگر تصمیم بگیریم خیلی از غیرممکن‌ها را ممکن می‌کنیم، تصریح کرد: در دفاع مقدس به داشته‌های خود تکیه کردیم و سرافراز بیرون آمدیم و در شرایط امروز اقتصادی کشور نیز باید از تجارب یکدیگر استفاده کنیم و بدانیم که باز کردن یک گره از کار مردم در شرایط فعلی یک جهاد است.

استاندار فارس با اشاره به وضعیت جغرافیایی این استان و گستردگی آن به لحاظ وسعت و جمعیت به توانمندی‌های مختلف فارس اشاره و اظهار کرد: استان فارس بزرگ‌ترین استان کشور با ۲۹ شهرستان، ۸۵ بخش و ۱۰۲ شهر، دارای ۵ میلیون نفر جمعیت است و توانمندی‌های بسیاری دارد که اگر مورد توجه قرار گیرد استان را متحول می‌سازد.

احمدی گفت: گردشگری فارس با توجه به زیرساخت‌هایی که قبل و بعد از اسلام داشته، مزیت ویژه آن محسوب می‌شود اما در قیاس با کشورهای منطقه چندان که باید فعال نشده است.

استاندار فارس با تصریح اینکه اقتصاد ما اقتصادی ضعیف است، خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم شهر‌هایمان پرجاذبه شود که شیراز به عنوان سومین مقصد گردشگری کشور، سال گذشته ۱۵۰ هزار توریست داشته که با کشورهای همسایه قابل قیاس نیست.

وی ضمن اشاره به دورانی که سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در دبی بوده است و درآمد 12هزار میلیارد دلاری دبی از محل گردشگری، گفت: در کل کشور هزار و 42 هتل داریم که از این تعداد تنها 35 هتل 5ستاره است درحالی که نیاز کشور بیش از این است و باید در راستای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری تلاش کرد.

احمدی با بیان اینکه وقت آزمون و خطا نداریم و باید نقاط قوت و ضعف شورا‌ها و شهرداری‌ها را بررسی کرده و اگر تقابلی بین شورا و شهرداری وجود داشته آن را علت‌یابی و رفع کنیم، پیشنهاد داد: با توجه به اینکه مجموع سن مدیریتی مدیران در 37 سال گذشته بسیار بالاست، مرکزی ایجاد شود تا تجارب موفق مدیران و شهرداران را برای انتقال به دیگران در دایره‌المعارفی گردآوری کند.

مدیر ارشد اجرایی فارس اظهار کرد: من خود را عضو بیست و دوم شورای شهر شیراز دانسته و در کنار آنان، از مدیران حق مردم را مطالبه می‌کنم.

احمدی تقسیم کار را دستاورد انسان هوشمند عنوان کرد و با بیان اینکه کل وزارتخانه‌های ژاپن حدود هشت تا است، گفت: کشور سوئیس هم هفت والی یا استاندار دارد که‌‌ همان افراد شورای وزیران را تشکیل می‌دهند و از بین آنان نیز رئیس‌جمهور انتخاب و کشورشان را به بهترین نحو اداره می‌کنند اما ما با این همه منابع به سبب آنکه نمی‌توانیم فرد بزرگ‌تر از خود را بپذیریم و عقیده دیگران را تحمل کنیم، دچار مشکل هستیم.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
در روستای کورده ختج هم شغل است هم درامد اما جاده مناسب ندارد یک جاده باریک وادم کش گاز ندارد پس چرا مردم مهاجرت نکنند تا کی منتظر جاده باشند تا کی مثل شهرها دارای گاز میشوند اقای استاندار با شغار که نمیشود با نظریه پردازی که نمیشود باید عمل کرد شما جاده منسب بکشید چرا مهاجرت کنند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴
0
کم کم ترانه بی وفا رفتم که رفتم باید بخواند